شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اتهام فساد جدید نخست‌وزیر سابق قرقیزستان

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 665086
ساپار ایساکوف، نخست‌وزیر سابق قرقیزستان و از چهره‌های نزدیک به آتامبایف، پس از پرونده نیروگاه حرارتی بیشکک در خصوص جریان بازسازی موزه تاریخ قرقیزستان نیز متهم به فساد و تبانی شده است.
اتهام فساد جدید نخست‌وزیر سابق قرقیزستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، ساپار ایساکوف، نخست‌وزیر سابق قرقیزستان با اتهام فساد جدیدی روبه‌رو شده که عواقب جدی برای وی در بر خواهد داشت، در همین زمینه تحقیقات پیرامون فرایند بازسازی موزه تاریخ قرقیزستان توسط کمیته دولتی امنیت ملی این کشور ادامه دارد.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته تا کنون مشخص شده که در سال 2016، دولت‌ جمهوری قرقیزستان و آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه نزد دفتر نخست‌وزیر این کشور (تیکا)، پروتکلی در زمینه بازسازی موزه دولتی تاریخ قرقیزستان و نیز ایجاد یک نمایشگاه جدید در آن به امضا رسانده‌اند. بر اساس این موافقتنامه، طرف ترک می‌بایست کمک مالی معادل 15 میلیون دلار را طی 3 سال برای این امر تأمین کند.

کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان در این باره می‌افزاید: به‌هرحال بنا بر ارتباطات غیرمعمول ریاست سابق دفتر نهاد ریاست جمهوری، ساپار ایساکوف، و شماری از مقامات دیگر با فرایند بازسازی موزه، و همچنین درخواست‌های آن‌ها برای تکمیل کار بازسازی تا پیش از 31 آگوست سال 2017، طرف ترکی از انجام ادامه کار منصرف گردید، در نتیجه، موزه‌ می‌بایست از طریق جذب منابع مالی مازاد از طریق بودجه کشور با مبلغ بیش از 1.520 میلیارد صوم تکمیل می‌شد.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، بیش از 4 میلیون دلار برای تعمیر و بازسازی نمای بیرونی ساختمان و توسعه مناطق پیرامونی موزه صرف شد. این کمیته همچنین می‌افزاید: در سال 2017، ساپار ایساکوف از طریق روابط غیرقانونی با برخی افراد، با نقض قانون اساسی جمهوری قرقیزستان، بدون طی فرایندهای قانونی دولتی و در تضاد با منافع کشور، شرکت آلمانی «ویترینن» را برای احداث نمایشگاه جدید موزه به‌کار می‌گیرد.

در نتیجه، این شرکت نمایشگاه‌ها و تجهیزاتی را تأمین می‌کند که منطبق بر چارچوب مفهومی موزه نبوده است. بنا بر تأیید وزارت فرهنگ، اطلاعات و گردشگری، این موارد عبارتند از: تجهیزات کافه‌تریای بسیار گران‌‌قیمت، 2 اسب چندضلعی سفید، کاشت 59 تنه درخت، یک پدیوم با پایه‌ای بلند که جمعاً بیش از 55.5 میلیون صوم هزینه برداشته است.

مجموع هزینه‌های مازاد مواد مصرفی (نظیر چسب، نوارهای کاغذی، شیلنگ‌های سیلیکونی، دستکش، چکش، دریل، پاکت‌های زباله و غیره) نیز که توسط ویترینین وارد شده و مورد استفاده قرار گرفته شده بود نیز در مقایسه با مواد موجود در بازار داخلی قرقیزستان حدود 3.785.600 صوم برآورد شده است، علاوه بر این، ضرر و زیان واردشده در نتیجه نرخ‌های تبدیل (ارز) متفاوت نیز منجر به خاتمه غیرقانونی قرارداد به یورو (و نه پول ملی) توسط شرکت آلمانی شده که این مبلغ نیز حدود 42.311.428 صوم برآورد می‌شود.

این کمیته در نتیجه تصریح‌ می‌کند: بنابراین، در نتیجه اقدامات غیرقانونی ساپار ایساکوف و شماری از دیگر مقامات دولت متحمل خسارتی به‌میزان 101.690.800 صوم شده است، در عین حال، کار بازسازی موزه نیز همچنان پایان نیافته است.
ساپار ایساکوف، نخست‌وزیر سابق قرقیزستان همچنین با اتهام فساد نیز مواجه است که می‌تواند محکومیت 20ساله در زندان را برای وی در بر داشته باشد. وی متهم شده که بنا بر دسیسه‌ و توطئه‌های از پیش تعیین‌شده باعث وارد آمدن خساراتی قابل توجه به دولت شده است.

اتهامات نخست‌وزیر سابق قرقیزستان مبتنی بر بند 2 ماده 303 قانون جزائی قرقیزستان مطرح شده است. ایساکوف پیش از این به‌اتهام فساد در پرونده مدرنیزاسیون نیروگاه حرارتی بیشکک بازداشت شده بود. رئیس‌دفتر سابق آتامبایف، در دفاعیه خود در یکی از جلسات دادگاه در مورخ 18 دسامبر 2018 گفته بود که وی قربانی تسویه حساب‌های سیاسی شده است.

طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن سورانبای جین‌بیک‌اف، پرونده‌های فساد متعددی برای نزدیکان و اطرافیان رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان، آلماس‌بیک آتامبایف باز شده است. ساپار ایساکوف تنها یکی از این پرونده‌ها است. علاوه بر این نسبت به خود آتامبایف نیز اتهاماتی مطرح شده است و جریانات نزدیک به دولت در صدد لغو قانون مصونیت حقوقی رؤسای جمهور سابق به‌منظور مقابله با آتامبایف هستند.

در مقابل نیز آتامبایف اخیراً در مصاحبه‌های تلویزیونی پرحاشیه‌ای که داشته است، اتهاماتی را نسبت به هزینه‌های اعلام‌نشده انتخاباتی جین‌بیک‌اف مطرح کرده است. با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی سال 2019 و ورود جدی آتامبایف به این فرایند، به‌نظر می‌رسد این برخوردها جدی‌تر شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *