جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴۱
اصرار به حاشیه سازی تی‌وی‌پلاس/ این دیگر به قهوه‌ای می‌زند!

زیر سوال بردن مسائل شرعی اینبار با بازیگر تازه مشهور شده بانوی عمارت

يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 665246
مصاحبه شونده‌ها در عملی انجام شده مجبور شدند فرد دیگری را محکوم کنند و البته خودشان نیز در مقابل مخاطبان محکوم شوند؛ یک جنجال رسانه‌ای کثیف برای بالا رفتن بازدید. معلوم است که این شیوه ناسالم برای فرهنگ آورده‌ای به همراه نخواهد داشت بلکه بی‌فرهنگی را رواج می‌دهد.
زیر سوال بردن مسائل شرعی اینبار با بازیگر تازه مشهور شده بانوی عمارت
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، جواد محرمی: رویکرد زرد در رسانه شاید در همه جای دنیا معمول باشد، اما در ایران شاهد گرایشی رسانه‌ای هستیم که دیگر نمی‌توان به آن زردنگاری گفت، چون در سطحی نازل‌تر به دنبال مخاطب می‌گردد.

زردنویسی تعریف مشخصی دارد؛ در ادبیات رسانه‌ای به مطالبی که از عمق زیادی برخوردار نیستند اطلاق می‌شود. اینکه مصاحبه‌شونده از چه رنگی خوشش می‌آید، کجا زندگی می‌کند، چه ماشینی سوار می‌شود مسائل اصلی است. حس کنجکاوی عوام هم معمولا درباره حاشیه‌های زندگی افراد شاخص قوی عمل می‌کند.

زردنویس‌ها معمولا این وسوسه و مطالبه ذهنی مردم را که با کنجکاوی ارتباط زیادی دارد پاسخ می‌گویند. پاپاراتزی‌ها نیز با پاگذاشتن در این وادی خود را به عالم رسانه تحمیل و جای خود را در مطبوعات جهان باز کردند، اما همین رسانه‌های زرد همواره با نظارت متولیان فرهنگ در کشور‌ها به گونه‌ای هدایت می‌شوند که بلای جان فرهنگ ملی نباشند. در ایران، اما با گسترش و توسعه رسانه‌ها همراه با پیدایش و گسترش فضای مجازی به نظر می‌رسد کنترل و نقش هدایتی مراکزی، چون وزارت ارشاد در حال کمرنگ شدن است. این کمرنگ شدن البته ربط زیادی به بی‌دروپیکر شدن فضای مجازی ندارد بلکه ناشی از بی‌برنامگی و انفعال مراکزی است که وظایف و تکالیف خود را دست کم گرفته‌اند.

عجیب اینکه رسانه‌هایی از این دست به لحاظ رویکرد‌های حاشیه‌ای شدید و افراط در خلق خبر بر مبنای حاشیه‌سازی و اتخاذ تکنیک‌های عوام گرایانه همواره دایره وسیعی از مخاطبان را برای خود دست و پا کرده‌اند. تی وی پلاس در رأس رسانه‌هایی قرار می‌گیرد که این گرایش خسران‌آفرین فرهنگی را به شدت ترویج و به عنوان الگو ارائه می‌دهد. دست گذاشتن روی موضوعاتی که نه تنها ارزش افزوده فرهنگی ندارند بلکه به فرهنگ ملی لطمه جدی وارد می‌کند صرفا برای بالا بردن بازدید مخاطبان از شگرد‌های ضدفرهنگی این رسانه و دنباله‌روهایش محسوب می‌شود.

