کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرمانده سابق ناتو:

ایجاد منطقه حائل فیزیکی در شمال سوریه لازم است

22 دی 1397 ساعت 15:35

فرمانده سابق عملیات فرماندهی متحد ناتو تاکید کرد، در نهایت ایجاد مانعی فیزیکی در شمال سوریه میان ترکیه و سوریه ضروری است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از  ایسنا، جیمز استاوریدیس،‌ آدمیرال بازنشسته و فرمانده کل سابق نیروهای متحد ناتو جمعه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: در نهایت آنچه لازم می‌شود، ایجاد نوعی حائل فیزیکی میان ترکیه و سوریه است. سازمان ‌ملل می‌تواند در این منطقه گشت‌زنی داشته باشد یا مثلا می‌تواند منطقه‌ای با نظارت مشترک آمریکا و روسیه باشد. ترک‌ها می‌توانند روی یک طرف و کردهای سوریه در طرف دیگر حضور داشته باشند اما سرانجام ما یک مانع فیزیکی احتیاج خواهیم داشت.

رهبران ترکیه متعهد شدند تا عملیاتی نظامی در مناطق شمالی سوریه که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه (ی‌پ‌گ) و گروه‌های متحد است، اجرا کنند. از دیدگاه آنکارا، این نیروها به علت ارتباطشان با گروه‌های "شبه‌نظامی مسلح کرد" در ترکیه "تهدید" محسوب می‌شوند. با این حال ایالات متحده آنها را "متحدی ارزشمند" در شمال سوریه می‌داند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر دستور خروج نظامیان کشورش از سوریه را اعلام کرد. اما اظهارات بعدی ترامپ و سایر مقام‌های ارشد که هیچ جدول زمانی برای این خروج نشان نمی‌دادند، موجب آزردگی خاطر ترکیه شد. به گفته استاوردیس، اینکه رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه سه‌شنبه حاضر به دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نشد، کاملا "قابل درک" است.    

این نظامی سابق ناتو تاکید کرد: معتقدم واکنش اردوغان به دریافت سیگنال‌های آشفته از دولت آمریکا بوده است. موضع رئیس‌جمهوری ترکیه که شریکی پیچیده و مغرور است، به گونه‌ای است که بر سیاست‌های مستقل از تمایلات آمریکا تاکید می‌کند. اینکه آنکارا بر اجرای یک عملیات نظامی تاکید دارد، تحولی بدیمن است. زمانیکه ما ترکیه را پلی میان شرق و غرب تصور کردیم، ترک‌ها از ایالات متحده ناراضی شدند. آنها آن را رد کردند، آنها خودشان را مرکز قدرتی می‌دانند که از امپراتوری عثمانی تکامل یافته است.

این فرمانده پیشین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) افزود: ما باید محتاطانه اقدام کنیم. این کاملا محتمل است که ترک‌ها به آن سوی مرز بروند و متحدان کرد، شرکا و دوستان ما را هدف بگیرند. چنین شرایطی می‌تواند به تلفاتی برای آمریکا بینجامد؛ شرایطی که می‌تواند به تنش‌ها در این منطقه دامن بزند.


کد مطلب: 665190

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665190/ایجاد-منطقه-حائل-فیزیکی-شمال-سوریه-لازم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com