کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست «بررسی آثار تحریم بر حق سلامت» مطرح شد

تلاش برای رفع کمبودهای دارویی

19 دی 1397 ساعت 15:04

با حضور جمعی از وکلای کانون وکلای دادگستری مرکز، نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد حامی بیماران خاص، نشست «بررسی آثار تحریم بر حق سلامت» به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، با حضور جمعی از وکلای کانون وکلای دادگستری مرکز، نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد حامی بیماران خاص، نشست «بررسی آثار تحریم بر حق سلامت» به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

به گزارش وبدا، در این نشست در سه پنل، از منظر حقوقی، وزارت بهداشت و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد حامی بیماران خاص، تاثیر تحریم های یکجانبه آمریکا بر سلامت مردم ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مستند سازی آثار تحریم بر سلامت مردم ایران 

جلال نائلی، رییس اداره همکاری های اقتصادی امور بین المللی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت برای مستندسازی آثار تحریم بر سلامت مردم ایران، گفت: سلامت به معنی نداشتن بیماری نیست و در طیف سلامت، انسان ها به سه دسته سالم، به ظاهر سالم و دارای بیماری آشکار، تقسیم می شوند.

وی افزود: در وزارت بهداشت، ستاد تدابیر ویژه برای ارائه راهکارهای تامین تکنولوژی های تشخیصی، دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل شد و از سوی دیگر برخی اقدامات نیز در راستای مستندسازی آثار تحریم بر سلامت مردم صورت گرفت، به گونه ای که بخش های مختلفی از وزارت بهداشت از جمله معاونت حقوقی و امور مجلس و نیز معاونت برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی، مسئول جمع آوری مستندات اثرات تحریم بر سلامت شدند. البته باید بپذیریم که مستندسازی در کشور ما بسیار ضعیف است و برای نوشتن مناسب، تربیت نشده ایم.

نائلی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و مطالعات پژوهشی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، گفت: برخی مطالعات مشترک پژوهشی با دانشگاه های معتبر جهان به دلیل اختلال در مکانیسم های مالی انجام نشد. معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حال انجام مطالعاتی در زمینه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم تحریم بر سلامت مردم است. در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی در خارج از کشور نیز برای انعکاس مشکلات ناشی از تحریم، اقدامات مناسبی انجام شد و منابع و مطالبی در اختیار خبرگزاری های بین المللی و معتبر جهانی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: از ظرفیت انجمن ها، سازمان های مردم نهاد و غیر دولتی برای انعکاس تحریم ها بر سلامت مردم استفاده شد و در مواردی نیز نامه هایی به سازمان های بین المللی و سازمان ملل ارسال شد. از سوی دیگر، اطلاعات ثبتی حوزه سلامت هم، از طریق دانشگاه های علوم پزشکی جمع آوری شدند.

رییس اداره همکاری های اقتصادی امور بین المللی وزارت بهداشت تصریح کرد: بیانیه آلماآتا در سال 1979 درخصوص خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه مطرح شد و از آن زمان به بعد به دلیل شکل گیری و عملکرد شبکه بهداشتی و درمانی در کشور، ایران در این زمینه الگوی مناسبی در منطقه و جهان است، چراکه حتی در دور افتاده ترین مناطق کشور، حضور وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، قابل مشاهده است و در پوشش همگانی، سه مولفه بزرگ یعنی پوشش جمعیت، خدمات و حمایت مالی در برابر ریسک مالی مطرح است و چنانچه هر یک از این موارد با مشکل مواجه شوند، به سلامت مردم آسیب وارد می شود.

تلاش می کنیم تا کمبود دارو در کشور وجود نداشته باشد/ هنر ما باید این باشد که در کشور کمبود دارو ایجاد نشود

محمد عبده زاده، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز با بیان این که موضوع تحریم ها و تامین دارو و تجهیزات پزشکی باید از زوایای مختلف بررسی شوند، گفت: همه از وزارت بهداشت انتظار تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دارند، اما برخی اقدامات در این راستا، در حوزه اختیارات وزارت بهداشت نیست و بخشی از این اقدمات، بحث حقوقی است و به همان نسبت که وزارت بهداشت نسبت به تامین سلامت مردم، تعهد دارد، همکاران حقوقی ما نیز نسبت به طرح موارد حقوقی و ایرادات وارده به تحریم ها در مجامع بین المللی تعهد دارند. 

وی افزود: برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، علاوه بر وزارت بهداشت، نهادهای دیگری مانند بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وظایفی دارند و زنجیره تامین و تدارک دارو و تجهیزات پزشکی، بازیگران مختلفی دارند که وزارت بهداشت هم جزیی از آن است و سایر بخش ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند تا نتیجه همه این اقدامات را در جامعه ببینیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت های موجود از جمله ظرفیت های حقوقی، سازمان های بین المللی، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد و حوزه سلامت، برای کاهش آسیب به سلامت مردم استفاده کنیم. هنر ما این است که تلاش کنیم که با بسیج عوامل مختلف به اهداف خود برای تامین سلامت مردم دست یابیم.    

عبده زاده با بیان اینکه تمام تلاش خودمان را می کنیم تا کمبود دارو در کشور وجود نداشته باشد، افزود: زمانی در جامعه و بازار، دارو و تجهیزات پزشکی، آرامش وجود دارد که برای همه مردم هم، قابل مشاهده باشد، لذا تلاش ما در وزارت بهداشت این است که آرامش را به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کشور برگردانیم و خوشبختانه وضعیت دارو در کشور، سفید است و هنر ما باید این باشد که در کشور کمبود دارو ایجاد نشود، اما رفع کمبودها، موضوع دیگری است. 

وی درخصوص مشکلات حوزه دارو در کشور گفت: در موضوعاتی مانند تامین ریال، بدهی سازمان های بیمه گر به حوزه دارو و تامین نقدینگی شرکت های دارویی مشکل داریم چون اول باید ریال تامین شود تا بعد از آن، ارز مورد نیاز تامین و در نهایت داروهای مورد نیاز تهیه شود. البته در حال حاضر، برخی اقدامات را برای تامین دارو انجام می دهیم که از وظایف ذاتی وزارت بهداشت نیست و تامین ریال و ارز از اقداماتی است که بنا به ضرورت و شرایط کشور انجام می دهیم تا دارو و تجهیزات مورد نیاز تامین شوند و مردم کمترین مشکل را داشته باشند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بیماران از ما دارو و درمان می خواهند و کاری به تحریم های یکجانبه ندارند و مردم از جامعه حقوقی در این زمینه عمل می خواهند. البته در مجامع بین المللی و رسانه ها عملکرد خوبی داشتیم، اما انتظار داریم که در عمل شاهد این نتیجه ای از انجام این اقدامات باشیم. هر مستندی که در حوزه تاثیر تحریم ها بر سلامت و تامین دارو بخواهند در اختیارشان قرار می دهیم. دو هفته پیش با نماینده یونیسف در ایران نشستی داشتیم و در این نشست، نماینده یونیسف مطرح کرد که ما به آنها مستنداتی مبنی بر اینکه در تامین دارو دچار مشکل هستیم، ارائه دهیم ما هم به این نماینده گفتیم که شما یک مستند از سازمان جهانی بهداشت به ما بدهید که یک بانک اروپایی با ما مبادلات مالی دارد.

وی افزود: کانون وکلای ایران باید با حمایت از بهداشت و درمان ایران این خروجی را داشته باشد که به سازمان ملل و نهادهای بین المللی تفهیم کند شما که می گویید دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، راهکار و بانک هایی را مشخص کنید که برای مبادلات مالی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت کنند. متاسفانه بانک مرکزی ایران تحریم شده و هیچ بانکی ارز بانک مرکزی ایران را نمی پذیرد و محل ورودی هم بسته شده است. ما به عنوان وزارت بهداشت، وظیفه برنامه ریزی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را داریم و بیشتر از اینکه حرف بزنیم باید کار کنیم تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشوند، اما باید تیمی در کانون وکلا وجود داشته باشد که به عنوان اولویت اول این کانون، بحث های قانونی مربوط به تحریم ها را به سرانجام برساند.

عبده زاده یادآور شد: اگر قرار است کاری برای کشور انجام دهیم که در تاریخ هم درباره آن نوشته شود، باید بهترین عملکرد را داشته باشیم. اگر تاریخ در مورد وزارت بهداشت بنویسد در مورد نیروهای حقوقی کشور هم خواهد نوشت. بیماران، کارمندان و مردم ممکن است حرف های دشمنان مبنی بر اینکه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست را باور کنند، اما وقتی ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی حواله می شود اگر از مبدا و منشا ایران باشد، بازگردانده می شود، این در حالی است که هیچ پول و ارزی از منشا ایران را نمی پذیرند، بنابراین باید هزینه جابجایی پول و ارز را پرداخت کنیم که همین امر نیز منجر به گران شدن دارو می شود.  

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل دارو مشکلاتی داریم، برای مثال دارویی دو هفته قبل وارد شده و در فرودگاه است و بعد از دو هفته می خواهند، دارو را بازرسی کنند، این در حالی است که نمی توانیم بیماران را برای یک دارو معطل کنیم. وقاحت به حدی رسیده که از کنسولگری آمریکا با شرکت هایی که با ایران کار می کنند، تماس گرفته می شود که اگر با ایران کار کنید، دیگر نمی توانید در این حوزه با آمریکا همکاری داشته باشید و شرکت ها را تهدید می کنند که همکاری با ایران، فراتر از تحریم است و با اینکه بانک مرکزی و مبادلات مالی را نیز تحریم کرده اند، عنوان می کنند که دارو و تجهیزات پزشکی، مشمول تحریم نیست، اما در عمل شرکتی را که به خاطر اقدام انسان دوستانه به ایران دارو داده است، تهدید می کنند.

وی افزود: در حوزه غذا و دارو، از طریق ایمیل این امکان برای شرکت های دارویی و دانشگاه های علوم پزشکی فراهم شده تا کمبودهای دارویی ناشی از عدم انتقال ارز را با مستندات، ثبت کنند. یک نسخه از این مستندات از همین طریق به یونیسف ارسال می شود و در دانشگاه ها مواردی که سلامت بیماران به دلیل کمبود دارو، در معرض خطر قرار می گیرد، ثبت می شود، اما نباید اجازه دهیم این اتفاقات رخ دهد. شرکت های داروسازی دنیا مشکلی برای تجارت با ایران ندارند و حتی چندین ماه بعد پول خود را دریافت می کنند، اما باید ارز را برای آنها منتقل کنیم که این امکان، وجود ندارد. بنابراین باید بانک هایی در اروپا برای حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مشخص شوند که ارز از منشا ایران را بپذیرند.

تحریم برای من دردی را دوا نمی کند/ در بسیاری از موارد، خودمان به تحریم ها دامن می زنیم

حجت الاسلام و المسلمین سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه ای بی نیز گفت: به عنوان فردی که فرزندم 18 سال است به بیماری ای بی یا پروانه ای مبتلا است باید بگویم که دولت های گذشته، اصل و فرع این بیماری را رد می کردند، 10 روز پیش هم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که حضور یافتم، اعداد و ارقامی گفته شد که از درد من و فرزندم، چیزی کم نمی کرد و سال گذشته اگر 260 میلیارد تومان برای بیماران خاص در نظر گرفته بودند، امسال به 150 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بیماری ای بی، بسیار طاقت فرسا است و بیمار و اطرافیان را بسیار عذاب می دهد. فرزند من شنوایی اش را از دست داده و این بیماران بینایی خود را از دست می دهند و انگشتان دست و پای آنها به هم می چسبد و بدن بیمار، زخم می شود و برای نوشیدن یک لیوان آب، باید ساعت ها تلاش کنند. فاطمه السادات دختر من 18 سال سن دارد، اما 17 بار عمل مری انجام داده است. من معنی تحریم را متوجه نمی شوم و به من هم ارتباطی ندارد. البته هیچ کدام از ما با انقلاب اسلامی و اسلام، مشکلی نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی گلپایگانی افزود: بیمار ای بی به پانسمان زخم نیاز دارد. در اردیبهشت ماه، هر یک از این پانسمان ها 250 هزار تومان هزینه داشت و فرزند من به 10 پانسمان نیاز دارد، اما در حال حاضر این پانسمان به دلیل تحریم در کشور وجود ندارد. البته وزارت بهداشت در این راستا تلاش های بسیار زیادی داشته، اما تحریم برای من دردی را دوا نمی کند و نمی توانم به فرزندم بگویم به زخمت بگو خونریزی نداشته باشد تا تحریم برطرف شود. چرا می خواهیم همه مشکلات را به گردن آمریکا بیندازیم؟ مسائل مبادلات پولی و بانکی، راهکارهایی دارد، اما در بسیاری از موارد، خودمان را تحریم فرهنگی می کنیم. ما در کشور فقر مالی نداریم بلکه فقر فرهنگی داریم و خودمان در بسیاری از موارد، به تحریم ها دامن می زنیم.

مدیرعامل خانه ای بی تاکید کرد: اگر فرزند من مبتلا به بیماری ای بی بود، مانند خیلی از همکاران خودم می گفتم امیدوارم شفا پیدا کند اما من درد دارم که پای این کار ایستاده ام چون چندین سال در گوشه ای غذا خوردم به این دلیل که بیماران ای بی باید غذای میکس شده میل کنند. البته اگر خانواده های آنها برنج، گوشت و پول داشته باشند و به عنوان یک پدر چطور می توانم ببینم که فرزندم نمی تواند غذا بخورد و من غذا بخورم؟ مقام معظم رهبری می فرمایند که می خواهیم اگر کسی بیمار شد به جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، آیا واقعا به این فرمایش عمل می شود؟ من سیاسی نیستم، اما وزیری که به خوبی در حال کار کردن برای مردم بود را چرا اذیت کردند؟ 

وی اضافه کرد: 36 دوره پانسمان زخم بیماران مبتلا به ای بی، به همت وزیر سابق بهداشت به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفت و این بیماری در این دولت به عنوان بیماری خاص شناخته شد، پس چرا باید کاری کنیم که وزیر بهداشت، استعفا دهد؟ این چه ارتباطی به تحریم دارد؟ از وکلا می خواهم از هر راهی که بلد هستند به خاطر مردم ایران در مورد تحریم های دارویی و مبادلات مالی اقدامی انجام دهید و راهکارهای صحیح حقوقی را به ما نشان دهید. من چیزی به جز پانسمان زخم نمی خواهم، اما به بیماران نمی توانم بگویم صبر کنید چون گرفتار تحریم هستیم. 

