کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا به دنبال کودتا در ونزوئلاست؟

23 دی 1397 ساعت 13:20

آمریکایی‌ها در روزهای گذشته علنا مواضعی گرفته‌اند که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال وقوع کودتای قریب‌الوقوع در ونزوئلا را تقویت کرده است.


به گزارش جهان نیوز، به رغم برگزاری تحلیف ریاست‌ جمهوری «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا و شرکت نمایندگان کشورهای مختلف در این مراسم، دولت آمریکا تمام قد از مواضع اپوزیسیون ونزوئلا برای کنار زدن او از ریاست جمهوری حمایت کرده، موضوعی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کودتا در این کشور آمریکای لاتین را تشدید کرده است.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری «نیکلاس مادورو» به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا پنجشنبه در دادگاه عالی قضایی این کشور برگزار شد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان در این رمراسم حضور یافتند اما آمریکا مدعی است که ریاست جمهوری مادورو مشروعیت ندارد.

«راشا تودی» در گزارشی درباره مواضع اخیر آمریکایی‌ها و حمایت‌های آنها از تحرکات اپوزیسیون ونزوئلا نوشت: «اپوزیسیون ونزوئلا با حمایت آمریکا به دنبال عزل نیکلاس مادورو با یک کودتای دموکراتیک است».

بعد از امتناع آمریکا از پذیرش مشروعیت ریاست جمهوری شش ساله نیکلاس مادورو که به تازگی آغاز شده، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت که آماده تسلط بر قدرت است و به دنبال جلب حمایت ارتش برای انجام کودتا علیه رئیس‌جمهور است.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

مخالفان ضمن تحریم این انتخابات، مدعی شدند که دولت نیکلاس مادورو قصد دارد با استفاده از تشکیل مجلس مؤسسان قانون اساسی در مقابل مجلس ملی، قدرت را قبضه کند. مجلس مؤسسان قانون اساسی ۵۴۵ عضو دارد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حمایت او از کودتا در ونزوئلا و حتی ترور مادورو مطرح شده بود، علیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری ونزوئلا بیانیه‌ای منتشر کرد.

او در این بیانیه به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ونزوئلا اشاره و اعلام کرد: «آمریکا ادعای نامشروع نیکلاس مادورو دیکتاتور ونزوئلا درباره مشروعیت قدرت او را به رسمیت نمی‌شناسد. از منظر بین‌المللی، "انتخابات" او در ماه می ۲۰۱۸ آزاد، منصفانه و معتبر نبود».

علاوه بر بولتون، وزارت خارجه آمریکا و شخص وزیر خارجه این کشور هم در دو اظهارنظر جداگانه از مواضع اخیر «خوآن گوآیدو» رئیس مجمع ملی ونزوئلا علیه رئیس‌جمهور این کشور حمایت کردند.

گوآیدو روز جمعه بعد از مراسم تحلیف مادورو گفت که او آماده در اختیار گرفتن منصب ریاست جمهوری است و از کشورهای بین‌المللی و ارتش ونزوئلا برای کمک به او جهت انجام این کار درخواست کمک کرد.

بولتون در بیانیه خود علیه رئیس‌جمهور ونزوئلا تاکید کرده که آمریکا از «همه وزن دیپلماتیک و اقتصادی خود برای احیای دموکراسی در ونزوئلا» استفاده خواهد کرد».
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن از مجمع ملی ونزوئلا به عنوان «تنها نهاد مشروع» در این کشور حمایت می‌کند تا به گفته او با این حمایت، «دموکراسی در ونزوئلا دوباره احیا شود».

راشا تودی گزارش داد: «مجمع ملی ونزوئلا با حمایت آمریکا درنظر دارد تا ۲۳ ژانویه یک تجمع بزرگ ضد دولتی برگزار کند. همزمان، کنگره این کشور که تحت رهبری اپوزیسیون قرار دارد، در حال بررسی دادن رشوه به افسران ارتش به منظور اقدام آنها در محکوم کردن مادورو است. گزارش شده که به ارتشی‌های جدا شده از دولت ونزوئلا پیشنهاد داده شده است که در صورت تسلط حکومت برآمده ناشی از کودتا، این افراد مشمول عفو خواهند شد».

نیکلاس مادورو در واکنش به اظهارات گوآیدو، مواضع او را «آرزوهای بچه‌گانه» توصیف کرد و به مردم ونزوئلا اطمینان داد که او به وظایف خود در مقام رئیس دولت ونزوئلا ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا، مانورهای اپوزیسیون درباره تسلط بر قدرت در این کشور را «نمایش» خواند و افزود، هدف از این اقدامات بی‌ثبات کردن کشور است.

مادورو گفت: «به نظر می‌رسد که گروهی از بچه‌های کوچک، کنترل اپوزیسیون را به دست گرفتند و حالا می‌خواهند بار دیگر بازی بی‌ثبات کردن (کشور) را به راه بیاندازند».
رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین از مردم این کشور خواست که بسیج شده و حمایتشان را از رئیس‌جمهور کشورشان نشان دهند.

منبع: فارس


کد مطلب: 665400

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665400/آمریکا-دنبال-کودتا-ونزوئلاست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com