پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سطل زباله، امید دانش‌آموزان گرسنه انگلیس

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 666447
بحران فقر و گرسنگی در بریتانیا به بالاترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده و بسیاری از معلمان نسبت به گرسنگی دانش‌آموزان هشدار داده اند.
سطل زباله، امید دانش‌آموزان گرسنه انگلیس
به گزارش جهان نيوز، تصاویر اخیر موجود در رسانه های غربی احتمالاً برای برخی عجیب که هیچ، بسیار تعجب آور هم خواهد بود. صحنه هایی که شاید تصور کنیم بیشتر در کشورهای محروم دیده می شود و احتمال وجود آنها در جوامع به ظاهر پیشرفته غربی را ندهیم.

تصویر کودکی که تا نیمه به درون سطل زباله خم شده و به دنبال تکه ای از پسمانده های غذاییمی گردد، دانش آموزی که از فشار گرسنگی هسته میوه ها را از رو زمین جمع می کند و کودکانی که به خاطر گرسنگی گریه می کنند. اینها تنها برخی از لحظه هایی که است از حال و روز خراب کشورهای غربی حکایت می کند.

داستانی که نشان می دهد وضعیت این کشورها به آن خوش رنگ و لعابی که در فضای مجازی یا رسانه ها دیده می شود نیست. بحران هایی که هر روز از گوشه و کنار انگلستان سر برمی آورد، به عنوان یکی کشورهای دنیای غرب، مهر تایید را بر نسخه بی رنگ و روی زندگی انگلیسی می زند.

فقر، گرسنگی، اعتیاد و بی خانمانی تنها چندین نمونه از بارزترین معضلات اجتماعی است که رشد تدریجی آنها طی سال های اخیر در کشور انگلستان، امروزه به یک بحران تبدیل شده است.

جریان تدریجی گرسنگی در انگلیس و هشدار نهادها
از سال ۲۰۱۰ به بعد نهادهای مختلف بریتانیا نسبت به شروع بحران فقر و گرسنگی در این کشور هشدار دادند.

فرانسس اوگریدی، دبیر کل مجمع اتحادیه‌های صنفی بریتانیا می‌گوید: فقر کودکان در خانواده‌های شاغل از سال ۲۰۱۰ به شدت افزایش یافته است. کاهش درآمدها و قطع بعضی کمک‌هزینه‌ها در طی سال‌ها زیان‌های انسانی وحشتناکی به جا گذاشته است.

سال ۲۰۱۲ صندوق نجات کودکان انگلیس از افزایش سطح فقر میان کودکان خبر داد و اعلام کرد یک چهارم خردسالان به دلیل مشکلات مالی خانواده خود، لباس و وسایل گرمایشی نداشته و در گرسنگی به سر می برند.

سال ۲۰۱۳ نیز همزمان با هشدار جمعی از متخصصان بریتانیا نسبت به اینکه فقر غذایی در این کشور به یک مشکل جدی تبدیل و وضعیت سلامت همگانی در خطر است، صلیب سرخ انگلیس نیز برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، از مردم خواست تا کمک‌های غذایی خود را برای توزیع میان مردم گرسنه به این نهاد بفرستند.

نگرانی معلمان نسبت به دانش آموزان گرسنه
اما بحران گرسنگی به ویژه میان دانش آموزان این کشور به حد اضطرار رسیده است. اواسط سال ۲۰۱۷ مجمع اتحادیه های صنفی بریتانیا اعلام کرد که بیش از ۳ میلیون کودک در خانواده هایی که زیر خط فقر هستند، زندگی می کنند.

بنابراین اعلام، حدود ۶۰۰ هزار نفر از این کودکان به دلیل قطع کمک‌هزینه‌های دولتی و همین طور تعیین سقف حقوق برای کارکنان بخش دولتی زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.
مارگارت گرینوود، وزیر کار دولت سایه بریتانیا این آمار را تکان دهنده خوانده و گفته است: خانواده هایی که زیر خط فقر هستند از لحاظ مالی (لب مرز) بوده و ترزا می نخست وزیر کشور قول کمک به آنها را داده بود اما تاکنون موفق به این عمل نشده است.

شمار دانش آموزان گرسنه ای که در سطل های زباله به دنبال غذا هستند، با شیبی تند در حال فراگیری در مدارس بریتانیا است.

چند روز پیش مدیر یک مدرسه در شمال غربی انگلستان به دنبال افزایش شدید گرسنگی میان دانش آموزان گفت: دانش آموزان مدارس به حدی گرسنه هستند که پس از ورود به مدرسه در سطل آشغال ها دنبال غذا می گردند.

به گفته وی از هر ده دانش‌آموز مدرسه اش، یکی از آنها از خانوادهایی است که نیازهای غذایی خود را از بانک غذایی (جایی که به نیازمندان کمک می‌کند) تامین می‌کند.
شیوون کالینگوود می‌گوید: وقتی کودکان از غذا محروم می‌شوند، روی رفتار آنها اثر می‌گذارد و فقط در باره غذا فکر می‌کنند و ما کودکانی داریم که چیزی برای خوردن ندارند و برای سیر شدن هسته‌های میوه‌ها را از سطل آشغال‌ها برمی‌دارند. از اینکه پدر و مادر این بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌روند و با گفتن اینکه چیزی برای تامین غذای بچه‌هایشان ندارند به گریه می‌افتند، باید دچار اندوه شویم.

شیوع گرسنگی و نبود غذا میان دانش آموزان به سطحی رسیده که طی ماه های اخیر بارها معلمان نیز نسبت به افزایش این بحران به دولت هشدار داده اند. ماه گذشته نیز جمعی از معلمان بریتانیا و اتحادیه ملی آموزش این کشور اعلام کردند که سطح فقر میان دانش آموزان افزایش پیدا کرده و بسیاری از محصلین با گرسنگی شدید روبرو هستند.

روند گرسنگی میان دانش آموزان انگلیسی در حال تاثیر گذاری بر روی نظام آموزش و پرورش کودکان نیز است. به طوریکه معلمان از کاهش سطح یادگیری محصلان به دلیل گرسنگی سخن گفته اند.

بیش از نیمی از معلمان از افزایش شمار کودکان گرسنه نسبت به سال گذشته سخن گفته و دو سوم از معلمان نیز معتقداند در مقایسه با سه سال گذشته بیش تر خانواده های انگلیسی امکان خرید لباس و کفش گرم برای فصل زمستان را ندارند. به علاوه به گفته دبیران مدارس بسیاری از دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی با لباس و کفش هایی پاره و غیر قابل استفاده به مدرسه می آیند.

ماه گذشته نیز سازمان ملل متحد گزارشی درخصوص سطح فقر در انگلستان منتشر و اعلام کرد که دولت بریتانیا شرایط فقر شدید را به دلیل سیاست های ریاضتی برای مردم ایجاد کرده است.

همچنین این سازمان بین المللی نسبت به تاثیرات مخرب و منفی فقر بر روی رشد و تحصیل دانش آموزان هشدار داده و افزایش احساس شرمساری و بروز مشکلات اخلاقی را از جمله نتایج منفی فقر بر دانش آموزان دانسته است.

به نظر می رسد سیاست های ریاضتی دولت بریتانیا در حال نابودی تدریجی مردم این کشور بوده و این امر در حالی است که مسئولان دولتی چشم خود را بر روی هزاران نفر از مردم بی خانمان و کوکان گرسنه بسته و آن را انکار می‌کنند.

منبع: مهر 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *