پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۵

واقعیات تاسف‌برانگیز دستگیری مرضیه هاشمی

سید محمد مرندی
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب: 667344
رسانه‌های ایران مثل پرس‌تی‌وی به هیچ وجه اجازه فعالیت در خاک آمریکا ندارند و صرفا نماینده رسانه‌ای ایران مستقر در سازمان ملل متحد امکان فعالیت دارد با این شرط که خارج از شعاع 25 مایلی مقر سازمان ملل متحد اجازه تردد ندارد.
جهان نيوز - دکتر سید محمد مرندی: دستگیری خانم مرضیه هاشمی، ما را به لحاظ رسانه‌ای با واقعیت تاسف‌برانگیزی مواجه کرد. شوربختانه، برخی در داخل تحت تاثیر رسانه‌‌های خارجی قرار گرفتند و تصور کردند بین رفتار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران شباهتی وجود دارد. 
این در حالی است که افراد خارجی بازداشت شده در ایران اقداماتی مغایر با قوانین ایران انجام دادند. حتی به عنوان مثال طبق گفته بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق انگلیس، اقدامات خانم زاغری خلاف قانون جمهوری اسلامی ایران بود؛ در حالی که همه‌ساله صدها خبرنگار اروپایی و آمریکایی وارد ایران شده و حتی برای فعالیت در کشورمان مستقر می‌شوند. آنها مشکلی برای ساخت برنامه‌های تلویزیونی و مستند خود حتی با محتوای دروغ علیه جمهوری اسلامی ندارند و با نهادها و شخصیت‌های مرتبط با قدرت گفت‌وگو می‌کنند. 
بخشی از این جماعت هم در قالب فضای مجازی اقدامات ضد ایرانی خود را از کانال آلبانی و با پول دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌دهند. درنقطه مقابل، رسانه‌های ایران مثل پرس‌تی‌وی به هیچ وجه اجازه فعالیت در خاک آمریکا ندارند و صرفا نماینده رسانه‌ای ایران مستقر در سازمان ملل متحد امکان فعالیت دارد با این شرط که خارج از شعاع 25 مایلی مقر سازمان ملل متحد اجازه تردد ندارد.
 حتی وقتی من به دعوت بی.‌بی.‌سی برای برگزاری مناظره قصد سفر به بیروت و حضور در دانشگاه آمریکایی بیروت را داشتم، خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد و خواستار ممانعت از ورود من به دانشگاه مربوط شد و حتی به جریمه‌کردن دانشگاه نیز تهدید کرد. 
نکته دوم این‌که سفر خانم مرضیه هاشمی به آمریکا تنها برای ملاقات با خانواده‌اش و حضور او در یکی از شهرهایی بوده که فاصله زیادی با پایتخت و مراکز سیاسی آمریکا داشته، اما آنها نتوانستند حضور این خانم 59 ساله را تحمل کنند و اقدام به بازداشت او همراه با رفتار توهین‌آمیز و مغایر با موازین حقوقی کردند. در چنین شرایطی، متاسفانه افرادی که دغدغه و داعیه دفاع از حقوق زنان و رسانه‌ها دارند سکوت پیشه کردند؛ در حالی که این خانم جزو اصحاب رسانه است و تابعیت ایرانی دارد. 
چنین رفتاری البته در گذشته نیز از سوی آمریکایی‌ها سابقه داشته است. چند سال پیش تبعه‌ای ایرانی به نام سید محمود موسوی از سوی ماموران آمریکایی بازداشت شد و سال‌ها در انفرادی بود و در زندان با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد و سرانجام با این‌که عناصر ضد انقلاب علیه او شهادت دروغ دادند بعد از چند سال زندانی شدن بی آن‌که اتهامی علیه او ثابت شود، آزاد شد. در آن موقع هم این مساله با سکوت رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد. در نقطه مقابل، شیوه برخورد رسانه‌های آمریکایی هم قابل تامل است. آنها یا اتهامات واهی دولتمردان را تکرار   یا در چنین مواقعی سکوت پیشه می‌کنند. 
در چنین شرایطی و با وجود واکنش آقای دکتر ظریف و سخنگوی وزارت خارجه انتظار و توقعی غیر منطقی از دستگاه دیپلماسی کشور نباید داشت، اما در این حوزه حتما نقش رسانه‌های داخلی  و فعالان مدنی می‌تواند هزینه چنین اقداماتی را برای آمریکا در عرصه‌ بین‌المللی بالا ببرد.  
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
سروش
Iran, Islamic Republic of
کاش محدودیت هایی که کشورهای غربی برای خبرنگاران ما ایجاد می کنند بیشتر به اطلاع ملت برسد، درضمن مهمترین مشکل ما این است با ملت ها ارتباط مستقیم نداریم، ارتباط با ملت از طریق دولت جواب نمی دهد، اگر خواهان تغییر در دولت ها ارتباط مستقیم برقرار کنیم باید به ملت ها خودمان را بشناسانیم. اجازه ندهیم کسی ما را تحریف کند، همین راهپیمایی اربعین را باید بیشتر و بیشتر جهانی کنیم، بخصوص مصلح اجتماعی بودن آنرا در این روزها که مردم فرانسه خواهان عدالت است.
علی
Iran, Islamic Republic of
«ما باید بپذیریم که دنیا با نوع نگاه ما مشکل دارد. ما باید نوع نگاهمان به دنیا را با توجه به وضعیت بین‌المللی تغییر دهیم و تا زمانی که نوع نگاه‌مان تغییر نکند، این مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.» جناب این گفته سفیر ایران اقای ماجدی در آلمان است، فکر کن ما باید آنقدر تغییر کنیم تا دنیا ما را بپسندد، این تحلیل یک سیاستمدار است، که در سطح عالی کار می کند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی از سفیر ایران در آلمان آقای ماجدی سوال می شود اروپایی ها با فرار رو به جلو برای اجرا نکردن spv سناریو عملیات خرابکارانه ایران در اروپا اجرایی کردند و اقدام به اخراج و دستگیری دیپلمات های ایرانی را در پیش گرفته اند سفیر این گونه جاب می دهد.«ما در داخل کشور با موضوعی همچون "عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه ای از این اتفاقات رخ نمی دهد؟» این آدم جز جزب و گروهش به کسی دیگر به آن دیپلمانی ایرانی که از آلمان اخراج شده می تواند فکر کند.
Iran, Islamic Republic of
چه سالهایی تو خاک امریکا با استکبار جهانی مبارزه میکردین؟ و با پول کی؟