تولید محتوا از طریق سوءاستفاده از کم سوادی چهره‌ها و مطرح‌کردن سؤالاتی که پاسخ آن‌ها از یک چهره مشهور می‌تواند ایجاد حاشیه کند، برای مثال پرسیدن این سؤال که نظرتان درباره فلان آدم یا فلان اعتقاد چیست، فلانی اخیراً این حرف را زده، نظر شما چیست، اختلاف انداختن میان افراد با طرح پرسش‌های موزیانه البته با ژستی مثلاً دلسوزانه، به عنوان نمونه می‌توان به مصاحبه یا به عبارت بهتر سوءاستفاده یکی دوماه پیش این رسانه از خواهران منصوریان اشاره کرد که به طور ناگهانی از آن‌ها درباره چادری شدنشان سؤال شد. تی‌وی‌پلاس نتیجه را از قبل حدس زده بود.

مصاحبه شونده‌ها در عملی انجام شده مجبور شدند فرد دیگری را محکوم کنند و البته خودشان نیز در مقابل مخاطبان محکوم شوند؛ یک جنجال رسانه‌ای کثیف برای بالا رفتن بازدید. معلوم است که این شیوه ناسالم برای فرهنگ آورده‌ای به همراه نخواهد داشت بلکه بی‌فرهنگی را رواج می‌دهد.

جالب است که هیچ کس هم متوجه نمی‌شود این جنجال آفرینی از طریق مقابل هم قرار دادن یکی دو چهره معروف همینجور اتفاقی رقم نخورده و یک رسانه شیطنت‌طلب پشت آن قرار دارد. حیرت آور این است که تی‌وی‌پلاس قربانیان خود را از میان چهره‌هایی که به تازگی از سوی رسانه ملی مطرح شده‌اند شکار می‌کند و مدیران رسانه ملی نیز تنها نظاره‌گر این شوی ویرانگر هستند.

در تازه‌ترین مورد بازیگر تازه به شهرت رسیده سریال بانوی عمارت را مقابل دوربین آورده و مانند همیشه به گونه‌ای که مثلاً کسی شک نکند سمت و سوی مصاحبه را به جایی می‌برد که مصاحبه شونده عنوان کند «دست دادن با نامحرم چه اشکالی دارد، این دیگر در بسیاری از کشور‌های جهان آزاد شده است.» مجری برنامه هم اینگونه واکنش نشان می‌دهد: «خب حرام است»، این را البته با یک نیشخند چاشنی جمله‌اش می‌کند تا تلویحاً برای مخاطب و مصاحبه شونده ساده‌دلش روشن کند که او طرف کیست، یعنی تو راحت باش و نظرت را بگو!

معلوم است که مجوزدهندگان و نهاد حاکمیتی عزیز این تلقی را برای تی‌وی‌پلاس و رسانه‌های دیگر ایجاد کرده‌اند که علی‌القاعده خطوط قرمزشان با صداوسیما تفاوت دارد، اما متأسفانه آنقدر به خود زحمت نداده‌اند تا خطوط شفاف دیگری را ترسیم کنند تا به جای تقویت فرهنگ این رسانه‌ها اقدام به تضعیف فرهنگ عمومی نکنند.

وزارت ارشاد دست کم و در منفعلانه‌ترین حالت اگر به تی‌وی‌پلاس‌ها تذکر می‌داد و رسانه ملی اگر تکلیف خود می‌دانست تا از چهره‌های دست آموز خود به نفع مردم صیانت کند و آن‌ها را پیش از سپردن به دهان گرگ‌های رسانه‌ای توجیه نماید، کار به اینجا نمی‌رسید که زردباز‌های رسانه‌ای آنقدر افراط کنند تا به تدریج قهوه‌ای‌باز شوند.(1)

