سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۴۴
حاشیه نگاری از یک مناظره داغ؛

تاجزاده نتوانست حریف شاهد عینی فتنه ۷۸ شود/ همسر تاجزاده بعد از مناظره به زاکانی چه گفت؟

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 665934
در حالی که تاجزاده اکثر جلسه را به روخوانی از کتاب‌هایی که با خود آورده بود اختصاص داد و افرادی چون سعید شریعتی هم به وی تقلب می‌رساندند، نتوانست حریف شاه عینی فتنه ۷۸ و استدلال‌هایش شود.
گروه سیاسی جهان نيوز: معاون وزیر کشور دولت اصلاح با علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران و رئیس اسبق سازمان بسیج دانشجویی ظهر امروز در ساختمانی در خیابان کارگر شمالی برگزار شد.  اصل داستان هم از جایی شروع شد که امیرحسین ثابتی مجری برنامه رو.در رو در مناظره با زاکانی پیشنهاد این مناظره را پیش کشید و زاکانی هم اعلام آمادگی کرد. بعد یکی دو ماه از انتشار این مصاحبه این مناظره ترتیب داده شده بود.
 

نام این دو فعال سیاسی کنار هم چشمان هر مخاطب سیاسی‌خوانی را تیز می‌کند. تنها نقطه اشتراک این دو صراحت است. زاکانی در سال های متمادی به مقوله فساد از هر نوعی تاخته و سعی در افشاگری علیه جریان معارض نظام داشته است.

تاجزاده نیز سال‌هاست به اظهارات رادیکال و رک‌گویی در نقد یا علیه نهادها و اشخاص نظام معروف است.  رسانه‌ها هم این را می دانستند و به همین دلیل پرتعداد حاضر شده بودند و جا هم برای این جمعیت خیلی وسیع نبود.

*تاجزاده و یک بغل کتاب/متلک‌‌پرانی به نمایندگان رسانه‌ها
در این مناظره قرار بود پرونده وقایع 20سال پیش کالبدشکافی شود تا افکار عمومی جواب خیلی از سوال‌ها را  در مورد وقایع کوی دانشگاه بگیرد. میزبان این برنامه زاکانی بود اما تاجزاده زودتر از او با یک بغل کتاب با موضوع کوی دانشگاه در محل مناظره حاضر شد. زمانی که داشت را به آشنایی با حاضرین اختصاص داد و از هرکدامشان رسانه ای که از آن آمده بودند را می‌پرسید و برای هرکدامشان و بالاخص نمایندگان رسانه‌های انقلابی متلک‌های مزاح‌گونه می‌انداخت.
 

 
*تاجزاده و مشاوران مناظره‌ای‌اش
البته تعدادی از حاضرین را می‌شناخت. سعید شریعتی عضو جبهه منحله مشارکت و محمدجواد روح از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب هم سلیقه‌های سیاسی تاجزاده از حاضرین برنامه بودند که تاجزاده طبیعتا از آنها سوابقشان را نپرسید.

 زاکانی دقایقی بعد از تاجزاده بدون هیچگونه مکتوبه آشکاری پشت میز خود حاضر شد. همه چیز جز برقراری ارتباط تصویری برای پخش زنده توسط تعدادی از رسانه‌ها برای آغاز مناظره مهیا بود.همین مشکل باعث شد برنامه دقایق نسبتا طولانی به تعویق بیافتد. این تاخیر البته زیاد به مذاق تاجزاده بد نیامد. او گفت: «البته برای من بد نشد. خانم محتشمی(همسرم) الان دم در است و می‌تواند از آغاز در برنامه باشد). قبل از آغاز مناظره فخرالسادات محتشمی پور گوشه سالن نزدیک همسرش نشسته و ناظر مناظره بود.

بالاخره برنامه آغاز شد. مجری برنامه همان ابتدای کار جزئیات و ساز و کار مناظره را تشریح کرده و گفت که این مناظره کاملا بی‌طرفانه و آزاد بوده و مجری در آن نقشی نخواهد داشت جز مدیریت زمان. طبق قرعه‌کشی زاکانی شروع‌کننده برنامه بود. یک دفترچه کوچک که اکثر صفحاتش نوشته شده بود با یک تکه کاغذ مکتوبات زاکانی برای مناظره بود. او در طول مناظره تاکید داشت که شاهد عینی حوادث کوی بوده و نیازی به خواندن کتاب ندارد.
 

زاکانی صحبت‌های خود را با اشاره به برخورد 40ساله انقلاب اسلامی با موانع داخلی و خارجی آغاز کرد و البته این زمان را برای تحقق همه اهداف انقلاب اسلامی کم دانست. 

