پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳۷
مدیریت به سبک مدعیان؛ 

پارک‌ها و معابرعمومی تهران هم پولی می‌شوند؟!/ درآمدزایی اصلاح طلبان از شهر سوخته‌ای که تحویل گرفتند

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 665083
با این دست فرمانی که اصلاح طلبان جلو می روند اگر فشار افکارعمومی نباشد قطعا اندیشه پرهزینه کردن تهران را برای شهروندان عملیاتی می کنند.
پارک‌ها و معابرعمومی تهران هم پولی می‌شوند؟!/ درآمدزایی اصلاح طلبان از شهر سوخته‌ای که تحویل گرفتند
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان از روزی که سکان مدیریت پایتخت را در دست گرفته‌اند از یک سیاست دم زده‌اند و آنهم گران کردن شهر تهران است. این موضوع تقریبا از سوی اغلب فعالان سیاسی و شخصیت‌های شاخص اصلاح طلبی مطرح شده است. از جمله افرادی که تا به امروز درباره گران شدن شهر تهران صحبت کرده‌اند می توان از «غلامحسین کرباسچی»، دبیر کل حزب کارگزاران، «محمد علی نجفی»، شهردار اسبق تهران، «پیروز حناچی»، شهردار تهران، «محسن صفایی فراهانی» فعال اصلاح طلب، «محمود یرلوحی»عضو شورای شهر تهران، «محمد حسن ملک مدنی» شهردار تهران در دوره اصلاحات، «سید حسین هاشمی» استاندار اسبق تهران، «حسین مرعشی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی و ... نام برد.

تز و نظریه اصلاح طلبان این است که بایستی شهر تهران را گران کرد تا کسانی که توانایی مالی را ندارد از شهر بروند و شهر خلوت شود تا بتوان آنرا مدیریت و اداره کرد. اصلاح طلبان در آشکارا از تمرکز زادیی از شهر تهران صحبت می کنند اما به نظر می رسد اهداف پنهانی نیز برای شعار گران کردن شهر تهران وجود دارد. این طرح نوعی اشرافیت گرایی را نیز به نمایش می گذارد و البته درآمدزایی از شهر تهران و جداسازی تهران به عنوان یک تافته جدابافته از کل ایران نیز از جمله اهدافی است که اصلاح طلبان دنبال می کنند. قطعا با توجه به تمرکز سیاسی و خدماتی و اقتصادی که در شهر تهران وجود دارد گرانتر کردن شهر تهران سبب خلوت شدن آن نمی شود و تنها موجب مشقت بیشتر کسانی که کارشان به پایتخت گیر کرده است، می شود. 

 در همین رابطه اخیرا، معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

پیشتر هم یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره بالا بردن هزینه مترو تهران سخن گفته بود. 

«محمود میرلوحی»، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد گفت: « در حال حاضر تنها با توجه به هزینه های بهره برداری و آن هم تنها هزینه های جاری عدد اعلامی 2300 تومان است که بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیط در تهران چیزی در حدود 10 هزار تومان تمام می شود.»

وی با گلایه از اینکه ما نمی گوییم زندگی در تهران باید گران بشود افزود: باید کسی که در تهران زندگی می کند هزینه های زندگی در تهران را بپردازد وحمل و نقل عمومی همزمان با این حجم خودرو و مصرف روزانه بنزین خودروهای شخصی که اتفاق نمی افتد.

جالب اینجاست که «پیروز حناچی» شهردار جدید تهران نیز در زمانی که معاون فنی و عمرانی شهرداری را بر عهده داشت اعلام کرد احتمال واگذاری اتوبان‌های داخل شهر به بخش خصوصی وجود دارد و قرار است بخش خصوصی برای عبور خودروها از این معابر، عوارض دریافت کند.

حناچی در نشست خبری خود اعلام کرد احتمال دارد برخی بزرگراه های درون شهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراه ها، عوارض بپردازند. ما ناچاریم حتی خیلی کم به این سمت حرکت کنیم، با این روش، مکانیزم تامین منابع مالی در شهر متفاوت می شود.

اما یک هفته بعد با جنجالی که درباره این سخنان حناچی بوجود آمده بود وی به تصحیح سخنان خود پرداخت و با تکذیب پولی سازی بزرگراه‌های  شهر تهران گفت: « یکی از راهکار‌های تأمین هزینه‌های نگهداشت معابر حمل و نقلی در اکثر کلانشهر‌های دنیا، اخذ عوارض تردد از خودرو‌ها است. در شهر تهران، اما چنین رویه‌ای موسوم نبوده و نیست، اما در حال حاضر به پیشنهاد روشنی در مورد آن دست پیدا نکرده ایم و چنین چیزی در دستور کار نیست، اما به هر حال می‌توانیم به آن فکر کنیم.

وی افزود: در مورد پروژه‌های بزرگراهی که از این پس کار ساخت آن‌ها را شروع خواهیم کرد، می‌توانیم چنین نگاهی را از ابتدا داشته باشیم و به راحتی این کار امکان پذیر است.

هرچند بعد از جنجالی که خبر پولی کردن تونل های شهر تهران برپا شد دوباره اصلاح طلبان نسبت به طرح خود عقب نشینی کردند و «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران بیان کرد: «اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ایست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده؛ مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.»

به نظر می رسد با این دست فرمانی که اصلاح طلبان جلو می روند اگر فشار افکارعمومی نباشد قطعا اندیشه ای که درباره گرانتر کردن و پرهزینه کردن شهر تهران برای شهروندان دارند را عملیاتی می کنند. هر چند که در مدیریت اصلاح طلبی راه بینداز و جا بینداز یک روش روانشناسی است که می گوید که ابتدا موضوع را در سطح رسانه‌ها و افکارعمومی بازگو کند و بعد از بازی با افکارعمومی و آماده سازی آنرا را عملیاتی سازی می کند. در ادامه احتمال دارد که اصلاح طلبان سعی کنند پارک‌ها و  معابر عمومی را برای اهداف خود پولی کنند. این درحالی است که اصلاح طلبان درباره مدیریت دوازده ساله «فالیباف» در شهر تهران بیان کردند که شهر سوخته تحویل گرفته اند که حالا شعار پولی کردن تونل ها و بزرگراه‌های شهر تهران نشان می دهد که اصلاح طلبان از زیرساخت‌هایی که قالیباف بنا کرده است می خواهند درآمد کسب کنند. این موضوع اوج ناکارآمدی یک جریان سیاسی در اداره یک شهر را به وضوح نشان می دهد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نجف پور
Iran, Islamic Republic of
دلخوش به این مقدار نباشید
پسر همسایه ما چهل و خرده ای سنشه اما بیچاره از همون بچگی شیرین عقل و ناقص الخلقه بود. الان هم پیر نشده اما واقعا وضعیتش رقت باره
United States
مملکت زور اینجاست ایران . هم عوارض خودرو باید بدی . هم زوج فرد داری هم باید برای اتوبان و پلی که با پول خودت ساخته شده عوارض بدی . ممنونم که از ارث پدریتون این همه اوردید و اباد کردید . بابا بسه دیگه کم پولها را ببرید فلسطین و عراق و یمن و لبنان و سوریه و جیبوتی و نیجریه تا به بی پولی نخورید . واقعا دیگه پدرمون دراه در میاد به والله . مقاومت هم حدی داره . درهای کشور را باز کنید توریست میاد . کالا میاد و کار و رونق و پول هم میاد . تا وقتی با دنیا می خواهید بجنگید همینه از این بدتر هم میشه . همین روسیه و چین هم تو تحریمها کمک نمی کنن . مملکت نیاز به باز شدن درهاش داره و بس
Iran, Islamic Republic of
الان تو تهران عوارض بگیرن تو تو آمریکا بهت فشار میاد آیا ؟؟؟؟؟؟
کی2
Iran, Islamic Republic of
الان توی یمن و فلسطین و سوریه و نیجریه به کسی که هموطن تو نیست ظلم بشه به تو فشار نمیاد.؟؟...
خخخ
Iran, Islamic Republic of
دریافت عوارض و گران کردن هزینه زندگی در شهر تهران نتیجه تکرار و رای دادن به لیست امید است بازهم تکرار کنید !
Iran, Islamic Republic of
...
United States
۱۰۰% به هر کسی در هر کجای دنیا ظلم بشه انسان ناراحت میشه ، ولی اول مشکلات مردم کشور خودم را حل می کنم ، بعد میرم سراغ اونها . ایران کشور بسیار ثروتمندی هست و این رسم مردونگی نیست . مردم ایران حقشون هست خیلی بهتر زندگی کنن دوست عزیز .
Iran, Islamic Republic of
دوست ناشناس امریکایی اگر اندکی در سوریه و لبنان هزینه نمی کردیم امروز باید با داعش در تهران و سایر شهرها می جنگیدیم و ده ها برابر هزینه می کردیم و تلفات می دادیم .
United States
عزیزم این بنده خدا از وی پی ان مثل من استفاده می کنه به سبب فیلترینگی در دولت آزاد برقرار شده
United States
...
امیر
Iran, Islamic Republic of
پولی شدن تونل ها و پارک ها نتیجه مدیریت اصلاح طلبان است در زمان دکتر قالیباف این تونل ها ساخته شد اما هیچ پولی از مردم دریافت نمی شد و به سوریه و فلسطین هم کمک می شد.
Iran, Islamic Republic of
درهای کشور رو باز کنید؟!؟!؟ منظورت چیه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شماها این جمله پولهارو نبرید فلسطین و غیره رو بلد نبودین چیز دیگه داشتین بگین؟!؟ کل بودجه این چیزها چقدره؟!؟ ...
Iran, Islamic Republic of
چرا باید همه مملکت خرج تهران رو بدن؟!؟ ...
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
آقا همش تقصیر آقای قالیباف است اگر ایشان در زمان تبدیل تهران به شهر سوخته!!!!!!! تونل و اتوبان و مترو نمی ساخت و توسعه نمی داد الان اصلاح طلبان دیگر مجبور نبودند از مردم بابت استفاده از آنها پول بگیرند . اگر قالیباف مترو را توسعه نمی داد الان اصلاح طلبان مجبور به صدور بلیط 10 هزار تومانی نبودند ، این قالیباف بود که با توسعه عمرانی و فرهنگی تهران با اعمال زشتی مانند ساخت مجموعه باغ کتاب عامل همه این نابسامانی ها است .
دیگران کاشتند ما بخوریم و باز هم بخوریم ...... شرح حال اصلاح طلبهای مدعی مدیریت و ................
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان تا این ملت را بیچاره نکنند دست بردار نیستن .
Germany
...
فرانک
Iran, Islamic Republic of
تو را به خدا دست از این جنگ زرگری اصلاح طلب و اصولگرا بردارید!!!! دست همگی توی یک کاسه است.
United States
یعنی واقعا یه روز هم شده تو این مملکت استراحت نمی دن به ما و نفسمون گرفت بابا چقدر مردم رو سختی می دید؟؟؟؟؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
من ازاین دارودسته طرفداری نمیکنم
اما یه نظردارم این مردم بااین فرهنگ رانندگی نباید حق داشته باشن ماشین ازدرخونه بیرون بیارن
ناشناس
حقتونه اون زماني كه ميگفتي فلاني توي ليست فلاني و فلان ... اونه تاييد كرده يهش راي ميداديد به فكر اين روزها نبوديد
خود کرده را تدبیر نیست
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه تکرار و رای دادن به لیست امید در شورای شهر است کاپیتان قالیباف تونل ها را ساخت و اینها می خواهند پولیش بکنند.
مردم به رای خود افتخار میکنن
Germany
....
هدی
Iran, Islamic Republic of
هادی جون باید آب و صابون بیاریم تا روتون را بشورید.
خخخ
Iran, Islamic Republic of
بلیط مترو 10 هزار تومانی و تونل و پارک پولی دیگه افتخار کردن نداره !
Iran, Islamic Republic of
چرا مردم متوجه نيستيد تحريم شديم درست ولي خرج اقازادها در لندن و نيويورك كه كم نشده دلار ميخوان. جونتون در بياد بايد بديد كه اقا زاد ها رفاهشون كم نشه همين كريسمس ميدوني كامي چقدر رو دستم خرج گذاشت يك كادو دادم مدل اخر 2018خودرو اپل 110 هزار دلار اب خورد
Iran, Islamic Republic of
نتيجه اطمينان به اصلاح طلبان همينه هيچ موقع در هيچ دوره اي از كشور دلشون براي اين مملكت و مردم نسوخته
كجايي دكتر قاليباف مرد جهادي
...
Iran, Islamic Republic of
مسپولان اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
زنده باد اصلاحات و اصلاح طلبی !!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگرقراربود تونل ها پولی شود40 سال پیش بایستی حکومت پهلوی برای ورودی تونل کندوان که بسی بزرگتر از تونلهای تهران است پول خوبی دریافت می کردند.....
Iran, Islamic Republic of
گویا آقایان در 3 سال گذشته قطعه چهارم آزاد راه تهران شمال را هم پولی کرده اند و عوارض دریافت می کنند.
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
جانم ساده نباش اينا ميخوان مردم ندارو فقير از تهران بدر كنن و تهران بشه مال طبقه اشراف و پولدار
احمد
Iran, Islamic Republic of
دیگران ساختند وما خوردیم پول بگیریم دیگران بسازند
کاخ شهبانو فرح پهلوی
Iran, Islamic Republic of
....