کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موافقت پارلمان مقدونیه با تغییر نام این کشور

22 دی 1397 ساعت 10:32

پارلمان مقدونیه اصلاحیه قانون اساسی را تصویب کرد که بر اساس آن نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر می‌کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، پارلمان مقدونیه روز جمعه در حالی اصلاحیه قانون اساسی را تصویب کرد تا نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر کند، که این مساله در 27 سال گذشته موجب تنش در روابط با یونان شده بود.

یونان و مقدونیه در ژوئن سال گذشته به توافقی برای تغییر نام مقدونیه دست یافتند ولی استفاده از نام جدید این کشور مشروط به تصویب پارلمان شده بود.این گزارش افزود: 81 نماینده از 120 نماینده پارلمان مقدونیه در حمایت از این طرح رای دادند. نمایندگان حزب مخالف دولت که پیش از این مخالفت خود را با توافقنامه حاصل شده با یونان اعلام کرده بودند، این رای گیری را تحریم کردند.

دولت مقدونیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فصل جدیدی در تاریخ کشور ما آغاز شده است. این اقدام به نفع منافع دو کشور است هم برای عضویت در ناتو و هم اتحادیه اروپا.

آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان طی تماس تلفنی با زوران زائف نخست وزیر مقدونیه به وی تبریک گفته است.یونان پیش از این به خاطر این مساله با عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا و ناتو مخالفت کرده بود.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو و یوهانس هان کمیسر گسترش اتحادیه اروپا نیز از این اقدام استقبال کرده اند.دبیر کل ناتو با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ناتو قاطعانه از اجرای کامل این توافقنامه حمایت می کند، توافقی که نقش مهمی در برقراری ثبات و رفاه و آرامش در منطقه دارد.

این در شرایطی است که صدها نفر از معترضان نسبت به این توافقنامه طی سه روز گذشته در برابر ساختمان پارلمان مقدونیه تجمع کرده بودند. احزاب مخالف بر این باورند که تغییر نام کشور و سمبل های ملی یک هزینه سنگین برای عضویت در سازمان ناتو است.


کد مطلب: 665080

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/665080/موافقت-پارلمان-مقدونیه-تغییر-نام-این-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com