پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

ایران همسایه مهم است / پیام روشن سفر ظریف به آمریکایی‌ها

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۸
کد مطلب: 666674
یک سیاستمدار کُرد، ایران را کشوری حائز اهمیت برای عراق خواند و گفت: پیام روشن سفر ظریف به عراق این است که روابط تهران ــ بغداد و اربیل مستحکم است و با کارشکنی آمریکایی‌ها تضعیف نخواهد شد.
پیام روشن سفر ظریف به آمریکایی‌ها
به گزارش جهان نيوز، «محمود عثمان» سیاستمدار کرد عراقی در خصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق و اقلیم کردستان گفت: سفر محمدجواد ظریف را مهم ارزیابی می‌کنم، این سفر با هدف توسعه روابط دوجانبه در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت گرفته است و با توجه به اینکه در فاصله زمانی کمی پس از سفر مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم صورت گرفت تجدید حیاتی در روابط ایران با عراق و اقلیم محسوب می‌شود و تصور من این است که این سفر با موفقیت‌هایی همراه بوده است.

وی در ادامه گفت: ابتکار وزیر امور خارجه ایران در همراهی هیئت عالی اقتصادی با وی یکی از مهمترین نکات مورد توجه در این سفر است، ایران در شرایط تحریمی نیازمند همکاری عراق خواهد بود، بنابراین برگزاری کنفرانس‌های متعدد اقتصادی در شماری از شهرهای عراق و دیدارهای دوجانبه این هیئت اقتصادی گامی به‌سوی پیشبرد اهداف اقتصادی ایران در این مرحله خواهد بود.

عضو اسبق پارلمان عراق تأکید کرد: در این سفر پیام آشکاری به آمریکایی‌ها داده شد و آن این است که روابط عراق و اقلیم کردستان با ایران مستحکم است و امکان تضعیف آن توسط این کشور وجود ندارد. این یک واقعیت است که عراق و ایران دو کشور همسایه با اشتراکات متعدد و از همه مهمتر با مرزهای طولانی مشترکی هستند و مسئولان ارشد عراق داشتن روابط با این کشور را در راستای منافع خود دانسته و به روابط با آمریکا با هزاران کیلومتر فاصله ترجیح خواهند داد، آمریکا حلال مشکلات عراقی‌ها نخواهد بود و این ایران است که می‌تواند در مقاطع حساس و در مشکلات کنار عراقی‌ها باشد، البته این سفر مایه نگرانی آمریکایی‌ها خواهد بود.

محمود عثمان در پاسخ به سؤالی درباره سفر مخفیانه اخیر دونالد ترامپ به عراق گفت: این یک واقعیت است که آمریکا در اجرای سیاست‌های خود در عراق موفق نبوده است، ورود آمریکا به عراق از همان ابتدا با اشتباهاتی همراه بوده است، مشکلات عراقی‌ها پس از سقوط صدام به‌واسطه حضور آمریکایی‌ها بیشتر شده است، این مشکلات به‌ویژه در حوزه امنیتی موجبات نارضایتی عراقی‌ها را فراهم کرده است.

مسئولان آمریکایی از چنین شکستی اطلاع دارند و سفر ترامپ هم که اهانت به حاکمیت عراق بوده است برآیندی از این شکست است، مایه ننگ هم هست که رئیس جمهوری کشوری همچون آمریکا به‌شیوه دزدی به عراق سفر کند.

وی در خصوص تداوم دشمنی‌های آمریکا با جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد: اگرچه آمریکا کشوری بزرگ با توانمندی‌های ویژه است، اما در حوزه روابط منطقه‌ای ایران موفقیتی نخواهد داشت، ایران دارای جایگاه مهمی در منطقه است و کشورهایی همچون سوریه و عراق که در این مقطع مورد توجه آمریکا هستند داشتن روابط نزدیک با ایران را در راستای منافع خود می‌دانند، بنابراین بعید می‌دانم که واشنگتن در چنین سیاست‌هایی علیه ایران دستاوردی داشته باشد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرانک
Romania
منطقه ی خودمختار کردستان عراق دودوزه بازی میکند!!!