پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خاصیت ضد افسردگی از فواید برنج قهوه‌ای

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 666103
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: برنج قهوه‌ای و یا سبوس‌دار از نظر تغذیه‌ای مقوی‌تر و بهتر از برنج سفید است.
خاصیت ضد افسردگی از فواید برنج قهوه‌ای
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، «نسرین علیزاده» با تأکید بر این‌که برنج قهوه‌ای ایرانی سالم‌تر از برنج قهوه‌ای خارجی( به‌علت آلودگی به سموم) است، در ادامه اظهار کرد: دانه برنج پیش از پوست‌کنی و سفید کردن دارای رنگ قهوه‌ای یا خاکستری است که در دستگاه پولیش حدود 30 درصد روی دانه تراشیده تا برنج سفید به دست بیاید.

وی ادامه داد: برنج قهوه‌ای و یا سبوس‌دار به خوبی برنج سفید قد نمی‌کشد اما از نظر تغذیه‌ای خیلی مقوی‌تر است، روغن دانه برنج، ویتامین‌ها و عناصر معدنی برنج بیشتر در سبوس آن است.

این مسئول با اشاره به این‌که مصرف برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی سبب می‌شود تا احتمال بیماری‌های سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی و بی‌خوابی افراد کمتر شود، تصریح کرد: برنج قهوه‌ای بر عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی اثر مثبت دارد و این ماده غذایی آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز دارد و بر بیماری‌های فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و ناراحتی‌های پوستی تأثیر مثبت دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنج قهوه‌ای منبع غنی از ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B3 ، ویتامین B6 ، فولیک اسید، ویتامین E و ویتامین K است.  

علیزاده بابیان این‌که ارزش غذایی برنج‌های قهوه‌ای به‌علت وجود سبوس زیاد است، افزود: برنج قهوه‌ای، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است.

به گفته وی، این برنج، خاصیت ضدافسردگی دارد و به سلامت استخوان‌ها کمک و سیستم ایمنی بدن را نیزتقویت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *