کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمثیل‌های روحانی که افکار عمومی را متعجب کرد

وقتی آقای رئیس‌جمهور از نگاه ابر به زمین می گوید/ کار دولت با این حرف‌ها پیش می‌رود؟

26 دی 1397 ساعت 16:43

بازتاب سخنان روحانی تا جایی است که امروز هم بسیاری برای نتایج و مواهب برجام از مصداق سیب و گلابی‌های برجام استفاده می کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: این روزها در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور یک اتفاق قابل تاملی رخ داده و آن چیزی نیست جز بازخورد سریع و آگاهانه افکارعمومی.
به گزارش جهان نیوز، شبکه‌های اجتماعی این محیط را بوجود آورده‌اند که به طور کاملا سریع و فوری بازتاب افکارعمومی نسبت به سخنان مسئولان و افراد مشهور را مشاهده کنیم.

گستره واکنش‌های مردمی هم مختلف است اما نظم ساختاری در عین سلائق مختلف در واکنش‌ها مشاهده می شود. یعنی اگرچه افراد سلائق و نظرات مختلفی دارند اما در عین این کثرت یک نوع وحدت عقیده نیز دیده می شود. مواضع منفی درباره برخی از سخنانی که با افکارعمومی و واقعیت جامعه همخوانی ندارد و یا واکنش مثبت و استقبال از خدمات مناسب. انزجار در مقابل یک پدیده زشت اجتماعی و واکنش طنز درباره یک موضوع غیر قابل باور. این موارد در افکارعمومی که شبکه های اجتماعی بخشی از آن است، مشاهده می شود. بنابراین در این حوزه کار سیاستمداران و مسئولان سخت تر از گذشته شده و نمی توان انتظار داشت که افکارعمومی در برابر هر حرفی سکوت کنند.

ماجرای سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان درباره نحوه بارش ابر مصداق خوبی درباره این خاصیت جدید فضای ارتباطاتی است.

رئیس جمهور ۱۷ دی ماه در جمع مدیران جهاد کشاورزی بیان کرد: «هرچه درخت و مرتع بیشتر باشد ابر بیشتر می‌بارد، وقتی شما آنجا را خشک می‌کنید ابر از آنجا رد می‌شود، ابر به پایینش نگاه می‌کند و می‌بیند خبری نیست و کویر است.»

این مسئله بازتاب طنزی از سوی افکارعمومی داشت و برخی با هشتگ ابرتدبیر با آن شوخی کردند. رئیس جمهور بخصوص درباره برجام نیز از این مصداق‌ها استفاده کرده بود.

در آبان‌ماه سال 1395 حسن روحانی سفری به شهر اراک داشت و در میان مردم استان مرکزی در دفاع از برجام گفت: «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است ولی امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.

بازتاب سخنان روحانی تا جایی است که امروز هم بسیاری برای نتایج و مواهب برجام از مصداق سیب و گلابی‌های برجام استفاده می کند.

حسن روحانی برای اینکه برجام را یک برنامه و توافق کارگشا در میان افکارعمومی معرفی کند تمثیل‌های دیگری بکار برد.

همچنین حسن روحانی در قصه‌پردازی دیگری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای،‌ مورخ یکشنبه 20 فروردین ماه سال جاری گفت: «برجام یک ابر است. این ابر برای اینکه بخواهد ببارد و سرزمین ما را پرآب کند، این جنگل ها، سروها و مراتع است که این ابر را وادار به باران می کنند. اگر پائین سبزه، گل و درخت نباشد، ابر نخواهد بارید. بارش این ابر با این گل ها بود.»

همانطور که مشاهده می شود رئیس جمهور پیشتر نیز درباره نحوه باراش باران و بارانزا بودن ابرها از این تمثیل و استدلال استفاده کرده بود.

همچنین روحانی درحالی برجام را ابر و باران توصیف کرد که در اسفندماه سال 94 درباره برجام گفت: «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند.»

داستان‌ سرایی‌های شیخ اعتدال در زمان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات دوازدهم هم ادامه یافت و حسن روحانی در حکایت‌پردازی تازه گفت:‌« هووهایی که بارها به قصد کشتن نوزاد برجام تصمیم گرفته بودند نمی توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.»

عاقبت همه این سخنان درباره برجام مشخص شد اما به نظر می رسد که مردم از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور چیز دیگری انتظار دارند. شاید اینگونه سخنان رئیس جمهور را بتوان در حوزه حرف‌درمانی و ایجاد نگرش مثبت از دولت در میان افکارعمومی جای داد، موضوع طبیعی که هر دولتی سعی می کند حمایت و رضایت افکارعمومی را جلب کند اما به نظر می رسد که پس از 5 سالی که از ریاست جمهوری روحانی می گذرد دیگر جامعه پذیرای چنین سخنانی نیست.

واکنش افکارعمومی ترازوی خوبی برای سنجش وزن برخی سخنان است. خصوصا در زمانی که عملکرد ضعیف دولت سبب نوعی بی اعتمادی نسبت به مسئولان شده و دولت هم به کمک مجلس در زمینه ترمیم ساختاری خود اقدام کرده است، اینگونه سخنان بیشتر از اینکه مشکلات دولت و کشور را حل کند بیشتر سبب سرخوردگی مردم نسبت به دولت می شود.

وضعیت دولت با تمام سخنرانی‌هایی که رئیس جمهور انجام می دهد و سعی می کند با آن لحن همیشگی در سفرهای استانی رضایت مردم را با تشویق‌ها ببیند به خوبی مشخص است. استعفای برخی از دولتمردان که به قول رئیس جمهور برند دولت وی بودند، بخشی از این ماجراست. با همه این اوصاف فضای کشور تغییر کرده است و با روش گذشته نمی توان انتظار بازخوردهایی مناسب از سوی افکارعمومی داشت.


کد مطلب: 665858

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665858/وقتی-آقای-رئیس-جمهور-نگاه-ابر-زمین-می-گوید-کار-دولت-این-حرف-ها-پیش-می-رود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com