باید اثبات کنیم که آمریکایی ها دروغ می گویند/ تحریم کنندگان، جنایت کاران جنگی هستند

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: براساس منابع حقوقی مشخص شد که تحریم های اعمال شده، بین المللی نیست بلکه یکجانبه و از سوی یک کشور علیه یک کشور و ملت دیگر است و تحریم های کنونی در مقایسه با تحریم های گذشته، متفاوت است چون فقط یک کشور ما را تحریم کرده است و تقاضای ما از کانون وکلا این است که به حوزه سلامت کمک کنند چون در این مقطع، مصالح ملی و جان مردم، مطرح است. 

وی با بیان اینکه از کشورهای دیگر خواسته ایم که به ایران کمک کنند، افزود: آمریکا دروغ می گوید که دارو، تجهیزات پزشکی و غذا مشمول تحریم نیست و ما باید اثبات کنیم که آمریکایی ها دروغ می گویند. وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی می کند، اما نباید غافل شویم که در شرایط تحریم ممکن است به دلیل محدودیت هایی که برای کشور ایجاد می شود، گرفتار داروهای بی کیفیت خارجی شویم. البته خوشبختانه تفاوت تحریم های کنونی با گذشته این است که نمایندگی های شرکت های دارویی معتبر جهانی هنوز دفتر خود در ایران را تعطیل نکرده اند اما بانک ها به گونه ای تحریم شده اند که امکان مبادلات مالی وجود ندارد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از تحریم به عنوان نبرد خاموش یاد کرد و گفت: تحریم، یک نبرد کم هزینه است، اما مشکل بزرگ آن عدم وجود قانون است یعنی تحریم جنگ بدون مقررات بین المللی است و در مصاحبه های خودمان با رسانه های خارجی تلاش می کنیم تا ذهن سیستم حقوقی بین المللی را به سمت این جلب کنیم که باید برای تحریم ها هم قانون گذاشته شود. شاهدیم که بعد از چندین دهه هنوز به دنبال هیتلر هستند چون انسان های بی گناه و عادی را کشته است و تحریم ها هم همین کار را می کنند و جان مردم و به ویژه بیماران از دست می رود، بنابراین تحریم کنندگان، جنایت کاران جنگی محسوب می شوند.

قویدل با اشاره به استعفای وزیر سابق بهداشت گفت: این اتفاق در دولت قبل هم به وجود آمد و وضعیت وزارت بهداشت، نامناسب شد اما زمانی که دکتر هاشمی در حال ترک کردن مسئولیت خود بود می گفت که رییس جمهور این دولت با دولت گذشته، متفاوت است، اما ما نگران هستیم، چراکه 500 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برداشت شده بود، اما بعد از دو ماه، بخشی از آن وصول شده است. نمی توانیم صبر کنیم و دست روی دست بگذاریم تا بیماران جان خود را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: باید راه های بسته شده را باز کنیم و ابراز تاسف و ناراحتی اروپایی ها دردی از ما درمان نمی کند و باید آنها را به پشت میز بیاوریم تا راهکارها را به ما نشان دهند. در دورانی که وضعیت قیمت دلار دچار نوسان بود، همه دغدغه و فکر ما این بود که وضعیت دارو چه خواهد شد. باید پتانسیل مدنی و حقوقی در کشور شکل گیرد که ایران بتواند در مقابل تحریم ها اعتراض به حق خود را مطرح کند چون افکار عمومی جهان با ما همراه است و مردم دنیا طرفدار مردم هستند. 

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ضمن تمجید از اقدامات وزارت بهداشت در طول 6 سال گذشته، گفت: در این دولت برای اولین بار به اصل 29 قانون اساسی عمل شد و جای تاسف دارد برای نماینده مجلسی که می گوید برخی از وزرا نفتی هستند و پول نفت که تمام می شود، از مسئولیت کنار می روند. مگر وزیر بهداشت باید کاسب باشد؟ وظیفه وزیر بهداشت، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 80 میلیون نفر است و کسب و کاری هم ندارد.


کد مطلب: 664691

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/664691/تلاش-رفع-کمبودهای-دارویی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com