کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵ عامل مهم در تداوم دوستی

24 دی 1397 ساعت 9:33

یک کارشناس مذهبی خوش‌رویی، تواضع و فروتنی، عفو و گذشت و هدیه دادن را از عوامل تداوم دوستی دانست و گفت: یکی ‎ از عوامل بقای دوستی‌ها و بازدارنده از جدایی دوستان، رعایت انصاف در گفت‌وگوها و داوری‌هاست .


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمد سوری‎ خرم‌آبادی  در رابطه‌ با عوامل تداوم دوستی، اظهار کرد: عوامل دوستی که در برخی روایات از آن‌ها به‌عنوان حقوق دوستی و برادری یاد شده است، فراوان هستند که ازجمله آن‌ها می ‎ توان به خوش‌رویی و انصاف اشاره کرد .

وی با بیان این‌که خوش‌رویی در برخورد با دوست، یکی ‎ از صفات پسندیده و فضایل نفسانی است که بزرگان دین به آن بسیار سفارش کرده‌اند، افزود: امام علی(ع) فرموده است: «مؤمنان خوش‌رو و متخلقان به این فضیلت بزرگ را این‌گونه معرفی می ‎ کند که این افراد اگر هم ناراحت و اندوهگین باشند اما در برابر دیگران اظهار اندوه و ناراحتی نمی ‎ کنند» و نیز فرموده است: «شادی مؤمن در چهره او است و اندوه و غمش در قلب او». (نهج‌البلاغه، فیض الاسلام، حکمت ۳۲۵).

حجت‌الاسلام سوری اضافه کرد: همان‌گونه که خوش‌رویی و چهره گشاده داشتن در کسب محبت و دوستی و نزدیک شدن افراد به یک‌دگیر تأثیر دارد، اخم کردن و ترش‌رویی نیز انسان‌ها را از یکدیگر گریزان می ‎ کند .

این کارشناس مذهبی با اشاره به سفارشی از امام علی(ع) با این مضمون که «با دیگران گشاده‌رو و خندان باشید، چراکه آن پیوند و رشته دوستی است»، گفت: البته نوجوانان و جوانان باید مواظب لبخندهای ظاهری و شیطنت‌آمیز بعضی افراد باشند که به این مسئله می ‎ خواهند دیگران را به‌سوی خود جلب کنند و به‌تدریج آنان را به راه‌های منحرف بکشانند .

رعایت انصاف در گفت‌وگوها و داوری‌ها؛ یکی ‎ از عوامل بقای دوستی‌ها
وی با بیان این‌که یکی ‎ از عوامل بقای دوستی‌ها و بازدارنده از جدایی دوستان، رعایت انصاف در گفت‌وگوها و داوری‌هاست، اظهار کرد: وقتی کسی ببیند دوستش در رفتار و گفتار بی ‎ انصاف است و حتی در قضاوت و داوری راجع‌به سایر دوستان روش بی‌انصافی را اتخاذ کرده است، به‌ تدریج فاصله خواهد گرفت .

این نویسنده لرستانی با یادآوری این‌که انصاف از روح گذشت و احترام و حقوق دیگران ناشی می ‎ شود و شخص منصف کسی است که برای دیگران حقوق برابر قائل باشد و مزایای زندگی را میان خود و مردم تقسیم کند، گفت: تاثیر انصاف و برخورد صادقانه در ثبات و دوام دوستی‌ها بر کسی پوشیده نیست کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «به‌وسیله انصاف، دوستی ادامه می ‎ یابد» و نیز فرمود: «انصاف، دل‌ها را با هم مهربان می ‎ کند». (تصنیف غررالحکم و در الکلم، حدیث شماره ۹۶۱۸ ).

سوری ‎ خرم‌ ‎ آبادی با بیان این‌که فروتنی و تواضع در مقابل دیگران علاوه‌بر بالا بردن مقام و منزلت انسانی، دوام دوستی ‎ ها و ثبات آن‌را به‌دنبال دارد، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) به امام علی(ع) فرموده است: «اگر انسان متواضع و فروتن در ته چاه باشد، خدای بزرگ بادی را مامور کرده تا او را از چاه بیرون آورده و در موقعیتی بالاتر از نیکان قرار دهد».(بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۵۳)همچنین امام علی(ع) فرموده است: «سه چیز موجب محبت است: دین، تواضع و بخشش».(تصنیف غررالحکم و درالکلم، حدیث شماره ۵۱۸۱ )

نادیده گرفتن لغزش‌ها و خطاهای دیگران سبب عزت و سربلندی می ‎ شود
وی با بیان این‌که عفو و گذشت و نادیده گرفتن لغزش‌ها و خطاهای دیگران، ازجمله صفات پسندیده است که سبب عزت و سربلندی می ‎ شود و کینه‌ها را از دل دوستان می ‎ زداید، اظهارکرد: معمولاً در زندگی اجتماعی و بین دوستان، خطاهایی از برخی افراد سر می ‎ زند و حقوقی از این و آن ضایع می ‎ گردد که سخت‌گیری در گرفتن حق و چشم‌پوشی نکردن از حتی کوچک‌ترین لغزش‌ها زندگی را تلخ کرده و روح صفا و صمیمیت را از جامعه می ‎ زداید و کینه و دشمنی را جایگزین می ‎ کند. این در حالی ‎ است که نبی مکرم اسلام(ص) فرموده است: «یکدیگر را عفو کنید، کینه‌ها از بین شما رخت برخواهند بست» و نیز فرموده است: «هرگز مردی از ستمی که بر او رفته است، درنمی ‎ گذرد جز این‌که خدای بزرگ بر عزت او بیفزاید». (کنزالعمال، حدیث شماره ۷۰۰۰۴)

این مؤلقف لرستانی با بیان این‌که عفو و گذشت و بدی را با نیکی پاسخ گفتن نه‌تنها مایه دوام دوستی‌ها است، بلکه عاملی مهم برای تبدیل دشمن به دوستی صمیمی به‌شمار می ‎ رود، ادامه داد: البته عفو و بخشش، حدود و مسائلی ویژه دارد و به‌طور کلی این موضوع در جایی مطرح است که حقوق شخصی مطرح باشد، عفو و گذشت معنا ندارد کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «به حسنه و کار نیک پاداش بده و از بدی بگذر، در صورتی ‎ که عفو و گذشت باعث رخنه در دین و یا مایه توهین به حاکمیت اسلام نباشد». (غررالحکم و درالکلم، حدیث شماره ۲۰۱۵).

وی در ادامه هدیه دادن را یکی‌ از عوامل تداوم دوستی ذکر کرد و افزود: یکی ‎ از سنت‌های حسنه رایج بین ما انسان‌ها به‌ویژه در محیط‌های اسلامی و از جمله سفارشات مهم اسلام، هدیه دادن و پیش‌کش فرستادن است .

سوری خرم ‎ آبادی ادامه داد: هدیه، نشانی از محبت و نوعی اظهار علاقه عملی است که هدیه‌دهنده به هدیه گیرنده ابراز می ‎ دارد و از این راه اهتمام و فراموش نشدنش را به او نشان می ‎ دهد .

وی با بیان این‌که هدیه، زنده کننده خاطرات شیرین گذشته و یادآور دوستی ‎ ها است، اضافه کرد: هدیه، کینه‌ها را می ‎ زداید و برادری را استوار و پایداری می ‎ کند کمااینکه پیامبر گرامی اسلام می ‎ فرماید: «هدیه، کینه‌ها ار از دل‌ها می ‎ زداید». (میزان الحکمة، ج ۴، ص ۳۴۵۰) و در جایی دیگر فرموده است: «هدیه، مودت و دوستی را به ارمغان می ‎ آورد و برادری را هموار می ‎ کند و کینه را می ‎ زداید، پس به یکدیگر هدیه دهید تا با هم مهربان گردید».(اصول کافی، ج ۵، ص ۱۴۴)


کد مطلب: 665542

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665542/۵-عامل-مهم-تداوم-دوستی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com