او با بیان اینکه امروز عده‌ای با سه ضلع ثروت‌اندوزی نامشروع، قدرت‌طلبی و تبعیت از بیگانه به جان انقلاب افتاده‌اند، گفت که این سه ضلع با ایجاد بحران برای جامعه شرایط را به سمتی می‌برند که مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند.
 

 زاکانی در حالی که تاکید می کرد برای این افراد، دین و مردم هیچ اهمیتی ندارد، اظهار داشت که این‌ها نه تعریفی از اصلاحات حقیقی دارند نه چیزی، فقط ایجاد چالش برای انقلاب را دنبال می‌کنند‌؛ اموال مردم را غارت می‌کنند‌ و در امور سیاسی اگر بتوانند دست در جیب دانشجو می‌کنند.

او به وقایع کوی اشاره کرده و گفت که عوامل ۷۸ همان آفرینندگان فتنه ۸۸ هستند.‌ اساس پیوستگی اینها هم دعوای قدرت و ثروت و تبعیت از بیگانه‌ است.

*یادداشت‌های تاشده کوچک
از همان اول نقش هم‌سلیقه‌های سیاسی تاجزاده در برنامه مشخص شد. وقتی که مدام یادداشت‌های تاشده کوچکی از سوی آنها به دست تاجزاده می‌رسید. او هم آرام می‌خواند و در گوشه‌ای می‌گذاشت. این اتفاق به کرّات در طول مناظره تکرار شد.

تاجزاده صحبت‌‌های خود را با حمله به صداو سیما شروع کرد. او گفت صدا وسیما در طول 20سال چنان ضعیف عملکرده که به زیان ده ترین نهاد عمومی کشور تبدیل شده است و بر این باور بود که چنین برنامه‌هایی باید از رسانه ملی پخش شود.

او پس از این اظهارات یکی از کتاب‌هایی که با خود آورده بود را باز و گزارش های امنیتی که از حادثه کوی دانشگاه در آن ذکر شده بود را روخوانی کرد. گاهی نیز سر بالا می آورد و از خود نظراتی می‌داد. بخش عمده‌ای از زمان تاجزاده به خواندن کتاب‌هایی گذشت که با خود آورده بود.
 

مناظره در نوبت‌های مختلف ادامه یافت و پس از گذشت بیش از یک ساعت مناظره داغ، استراحتی پنج دقیقه‌ای اعلام شد که البته بیش از 5 دقیقه طول کشید. زاکانی در جای خود نشسته و گاها به نوشته‌هایش نگاه می‌کرد. تاجزاده اما بلند شده و دست به کمر و به فکر فرورفته در همان محیط کوچکی که ایجاد شده سر به زیر قدم می‌زد.

*«کیک و ساندیس»؛ دستمایه خنده همراهان تاجزاده
بیرون از سالن مناظره با کیک و آبمیوه‌ای که سعید شریعتی و روح با عنوان «کیک و ساندیس» دستمایه‌ خنده‌‌اش کرده اند از حاضرین پذیرایی می‌شود. محمدجواد روح بلند می شود و با صدای بلند می گوید؛ آقای تاجزاده! خیلی محافظه کارانه صحبت می کنید. شاید اشاره‌اش به آن بخش از سخنان تاجزاده بود که می‌خواست سربسته بیان کند ولی زاکانی گفت: شفاف بگویید آقای تاجزاده. وتاجزاده گفت منظورم از گروه فشار ده نمکی و غیره بود.

*پیشنهاد مناظره دوم از سوی تاجزاده
تاجزاده به یک باره پیشنهاد مناظره‌ای دوم را مطرح می‌کند و می‌گوید من سه‌شنبه هفته آینده می‌توانم میزبان مناظره ای دیگر باشم. زاکانی تایید می کند ولی برنامه سه شنبه آینده خود را از روی گوشی‌اش چک می‌کند. تاجزاده می پرسد: سه شنبه می توانید؟ زاکانی می‌گوید نه؛ سه شنبه کشیک هستم ولی چهارشنبه می توانم. تاجزاده تایید می کند و چهارشنبه ساعت 14 را برای مناظره دوم فیکس می‌کنند.

 

دوستان سیاسی‌ حاضر در جلسه اش مکان حزب اتحاد ملت را پیشنهاد می دهد ولی این مکان به تایید زاکانی و تاجزاده نمی‌رسد و قرار بر این می شود که تاجزاده مکانی را تعیین کند. سپس به شوخی می‌گویند موضوع جلسه مناظره سوم هم فتنه 98 و مناظره چهارم 1408 خواهد بود.

بخش دوم مناظره هم آغاز می‌شود و شتاب بیشتری می‌گیرد. فتنه 88 که از سوی تاجزاده برای مناظره هفته بعد پیشنهاد شده، رنگ بیشتری در این مناظره می‌گیرد و زاکانی تاکید دارد که درمورد غارت‌هایی که دوستان سیاسی تاجزاده پس از فتنه کردند، در مناظره آینده صحبت خواهد کرد.

*پایان مناظره و گلایه همسر تاجزاده از زاکانی
مناظره که با صحبت‌های زاکانی شروع شده بود، با اظهارات تاجزاده به پایان می‌رسد. زاکانی به ادعاهای پایانی تاجزاده بدلیل اتمام زمان پاسخ نمی دهد ولی تاکید دارد که حاضرین اگر سوالی دارند مطرح کنند. با این حال به دلیل طولانی و پرفشار بودن برنامه، حاضرین از سوالات خود ضرف نظر می کنند و حتی وقتی پرسش یا نپرسیدن سوال توسط حاضرین به رای گذاشته می شود، یکی از بانوان خبرنگار جمع با صدایی که صدای خستگی جمع بود، پشنهاد پایان مناظره را می دهد که همین مسئله خنده یکپارچه حضار را موجب می‌شود.مناظره با این خنده به پایان برسد.
 

بعد از پایان مناظره فخرالسادات محتشمی پور به زاکانی سلام می‌دهد ولی از بخشی از سخنان زاکانی انتقاد می کند. آنجا که زاکانی گفت:‌ «زندانی که شما می‌روید با زندان عموم مردم فرق دارد. شما وقتی از زندان برمی‌گردید لپ هایتان گل انداخته است».

زاکانی با خروج از اتاق در اتاق دیگری به نماز می ایستد و تاجزاده با همسرش از ساختمان خارج می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فتنه یعنی خالی کردن شکم مردم .فرقی همن ندارد که عملکرد آقای زاکانی باعث شده یا عملکرد آقای تاجزاده در هر صورت نتیجه مثبت نبوده
....
Iran, Islamic Republic of
....`
Canada
تاجزارده رفت خونه اش و زاکانی وایساد نماز بخونه

پس یعنی ما باید نتیجه بگیریم که زاکانی چقدر با خدا هست و تاجزاده بده. نه؟

یه خورده تابلو نبود؟
Iran, Islamic Republic of
از کیک و ساندیس و قدم زدن تاجزاده و نشستن زاکانی گفته شد مشکلی نبود؟
تا اسم نماز خوندن و رفتن شد تابلوکاری شد؟

