سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۳۷
هشت نکته درباره مناظره فتنه ۷۸

چرا بیش از زاکانی باید از تاج‌زاده ممنون بود؟!

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 666597
دو طرف حقیقی مناظره هم تکمیل‌کننده محتوا مناظره محسوب می‌شدند. گرچه یکی در جایگاه دانشجویی و دیگری در جایگاه مسئول ارشد‌سیاسی در آنزمان فعالیت می‌کردند ولی می‌توان گفت زاکانی و تاج‌زاده منتهی الیه دو تفکر و تقابل تئوریک دو جناح اصلی درگیر در فتنه 78 هستند.
چرا بیش از زاکانی باید از تاج‌زاده ممنون بود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان‌ تیغی: با گذشت چند روز از مناظره کم سابقه دکتر زاکانی و مصطفی تاج زاده، همچنان این اتفاق با تحلیل‌های مختلفی روبه‌رو هست.

یک: از رصد بازتاب مناظره تاج‌زاده و زاکانی به خوبی می‌توان فهمید که این مناظره دارای جذابیت‌های قابل توجهی برای رسانه‌ها و بسیاری از فعالین سیاسی بوده است. ضمن اینکه سطح استقبال از موضوع به ظاهر قدیمی فتنه 78 که بیست‌سال از آن می‌گذرد، نشان می‌دهد که هنوز هم روشن‌شدن ابعاد چنین حوادثی به چه میزان برای افکار عمومی اهمیت و مردم برای دستیابی به فهم بهتر فتنه 78 نیازمند ناگفته‌های جدید و شفاف‌تر هستند. از سوی دیگر از دل این حوادث است که ریزش‌ها و رویش‌های ماندگار در جمهوری اسلامی بوجود می‌آیید. همچنانکه بازیگران فتنه 78 در واقع همان بوجودآوردندگان و عوامل فتنه 88 بودند و یا حداقل بسیاری از بازیگران اصلی همان چارچوب تفکرات فتنه 78 را دنبال می‌کردند.

دو: دو طرف حقیقی مناظره هم تکمیل‌کننده محتوا مناظره محسوب می‌شدند. گرچه یکی در جایگاه دانشجویی و دیگری در جایگاه مسئول ارشد‌سیاسی در آنزمان فعالیت می‌کردند ولی می‌توان گفت زاکانی و تاج‌زاده منتهی الیه دو تفکر و  تقابل تئوریک دو جناح اصلی درگیر در فتنه 78 هستند.

سه: جدای از تکنیک‌ها و کلیدواژه‌های که دو مناظره‌کننده برای مناظره استفاده کردند، می‌توان برای سخنان و استراتژی‌های دو طرف مناظره روح و هدف‌گذاری‌های مشخصی را درنظر گرفت. تاج‌زاده پس از بیست سال آمده بود بگوید فتنه 78 اشتباه نظام بود، اصلاحات طرف دانشجویان هستند، دشمن خارجی در کار نبود و... از اظهارات زاکانی نیز می‌توان نتیجه‌گیری کلی‌کرد که او آمده بگوید؛ فتنه 78 زمینه‌ها و ناگفته داخلی و خارجی دارد و فهم و شناساندن عوامل داخلی حتی مهمتر از عوامل خارجی است. در این میان تلاشی هم از طرف زاکانی بود که پس از بیست‌سال بیشتر ثابت کند که جریان اصلاحات از قبل و بعد فتنه 78 نگاه ابزاری و سنگر به جریان دانشجویی و دانشگاه دارد و..

چهار: از دل این مناظره قرار نیست دولت ائتلافی یا تعدیل و تلطیف اعتقادادت دربیایید و نه تاج‌زاده تغییر خواهد کرد و نه زاکانی! پس فایده این مناظره چیست؟ روشن‌شدن حقایق؟ می‌توان گفت حتی از روش‌شدن حقایق بالاتر هم در دل این مناظره نهفته است. و آن اینکه منتهی‌الیه دو تفکر فتنه 78 و پس از آن 88 دو تفکر همواره موجود در درون جمهوری اسلامی بوده و باقی خواهند ماند. این دو تفکر سالیان هست با یکدیگر تقابل کرده و از دل این تقابل مرتبا نظام نیز به روز و خالص‌تر می شود. به همین دلیل هر چه این دو تفکر شفاف تر اعتقاداتشان را در مواجه بایکدیگر بیان کنند، برای همه و به خصوص مردم برای تصمیم‌گیری بهتر است.

پنج: تاج‌زاده گرچه در مناظره بازهم سیاسی بازی کرد و برخی از و‌اقعیات و اعتقاداتش را همچنان به هر دلیلی پنهان کرد، ولی او همان تاج زاده 78 و 88 است و البته خودش نیز دیگر نیازی نمی‌بیند که ملاحظات و پنهان کاری‌های مانند سال‌های گذشته داشته باشد و بدون روتوش برخی عقاید خودش را بیان می‌کند. به همین دلیل باید از او ممنون بود که همان ابتدا بیان کرد که به اصلی‌ترین نهاد انقلاب و عامل اصلی مشروعیت جمهوری‌اسلامی، -ولایت فقیه- اعتقادی ندارد. می‌توان گفت تاج‌زاده در این مناظره صرفا نماینده اکثریت اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شد بلکه آینه اعتقادات آنها نیز بود. اگرچه بخشی از این اعتقادات همچنان در این جناح در مواجه با مردم و حاکمیت همانند سالهای گذشته تاج‌زاده پنهان می‌شود. به همین دلیل باید از امثال تاج‌زاده‌ها بیش از همه تشکر کرد که باطن اصلاحات را به نمایش می‌گذارند.

شش: دو طرف مناظره یک تفاوت اساسی با یکدیگر از منظر میزان درگیری مستقیم با ماجرا فتنه 78 دارند، زاکانی در وسط میدان درگیری به عنوان شاهد عینی حضور‌داشته و تاج‌زاده باوجود دو نقش متضاد(معاونت سیاسی وزارت کشور به عنوان متولی اصلی مدیریت امنیت و عرصه سیاسی فتنه78 و هم به عنوان نیروی متعصب حزبی اصلاح‌طلب) از اتاق خودش گزارش های مکتوب و یا نهایتا فیلم های گرفته‌شده از صحنه را دیده است. به همین دلیل هم طبیعی بود که حال و هوای متفاوتی هم نسبت به قضایا داشته باشند. بماند که تاج زاده نشان داد بیست‌سال است که نمی‌خواهد از دریچه غیر سیاسی و حزبی به فتنه 78 نگاه کند. این اصرار غلط نمایان‌کردن حقیقت فتنه را در مناظره سخت کرد ولی نشان‌داد که تاج‌زاده حرف جدیدی هم برای گفتن ندارد و همان قرائت تکراری بیست ساله خود را تکرار می‌کند.

هفت: مناظره واقعی که نیتش کمک به روش شدن واقعیت و یا توجه دادن به حرف حق‌تر است، چند عیار مهم دیگر هم دارد و آن اینکه همزمان صادقانه، دلسوزانه، جامع نگرانه، حق‌گرایانه و عادلانه باشد. در حادثه بزرگی همچون فتنه 78 اگر کسی نقش دشمن‌خارجی، حق برقراری نظم از طرف حاکمیت، نگاه و قضاوت بی‌طرفانه و جامع به همه بازیگران در صحنه منجمله دانشجو، مسئولین، فعالین سیاسی، احزاب، رسانه‌ها، اقشار مختلف مردم، نیروهای امنیتی و انتظامی و ... را کناریکدیگر و به اندازه کافی نبیند، حادثه را اساسا نمی‌تواند، جامع ببیند. جامع ندیدن نیز هیچگاه به عادلانه دیدن حادثه ختم نمی‌شود. بنابراین اگر بپذیریم در فتنه 78 برای تاج زاده فقط جریان دانشجویی مهم بوده – که ده ها شاهد وجود دارد که نبوده-  در حقیقت پذیرفته‌ایم که تاج‌زاده بسیاری از عوامل دیگر یا ندیده و یا عامدا چشم برآنها بسته است؛ یعنی اساسا نگاه جامع ندارد!

هشت: اما چه کسی دلسوزانه و حق‌گرایانه حادثه فتنه 88 را می نگرد؟ نگاه دلسوزانه یعنی اینکه همزمان هم برای دانشجو، هم برای جمهوری‌اسلامی و نظام دینی، هم همزمان برای مردم عادی، هم نیروهای امنیتی و انتظامی حق قائل بود و هم دل سوزاند! اما در وسط این مناظره چالشی نگاه دلسوزانه چه محلی از اعراب دارد؟! جوابش این است که دو عنصر مذاکره کننده هردو مدعی هستند که تابلوی بالای سر آنها انقلاب‌اسلامی و جمهوری‌اسلامی است، به همین دلیل انتظار حداقل دلسوزی داشتن از طرف ایشان برای حاکمیت و انقلاب‌اسلامی بسیار معمولی به نظر می رسد. حال در صحبت‌های کدامیک از دو طرف نگاه دلسوزانه دیده می‌شد؟ کسی که یک طرفه کل حاکمیت – منهای دولت اصلاحات- را در سال 78 مقصر و در مظان پاسخگویی و اقرار به اشتباه می داند، دلسوز است؟ آیا عناصر انتظامی که بی گناه به شهادت رسیدند، شایسته دلسوزی نبودند، که حتی یکبار امثال تاج زاده – که خود از مسببین اصلی ماجرا هم هستند- از آنها دلجویی کنند؟ و اساسی‌تر اینکه کدام انسان دلسوزی، خود به عامل اغتشاش در درون حاکمیتی می شود که مدعی دلسوزی برای آن هست؟!

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر زاکانی که ابعاد فتنه 78 و 88 را برای مردم روشن کرد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
والا تا جایی که من دیدم آقای زاکانی فقط شعار داد. آقای تاج زاده مستند صحبت کرد بر اساس گزارشات و مستندات رسمی مملکت ولی اقای زاکانی میگفت همه این مدارک و مستندات یک سویه و غلط و غیرقابل استناد است. بنظر بنده اصلا مناظره با همچین آدمی که هیچی رو قبول نداره و فقط شعار میده که من اینجا بودم و اونجا بودم و اینکارو کردم و اونکارو کردم هیچ فایده ای نداره. و ...
Iran, Islamic Republic of
زاکانی خو شاهد عینی ماجرا بوده وهمه چیزو با دوچشمش دیده ولمس کرده ولی تاچزاده ازروکتابایی که خودش نوشته میخوند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه درسته. اقای زاکانی فکر کرده مناظره انتخاباتیه
ناصر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کسی که خود را به خواب می زند هرقدر هم او صدا بزنی باز هم بیدار نخواهد شد. لذا امثال شما نظردهنده محترم (محمد) خود را به خواب زده اید و با فریادهای شفاف، صادقانه و بلند امثال آقای زاکانی هرگز بیدار نخواهد شد و این خیلی بد است.
Romania
ببینم من که ان موقع کارشناس وزارت کشور بودم ،مگه همان جماعت درب فلزی وزارت کشور را نشکستن؟وبداخل هجوم آوردند.
حضرتعباسی وزارت کشور با رده حفاظتی حساس از لحاظ امنیتی و حفاظتی بالاتر یا خوابگاه دانشجویان یک هفته هر روز اطراف وزارت کشور تجمع وراه بندان وسنگ پرانی ،یادتان رفته امامه موسوی لاری را تو خوابگاه از سرش کشیدن واگر تیم حفاظت بدادش نرسیده بودن اوضاعش خراب می شد
اتفاقا زاکانی نگفت ،گفتنی هارا .واقع امر را..من وسط ماجرا بودم
Russian Federation
درود بر شما و زاکانی که فکر میکنید لپ انسان تو زندان گل میندازه...
صدا و سیمای میلی خیلی کوتاهی کرد
Iran, Islamic Republic of
مناظرات باعث آگاهی مردم میشود
Iran, Islamic Republic of
طرفداران فتنه 88 وابستگان و اجیران وهابی های آل سعود هستند
Iran, Islamic Republic of
زاکانی فقط مطالبی را که در بیست سال گذشته از صدا و سیما و روزنامه کیهان شنیده بود را تکرار کرد
Iran, Islamic Republic of
این مناظرات فقط تهیه خوراک رسانه ها خوب است والا قرار نیست که هیچکس از مواضع خود کوتاه بیاید و فلسفه مناظره که روشن شدن حقایق است اتفاق بیفتد.
Iran, Islamic Republic of
قشنگ بود حکیم
Iran, Islamic Republic of
ایکاش یه کم از حیکم یاد بگیری توهم
Iran, Islamic Republic of
مطلبتان مثل این بیست سال کاملا یکسویه بود. بگذارید دوطرف مناظره ازاد کنند و حرفهایشان را بزنند مردم خود واقعیتها را تشخیص خواهند داد. لطفا ذهن خوانی نکنید و با اینگونه مقالات القائات منفی به مردم و خوانندگان ندهید.
Iran, Islamic Republic of
مناظره آزاد بود و هر دوطرف هم حرفهایشان را زدند متاسفانه شما مثلا اصلاحطلبان هروقتکم می آورید عوض قبول کردن حرف منطقی رو به فرافکنی می آورید
Russian Federation
داداش مطلب رو گفت نه مناظره رو.. دقت کن...
Iran, Islamic Republic of
نماينده كاخ نشين شكست سختي از نماينده كوخ نشين خورد شاخش سكست
Iran, Islamic Republic of
ارادتم به تاجزاده بیشتر شد،
Iran, Islamic Republic of
ارادت نتانیاهو از زمان فتنه 88 بیشتر شده بود تو عقب مانده ای بدو بدو که زیاد عقب نمانی
Russian Federation
ارادات ایشان به کیهان هم زیاده....
Iran, Islamic Republic of
اسم سايت رو عِوَض كنيد بزنيد زاكاني نيوز
عبدالحسین
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تنها سایتی هست که واقیعات را بی کم وکاست و بدن حب وبغض و جامع بیان میکند و همیشه حق را می گوید
رضا
Iran, Islamic Republic of
هيچ انسان دلسوزى عامل اغتشاش در حاكميتى نمى شود كه خود مدعى دلسوزى براى آن هست !
بابا فيلسوف ! بابا نظريه پرداز ! پس اجازه بده از جانب جنابعالى نتيجه بگيريم : اشغال سفارت عربستان اغتشاش نيست !
على بركت الله !
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
البته مجیز گویی جهان تیغ قابل فهم است اما در مورد منظره زاکانی و تاج زاده خیلی فرق نمی کند که شما به زاکانی چه بگوئید چون آنها منطقشان منطق زور است .
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاج زاده که تونست چهره واقعی زاکانی ها را نشان بده ... با این مناظره زاکانی باید برای همیشه از مجلس خداحافظی کنه
Iran, Islamic Republic of
دامن زدن به واقعه گذشته دردی از مردم را دعوا نمی کند همه گروههای مقصر هستند درحتل حاظر لاید به داد مردم رسید که سوژه دیگری اتفاق نیفتد
Iran, Islamic Republic of
شفافیت تاج زاده بیشتر بود زاکانی شعاری حرف می زد که متأسفانه در جناح اصولگرا ریاکار کم نداریم یعنی آنقدر مردم از اعمال و رفتار افراطیون اصولگرا عصبانی هستند که دیگر حرف زدن یک سخنوری مثل احمدی نژاد و یا زاکانی نمی تواند در آنها تأثیر داشته باشد بعلاوه هنوز برای مردم سؤال هست با وجود نیروی بسیار قوی اطلاعاتی حتی در سطح منطقه چرا عوامل پاره کردن عکس حضرت امام (ره) و یا توهین کنندگان به حادثه ی عاشورا معرفی نشدند اشتباه اصولگراها اینه که تفاوتی بین فتنه گران واقعی و اصلاح طلب ها قائل نیستند حتی فکر نمی کنند بالاخره اصولگراها و اصلاح طلب ها از بدنه ی نظام هستند هرکدام اطرفیان و حامیانی باز از بدنه ی نظام دارند که آنها را خوب می شناسند دادن لفظ فتنه به اصلاح طلب ها بسیاری از هواداران را قانع نمی کند که هیچ , حتی بر این باورند که اصولگرایان داستان قرآن برسر نیزه کردن را تکرار کرده اند . تا وقتیکه بدون جانبداری و شفافیت انتخابات 88 بررسی نشه مثل زخم کهنه هر چند وقت یکبار سر باز می کند و با درشت گویی طرفین به یکدیگر دشمن خارجی به مانند کرکسی آماده ی دریدن هر دو طرف میشود .
Iran, Islamic Republic of
اغتشاشات کم سابقه و تهدید امنیت ملی و تخریب اموال عمومی و خصوصی اگر فتنه نبود پس چی بود ؟!
Iran, Islamic Republic of
اين اغتشاش نبود واي بروزي كه اغتشاش واقعي شود چند تا بچه قرتي كاخ نشين ادا اطوار دراوردند يك تعدادي مردم جان به لب رسيده هم افتادن دنبالشون كه صدمه ديدن
سعید
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی که اینقدر خوبید، حاضرید با اطرفایان دکتر احمدی نژاد هم مناظره کنید؟
Iran, Islamic Republic of
خود احمدی نژاد می ترسه مناظره کنه و جا زده؟؟؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
مگه زاکانی با خاتمی مناظره کرد که الان بیاد با دکتر احمدی نژاد مناظره کنه! خ خ خ
United States
محاله آدم بیاد سایت جهان نیوز اسمی از تاج زاده زاکانی نباشه خود سایت های اصلاح طلب انقد ازشون مطلب نمی زنن 200 سال هم بگذره درباره اتفاقات 88 مطلب میزنید مشکلات مردم الان این چیزاست واقعا!؟ اصلاح طلبان و شما همتون فکر دعوا جناحی خودتون هستین واستون مهم نیست مردم این وسط له بشن
رضا
Iran, Islamic Republic of
اسناد و مدارکی که تاجزاده از رو خوند همونه که خودشون منتشر کردن روی دیگر سکه کتاب سردار فرهاد نظری فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ ( که یکی از مطلع ترین اشخاص میدان بود ولی دولت از ترس افشای حقیقت اجازه انتشار کتابش رو نداد)بود که دولت اصلاحات! بخاطر اینکه خیلی از ادعاهاشونو رد میکرد اجازه انتشار بهش نداد...
هرکسی اگه میخواد به واقعیت سال 78 پی ببره غیر از هم شفاهیات ( سخنان امثال زاکانی از دو طرف ماجرا که وسط میدون بودن) هم مکتوبات ( دو طرف ماجرا که عرض کردم) رو بررسی کنه و گرنه یکطرفه به قاضی رفته!
Iran, Islamic Republic of
دولت بعدی که دولت اصولگراها بود اجازه میداد که کتاب انشار یابد