پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دومین دورخیز شهرداری برای "گران کردن زندگی در پایتخت"

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 665065
طرح پولی شدن ۵ تونل شهری اگر چه از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفته اما پشت پرده حکایت از آن دارد که مدیریت شهرداری تهران تصمیم به انجام آن دارد و در واقع مدیران اصلاح‌طلب شهری به دنبال گران کردن زندگی در پایتخت هستند.
دومین دورخیز شهرداری برای "گران کردن زندگی در پایتخت"
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، هفته پیش خبری مبنی بر پولی شدن 5 تونل شهری در فضای مجازی منتشر شد، در این خبر آمده بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که براساس آن 5 تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود.

پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود 3 هزار تومان خواهد بود.

مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

پس از انتشار این خبر، برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این خبر واکنش نشان دادند؛ علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به خبر احتمال پولی شدن تونل‌های تهران گفت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است.

وی افزود: لایحه تعیین بهاى خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرین شورا هنوز در رد و قبول آن نظرى نداده است و پس از ارسال لایحه از شهردارى، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومى تصمیم‌گیرى خواهد کرد.

حجت نظری،  دیگر عضو شورای شهر تهران در توییتی  با رد ادعای پولی شدن تونل‌های شهری پایتخت در توئیتر خود نوشت: "اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ایست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده؛ مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود."

مطرح شدن این طرح با واکنش منفی و نارضایتی شهروندان در فضای مجازی مواجه شد به طوری که مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران مجبور شد به این خبر واکنش نشان دهد.

در خبر روابط عمومی شهرداری تهران آمده است که طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست.

این طرح هنوز به استحضار و تایید شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است؛ هر گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود.

اما قرائن حاکی از آن است که "مدیران اصلاح‌طلب شهری" به دنبال تصویب این طرح و اجرای آن هستند و سیاست آنها "گران کردن زندگی در پایتخت" است که پیش از این نیز طرح‌های از جمله اخذ عوارض طرح زوج و فرد و... را کلید زده‌اند.

در همین رابطه در ماه‌های آتی باید در انتظار طرح‌های جدید از سوی نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تهران باشیم‌، طرح‌های که قطعاً به قشر ضعیف و متوسط جامعه، فشار بیشتری را تحمیل خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *