پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

واشنگتن پست: ریاض آماده پذیرش اسد است

سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 664409
وزنامه واشنگتن پست با تاکید بر اینکه سال 2018 میلادی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه سال غلبه بر چالش ها بود و آینده وی بهتر از گذشته است ، نوشت، عربستان که در طول جنگ سوریه پیش قراول حامیان مخالفان نظام حاکم بر سوریه بود، اکنون برای پذیرش اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه بیشترین اعلام آمادگی را کرده است.
واشنگتن پست: ریاض آماده پذیرش اسد است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، در این مقاله که با عنوان ' اسد جایگاه خود را بازیافته است ' در شماره روز سه شنبه واشنگتن پست به چاپ رسید، آمده است : اسد در سال 2018 توانست به کمک ایران و روسیه بخش های بزرگی از خاک سوریه را بازگرداند و با قدرت گرفتن دوباره در سوریه حاکمیت خود را حفظ کند.

این روزنامه با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه و اعلام آمادگی کشورهای عربی برای از سرگیری و بهبود روابط با این کشور سال 2018 را سالی موفقیت آمیز برای اسد توصیف کرد و نوشت، سفر 'عمر البشیر' رئیس جمهور سودان به دمشق و نیز بازگشایی سفارت امارات در دمشق و اعلام آمادگی کویت و بحرین برای بازگشایی سفارت هایشان در سوریه از جمله این موفقیت ها است.

از سوی دیگر از سرگیری پروازهای دمشق- تونس و نیز بازگشایی گذرگاه 'نصیب' ( گذرگاه مرزی لبنان و اردن ) و بهبود روابط تجاری میان دو کشور و بازگشت احتمالی سوریه به 'اتحادیه عرب' گواه بر این است که اسد در منطقه منزوی نشده است.

واشنگتن پست در ادامه این مقاله خود نوشت: عربستان که در طول جنگ سوریه پیش قراول حامیان مخالفان نظام حاکم بر سوریه بود، اکنون برای پذیرش اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه بیشترین اعلام آمادگی را کرده است.

پیش بینی می شد که نظام سوریه در جامعه جهانی منزوی شود اما این امر حتی در سخت ترین سال های جنگ سوریه که گروه های مخالف نظام اسد (گروه های تروریستی) بر بخش هایی از سوریه سیطره یافته بودند نیز اتفاق نیفتاد.

روزنامه مزبور ادامه داد، بحران سوریه از 6 بهمن 1389 (26 ژانویه 2011) شروع شد. ارتش سوریه به کمک جبهه مقاومت توانست پس از هفت سال مبارزه با گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان بخش های وسیعی از خاک این کشور را بازپس بگیرد.

پس از پیروزی ارتش سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور، بسیاری از کشورهای عربی برای از سرگیری روابط با دمشق اعلام آمادگی کردند.

در همین راستا، عمر البشیر رئیس جمهوری سودان در دسامبر 2018 برای گفت وگو با مقام های سوری وارد دمشق شد و مورد استقبال بشار اسد رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت. وی اولین رئیس جمهور عربی است که پس از آغاز بحران سوریه در سال 2011 میلادی به دمشق سفر کرده است.

امارات نیز در دسامبر 2018 پس از هفت سال به طور رسمی سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد.

در همین حال پرواز شرکت های هواپیمایی دمشق با دیگر کشورها نیز از سر گرفته شد. 

نخستین پرواز شرکت سوری 'اجنحه الشام' از فرودگاه بین المللی دمشق به مقصد تونس نیز بعد از هشت سال وقفه با 150 مسافر گردشگر سوری برای تعطیلات سال جدید میلادی 6 دی ماه 1397 در فرودگاه بین المللی 'بورقیبه' تونس به زمین نشست.

اتحادیه عرب نیز که در 25 آبان 1391 و در پی آغاز بحران در سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود، اکنون در تلاش است این کشور را بازگرداند.

به اعتقاد تحلیلگران تلاش های دیپلماتیک جبران باسل وزیر خارجه لبنان در چند ماه اخیر و پالس های مثبت ریاض برای کاهش تنش با دمشق در کنار موضع کشورهایی همچون عراق، کویت، اردن، و مصر احتمال پر شدن صندلی خالی سوریه در میان سران عرب از سوی اسد در آینده نزدیک را بالا برده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *