جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

المعزعلی؛ اولین آقای گل غیرآسیایی جام ملت‌ها

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 666478
بازیکنی که چند ماه قبل از جام یازدهم ملت های آسیا در امارات 96 در شهرهای حومه خارطوم سودان به دنیا آمد حالا در یک قدمی تبدیل شدن به اولین آقای گل غیرآسیایی جام ملت ها قرار دارد.
المعزعلی؛ اولین آقای گل غیرآسیایی جام ملت‌ها
به گزارش جهان نيوز، پوکر برابر کره شمالی توام شد با دبل در سیاسی ترین بازی جام هفدهم ملت های آسیا تا المعزعلی با 7 گل زده در مرحله گروهی به ششمین بازیکن تاریخ جام ملت ها تبدیل شود که در هر سه بازی مرحله گروهی موفق به گلزنی شده است. ستاره 22 ساله عنابی ها در شرایطی این روزها نامش در حاشیه جام هفدهم قهرمانی آسیا بیش از گذشته شنیده می شود که کمتر کسی تصور می کرد این گونه درخشان ظاهر شود.
 
جواهری دوملیتی از سودان
قطر سردمدار کشورهای آسیایی حاشیه خلیج فارس در استفاده از بازیکنان دو ملیتی است. یکی از همان دو ملیتی ها که از سن 8 سالگی کشف و پرورش یافت المعزعلی بود که متولد یکی از شهرهای حاشیه ای خارطوم پایتخت سودان در آفریقا است.

آگوست 1996 چند ماه قبل از جام ملت های یازدهم در همین امارات علی در خانواده ای مسلمان در سودان به دنیا آمد و وقتی سه یا چهارسال داشت به همراه خانواده اش راهی دوحه قطر شد. پدر او سال ها در شرکت های پیمانکار ساختمانی در اطراف شهر مسیمیر کارگر بود که همین اتفاق زمینه کشف این بازیکن مستعد توسط استعدایاب های آکادمی باشگاه المسیمیر شد. سه سال حضور در این آکادمی باعث شد تا استعدادیاب های فدراسیون قطر المعزعلی را برای حضور در آکادمی اسپایر انتخاب و نزدیک به 7 سال روی او کار کنند بلکه بتوانند ستاره ای جدید برای عنابی ها بسازند.
 
 
آقای گل زیر 23 سال آسیا
تابستان 2012 آکادمی باشگاه لخویا از میان 700 بازیکن در حال پرورش 30 نفر را برای ورود به تیم های جوانان و نوجوانان باشگاه ها انتخاب کرد که از میان آنها المعزعلی راهی جوانان لخویا شد تا دوران جدیدی از فوتبال حرفه ای خود را آغاز کند. قراردادی که باعث شد تا او در تیم های ملی رده پایه قطر به شهرتی بیشتر از قبل برسد و در بازی های قهرمانی زیر 19 سال آسیا در 6 بازی با سه گل زده نقش به سزایی در موفقیت های این تیم در قاره کهن از خود نشان بدهد. به همین منوال با درخشش در بازی های ملی پایه المعز علی پله های ترقی را یکی پس از دیگری سپری کرد تا این که در بازی های قهرمانی زیر 23 سال آسیا 2018 با 6 گل زده در 7 بازی عنوان آقای گلی را نیز به خود اختصاص دهد. جامی که ازبک ها در چین قهرمان شدند و ویتنام و قطر به عناوین دوم و سوم رسیدند.
 
اولین قرارداد حرفه ای با اتریشی ها
در سال 2014 درخشش علی به اندازه ای بود که باشگاه یوپن زمینه انتقال این بازیکن سودانی الاصل به اروپا را فراهم کرد تا یک سال بعد از این اتفاق المعزعلی نخستین قرارداد حرفه ای را با ورود به سن قانونی با اتریشی ها امضا کند. حضور در باشگاه های   LASK Linz (7 بازی و 1 گل زده) FC Pasching (4 بازی و 5 گل زده) در لیگ اتریش در سال 2015 از جمله اولین تجربیات اروپایی این مهاجم محسوب می شد. بعد از آن نوبت به دسته دوم اسپانیا رسید تا المعزعلی چالش جدیدی را با پیراهن کولترال لئونیسا تجربه کند (10 بازی و 1 گل زده).
 