منبع:
1)http://www.javann.ir/fa/news/941765
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
البته شایداین خانم مسلمان نیست و برهمین اساس اظهار نظر کرده !!!!و...
Iran, Islamic Republic of
به .... که مسلمان نیست؛ اما اینقدر شعور دارد که در کشور اسلامی زندگی می کنه و باید تابع هنجارهای کشور اسلامی باشه!
Iran, Islamic Republic of
شما یه سر به اینستاگرام بزن ببین چه خبره
سیامک
United States
...
Denmark
تضعیف فرهنگ عمومی ؟!!!!! بهتره یه سر به خیابانهای عمومی کشور بزنید.
Iran, Islamic Republic of
اين خانم مسلمانه , اون جماعتي كه بايد چنين اعمال و رفتارهايي را در چارچوب قوانين شرعي و عرفي و حاكميتي مملكت كنترل كنن , مسلمان نيستند.!!
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
مسلمان باید احکام دین را هم قبول داشته باشد
از جمله احکام دین حجاب است که در قران کریم به آنها اشاره شده
Iran, Islamic Republic of
ما که اینقدر زرد و قهوه ای کرد که نفهمیدیم کی چی گفته یا چی شده
United States
لعنت بر دشمنان اسلام که از هر وسیله ای برای ضربه زدن به آن استفاده میکنند تا سایر کشور ها نتوانند مانند کشورهای اسلامی نظیر ایران، عراق، لیبی، عربستان، یمن، افقانستان و.... در آرامش و رفاه و بالندگی زندگی کنند.
Denmark
تو رو خدا این نظر رو تا آخر بخونید و الکی + ندید !!!!
Iran, Islamic Republic of
تمام بدبختی این کشورها زیر سر او جاییهست که تو توش لونه کردی والبطه صهیونیستا
Denmark
این پرچم به دلیله استفاده از فیلتر شکنه وگرنه من و امثاله من همین میز کناری شما نشستیم ولی شما هنوز نفهمیدید و توهم توطعه دارید و همه اتهام رو متوجه بیگانگان میکنید. مطمئنم روزی میفهمید که دیگه دیره.
Iran, Islamic Republic of
واقعا لعنت بر دشمنان اسلام و دست نشانده هاشون .
Iran, Islamic Republic of
توی بیمار، یه سر به فقیرسراها و حلب سراهای نزدیک شهرهای مدرن در آمریکا و اروپا بزن و آمار فقراشون رو ببین بعد بیا خودتو مسخره کن
محمد ب
Iran, Islamic Republic of
در کلیپ منتشره می گه دست دادن به مردان مشکل نداره الان من به شمای مجری دست بدم چی می شه
Romania
برای اینها کارهای دیگه هم اشکالی ندارد.کم کم می گویند اگر من دلم بخواهد با کسی باشم چه مشکلی دارد.جالبه اگر با همین ها در مورد عقد موقت حرف بزنی چنان گریبان چاک می کنند و وامصیبت تا سر می دهند که نگو و نپرس.کلا تقصیر صدا و سیما است.اقا نباید این ادم ها با این تفکر درقاب تلوزیون جایی داشته باشند.شاید بگویید صدا و سیما ازکجا بداند کی چجوری فکر می کند .اول اگر بخواهد بفهمد زیاد سخت نیست دراین دوره و زمانه بعد اگر هم بار اول تشخیص نداد حالا که این مصاحبه ها را می کنند دیگر نباید درتلوزیون جایی داشته باشند.
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
حجاب مي‎تواند اقسام و انواع متفاوتي داشته باشد. يك نوع آن حجاب ذهني، فكري و روحي است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامي، مانند توحيد و نبوت، از مصاديق حجاب ذهني، فكري و روحي صحيح است كه مي‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎هاي روحي و فكري، مثل كفر و شرك جلوگيري نمايد.علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب كه در رفتار خارجي انسان تجلي مي‎كند، نام برده شده است؛

مثل حجاب و پوشش در نگاه كه مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصيه شده ‎اند:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ؛ اي رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ ؛ اي رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

فلسفه حجاب چیست؟

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب گفتاري زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ ؛ پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن كه دلش بيمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب رفتاري زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎اي راه نروند كه با نشان دادن زينت‎هاي خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:

وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ؛ و آن طور پاي به زمين نزنند كه خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود.

از مجموع مباحث طرح شده به روشني استفاده مي‎شود كه مراد از حجاب اسلامي، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحاي مختلف رفتار، مثل نحوه‌ي پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
فرانک
Romania
ممنون از ارائه ی ۲ واحد" بینش اسلامی در فلسفه ی حجاب" امیدوارم خوانندگان بتوانند پاس کنند!!!
قابل توجه فرانک از اون ور آب ( کدام کشوری )
Iran, Islamic Republic of
خواهش می کنم وظیفه بود
مستند و با آیات قران حجاب توضیح داده شده
فرانک
Iran, Islamic Republic of
من از اونور جوب آب با فیلتر شکن در خدمتتون هستم(:(:(:(:
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
خواهرم لطفا حجابت را هم رعایت کن روسری را بکش جلو
....
Iran, Islamic Republic of
بد بختی جامعه امثال شمایید که به دین به نگاه درس و پاس کردن نگاه کردید نه به عنوان سبک زندگی الهی
Iran, Islamic Republic of
این مسائل داخلیه و به تو مربوط نیست
Iran, Islamic Republic of
یعنی واقعا چیزی هم فهمیدی؟!
من که بعید میدونم
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته انواع حجابها با هم نه جدای از هم‌.
Iran, Islamic Republic of
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ[۵]؛ ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ[۶]؛ ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.
Iran, Islamic Republic of
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ[۷]؛ پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن كه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند كه با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ[۸]؛ و آن طور پای به زمین نزنند كه خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
Iran, Islamic Republic of
دستگاههای فرهنگی تکلیف خودشان رو مشخص کنن ایا بودجه می گیرند تا احکام و ارزشهای اسلامی را تخریب کنن یا وظیفه دارند جامعه را از فساد و فحشایی که امروز خود غرب را به نابودی کشانده مصون کنن ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه علت این نوع از موضع گیری ها ضعف در شناساندن اصول در جامعه است اگر فردی به اصول و عقاید بنیادی اسلام پایبند باشد و یا آگاه باشد درک زیر مجموعه های منشعب شده از دین نیز برای وی سخت نخواهد نشد.....
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم وزارت ارشاد یا هر دستگاه مسئول دیگه باید تی وی پلاس رو تعطیل کنه یا نظارت جدی بر اون داشته باشه...
Iran, Islamic Republic of
اینهمه پاشیده شدن زندگی ها و طلاقها خیلی هاش از همین طرز فکره که فلان کار چه اشکالی داره و فلان کار چه اشکالی نداره و برای حلال و حروم خدا شرط میگذاریم!!!!
Romania
بنده این مصاحبه را شنیدم واقا جای تاسف دارد نه بخاطر مسائل شرعی که حتما مهم است.حتی درجوامع غربی هم بازیگران خانم اعتراض دارند که چرا مسائل جنسی در مورد انها را درفیلم ها بجای هنرشان راکارگردانان پررنگ می کنند.مثل برجستگی های بدن یا لخت بودن بدن.بسیاری از انها دراین سالها بارها اعتراض کرده اند....
Romania
چرا بقیه متن را منتشر نکردید.اگر می خواهید فقط ان چیزی باشد که شما دوست دارید پس چرا بخش نظرات گذاشته اید.
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبی بود همینطور قاطع و حرفه ای موضع به موقع بگیرین والا همه رو آب میبره
علی
Iran, Islamic Republic of
..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خدا نکند که گدا معتبر شود از خدا بی خیر شود.
Iran, Islamic Republic of
فیلم فجری و فراماسونری و طرز پوشش بانوان بهتر ازاین نمیشه ،بازیگر داشته باشد،نفوذ درصدا سیما خیلی وقته دوزاری مردم افتاده
Iran, Islamic Republic of
مردم اصلا برنامه های صدا سیما رو نمیبینن
Iran, Islamic Republic of
منکه یک قسمت این سریال مضخرف را ندیدم بجای ان سریالهای کره ایی دونگی و اوکنیو را دیدم
Iran, Islamic Republic of
زیبایی را خداداده و مسلما نمیتوانیم تصاویر و مناظر زیبا را خلاف اخلاق بدانیم البته اگر در نیت و برداشت ما اخلاص باشد.
Iran, Islamic Republic of
.....