کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیه‌ای که به یاری خداوند اشاره می‌کند

20 دی 1397 ساعت 9:03

رهبر معظم انقلاب یاری خداوند به موسی(ع) در قبال دشمنی فرعون را درسی برای ملت ایران در مقابل دشمنی آگاهانه فراعنه عالم معرفی کرد.


به گزارش جهان نیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در سالروز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در 19 دی 1356 در بخشی از بیانات خویش با استناد به ماجرای دشمنی فرعون با موسی(ع) در قرآن فرمودند: فرعون می‌دانست موسی حق است اما دشمنی می‌کرد و خدا به حضرت موسی گفت «نترسید، حرکت کنید من با شما هستم» که این خطاب امروز عیناً به ملت ایران است که در مقابل دشمنیِ آگاهانه فراعنه عالم، ایستاده است.

اشاره تفسیریِ رهبر معظم انقلاب مربوط به آیاتی از سوره طه است. در این مجموعه آیات می‌خوانیم خداوند خطاب به موسی(ع) می‌فرماید تو و برادرت نشانه‌های مرا (بسوی مردم) ببرید و در یاد من سستی نکنید. بعد می‌فرماید به سوى فرعون بروید که او به سرکشى برخاسته است و با او به نرمی سخن بگویید شاید که پند بگیرد و یا بترسد. موسی(ع) و هارون خطاب به خداوند می‌فرمایند: «قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَى؛ پروردگارا ما مى‌ترسیم که [او] آسیبى به ما برساند یا آنکه سرکشى کند».(طه45) در این لحظه خداوند خطاب به ایشان وحی می‌کند: «قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى، فرمود نترسید من همراه شمایم مى‌‏شنوم و مى‌بینم».(46طه) این آیه همان اشاره تفسیری مدنظر رهبر معظم انقلاب بود. 

همچنین بر اساس این آیات می‌توان گفت جوسازى و شایعه سازى، شیوه‌ى طاغوت‌ها و ستمگران است. آنان فضا را مسموم و مردان خدا را متهم مى‌کنند و یا بعد از شنیدن حقّ دست به آشوب مى‌زنند تا سخن حقّ آنان اثر نکند. در چنین حالتی، ایمان به حضور در پیشگاه خداوند و یقین به امدادهاى الهى و حضور خداوند عامل شجاعت و روحیه یافتن مؤمنان است. 

موسی(ع) نیز در تمام لحظات زندگی خویش همواره از معیت خدا سخن می‌گفت و آن را سرلوحه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خویش قرار می‌داد و این مسئله یکی از نکات بارز زندگانی انبیاء و اولیای الهی است. به عنوان نمونه ایشان وقتی همراه با قوم خود از دست فرعون می‌گریزد، در کنار دریا قوم ایشان دچار ترس و اضطراب می‌شوند. خداوند درباره این مواجهه دو گروه می‌فرماید: «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ؛ چون دو گروه همدیگر را دیدند یاران موسى گفتند ما قطعا گرفتار خواهیم شد»، اما حضرت موسی(ع) خطاب به آن‌ها می‌فرماید: قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ؛ چنین نیست، زیرا پروردگارم با من است و به زودى مرا هدایت خواهد کرد» (61 و 62 شعراء)

منابع:
تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی
تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی


کد مطلب: 664796

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/664796/آیه-ای-یاری-خداوند-اشاره-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com