بازگشت به دوحه
در تابستان 2016 به دوحه برگشت تا این بار برای بزرگسالان لخویا به میدان برود. در آخرین فصلی که باشگاه با این نام در لیگ ستارگان به مصاف رقبا رفت المعز علی با 25 بار حضور در میدان و 10 بار گلزنی برای این تیم نقش به سزایی در قهرمانی لخویا داشت. نمایش او به قدری تحسین برانگیز بود که جمال بلماضی لقب "شکارچی بزرگ" را برای شاگرد جوان خود در نظر گرفت. فصل بعد با ادغام لخویا و الجیش، با تشکیل تیمی جدید به نام الدحیل المعز علی در دو فصل تنها 31 بار موفق به حضور در میدان شد که 17 بار هم گلزنی کرد اما در بیشتر این روزها نقش تعویض طلایی را برای قهرمان سه گانه قطر بازی کرد چون به عنوان نیمکت نشین جانشین ستاره های بزرگی همچون یوسف العربی، یوسف المساکنی، نام تائه هی، ادمیلسون بلژیکی و ... می شد.
 
 
رکوردشکنی دوباره در امارات
23 سال قبل ستاره ای به نام علی دایی از ایران با به ثمررساندن 8 گل توانست رکورد جالب توجهی از خود در راه آقای گلی جام ملت ها به ثبت برساند. رکوردی که 23 سال دست نخورد تا این بار بازیکنی دوملیتی از قطر در آستانه شکستن این رکورد باشد. 7 بار گلزنی در مرحله گروهی نه تنها باعث شد تا المعزعلی 22 ساله به تنهایی و با اختلاف فاحش در صدر گلزنان قرار بگیرد بلکه در آستانه رکوردشکنی دوباره در کشور رکوردشکن قرار بگیرد. گلزنی در مصاف حساس با عراق در یک هشتم نهایی می تواند این ستاره 22 ساله و آینده دار را در کنار علی دایی مشهور در تاریخ جام ملت ها قرار دهد.
 
 
پیش به سوی جام جهانی 2022
قطر به عنوان میزبان آتی جام جهانی در سال 2022، این روزها در جام ملت های آسیا در حالی به تاخت و تاز پرداخته که بیش از 60 درصد ترکیب اصلی عنابی ها را ستاره های دو ملیتی تشکیل می دهند که گل سرسبد آنها المعزعلی 22 ساله از سودان است. رسانه های دوحه با پرداختن به نمایش درخشان تیم ملی قطر در سیاسی ترین جنگ جام ملت ها مقابل عربستان سعودی با اشاره به المعزعلی مدعی شدند با چنین بازیکنانی قطر می تواند امیدوار به حضوری درخشان در اولین جام جهانی تاریخ فوتبال این کشور در سال 2022 باشد. المعز علی سودانی الاصل حالا نه تنها همه نگاه ها را به خود جلب کرده است که بعد از آقای گلی در رقابت های زیر 23 سال آسیا، در صدد تبدیل شدن به اولین آقای گل غیرآسیایی جام ملت ها نیز هست.
 
 
با الدحیل مقابل استقلال
المعزعلی در فصل تازه به پایان رسیده لیگ قهرمانان آسیا با پیراهن الدحیل موفق به باز کردن دروازه علیرضا بیرانوند در بازی رفت مرحله یک چهارم نهایی در دوحه شد. همان بازی که پرسپولیس با نتیجه 1-0 شکست خورد المعزعلی روی ارسال ادمیلسون بلژیکی نامش را در میان گلزنان ثبت کرد. ستاره این روزهای عنابی ها بعد از جام ملت ها به عنوان یکی از کلیدی ترین مهره های الدحیل یک بار دیگر تجربه رویارویی با ایرانی ها را به دست خواهد آورد آن هم مقابل استقلال در اولین روز از فصل جدید رقابت ها (14 اسفندماه 97) در دوحه که می تواند تقابلی بسیار دشوار و طاقت فرسا برای وینفرد شفر و شاگردانش در استقلال قلمداد شود.

منبع: ورزش سه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *