پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۷

پراید موقتاً ۳۰ میلیون تومان قیمت خورد!

يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 665261
به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت انواع خودرو‌ها توسط دولت، لیست جدید قیمت انواع محصولات سایپا اعلام شد. براساس این لیست افزایش قیمت‌ها در محصولات سایپا از ۳۰ تا ۸۷ درصد تعیین شده‌است.
پراید موقتاً ۳۰ میلیون تومان قیمت خورد!
به گزارش جهان نيوز، آن روزی که عده‌ای کارشناس مردم را به خاطر ثبت‌نام پراید و هجوم مردم برای حفظ دارایی‌هایشان به سایت ثبت‌نام شرکت‌های خودرو‌سازی مورد شماتت قرار دادند، کسی نمی‌دانست که خودرو‌سازان با این استقبال‌ها چه خواهند کرد و این هجوم مردم را اهرمی برای افزایش قیمت‌ها کرده و قیمت خودروهایش را بعد از چند بار افزایش خواهد داد. تا همچنان به حیات کجدار و مریز خود با بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی ادامه دهند و با پول ثبت‌نام مردم کار را به جایی برساند که پراید رسماً ۳۰ میلیون تومان و استپ وی ۱۲۲ میلیون تومان قیمت بخورد و کلاً شرکت ایران خودرو با محصولات زیر ۴۰ میلیون تومان خداحافظی کند.
 
 
ارقامی که هنوز هم رضایت شرکت‌های شبه‌دولتی و ورشکسته خودرو‌ساز را راضی نکرده‌است و این قیمت‌ها را صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان در نظر گرفته و آن را مشروط به فروش خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بازار به شکل آنی کرده است.

قیمت جدید انواع محصولات سایپا اعلام شد
به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت انواع خودرو‌ها توسط دولت، لیست جدید قیمت انواع محصولات سایپا اعلام شد. براساس این لیست افزایش قیمت‌ها در محصولات سایپا از ۳۰ تا ۸۷ درصد تعیین شده‌است. قیمت‌های اعلامی در مورد خودرو‌های تعهد شده از تاریخ یک شهریور تا ۳۰ آذر اعمال می‌شود و برای تعهدات بعدی بر اساس ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار منظور خواهد شد. در خصوص خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند نیز افزایش قیمت بر اساس ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار از تاریخ یک شهریور اعمال می‌شود.

استپ وی ۱۲۲ تومان شد
همزمان با اعلام قیمت‌های جدید محصولات سایپا، پارس خودرو نیز لیست جدید قیمت‌های خود را اعلام کرد. براساس لیست جدید شرکت پارس خودرو قیمت پارس تندر از ۴۸ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به ۸۴ میلیون و ۲۰۰ تومان رسیده‌است. همچنین قیمت ساندرو اتوماتیک ۱۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده‌ای ۱۰۳ میلیون و‌۱۰۰ هزارتومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده‌است. علاوه بر این، قیمت برلیانس H۲۳۰ دنده‌ای از ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۶۴ میلیون و ۲۰۰ تومان و قیمت برلیانس H. ۳۳۰ دنده‌ای از ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌است.

زد و بند در پیش‌فروش.
اما ارقام اعلام شده ظاهراً موقتی و صرفاً برای پیش ثبت‌نام شده‌ها است. این در حالی که این خودرو‌سازان فراموشکار بار‌ها افزایش قیمت را منوط به افزایش کیفیت و ارتقای سطح تکنولوژی کرده بودند، اما این روز‌ها از سینی زیر موتور برلیانس تا زه در‌های پراید جزو آپشن به شمار می‌رود و باید پول آن را هم جداگانه پرداخت کنید. در همین حال برخی از زدو بند در پیش‌فروش‌ها خبر داده‌اند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زد و بند بسیاری در پیش‌فروش خودرو‌ها وجود دارد؛ چراکه خودروسازان خودرو پیش‌فروش می‌کنند، اما در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی‌دهند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو گفته‌است: عرضه خودرو به بازار، ساخت این کالا، تحویل قطعات موردنیاز و قطعه‌سازی در این حوزه به ساماندهی نیاز دارد. اخبار و اطلاعات ضدونقیضی درباره صنعت خودروسازی به گوش می‌رسد. در برخی گزارش‌ها مطرح می‌شود ایران خودرو در سال جاری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌است. از سوی دیگر قطعه‌سازان از عدم افزایش قیمت‌ها برای خرید قطعه گلایه‌مند هستند، قیمت خودرو‌های عرضه شده به بازار نیز در برخی موارد افزایش ۵ /۱ برابری داشته است.

ضرورت راستی‌آزمایی ادعای زیان خودروسازان
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:سؤالی که مطرح است این است که چگونه شرکت‌های خودروساز به‌رغم افزایش قیمت خودرو و عدم افزایش قیمت قطعات موردنیاز دچار ضرر و زیان شده‌اند؟
وی با بیان اینکه براساس ادعای برخی حدود ۹۰ درصد مواد اولیه موردنیاز برای تولید خودرو از داخل تأمین می‌شود، افزود: نمایندگان پیگیر حل مشکلات حوزه صنعت هستند و باید وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ورود کند؛ چراکه در حال حاضر شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و... ادعای زیان می‌کنند و قطعه‌سازان نیز از قیمت قطعه‌ها و مردم از قیمت خودرو ناراضی هستند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان و درمان مجلس اظهار کرد: زد و بند بسیاری در پیش فروش خودرو‌ها وجود دارد؛ چراکه خودروسازان، خودرو پیش‌فروش می‌کنند، اما به وعده خود عمل نمی‌کنند و در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی‌دهند.
در برخی موارد خریدار خودرو تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده‌است، اما برای شماره‌گذاری از او مجدداً ۱۵ میلیون طلب می‌شود، چنین موضوعاتی برای نمایندگان رنج‌آور است؛ چراکه قراردادی امضا شده، اما نه‌تن‌ها به تعهدات عمل نمی‌شود، بلکه به دنبال دریافت مبلغ اضافی نیز هستند. وی با بیان اینکه در سایپا دیزل، سایپا و ایران خودرو مردم در پیش‌فروش ثبت‌نام کرده‌اند، اما در موعد مقرر خودرو خود را تحویل نگرفتند، تأکید کرد: مردم نباید در این زمینه سرگردان شوند پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب چنین اقدامی نباید از سوی شرکت‌های خودروسازی انجام شود. زمانی که پای قراردادی امضا می‌شود باید به هر شکل ممکن زمینه‌های اجرا و عمل به تعهدات فراهم شود.

افزایش قیمت بهانه مناسبی برای حفظ صنعت خودروسازی نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توان با توجیهاتی مانند حفظ صنعت خودروسازی که در طول سالیان گذشته مورد حمایت دولت نیز بوده است، افزایش قیمت خودرو را به جامعه تحمیل کرد.
محسن کوهکن‌ریزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت درباره اعتراضات بسیاری که به دلیل تأخیر در تحویل و نحوه محاسبه قیمت خودرو‌ها صورت می‌گیرد، گفت: از آنجایی که پیش‌فروش‌های انجام گرفته دغدغه‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده، کمیسیون صنایع در تلاش است به این موضوع رسیدگی کند. وی با تأکید بر اینکه زمانی که قراردادی میان دو طرف منعقد می‌شود، مبنا عمل به تعهدات است، افزود: قیمت‌های توافقی، موعد تحویل، مشخصات و... براساس شرایط روز در قراداد‌های پیش‌فروش خودرو مشخص شده‌است. وی ادامه داد: در هر قراردادی که منعقد می‌شود ممکن است به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، سودی که طرف متعهد به دست می‌آورد، کاهش پیدا کند یا به صفر برسد، حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا تولیدکننده می‌تواند برای جبران این زیان با افزایش قیمت، طرف مقابل را مجبور به پرداخت پول بیشتری کند؟ مسلماً جواب منفی است؛ چراکه در صورتی که قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند، تولیدکنندگان از قیمتی که در قرارداد توافق شده مبلغی کسر نمی‌کنند.
شرکت‌های خودروساز یا هر واحد تولیدی دیگر می‌تواند شرایط اقتصادی آینده را تا حدودی پیش‌بینی کند و پس از در نظر گرفتن تمامی شرایط و احتمالات آینده حرکت کند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در دین اسلام نیز بر پایبندی به تعهدات تأکید شده‌است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان با توجیهاتی مانند حفظ صنعت خودروسازی که در طول سالیان گذشته مورد حمایت دولت نیز بوده‌است، افزایش قیمت خودرو را به جامعه تحمیل کرد.
 
منبع:  جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مافياي خودرو
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفشون می تونن انجام میدن به هیچ کسم ربط نداره شما نخر
زورشو دارن هر چی که هست همینی که هست
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند افراد گران فروش و ظالم
ايراني
Iran, Islamic Republic of
بهترين راهكار براي ماليدن بيني سايپا و ايران خودرو به خاك ، آزادكردن يكماهه واردات خودروست. اونوقت معلوم ميشه مردم 30 ميليون پول بي زبون رو براي خريد اين ارابه هاي مرگ ميدن يا خير؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
با دلا ر چند تومانی وارد بشه فعلا که رنو هم رفته
حمید
Iran, Islamic Republic of
ای کاش جهان نیوز شهامت به خرج بده و متولی یه کمپین جدی برای نخریدن خودرو از این دو تا شرکت سراسر فساد و رانت بشه. کافیه فقط مردم دو ماه خودرو نخرن. باور کنید خود شرکتهای خودروسازی با جرثقیل هم که شده خودرو رو رایگان میارن در خونه ی مردم تحویل میدن.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اونوقت دولت برای خرید این محصولات وام میدن ومردم هم تو صف خرید.باور ندارید؟
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
خدایا چقدر صبرت زیاده
Iran, Islamic Republic of
باید همچنان که گوشت و دارو و بعضی اقلام دیگر را از خارج تامین می کنند خودرو را از خارج تامین کنند ...
ببخشید سایپا و ایران خودرو دولتی هستن؟
بله
Iran, Islamic Republic of
اف به افراد خائن به مردم که کسی جلودارشان نیست
محسن
Iran, Islamic Republic of
خورو ها رو گران کردند چرا نباید تمام اپشن ها رو ماشین نصب بشه و خودرو ساز ها بساط شان راجمع کنند کجای دنیا اینجوریه وسایل را نمیزارند رو ماشین واپشن فروشی میکنن واقعا مسخره است بعد اینکه ماشین تحویل میشه باید کلی خرج کنی بعضی از وسایل بخری رو ماشین نصب کنیم..؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر این دوران آشوب را هم در نظر نگیریم با سوابقی که اینها از خود بجا گذاشته اند (سالهای قبل) با خودروسازان و بازار انحصاری خودرو مشکل وجود دارد. قضیه باید ریشه ای حل شود مثل کشورهای پیشرفته...
United States
....
Behrooz
Iran, Islamic Republic of
تبلیغات برای لیست نمایندگان وکیل الدوله در انتخابات مجلس سال آینده باید یه جوری مخارجش تامین بشه دیگه!
Iran, Islamic Republic of
تو ایران هر موقع احساس می کنند مردم سر عقل اومدن سریع یک برنامه پیش فروش سایپا و ایران خورود میذارن ببینند سر عقل اومدن یا هنوز همون ساده لوح هایی هستند که بودند.