کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدای مظلومیت یمن سانسور می‌شود

19 دی 1397 ساعت 21:28

مسئول دفاتر بین‌الملل موسسه بنیان تنمویه یمن در حاشیه کارگاه هنری «یمن و نقش من» گفت: صدای مظلومیت یمن به مردم جهان نمی‌رسد. امیدوارم این کارگاه آغازی برای شکستن حصار سانسور رسانه‌ای علیه یمن باشد.


به گزارش جهان نیوز، کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» با هدف نقش‌آفرینی هنری و رسانه‌ای در پشتیبانی از مقاومت مردمی یمن در دبیرستان علامه حلی تهران در حال برگزاری است. در این کارگاه که تا جمعه ۲۱ دی ادامه دارد، هنرمندان در رشته‌های گرافیک، نقاشی، تصویرسازی و کاریکاتور، مجسمه‌سازی و صنایع دستی، هنر مفهومی و هنر جدید، هنرهای نمایشی و پرفورمنس، پادکست، سرود و آهنگ، موشن‌گرافیک و پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی و مستند، شعر، داستان کوتاه و... هنرنمایی و خلق آثار می‌کنند.

به همین منظور، طی نشستی اهداف برگزاری این رویداد هنری تشریح شد.

* صدای مظلومیت یمن سانسور می‌شود
عبدالکریم المطری مسئول دفتر بین‌المللی موسسه بنیان تنمویه یمن در این نشست گفت: این موسسه دو سال قبل به فرمان رهبر انصاراله تشکیل شده و در حوزه‌های پزشکی کشاورزی، معدن اشتغال‌زایی صنایع آموزش فعال است تا یمن را دوباره بسازد. دفتر بین‌المللی این موسسه در ایران تشکیل شده و در عراق و ترکیه هم در حال تشکیل است. 
وی افزود: ۴ سال از جنگ یمن می‌گذرد که ۱۷ کشور در این بحران سهم داشتند نظیر امارات، آمریکا و عربستان. و بعد از ۴ سال که نتیجه‌ای از جنگ نظامی ندیدند، به جنگ اقتصادی روی آوردند از جمله بستن بنادر و فرودگاه‌ها و محاصره کل مردم یمن.

این شهروند یمنی اظهار داشت: بیشتر از ۲۲ میلیون یمنی نیاز به کمک‌های انسانی نظیر آب و غذا و دارو دارند و ۷.۵ میلیون نفر نیاز فوری دارویی دارند و ۳ میلیون کودک و زن دچار سوء تغذیه شده‌اند. 

وی درباره تعداد شهدای یمن گفت: نزدیک ۱۵ هزار شهید غیرنظامی و ۲۴ هزار زخمی تاکنون به دست عربستان و آمریکا در جنگ یمن برجای مانده است. ۱۴ هزار یمنی هم چون امکان خروج از کشور را برای درمان نداشتند، فوت کردند. البته این آمار از طرف سازمان ملل و سازمان جهانی غذا منتشر شده است. 

المطری گفت: اما با وجود حملاتی که هر روزه به یمن می‌شود، مردم ایستادگی می‌کنند؛ کشاورزان هنوز کشاورزی می‌کنند و ماهیگیران هنوز ماهیگیری.

مسئول دفاتر بین‌الملل موسسه بنیان تنمویه یمن گفت: این موسسه به کشاورزان و صیادان برای ساختن دوباره یمن کمک می‌کند، همچنین به زنانی که بدون سرپرست مانده‌اند و همسر شهید یا جانباز هستند هنرهای دستی و سنتی را آموزش می‌دهد تا بتوانند از طریق آن امرار معاش کنند. 

المطری در پایان سخنان خود از برگزارکنندگان کارگاه‌ «یمن و نقش من» قدردانی کرد و تاکید داشت صدای مظلومیت یمن به مردم جهان نمی‌رسد. امیدوارم این کارگاه آغازی برای شکستن حصار سانسور رسانه‌ای علیه یمن باشد. 
  
* یمن، موضوع بزرگترین کارگاه هنری مردمی
علی اکبر، مسئول خیریه هنر که رویداد «یمن و نقش من» را با همراهی هیأت هنر و دبیرستان علامه حلی برگزار می‌کند، در این نشست گفت: این رویداد قرار است یمن را فارغ از بحث‌های سیاسی و از منظر فاجعه‌ای که در آن رخ می‌دهد، ببینید. 

وی افزود: خیریه هنر کمک می‌کند هنرمندان به امور عام‌المنفعه راحت‌تر دسترسی داشته باشد. 