....
Iran, Islamic Republic of
ساندیس خورها کسانی هستند که 8 سال با دستان خالی جلوی صدام و غرب ایستادن بدون هیچ چشم داشتی ، اما مخالفان آنها کسانی هستند که کارخانه تولید ساندیس را با کارگرانش به اسم ژن خوب ، آقازاده بودن ،سهم خواهی و...بالا می کشند و مدعیان شفاف سازی صدایشان بالا نمی آید.
Iran, Islamic Republic of
لطفا از اسم مبارزان 8 سال جنگ صحبت نکنید ....
Belgium
راست گفتن که تا چوب رو بر می دارند گناهکار شستش خبر دار میشه. وقتی صحبت از ژن خوب و آقازاده و سهم خواهی و پایمال کردن بیت المال به بهانه خصوصی زاده میاد، چرا به خودتون گرفتید؟ مگه حرف بدی زده؟
رزمندگان هشت سال دفاع مقدسو به خودتون نچسبونین
Iran, Islamic Republic of
رزمندگان هشت سال دفاع مقدسو به خودتون نچسبونین که اصلا به شماها نمیان
Iran, Islamic Republic of
اخه ادامایی که نماز می خونن خیلی خوبن واسه همین
Iran, Islamic Republic of
نه همشون . اون انسانهایی که در مقابل خدا سجده می کنن و غیر وابسته هستند خوبن ولی نه ریاکاران
Iran, Islamic Republic of
تنها چیزیکه گیرت اومد برای اظهار نظر همین بود؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
اوضاع تاجزاده و دوستانش اینقد خرابه که احتیاج به مطرح کردن این موارد نیست.
قمی
Iran, Islamic Republic of
این حرکت طینت هرفردرو می رسونه.فقط...
United States
....
Iran, Islamic Republic of
دوباره ربط دادن همه چیز به شکم مردم . تا وقتی برامون مهم نباشه چه کسانی رو انتخاب میکنیم و عقبه فکری و عملکرد گذشتشون مهم نباشه و هر کسی بگه 100 روزه شکمتون رو پر میکنم و مردم بهش رای بدهن کاسه همین کاسه است و آش همین آشه .
Iran, Islamic Republic of
اگه کسانی نبودند که فتنه تو کشور درست نمیکردن مطمئنا وضعمون به مراتب بهتر از الان بود و امثال تاجزاده توی این خیانت دخیل هستن
Iran, Islamic Republic of
...
احمد
Iran, Islamic Republic of
فتنه یعنی این که خودت خرابکاری وکارشکنی کنی وچوب لای چرخ بگذاری وبعد آنرا نه تنها به گردن نگیری بلکه به گردن دیگران بیندازی وخود را بری بدانی یعنی همین کاری که 40 سال است چپ ها واصلاح طلبان درمسیر پیشرفت انقلاب اسلامی ومردم ایران دارند انجام می دهند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زاکانی بااخلاص و صادق ولی حریفش اینها را رعایت نمیکند پس پیروز شدن بر چنین حریفی سخت است
لذا این نوع مناظرات مضر هم هست نه روشنگر
Iran, Islamic Republic of
من مناطره را کامل دیدم. تاج زاده تمام حرفهایش مستند به گزارشات شورای عالی امنبت ملی بود. اما اقای زاکانی حرفهای شعاری می زد. جالب اینجا بود که زاکانی می گوید گزارش شورای امنیت ملی را که به تایید رهبری رسیده را قبول ندارد.
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
وقتی چیزی نمیدانی حرف نزن چون همه می فهمن اصلا تو باغ نیستی
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم دكتر افشا نموديد فتنه گران را
بهترین قاضی مردمن
United States
مردم خیلی خوب میفهمن
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
زاکانی لوله شد عزیزم
امیر
Iran, Islamic Republic of
دکتر زاکانی 6 بر هیچ برنده مناظره بود.
Iran, Islamic Republic of
لطفن از این ادبیات استفاده نکنیم....
Iran, Islamic Republic of
زاکانی مستدل میگه و رعایت برخیها رو میکنه ولی تاج زاده با غیض و فرار به جلو وقتی کم میاره با جملاتی مثل لباس شخصی و ... جو میده که جواب لباس شخصی رو زاکانی خوب امد
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی او را به خاک و خون کشید وای زلزله در تهران وای وای ......
انصاری
Iran, Islamic Republic of
حق همیشه پیروز خواهد شد و باطل سرافکنده و نابود خواهد شد و این پیروزی شامل اسلام و زبان اسلام محمدی آقالی زاکانی خواهد شد و جبهه منحله مشارکت که از اسلام آمریکایی خط و تبعیت می کند نابود و فنا شدنی است .
مجید
Iran, Islamic Republic of
ادم ها ی کوچک با مجادله با ادم های بزرگ دنبال شهرت هستند زاکانی ای کاش با ادمی مثل......که محکومیت امنیتی در کارنامه دارد صحبت نمی کردید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم ن هم زاکانی نباید مناظره با کسی را کمر به انحراف انقلاب بسته و دنبال منطق هم نیست مناظره میکرد
Iran, Islamic Republic of
پس با کریمی قدوسی و حسینیان و امثالهم مناظره کند برادر من مثل اینکه منطق مناظره را نمی دانی که هر چقدر طرفین از هم دیگر فاصله داشته باشد مناظر جذابتری میشود.
Iran, Islamic Republic of
مگه کریمی قدوسی چشه که اینطوری میگی ؟! نکنه شما هم مثل تحت تاثیر تاج زاده و رسانه های اصلاح طلب فک میکنی کریمی قدوسی تندرو هستند ! ..خیلی عجیبه اگه حرف شما هگ این باشه .. این یعنی ضرب فنی شدن شما توسط رسانه هایی مثل بی بی سی و ...
Iran, Islamic Republic of
باید مردم قضاوت کنند شما خودت بهخودت نمره می دی اما تاجزاده بهتر گفت شما خود را مطرح کردی
علیرضا قدیری
Iran, Islamic Republic of
ما فقط دیگه دلمون به رهبر و امثال حاج قاسم سلیمانی خوشه. مدل به مدل، هم از چپ و راستش خوردیم و هم از کارگزار و معتدلش ! هم خاتمی و هاشمی خون به دل اسلام و نظام کردن هم احمدی نژاد و قالیباف ( با اون معاون همه کاره اش یعنی عیسی شریفی )!
بیخود هم جوون ها سرشون رو با ... این افراد درد نیارن و وقت خودشون رو نگیرن....
Iran, Islamic Republic of
من دلم فقط به آقای خامنه ای و مولای ایشان خوشه و بس
United Arab Emirates
....
United Kingdom
تاجزا ده ودوستانش فقط فکر پول وقدرت هستن وبه تنها چیزی که فکر نمیکنن مردم وکشور است ....
Iran, Islamic Republic of
این برداشت شماست وگرنه همگان می دانند زاکانی نیز از نوع " کی بود کی بود من نبودم " هست .
Netherlands
تاجزاده نتونست حريف زاكانى بشه ؟!!
خخخخخخخخخخخ !
Iran, Islamic Republic of
تاچ راده رقیب را بارانداز و فتیله پیچ کرد
ایرانی
United States
....