کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان سومین کشور مصرف کننده مواد مخدر

23 دی 1397 ساعت 12:37

بازار پررونق قاچاق مواد مخدر در عربستان به عنوان سومین مصرف کننده مواد مخدر در دنیا بیداد می کند، ‌به طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۳ میلیون قرص روانگردان و ۲۸ تن حشیش در این کشور ضبط شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، تجارت مواد مخدر در عربستان که ادعای ام‌القرای جهان اسلام را دارد، به یکی از پررونق‌ترین قاچاق‌های دنیا تبدیل شده و عربستان سومین کشور مصرف کننده مواد مخدر در دنیا به شمار می‌رود.

این در حالی است که رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی عربستان طبق عادت معمول خود محور مقاومت را متهم به جمع‌آوری پول از طریق کاشت و تجارت مواد مخدر می‌کنند تا بتوانند بر اتفاقاتی که در داخل این کشور رخ می‌دهد، سرپوش بگذارند.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور عربستان، این کشور سومین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است و تمام نسل‌های جامعه سعودی از این آفت دور نیستند. استفاده از مواد مخدر به صورت ویژه در میان شاهزادگان سعودی نیز رواج دارد.

تقریبا روزی نیست که در عربستان از کشف و شناسایی مقادیر قابل توجهی مواد مخدر خبری منتشر نشود. این موضوع نشان می‌دهد که قاچاقچیان مواد مخدر اهمیتی به نیروهای امنیتی سعودی نمی‌دهند و مصرف مواد مخدر نیز به پدیده شایع در عربستان تبدیل شده است.

با وجود اینکه عربستان مجازات اعدام را برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر گرفته، اما پرونده‌هایی نظیر قاچاق مواد مخدر در این کشور روز به روز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال در سال 2016 حدود 1776 نفر به اتهام تجارت مواد مخدر بازداشت شدند. اما این رقم در سال 2018 به حدود 4 هزار و 841 نفر افزایش پیدا کرد که تمام آنها سعودی هستند. به این ترتیب آمار بازداشت شدگان در پرونده های مواد مخدر طی دو سال تقریباً سه برابر شده است. به این ترتیب می‌توان گفت که روزانه 13 قاچاقچی مواد مخدر در عربستان بازداشت می‌شوند.

عربستان سعودی بازار مهمی برای مواد مخدر در خاورمیانه (غرب آسیا) به شمار می‌رود، به طوری که خبرگزاری عربستان سعودی (واس) به نقل از وزارت کشور سعودی اعلام کرد: مسئولان امنیتی در سال 2017 توانسته‌اند مقادیر بسیار زیادی مواد مخدر کشف و ضبط کنند و صدها نفر از قاچاقچیان مواد مخدر و تاجران مواد ممنوعه را بازداشت کنند.

بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان در سال 2017 میلادی 1628 متهم، که 589 نفر آنان تابعیت عربستان سعودی دارند؛ بازداشت شده اند. همچنین  1039 متهم که تابعیت 41 کشور جهان را دارند، به دلیل ارتکاب جرایم قاچاق و انتقال و توزیع و رواج مواد مخدر و قرص‌های روان‌گردان دستگیر شده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: مقادیر زیادی مواد مخدر از جمله بیش از 21 میلیون قرص «ام ویتامین» (کپتاگون) و 19 تُن «حشیش» و 12 کیلوگرم هروئین و 219 کیلوگرم «کوکائین» و 23 کیلوگرم از دیگر مواد مخدر و یک میلیون و پانصد هزار قرص روان‌گردان کشف و ضبط شده است.

این آمار به سادگی می‌توانند نشان‌دهنده فعالیت گسترده قاچاقچیان مواد مخدر و گسترش پدیده استفاده از این مواد در داخل عربستان باشد، چرا که اگر بازار قابل توجهی در یک کشور وجود نداشته باشد، این مقدار از قاچاقچیان اقدام به ورود به عربستان نمی‌کنند.

این آمار در حالی به ثبت رسیده که در سال 2018، حدود 83 میلیون قرص روانگردان کپتاگون در عربستان سعودی کشف و ضبط شده که حدود سه برابر جمعیت این کشور است. همچنین 28 تن حشیش و 90 کیلوگرم هروئین از دیگر موارد ضبط شده در عربستان است. این در حالی است که مقادیر قابل توجهی از انواع دیگر مواد مخدر نیز در این کشور کشف و ضبط شده است.

حجم بالای مصرف مواد مخدر در جامعه سعودی
نگاهی به تاثیرات شیوع مواد مخدر در جامعه عربستان نشان دهنده فاجعه‌ای بزرگ است. در شرایط کنونی مصرف مواد مخدر در عربستان پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد. منطقه جیزان با 29.3 درصد بیشترین مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده و مرزهای شمالی عربستان با 29.1 درصد و مکه مکرمه با 28.7 درصد در رده های بعدی بیشترین مصرف مواد مخدر در عربستان هستند.

میزان مصرف مواد مخدر در عربستان در میان مردان به حدود 54 درصد از مجموع مصرف کنندگان می‌رسد، این در حالی است که زنان نیز 46 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار فاجعه بار در آنجا هست که 77 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر دانش آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور هستند که 71 درصد از این تعداد بین 12 تا 18 سال سن دارند. کوچکترین معتاد به مصرف مواد مخدر در عربستان که بازداشت شده، حدود 8 ساله بوده است. مقادیر استفاده از مواد مخدر در عربستان سال به سال افزایش پیدا می‌کند و حتی در میان جامعه نخبگان عربستان نیز مصرف مواد مخدر شیوع پیدا کرده است.

نگاهی به جنایت‌های انجام شده توسط مصرف مواد مخدر در عربستان نشان می‌دهد که بر اساس آمار منتشر شده از سوی مجمع الامل حدود 40 درصد از جنایت هایی که در این کشور صورت می‌گیرد، تحت تاثیر مصرف مواد مخدر است. پرونده های مربوط به ترویج و قاچاق و مصرف مواد مخدر طی 15 سال گذشته در عربستان حدود 210 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تمام جنایت‌هایی که در عربستان انجام می‌شود، با عناوینی نظیر اختلالات روانی یا تحت تاثیر مواد مخدر بودن توجیه می‌شود.
سعودی‌ها ملاحظه کاری بسیار شدیدی در خصوص صحبت از فرد معتاد دارند و بسیاری از خانواده‌های قربانیان مصرف مواد مخدر، افراد معتاد را در میان اعضای خود مخفی نگه می‌دارند تا وجهه خانواده خراب نشود.

شیوع تجارت و مصرف مواد مخدر در عربستان به جایی رسیده که یکی از شاهزادگان سعودی در نتیجه قاچاق مقادیر قابل توجهی از مواد مخدر به لبنان در زندان‌های لبنان محبوس است. وی به شاهزاده کپتاگون معروف شده است.


کد مطلب: 665387

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665387/عربستان-سومین-کشور-مصرف-کننده-مواد-مخدر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com