جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵۲

آخوندهایی که به حکومت بدون ولایت فقیه فکر می‌کنند!

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 665006
مرحوم هاشمی نیز زمانی در دوران حیات خود از این گفته بود که شاید روزی بیاید و نظام ایران ولی فقیه نداشته باشد!
آخوندهایی که به حکومت بدون ولایت فقیه فکر می‌کنند!
به گزارش جهان نيوز، فردی به نام محمد «سروش محلاتی» که مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد، به تازگی طی اظهاراتی در مراسم بزرگداشت مرحوم هاشمی گفته است: «در موضوع تشکیل حکومت اسلامی دو نگاه در میان حوزویان متعارف است. نگاه اول بحث حکومت را با شایستگی‌های ولیّ آغاز می‌کند و اسلامی بودن حکومت را به آن می‌دانند که یک فقیه عادل در رأس حکومت قرار گیرد. پس از آن نظام را اسلامی می‌دانند و سایر امور برای آنها اهمیت چندانی ندارد. نگاه دوم این است که به جای تمرکز بر فرد، باید بررسی کرد که آیا حکومت، شریعت را به خوبی اجرا می‌کند؟ بر این اساس حکومت اسلامی حکومتی است که دنبال اجرای شریعت است. این حکومت مطلوب است حتی اگر در رأس آن فقیه جامع نباشد. این نگاه هم طرفداران زیادی در میان حوزویان دارد.»

به گزارش جماران، او در ادامه با بیان اینکه هاشمی نگاه سومی دارد که طرفداران زیادی ندارد، تصریح کرد: از نگاه ایشان، دینی بودن و مشروعیت حکومت را با ضابطه سومی باید ارزیابی کرد؛ یعنی بررسی شود آیا حکومت به آرمان‌ها و اهدافی که باید پایبند است؟ اگر به این اهداف پایبند باشد، آن حکومت اسلامی است؛ حتی اگر یک حکم اسلامی را به دلیل مشکلات اجرا نکند.

*بر ما مشخص نیست که فرد اشاره شده، حرف‌های فوق‌الذکر مبنی بر وجود نگاهی در حوزه‌های علمیه که با حکومت منهای ولی فقیه مشکلی ندارد! را از روی عمد گفته است یا اینکه واقعاً برای حرف خود مصادیق عام نیز دارد؟!

پر واضح آنکه این نگاه به حکومت و اسلام، همان نگاهیست که یک هزار و ۴۰۰ سال پادشاهی بعد از اسلام را بر ایران تحمیل کرد و حتی با شاهان نیز نشست و برخاست می‌کرد و با محمدرضا شاه پهلوی معدوم نیز مراوده و مذاکره تلفنی داشت.

این نگاه همچنین متوجه این حقیقت ساده نیست که حکومت به یک راهبریِ کلان مادام‌العمر (به شرط عدم زوال عقل) نیاز دارد که به مثابه یک ناخدا امورات کلی جامعه تحت‌الحمایه خود را اداره کند.

اداره‌ای که صد البته اگر فاجر و فاسق باشد به سمت ظلم رهسپار می‌شود و اگر در دست اولی‌الامر و اهل‌الذکر باشد صبغه الهی می‌یابد.

در روی دیگر سخن اینکه، به لحاظ عقلانی و به گواه تجربه بشر، هرگز ممکن نیست که در رأس یک حکومت و در اتاق فکر سیاست و اجرای یک کشور، فقیهی جامع‌الشرایط و مدیر و مدبّر نباشد و آن حکومت مشغول اجرای شرع و دین باشد...

لازم به توضیح است که مرحوم هاشمی نیز زمانی در دوران حیات خود از این گفته بود که شاید روزی بیاید و نظام ایران ولی فقیه نداشته باشد!

درباره محمد سروش‌محلاتی گفتنیست که این فرد دیدگاه‌هایی دارد از جمله اینکه مردم ایران شاد نیستند چون حسین (ع) را محور قرار داده‌اند، خیمه‌های امام حسین (ع) در ایران شده‌اند مراکز فحّاشی! جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و اعضای فعلی خبرگان، خبره نیستند.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
اول ثابت کن که تو نسبت به بحث و درک نظرات حوزویان، خصوصاً بزرگان و صاحب نظران حوزه اشراف داری!
نمی دونم در مباحثه با بزرگواری همچون مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی هم چنین بلبل زبان بوده ایی؟!
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
f
این .....
Iran, Islamic Republic of
خدا هدایتشان کنه
خدا همه را هدایت کند
هم من و هم شما
Iran, Islamic Republic of
ايشون نياز به اصلاح داره اومده
درنگ
Iran, Islamic Republic of
شاید نیاز به اصلاحاتی ها دارد
شاید هم اصلاحاتی ها به ایشان نیاز دارند میخواهند سرباز حرکت بدهند تا اوضاع را چک کنند!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
حاج اقا کار به جایی کشیده که استکبار روی افراد وبه نوعی بی بصیرتان داخلی جهت فروپاشی نظام از درون حساب ویژ ه ای باز کرده ونشان ازان دارد که دستشان جهت رویایی مستقیم با نظام اسلامی انقدر خالی است که متوسل به بی بصیرتان داخلی شده اند.!!!
Iran, Islamic Republic of
اي حضرات ساده لوح نظام نباشه شما هم نيستيد دل به وعده دشمن نبنديد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
فرانک
Romania
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است......
Canada
یعنی فقط شیعیان مسلمانند و بقیه خارج از اسلام؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهان کامنت به اون خوبی را منتشر نکردی واقعا که !!امروزسانسور نوبت کیه ؟!!
Iran, Islamic Republic of
عاشق سوال های انحرافی هستم که کلا مسیر حرفها را عوض میکنند تا ملت کلا فراموش کنند موضوع بحث چی بود؟
رر
United States
احسنت بر اين دانشمند بزرگ اسلام اقاي محلاتي خدارند ايشان را براي ملت حفظ فرمايد!
حمید
گفته این دو نظر وجود داره
حرفی از درستی یا نادرستی نزده
Iran, Islamic Republic of
دشمنان هم کاری به حکومت اسلامی ندارد بلکه مخالف وجود ولی فقیه در راس امورهستند چرا که نماد ولایت وامامت ونبوت هست وگرنه امثال عربهای خلیج همه ادعای شریعت و حکومت اسلامی دارند
Iran, Islamic Republic of
...
آجرلو
«هاشمی نگاه سومی دارد که طرفداران زیادی ندارد، تصریح کرد: از نگاه ایشان، دینی بودن و مشروعیت حکومت را با ضابطه سومی باید ارزیابی کرد؛ یعنی بررسی شود آیا حکومت به آرمان‌ها و اهدافی که باید پایبند است؟ اگر به این اهداف پایبند باشد، آن حکومت اسلامی است؛ حتی اگر یک حکم اسلامی را به دلیل مشکلات اجرا نکند.»
چه ادعاي عجيبي!!!.
آقاي سروش راه تشخيص اهداف چگونه و توسط چه کساني بايد مشخص شود. آيا حکومت اسلامي اهداف و آرمانهايش را بايد از اسلام بگيرد يا از غير اسلام. اگر منظورت دومي باشد، چننين حکومتي اسلامي نخواهد بود و اگر اولي باشد، جز اين است که فهم اهداف اسلامي بايد توسط متخصصين اسلام شناس و مجتهدين انجام شود. اگر آري اين يعني ولايت فقيه.
حضرت امام به عنوان ولي فقيه از اسلام اين گونه فهم کردند که نظام سلطنتي استبدادي بايد از بين برود، اسرائيل از بين برود، کمونيسم به موزه تاريخ سپرده مي‌شود، ليبراليسم رو به نابودي است، قدس آزاد خواهد شد و...
بنابراين طبق ادعاي شما، بفرماييد دولت روحاني با حمايت امثال شما با برجامي که کاشته، با بلايي که اقتصاد آورده، با تلگرام و امثال آن فرهنگ و سياست جامعه را معرض آماج حملات شياطين قرار داده، آيا يک دولت اسلامي است يا خير؟!!!
Iran, Islamic Republic of
یه عمار وابوذر مثل رجبی دوانی چرا جواب این فرد را نمی دهد....
ابو موسی اشعری ؟
Iran, Islamic Republic of
(اداره‌ ای که صد البته اگر فاجر و فاسق باشد به سمت ظلم رهسپار می‌شود و اگر در دست اولی‌الامر و اهل‌الذکر باشد صبغه الهی می‌یابد)حال در این کشور فاجر وفاسق و ظلم وجود ندارد؟
در کشوری که مدعی آزادی بیان است رسانه ای هست که با آزادی فکر کردن مخالفه
هر کسی آزاده هرجور که دوست داره فکر کنه
Iran, Islamic Republic of
...
عادل
United Arab Emirates
...ض
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
ايشان حرف بدي نزده و نظريات مختلف در باره حكومت اسلامي را بيان كرده اند.
ما چه بخواهيم و چه نخواهيم در ميان حوزويان اين نظرها وجود دارد.و نميتوان جلوي تكثر افكار را گرفت و همه را مجبور كرد يكجور فكر كنند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یک مطلب قابل توجه و تذکر در باره اینکه اقای سروش محلاتی گفته اند : "ا قای هاشمی در باره حکومت دینی نگاه سومی دارند ." اولا ضمن ارج گزاری نسبت به خدمات اجرایی که مرحوم اقای هاشمی در طول انقلاب و قبل ان داشته و ضمن طلب امرزش برای ایشان . برکسی پوشیده نیست حتی اقای سروش که مرحوم اقای هاشمی جدا دارای یک مبنای فقهی یا کلامی یا فلسفی نبودند تا نظرات مختلف ایشان حمل بر ان ها شود . حد اکثر نظرات اقای هاشمی در سطح یک فعال و سیاستمدار و مبارز مسلمان قابل استماع و ارج گزاری و بررسی است . چون همگان میدانند مرحوم اقای هاشمی چه قبل از انقلاب و به مراتب بیشتر بعد از انقلاب دارای تحصیلات عمیق و منضبط و متقن نبود که داری کمتب و نظر فقهی یا کلامی یا فلسفی باشد .حضرات اقایان کروبی / عبدالله نوری/ هادی غفاری/ محمود دعایی/ محتشمی /موسوی لاری / ناطق نوری /شیخ غلامحسین کرباسچی و مرحوم اقای هاشمی (ره) به خاطر درگیری در مبارزات و زندان و تبعید و.... از تحصیل جدی و پیوسته که لازمه پیدا کردن ملکات علمی متقن و بدست اوردن مبانی است در حوزه محروم بودند . لذا نظرات سیاسی ایشان گرچه قابل احترام است ولی به هیچ وجه مبتنی بر یک مکتب و نظام فقهی یا فلسفی اجتهادی خودشان نیست .ان شاء الله همگانشان نزد خداوند ماجور باشند .
رضا
Germany
دوست عزيز ! گيرم امثال هاشمى و كروبى و … همانطورى كه شما گفته ايد فرصت تحصيلات عميق و كسب ملكات اجتهادى نداشته اند، كسانى كه از اين فرصت برخوردار بوده و توانسته اند به اجتهاد دست يابند كدام نظريه اجتهادى در مورد حكومت را به جامعه ارايه كرده اند ؟! بجز نظريه ولايت فقيه كه از دو سه قرن گذشته در ميان فقها مورد بحث بوده و مرحوم امام خمينى (ره) با خوانش مورد نظر خود به دنيا ارائه كرده كدام نظريه يا نظريه هاى ديگر از ناحيه حوزويانى كه داراى ملكات اجتهادى بوده و به قول جنابعالى داراى مبانى علمى، كلامى و فلسفى بوده اند به دنيا ارائه شده ؟! هنوز مفهوم دموكراسى يا حقوق بشر در ميان حوزويان مورد بحث و فحص قرار نگرفته و … !
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیزم اقا رضا / سلام / این سئوال و اشکال شما کاملا به جا و صحیح است . اینکه حوزه علمیه نتوانسته در طراز انقلاب اسلامی و مناسب با نیازها و تحولات سریع و پر شتاب جامعه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و ارتباطات و سیاست خارجی و نظام تربیتی و دهها و صدها نیاز فوری و ضروری به نظریه بپردازد از نقاط ضعف جدی حوزه است . اما چون حوزه نتوانسته نظریه پردازی در چهار چوب نظام فقهی و فلسفی و کلامی اسلام و مبتنی بر نیازهای روز جامعه بدهد که عناصر زمان و مکان و شرایط روز در ان دخیل باشند این نقص حوزه مجوز تاویل و تفسیر فقه سیاسی و حکومتی و تربیتی و... اسلام مبتنی بر اموزه های سکولار غرب نیست انچنان که امروز کما بیش ما شاهد این گفتمان خطر ناک توسط بعضی اقایان نظیر جناب اقای محمد سروش و مجتهد شبستری و دیگر سمپاتهای نهضت ازادی هستیم .
Iran, Islamic Republic of
کامنت بالا کاملا مورد تایید اکثریت حوزویان است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
الآن در عراق نمونه آن وجود دارد
صفا
Iran, Islamic Republic of
مرحوم هاشمی درست فرموده ولی احتمالا شما بد فهمیده اید...
سلام
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...ی
Iran, Islamic Republic of
از این پیا مهای سفید بفهم که همه نظر سروش زا قبول دارند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا اقدام به طرح و تبلیغ دیدگاهها و نظرات بی ارزش افرادیکه در خط امام و ولایت و انقلاب نیستند می کنید
احمدی
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم دشمنان نظام ولایت فقیه چهل سال است تو کشور جمهوری اسلامی ایران حکومت می کند ان شا ء الله به ولایت امام زمان ع متصل می شود مر گ بر ضد ولایت فقیه
بهرام از حوزه علمیه
Iran, Islamic Republic of
حکومتی که اگه تمام احکام الهی را اجرا کند اما حاکم حاکم فقه و فقاهت نباشد یعنی ولایت فقه و فقیه نباشد غصب است....
United Arab Emirates
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
ضمنا ایشان در مقاله ای "مالک اشتر"و "عمار یاسر" را تند رو میداند
رجوع کنید به مقاله ایشان: تقابل عدالت خواهی و افراط گرائی
احمدى
Iran, Islamic Republic of
مشکل اساسى دروجود دولت روحانى است...!!
Iran, Islamic Republic of
....
انقلاب ما از برکت محرم و صفر است
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم اینها جمهوری اسلامی ولایت فقیه داشته ،دارد و خواهد داشت . اگر فقیه در راس حکومت نباشد با جمهوری سکولار ترکیه هیچ فرقی نخواهد داشت . ....