مسئول خیریه هنر با تاکید بر استفاده از ابزار هنر و رسانه برای متحد کردن ملت‌ها گفت: در نخستین گام طراحی پوستر برای این موضوع به ذهنمان رسید، به همین منظور به سمت برپایی کارگاه پیش‌ رفتیم تا سرعت و کمیت بالا رود. نتیجه این شد که یک کارگاه بزرگ برگزار کنیم و اکنون با ۳۰۰ شرکت‌کننده (۲۱۹ ثبت‌نامی، ۲۵ استاد، ۲۰ هنرمند غیرایرانی، ۱۰ عضو تیم بین‌المللی و ۲۲ عضو کمیته اجرایی) بدون ریالی کمک از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، بزرگترین کارگاه مردمی کشور را برگزار کنیم. 

اکبر اظهار داشت: طی سال از طریق فروش آثار هنری در خیریه‌ها منابعی ذخیره کرده‌ایم که در این کارگاه‌ هزینه می‌‌شود و اساتید هنری و دبیرستان علامه حلی هیچ توقع مالی از ما نداشتند. حتی در این رویداد بیش از ۲۰ هنرمند غیرایرانی هم داریم که تعدادی از آنها از خارج از کشور با هزینه خودشان آمده‌اند از لبنان و یمن. 

مسئول خیریه هنر گفت: برای شروع، روی مخاطب بین‌المللی در فضای مجازی فعال شده‌ایم. امیدواریم این رویداد در فضاهای تخصصی دیگر هم ادامه پیدا کند و هر کس نقش خودش نسبت به یمن را پیدا کند. 

وی درباره خروجی‌های این کارگاه سه روزه گفت: تصویرسازی،‌ نقاشی دیجیتال، شعر و موشن گرافیک در این زمان کوتاه جواب می‌دهد و در واقع یک آغازی برای خلق اثر در حوزه یمن خواهد بود.

علی حیاتی مسئول هیات هنر از اساتید این کارگاه گفت: این کارگاه مقدمه‌ای برای هنرمندان دغدغه‌مند است و الزاما خروجی مدنظر نیست. نقش این کارگاه قابلیت رسانه‌ای شدن دارد، کما اینکه یک رویداد بزرگ از نظر تعداد شرکت کننده است. 

* تدارک برای برگزاری «هفته یمن»

سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کارتونیست هم در این نشست گفت: ان‌شاءالله برگزاری «هفته یمن» با مشارکت بنیاد روایت فتح،‌ حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این کارگاه برگزار خواهد شد. 

وی افزود: آمار نشان می‌دهد هر ۷دقیقه یک کودک یمنی به دلیل جنگ و سوء تغذیه می‌میرد و می‌توان آن را به نوعی نسل‌کشی دانست. 

مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: کارتونیست‌های مختلف از اقصی نقاط جهان اعلام آمادگی کرده‌اند که با اعلام موضوع از سوی ما، کار را شروع کنند. فکر می‌کنم جدی‌ترین موضوع بحث «کودکان یمنی» است و این کارگاه سه روزه می‌تواند به یک جریان جهانی متصل شود. 

* مرزها در «امت اسلام» رنگ می‌بازد

رضوی مدیر دبیرستان علامه حلی تهران گفت: این مدرسه نیم قرن در نخبه‌پروری فعال بوده است و رهبر انقلاب تاکید دارند نخبه‌ها نباید ساکت باشند و هر جا ساکت بوده‌اند، «حسین‌بن‌علی (ع)» به مسلخ رفته‌اند. 

مدیر دبیر علامه حلی گفت: مدرسه ما حدود ۱۵۰۰ مدال ملی و جهانی دارد و سعی می‌کنیم پرچمدار جهاد علمی باشیم. 

وی اظهار داشت: حمایت از انسانیت و مظلومیت یمن یکی از دلایل مشارکت ما از کارگاه مردمی «یمن و نقش من» است ضمن اینکه وقتی تعبیر «امت اسلام» را به کار می‌بریم، مرزها رنگ می‌بازد و ایران یعنی یمن و یمن یعنی ایران.

رضوی خاطرنشان کرد: قائل به این هستم قدم برداشتن دبیرستان علامه حلی در حوزه معنویت، برد-برد است.

مسعود نجابتی مدیر گروه تجسمی بنیاد روایت فتح گفت: باید نام این کارگاه را در گستره وسیع‌تری تعریف کنیم و هر کس نقش خودش را درباره یمن پیدا کند، از جمله هنرمندان، نخبگان و اساتید. 

وی افزود: مبارزه با کفر و شرک و ظلم همیشه وجود دارد، از جمله در حوزه هنر. 

منبع: فارس


کد مطلب: 664741

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/664741/صدای-مظلومیت-یمن-سانسور-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com