پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۹۵
یادداشت حسین شریعتمداری

آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست!

سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب: 667255
این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاه‌های انحرافی تلاش چندانی نمی‌کنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟!
آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست!
گروه سیاسی جهان نيوز: حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان نوشته است:
۱- « انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد. اینطور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیغمبرش می‌گوید: «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ، تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ»؛ تو باید پیام برسانی، حالا مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌دهند... مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. «لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است».

این، بخشی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مدیران وزارت ارتباطات است که سخن حق و بایسته‌ای است چرا که دین یک باور قلبی است و باور قلبی افراد را نمی‌توان با توسل به زور تغییر داد. اما این نکته که بدیهی نیز هست از مسئولیت مسئولان در قبال دین مردم نمی‌کاهد چرا که ابلاغ دین در آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» تنها ابلاغ زبانی و بیان مبانی دینی نیست بلکه مقابله با موانعی که از فهم دین و رسیدن پیام اسلام به مردم جلوگیری می‌کند نیز بخشی از همان ابلاغ دین است. جناب رئیس‌جمهور یک شخصیت روحانی است و به یقین می‌دانند که آیات قرآن را باید در ضرب با آیات دیگر تفسیر کرد. مثلا در آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم... دست خدا بالای دست آنهاست» نمی‌توان «ید» را به معنای «دست» گرفت! زیرا خداوند تبارک و تعالی منزه از جسم و ماده است. «ید» هم به معنای دست است و هم به معنای «قدرت» و در آیه مورد ‌اشاره معنای قدرت مورد نظر بوده است چرا که در آیه دیگری می‌فرماید «لیس کمثله شیء... هیچ چیز مانند او-خدا- نیست».

حال اگر مفهوم آیه شریفه «وما علینا الا البلاغ»  و یا «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ» رها کردن امور به حال خود باشد! ضمن آنکه با سیره رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) در تناقض آشکار است، با آیات فراوان دیگر قرآن نیز مغایرت و تضاد جدی دارد و این در حالی است که به مصداق «‫وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً... ‬اگر(قرآن) از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند».‫ در قرآن اختلاف و تناقضی نیست بنابراین، چنانچه منظور جناب روحانی از استناد به آیات یاد شده، رفع مسئولیت از دولت و مسئولان باشد، با عرض پوزش باید گفت برداشت و تفسیر نا‌صواب و خطایی داشته‌اند! به عنوان مثال:‬‬‬

در آیه‌ای که زینت‌بخش آرم سپاه پاسداران نیز هست، آمده است؛ «‬وَأَعِدّوا لَهُم مَا‌استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم... هر چه نیرو در توان دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده
(برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». بدیهی است که این آیه شریفه با آیه «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» مغایرتی ندارد بلکه به وضوح نشان می‌دهد که تهیه ساز و برگ جنگی برای مقابله با دشمنان نیز بخشی از همان ابلاغ است.

۲- استاد شهید آیت‌الله مطهری در این خصوص تعبیر حکیمانه‌ای دارند؛
«مثلًا عده‏ای در کشور کفری که حکومتی ضد دین در آنجاست زندگی می‏کنند و چون آن حکومت وسیله‏ای است برای به زنجیر کشیدن مردم و جلوی هر ایدئولوژی را می‏گیرد، چنین وضعی اجبارپذیر است که با شمشیر موانع را بردارند تا زمینه‏ای برای تبلیغ آزاد دین وجود پیدا کند. این است که در عین اینکه برای قبول دین داریم: «لا اکْراهَ فِی‌الدِّینِ»، یعنی دین اجباربردار نیست، ولی در عین حال بایستی خرطوم ابوجهل‏ها و ولید‌بن مغیره‏ها را زد. تا بعد از رفع موانع، از راه تبلیغ، مردم محاسن دین را بفهمند، و مسئله جهاد همین است».

 ۳- اساسا اگر مسئولان نظام اسلامی در قبال مردم وظیفه‌ای جز ابلاغ مبانی اسلام نداشتند و قرار بود ملت را در مقابل پلیدی‌ها و پلشتی‌هایی که از سوی دشمنان اسلام به جامعه تزریق می‌شود، تنها بگذارند، اینهمه تاکید بر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر معنا و مفهومی نداشت. توضیح آنکه امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر آنکه یک فریضه دینی است یک ضرورت عقلی نیز هست و هیچ نظام حکومتی-‌تاکید می‌شود، هیچ نظام حکومتی- را نمی‌توان یافت که از این قاعده مستثنا باشد. همه نظام‌ها و دولت‌ها «امر به معروف و نهی از منکر» دارند و تفاوت فقط در معروف‌ها و منکرهاست. مثلا امروزه در فرانسه حجاب خانم‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی را «منکر»! می‌دانند و با همه توان با آن به عنوان یک منکر! مقابله می‌کنند تا آنجا که فرانسه کاپیتالیست چند دوره ریاست جمهوری میتران سوسیالیست را می‌پذیرد ولی حجاب یک زن مسلمان را تحمل نمی‌کند! و یا در آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی اعتقاد به «هولوکاست» را- که یک افسانه ساخت صهیونیست‌هاست- معروف می‌دانند و با هرکه هولوکاست را باور نداشته باشد به شدت برخورد می‌کنند تا آنجا که نفی هولوکاست در آلمان رسما جرم تلقی شده و نفی‌کنندگان به تحمل زندان محکوم می‌شوند!      

۴- اگر دولت اسلامی در قبال مردم، غیر از بیان مبانی دینی و نهایتا تبلیغ شفاهی آن مسئولیت دیگری نداشته باشد، اساسا تشکیل حکومت معنی و مفهومی نخواهد داشت. این قاعده در سایر نظام‌های حکومتی نیز ساری و جاری است. ژان-ژاک روسو متفکر سوئیسی قرن ۱۸ میلادی در کتاب معروف خود «قراردادهای اجتماعی» وظیفه حکومت‌ها را ایجاد هماهنگی میان آزادی‌های فردی و مسئولیت‌های جمعی می‌داند و بر این باور است که حکومت‌ها نمی‌توانند و نباید مردم جامعه را به حال خود رها کنند و از تنبیه مجرمان چشم بپوشند. این قاعده صرفنظر از نوع حکومت‌ها و ایدئولوژی آنها در تمامی نظام‌های حکومتی به عنوان یک اصل ضروری شناخته می‌شود و بدیهی است که در اسلام عزیز که برداشتن غل و زنجیرهای وابستگی- يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ- را شعار خود می‌داند، ضرورتی به مراتب بیشتر و برتر دارد و دولت اسلامی نمی‌تواند و نباید از این مسئولیت شانه خالی کند.

۵-  آقای روحانی پیش از این هم گفته بودند نمی‌توان مردم را با زور شلاق به بهشت برد! که باید پرسید؛ مگر کسی یا کسانی درپی آن بوده‌اند مردم را با زور شلاق به بهشت ببرند که حضرت ایشان نگران شده و قصد پیشگیری داشته‌اند؟! بله به زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد ولی وظیفه دولت اسلامی است که با آنچه باعث گمراهی مردم و مانع خیر و صلاح و نهایتا بهشتی شدن آنان می‌شود به جد مقابله کند و از آنجا که رستگاری در جهان آخرت، هدف نهایی همه انسان‌ها و مخصوصا امت اسلامی است، مسئولیت یاد شده بیش از هر مسئولیت و وظیفه دیگری روی شانه همه مسئولان به ویژه دولتمردان است.

۶- بخش نخستین سخنان رئیس‌جمهور محترم این تصور و تلقی را به ذهن می‌رساند که ایشان فقط در پی بیان ضرورت تبلیغ مبانی اسلامی بوده‌اند که از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی و مخصوصا یک شخصیت روحانی جز این نیز انتظاری نمی‌رود اما، با کمال تاسف باید گفت که بخش‌های بعدی اظهارات آقای روحانی این برداشت را تائید نمی‌کند و نشان‌دهنده آن است که جناب ایشان برای ایران اسلامی نسخه‌ای شبیه واتیکان را توصیه می‌کنند و بر این باورند -‌و انشاءالله نباشند- که حکومت در قبال خیر و صلاح مردم و سعادت و شوربختی آنان غیر از ابلاغ شفاهی و یا کتبی مبانی دینی وظیفه و مسئولیت دیگری ندارد!

به این بخش از سخنان ایشان توجه کنید؛
«لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است. طرف باید تفهیم شود و ارزش کار را بداند تا خودش دنبال کند. نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم. بله؛ مردم وقتی می‌بینند که ماشین خطراتی دارد، خودشان هم به بچه‌شان نصیحت می‌کنند و می‌گویند از قسمت عابر پیاده باید عبور کنی و صبر کن تا چراغ سبز شود، درواقع شروع می‌کنند به یاد دادن فرهنگ به او. در همه فناوری‌های روز هم همینطور است... مقاومت در برابر فناوری‌ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است... فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد. شناخت درست و فرهنگ‌سازی، تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است. نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم. مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست... در جهان شبکه‌ای، درخت ممنوعه نسازیم، فرهنگ‌سازی کنیم. جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند. نه مسدود کردن و نه رها کردن ما را به مقصد نمی‌رساند، سواد رسانه‌ای جامعه را باید افزایش دهیم. انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد، چه در رسانه و چه در فناوری»!!

یک بار دیگر این بخش از سخنان ایشان را بخوانید. ظاهر زیبایی دارد! و از آزادی انتخاب حکایت می‌کند! و اینکه دخالت دولت در فضای مجازی چه مفهومی دارد؟! باید همگان بتوانند بدون کمترین مانع و بی‌آنکه فیلترینگی در میان باشد وارد فضای مجازی شوند! و انتخاب خوب و بد و مطالب مفسده‌انگیز و سودمند بر عهده خودشان باشد! این دیدگاه از نسخه واتیکانیسم نیز به مراتب خطرناک‌تر است و مفهوم آن، دقیقا این است که جوانان و نوجوانان و همه مردم را در وادی پر مخاطره فضای مجازی به حال خود رها کنیم و فقط خوب و بد را به آنان معرفی کنیم! بی‌آنکه برای پیشگیری از آسیب‌های جدی و خطرناک این فضا کمترین مسئولیتی داشته باشیم! باید از جناب روحانی پرسید چه تضمینی هست که یک جوان یا نوجوان با مشاهده بخش‌های پلشت و مفسده‌انگیز فضای مجازی که این روزها به فراوانی در این عرصه وجود دارد در گرداب هلاک‌کننده آن غرق نشود؟! در کجای دنیا و با کدام عقل سلیم گرداب‌های خطرناک را که ظاهری فریبنده دارند، پیش پای مردم قرار می‌دهند و مسئولیت مقابله با آن را از دوش خود برمی‌دارند! بر اساس این دیدگاه می‌توان دزدان و قاتلان را به حال خود رها کرده و مانعی برای آنان ایجاد نکرد و فقط مشخصات آنها را برای مردم برشمرده و مقابله با آنها را بر عهده خود مردم گذاشت؟! آیا این دیدگاه حضرتعالی -‌البته بی‌آنکه بدانید- ترویج همان حکومت عرفی -نرمالیسم- نیست که مقامات و ‌اندیشکده‌های آمریکایی بی‌وقفه از تلاش خود برای حاکمیت آن در ایران اسلامی و نهایتا نه فقط وابستگی بلکه بردگی ملت در قبال آمریکا دَم می‌زنند؟!

کوتاه سخن و جان کلام آنکه جناب روحانی! بر فرض که از مسئولیت خود به عنوان رئیس‌ قوه مجریه با خبر نباشید آیا به عنوان یک شخصیت روحانی از سفارش‌های اکید اسلام بر ضرورت مقابله با گسترش‌دهندگان و مروجان فساد و فحشا و دروغ‌پراکنان نیز
با خبر نیستید؟! نظر جنابعالی درباره مثلا ممنوعیت کتب ضاله و حفاظت از سلامت روحی و اخلاقی مردمان چیست؟!

 در خاتمه، این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاه‌های انحرافی تلاش چندانی نمی‌کنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دوباره قراره روحاني چي رو گرون كنه؟!!!
Iran, Islamic Republic of
گرون شده! گوشت، دلار، طلا، سکه، مرغ، انشاالله بنزین، کاهش قدرت خرید مردم ...
United States
عامل بدبختی مردم ایران حسین شریعتمداری و تندروهایی مثل ایشون هستند که نفسشون از جای گرم میاد
Iran, Islamic Republic of
....
احسنت به آقای شریعتمداری . واقعا انقلابی حرف میزنن.موفق باشن
Iran, Islamic Republic of
انقلابي كسي است كه الان مرد مبارزه باشد حرافي يعني فرصت افريني براي كاخ نشينان و لاغير
Iran, Islamic Republic of
...
Russian Federation
...
Iran, Islamic Republic of
....
سدرا مصاحب
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتمداری آفرین به غیرت شما- برفرض محال سخنان به عوامفریبانه روحانی درست باشد ولی بایستی وقت شناس باشد و بداند در شرایط فعلی موضوعات مهمتری مثل رسیدگی به مشکلات فاجعه آمیز اشتغال جوانان،تورم، فقر، تبعیض، فساد های متنوع اقتصادی، رانت، رشوه، حقوق های چند ده میلیونی و....وجود دارد ولی وی سعی دارد به هر ترتیبی که شده فکر و ذهن مردم و همه اهالی سیاست و فرهنگ را به سمت مسایل حاشیه ای منحرف کند و به گونه ای که اکنون شاهدیم در کمتر از یک روز به انحای مختلف از طریق رسانه های مختلف اصحاب فرهنگ، سیاست و مذهب را برای هیچ به جان هم انداخته است. اساساً چنین حربه ای برای فرار از پاسخگویی و شفافیتی که دولت تدبیر و امید مدعی اجرا و انجام آن است، بی نهایت مغایرت داشته و بر عکس موجبات نگرانی و عصبانیت قاطبه مردم ایران را رقم خواهد زد. امام حسین(ع) چه خوب فرمودند «اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید»!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
ولی
Iran, Islamic Republic of
اقای شریعتمداری بجای اسمان ریسمان بافتن خود را در فضای مجازی در معرض قضاوت مردم قرار بده؟
Iran, Islamic Republic of
ایشان چند سالی است که در فضای مجازی در معرض قضاوت مردم است، شما خبر ندارین...
عماری
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتند حرف حق برای بعضیها تلخ است .آقای شریعتمداری حرف حق را می زند از هیچ کس ترس و واهمه ندارد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰ ساله امثال شما ظهور رو به تعویق انداختید ، البته اگه اعتقادی داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
ملاک حق هیچ وقت افکار عمومی نیست و نخواهد بود.
m
Iran, Islamic Republic of
مشکل مااز همانجا شروع میشود که هرکس به طریقی دل ما می شکند
و خود را مفسر و مدعی العلوم می داند
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
سلام
جناب آقای شریعتمداری در اشتباه هستند!
جمله رئیس جمهور در مورد عبور مردم از خیابان و چراغ سبز را درست تفسیر می کردند کافی بود.
ایشان فرمودند: «بله، مردم وقتی می بینند که ماشین خطراتی دارد، ...» یعنی بگذارید مردم نخست با ماشین تصادف کنند و ببینند که خطراتی دارد بعد خودشان تصمیم می گیرند حالا برای این دیدن هزاران نفر هم مردند، خوب بمیرند باید حتما ببینند! در واقع ایشان به نیروی انتظامی انتقاد داشته اند که چرا مردم را جریمه می کند! خوب باید به ایشان فرمود نیروی انتظامی که زیر نظر وزیر کشور که از سوی شما انتخاب شده است، فعالیت دارد؛ خوب به آنها بگویید دیگر متخلفان را جریمه نکنند تا خود مردم به خوبی ببینند که ماشین خطراتی دارد.
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یعنی آقای روحانی الان با هر کس که در فضای مجازی علیه ایشان هر دروغ و تهمت و ناروایی بگن مخالف نیستند؟؟! و با ایشان برخورد نمی کنند؟
....
Iran, Islamic Republic of
....
بابک
جناب آقای شریعتمداری :
ای کاش جنابعالی هم با مردم بودید ودرد مردم را میفهمیدید وامثال جنابعالی به رئیس جمهوراجازه می دادید که منتخب مستقیم این مردم است به کارشان ادامه می داد .شما چه کاره این مملکت هستید که خودتان را نخود هر آشی میکنید
انصاف دوست
Iran, Islamic Republic of
سلام اولا از جانب مردم سخن نگوئید وحرف خودتان را بزنیدچون با شرایط اقتصادی که پیش آمده وبنا به گفته کارشناسان حامی آقای رئیس جمهورمحبوبیت ایشان بشدت افت کرده....
Russian Federation
...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور منتخب مستقیم مردم چه کاری خواستند انجام بدهند که نشده است، صنعت هسته‌ای را می‌خواست تعطیل کند که تحریم‌ها برود!؟!؟ که تعطیل کردند ولی تحریم‌ها نرفت زیرا فریب آمریکا و غرب را خورد و بجای اعتماد به توان مردمی که به او رای داده بودند به کدخدا (امریکا) اعتماد کرد.
Iran, Islamic Republic of
صحبتهای نماینده نجف آباد در خصوص ۲ تابعیتی بودن مسئولین رو تو نت بخون میفهمی حق با کیه ....
Iran, Islamic Republic of
والا هیچ دولتی بعد از انقلاب نبوده که تمام ارگان ها از مجلس گرفته تا هزار جای دیگر اینقدر با آن هماهنگ باشند و به آن میدان بدهند.
شما تمام حركات و سكنات مردم را جرم ميپنداري همه ملت را بفرست تو زندان خودت را راحت كن ...
ارشاد
اساسا آقای شریعتمداری ودوستانشان اعتقادی به آزادی بیان ندارند .البته آزادی بیانی که موافق طبع ایشان ودوستانشان باشد هیچ نیازی حتی به مجوز مقامات مسئول هم ندارد ومی توان تجمعات وسخنرانی هارا به هم زد چون به اعتقاد ایشان مجوز شرعی دارند .اما دیگران نمی توانند نظرشان را ولو به صورت سخنرانی بیان کنند!!!!
Iran, Islamic Republic of
کاش آقای روحانی تنها «بد بودن ترور رئیس جمهور» را هم به مردم یاد بدهد و بعد بدون محافظ و ماشین ضد گلوله بیاید بین مردم!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کاش آقای روحانی ـ که لابد مدعی اسلام شناسی هست ـ می گفت این برداشت سطحی و غلط از «لا اکراه فی الدین»، چگونه با آیات و روایاتی که صریحاً دستور تنبیه و مجازات متخلفین را می دهند جمع می شود!
Iran, Islamic Republic of
نوشته اند در جنگی حضرت رسول (ص) عده ای را اسیر کرده بودند و به آنها که با طناب یا زنجیر بسته شده بودند نگاه می کردند و لبخند می زدند. یکی از اسرا گفت توقع ما از اخلاق والای شما این نوبد که به اسیر بخندید. حضرت فرمودند از این لبخند می زنم که می خواهم شما را با طناب به بهشت ببرم و باز هم مقاومت می کنید!
Iran, Islamic Republic of
من این حرف ها را در درستی وغلط بودنش بحثی ندارم ولی فیلر تلگرام جز خسارت و باز شدن فضا برای فیلتر شکن ها که به فضا های فاسد کممک می کند چیزی نداشت
Iran, Islamic Republic of
تماما سیاست دولت بود...!!!!
عبدالله
Italy
باسلام
جناب آقای شریعتمداری اگر علمای دین در لحظه ای که باید فریاد بزنند و اعلام اعتراض خود را مستدل بیان کنند وضعیت فرهنگی جامعه به این شکل اسفبار نبود.....
Iran, Islamic Republic of
.....
منظری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
به قول یک عزیزی این بنده خدا تا آخر دوره اش هر چی گفت بگید باشه ولی تو چیکار کردی؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت به استاد نگارش آقای شریعتمداری

کاش از آقای روحانی در مورد نرخ دلار و میزان تورم سئوال شود !حاشیه سازی برای فرار از مسئولیت اجرائی بسیار قدیمی شده
...
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی به جای این نظرات....و ارائه آمارهای خیالی در مورد تورم به فکر مهار تورم و حل مشکلات باش گوش گوسفند 100 هزار تومان
علی برکت ا...
سرور
Iran, Islamic Republic of
احسنت.
نظریات عوام پسند وبازی با الفاظ وبی تقوایی تماما دست اویز ی جهت فریب افکار عمومی وتوجیه نا کارامدیها واصول را به حاشیه بردن وبه فرعیات پرداختن وصدها روش غیر اخلاقی دیگر مدتهاست که به عادت روزمره اقایان جهت کسب قدرت و ادامه قدرت طلبی شان تبدیل شده است. ودر این مسیر از قربانی کردن هیج چیز به پای منافع شان ابایی ندارند
...
Iran, Islamic Republic of
...
ف. ستوده نیا
Iran, Islamic Republic of
باسلام جناب آقای شریعتمداری
در جای گرم ونرم نشسته اید و برای دیگران تصمیم می گیرید چه حضرتعالی و چه جناب آقای روحانی . از درد مردم هیچ خبر ندارید . بنده که در شهر کوچکی زندگی می کنم نصف شب که چرخی در شهر می زنم افرادی را می بینم که دنبال جمع کردن کارتن و بطری نوشابه و قوطی کنسرو و.... هستند البته آنهائی که وانت دارند و موتور سیکلت و دو چرخه دارند را نمی گویم بلکه کسانی که با پای پیاده و نایلون مشکی به دوش این کار را انجام میدهتد بگذریم که ناگفته ها بسیار است .... اگر سه ماه حقوق چند صد میلیونی جناب عالی را ندهند للاها" می توانی همین جوری به این وآن بتازی و همه را کم فکر و کم اندیش و ... حساب بیاورید .نفس جناب عالی از جای گرمی بر می خیزد و از معاش مردم بی خبری و زندگی را ، همانی می بینی که با آنان در نشت و برخاستی . زندگی فقط دفتر کار شما نیست در تمام نقاط ایران زندگی هست در ذره ذره خاکئ این کشور زندگی در جریان است و چگونه وچطور بایستی . بدانید و بفهمید . هیچ وقت از بالا برای پایین تصمیم نگیرید کسانی هم که در پایین هستنند خدائی دارند . آه مردم مظلوم بالاخره می گیرد به فکر مردم نجیبی باشید که در هر زمان و هر مکان به فکر خاک و دین هستند و بجای الفاظ بازی و مرکب پاشی به ملت بزرگ ایران خدمت کنید .با آرزوی سلامتی برای امام عصر
Romania
حقوق چند صد میلیونی به شریعتمداری می دهند؟!!! به راحتی تهمت می زنید با یک نظر الکی خودتون را جهنمی می کنین؟!!!
Iran, Islamic Republic of
انوقتی که گفتند به توصیه bbc و آمد نیوز رای ندید ، باید فکر این چیزها رو میکردی
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
جناب ستوده نیا حقوق نجومی میگیری؟
عبداللهی
با توجه به فرمایش شیخ وجود مربیان تربیتی آموزش وپرورش نیز شاید لازم نباشد ودانش آموز هر طور دلش خواست باشد علی برکت الله خداوند عاقبت به خیر مان کند که شرمند شهدای مان نباشیم
Iran, Islamic Republic of
حضور مربیان تربیتی یا منسوخ شده یا بی رنگ ...برای همینه روزبروز نسلی بی ادب وگستاخ که میل به هرزگی داره !!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب شریعتمداری , عکسی از محل کار جنابعالی توفضای مجازی هست که علاوه بر کامپیوتر آمریکائی , گاز پیک نیک و خرما وعسل هست.دوست داران شما ناراحتند لطفا یا توضیح ویا تکذیب کنید.
sms
Iran, Islamic Republic of
خطاب به برادر شریعتمداری: آقای روحانی دقیقاً قصد دارد به جای حل مشکلات مردم، آنها را با همین بحث‌های انحرافی مشغول کند و در سایه آن مسائل اصلی را از کانون توجه مردم و دلسوزان خارج کند. این تاکتیک را در این سالها، بارها به اجرا درآورده. پاسخ به این شبهه‌ها فقط مطالبه مجدد قولهای بر زمین مانده توسط این دولت است.
