جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳

زنگ خطر براي دانش ايراني

مرتضی خلفی زاده
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب: 668092
نگراني از کند شدن حرکت علمي کشور که در جاي جاي سخنان رهبر انقلاب ديده مي‌شود، حاکي از وجود نارسايي‌هاي جدي در ميان دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه علم و دانش به‌خصوص در دانشگاه‌هاي کشور است.
جهان نيوز - مرتضي خلفي زاده: «شتاب اين حرکت علمي نبايد کاهش يابد»، «اگر اندکي از کاروان حرکت علمي دنيا عقب بمانيم، ديگر به اين کاروان و قله‌هاي علمي نخواهيم رسيد»، «هيچ‌گونه توقفي در زمينه‌ حرکت علمي نبايد ايجاد شود». هشدار به نهادهاي علمي کشور؛ اين مهم‌ترين پيام در ميان سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در ديدار با مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي بود.
با اين حال تزريق روحيه اعتماد به نفس و باوراندن شعار «ما مي‌توانيم» به بدنه علمي کشور، روي ديگر سکه سخنان انذارگونه ايشان بود؛ «معتقدم کشوري که همت کند، حتي مي‌تواند در بحبوحه‌ مشکلات سياسي و اقتصادي نيز کارهاي بزرگي انجام دهد»، «شرايط امروز ما به سختيِ تلاطم‌هاي کشورهايي که در شرايط بسيار سخت، سنگ بناهاي علمي بزرگي را پايه‌گذاري کردند، نيست، بنابراين مي‌توانيم پايه‌هاي مستحکم علمي را بنا بگذاريم.»
نگراني از کند شدن حرکت علمي کشور که در جاي جاي سخنان رهبر انقلاب ديده مي‌شود، حاکي از وجود نارسايي‌هاي جدي در ميان دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه علم و دانش به‌خصوص در دانشگاه‌هاي کشور است. برخي اطلاعات و آمار اعلام شده توسط سامانه‌هاي بين‌المللي سنجش اعتبار علمي کشورها نظير داده‌هاي موسسه Scimago Jounal & Country Ranking نشان مي‌دهد که رشد علمي ايران به رغم آنکه به جهت کمي يعني تعداد مقالات علمي بسيار بالا و حتي در جايگاه اول دنياست اما شاخص‌هاي کيفيت در مقالات ايراني در قياس با مؤلفه‌هاي کمي، کاهش رتبه چشمگيري را نشان مي‌دهد. نمونه يکي از اين شاخص‌هاي کيفي، H-Index است. اين شاخص، نمايشگر بهره‌وري و تاثيرگذاري دانشمندان يک کشور بر اساس مقالات آنان است. کشورمان در اين شاخص، عدد ۲۵۷ را کسب کرده و با اين عدد در جايگاه ۴۲ دنيا قرار دارد. اين اطلاعات توسط يک سايت اعتبارسنجي داخلي به نام «فکت‌نامه» بررسي شده است. اين سايت به درستي‌سنجي يا fact-checking مي‌پردازد. درستي‌سنجي به معناي دستيابي به صحت گفته‌ها، اخبار و اظهاراتي است که با استفاده از فکت‌ها، آمار و اطلاعات معتبر به دست مي‌آيد.نگراني ديگر رهبر انقلاب که در قالب يک توصيه بيان شد، اعتماد به برنامه‌ها و توصيه‌هاي کشورهاي غربي در حوزه دانش و فناوري کشور است.
اتفاقي که شايد با انتشار و درز اخبار حضور سرزده برخي چهره‌هاي به ظاهر علمي و حتي مشخصاً غير علمي و وابسته به دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي غرب و از جمله آمريکا نظير «آلن گودمن»، کارمند رسمي CIA سرويس جاسوسي آمريکا از دانشگاه‌هاي کشور، نظير دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي شريف، شهيد بهشتي و پژوهشگاه‌ ملي مهندسي ژنتيک نمي‌تواند دور از ذهن باشد.
با اين حال رهبر انقلاب در توصيه ديگر خود مسئولان را به استفاده از همه توانايي‌‌هاي غربي‌ها ترغيب کرده و مي گويند که از شاگردي کردن و ياد گرفتن از آنان هرگز پرهيز نکنند. ايشان گفتند که شاگردي کردن ننگ نيست اما از «هميشه شاگرد ماندن» ننگ‌مان مي‌آيد. هشدارهاي مهم رهبر انقلاب در عين دميدن روح اعتماد به نفس به بدنه علمي کشور با يک جمع‌بندي مهم در سخنان‌شان همراه بود آنجا که فرمودند: «هر ملتي که از دانش‌هاي جديد و فناوري‌هاي مرتبط با آن عقب بماند، سرنوشتي جز عقب‌ماندگي، ذليل شدن و استعمار از جانب قدرت‌ها نخواهد داشت.»
منبع:رسالت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
وقتی از نظر علمی پیشرفت کنیم کمتر دست مان پیش غربی ها دراز می شود، ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حکومت عثمانی ها بخاطر نیاز و عقب ماندگی علمی به غربی ها تکه پاره شد. حالا یه عده روشنفکران غربزده خودکفایی را مسخره می کنند. توانایی ما را به هیچ می گیرند و چنین باورهایی را در جامعه ترویج می کنند.
آدمیزاد
Colombia
انگلیسی پرستی و این باور نادرست که انتشار دانش به زبان انگلیسی برابر با سندیت دانش است ریشه واداداگی و پس ماندگی است.
هرچند که باید زبانهای گوناگون را آموخت ، ولی انگلیسی زبان سلطه پذیری است.