اله گان ناز
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زیرا ایشان هم لباس آقایان است اگر مثل احمدی نژاد غیر معمم بود تابه حال صد دفعه تکفیر شده وحکم اعدامش صادر کرده بودند
Netherlands
زنده باد سردار قلم
حاج حسین شریعتمداری
Iran, Islamic Republic of
...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
به قول رحیم پور اصلا گیریم حرفای رئیس جمهور درست اصلا ایشون هرچی می گه درست شما برای مملکت چه کردید؟
والا خیلی رو می خواد با این اوضاع غیر از عذر تقصیر و شرمندگی از اوضاع مردم حرف دیگری زد چه برسه به این حرفا
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا رئیس جمهور، منتخب کسانی بود که دقیقا همین چیزها رو ازش میخواستند و به خاطر همین چیزها رای دادند!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی خواستار آزادی مطلق بودند، چه در عقاید چه در جامعه چه در فضای مجازی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ماموریت این دولت و مجلس تغییر نظام است تا پایان دوره این کار را به اشکال مختلف انجام خواهد داد خودتان را آماده کنید، علی برکت الله
Germany
واقعا هم همینه
Iran, Islamic Republic of
..
عماری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
آگاه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از واتيكان بهتره زير پات گنج است دلار مفت فراوان فقط حرافي لازم است بنماييد تا زر و دلار فراوان كاسب شوي پاپ باباش در مياد كسي صنار كف دستش نمي زاره
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ارزوي پاپ اينه كه متولي يك امام زاده بشه نونش تو روغن مي افتد
Iran, Islamic Republic of
تا نسل هاي بعد دكون بر قرار و حال و هول ميكنند
Iran, Islamic Republic of
متولي كه هيچي خادمي هم كلي عايدات داره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
... بترسید از روزی که خداوند متعال می فرماید روز بسیار سختی هست.والعاقبه للمتقین
Iran, Islamic Republic of
استاد عزیز ، لطفا شما خود را نخود همه آشی نکنید!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر طبق گفته ی رئیس جمهور جمله "و ماعلیک الا البلاغ " تنها ابلاغ ورساندن خشک و خالی باشد که مسلماً این طور نیست،
ایشان بفرمایند پس این همه آیات هشدار و انذار دهنده برای چیست؟
پس این همه آیات تهدید به عذاب و شکنجه برای چیست؟
با این حرف های غلط و نادرست با عقاید و باورهای مردم بازی نکنیم.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
مجيد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
جناب خان
Iran, Islamic Republic of
دین>> به عقیده اطلاق می‌گردد و نه به «عمل» و لذا همگان در عقیده آزاد هستند.لا اکراه فی الدین یعنی همه در «عقیده»آزاد هستند، نه این که به هر عقیده‌ای مجاز هستند و یا هر عقیده‌ای داشته باشند خوب و محترم است،. بلکه یعنی فقط آزادند، یعنی کسی آنها را در اتخاذ یک عقیده مجبور ننموده است. اما هر کسی در برابر عقیده خود باید پاسخگوی عمل و رفتارش باشد . مختار بودن انسان در پذیرش دین، بدان معنا نیست که انسان از پذیرش دین¬ حق سر باز زند. همچنان که مثلا مختار بودن انسان در حفظ جان و سلامتی خود، بدان معنا نیست که جایز باشد خودکشی کند یا در حفظ سلامتی خود کوتاهی نماید
اگر لااکراه فی الدین به معنی آزادی و مجاز بودن در اندیشه و عمل بود، خداوند متعال نه تنها انبیای الهی را فرو نمی‌فرستاد و امر به باید‌ها و نباید‌ها نمی‌نمود، بلکه اساساً قیامتی بر پا ننموده و بهشت و جهنمی نمی‌آفرید. چرا که محاکمه و جزا در مقابل آن چه بر آن مخیر و مختار و آزاد بودیم، معنا ندارد. اگر انسان آزاد بود که هر چه می‌خواهد انجام دهد، سایر احکام مانند حد شراب، حد زنا، حد دزدی، حد قتل و سایر حدود و همه‌ی احکام بی‌معنی می‌گردید.
«مجبور نیستید» به معنای «مجاز هستید» نمی‌باشد و عقاب دنیوی و اخروی نیز برای همین منظور وضع شده است. به عنوان مثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» یعنی به تو اختیار اطاعت یا تخلف داده‌ام، نه این که مجازی دلت خواست بخوان و دلت خواست نخوان!
اسلام اجازه نمی‌دهد به بهانه‌ی آزادی، حقوق دیگران پایمال گردیده و اقشار متفاوت مورد ظلم واقع شوند. لذا هر کسی آزاد است که در خلوت خود گناه کند و راه جهنم را بپیماید. اما اگر گناه و فساد خود را علنی و فرافکنی کرد و حقوق و امنیت دیگران را به مخاطره انداخت، معلوم است که جلوی او را می‌گیرند و مجازاتش هم می‌کنند.
ali
Iran, Islamic Republic of
اقای غرویان:امربه معروف و نهی از منکر اصل روشنی است، ولی بر اساس معرفت است. خود معروف هم از ‏کلمه معرفت است. یعنی ما باید در جامعه مردم و جوانان را با معروف و منکر آشنا کنیم و خود افراد با اختیار و اراده خود به ‏سمت معروف تمایل پیدا کنند و از منکر فاصله بگیرند. بنابر این روش امربه معروف و نهی از منکر بر اساس شناخت است‎.‎
صبور
سلام این همه گلایه آقای روحانی برای چیست؟ مگر خودشان رئیس جمهور ایران نیست؟ پس چرا هیچ اختیاری ندارد، همش از این و اون گلایه می کند. در نقش اپوزسیون ظاهر شده
Iran, Islamic Republic of
برداشت جالب از اظهارات رحیم پور در پاسخ به سخنان اخیر روحانی:
حتی اگر گفت قرآن نازل نشده، بگویید «باشه، فقط تو بگو برای کشور چیکار کردی!؟»
Iran, Islamic Republic of
بالاترین کار روحانی ، خانه نشین کردن دلواپسان و به محاق بردن تفکرات انها بوده است.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اوباما هم دسترسی فرزندانشو از فضای مجازی محدود کرده بود...!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
امید
Iran, Islamic Republic of
حسین جان موبایل و کامپیوتر چه مارکی است بگو مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
وقتی مراجع معظم تقلید وروحانیون انقلابی وجود دارند به شما نیامده که موضعگیری کنی
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی مملکت می افته دست کسانی که تو هر موضوعی خودشونو علامه فرض می کنن می شه حکایت حسین شریعت مداری!!!!
دانا
Romania
این روزها باز هم حرف های عجیب و غریب می شنویم نمی دونم چرا هر وقت مسئولان برنامه ای ندارن به فکر تفسیر دین اسلام می افتن نمی دونم شما هم متوجه شدید یا نه ؟ کلا اگه تغییرات یک سال اخیر رو مثل تیکه های پازل کنار هم بذارید فقط یه سری سیاستمدار می بینید که بر علیه اسلام به روش تفسیری تغییر ایجاد می کنن به جای تغییر مثبت اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و غیره دنبال تغییر منفی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی شدن و اصلا هم تصادفی نیست فقط کافیه به هماهنگی های لایه ای نگاهی بکنید از روزنامه های زنجیره ای گرفته تا هماهنگی های شهری و علائم و تابلوها و غیره و غیره ، ما هم که اصلا نمی فهمیم