کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قالیباف رفت، تکلیف شهرداری هم به دوش مردم افتاد!/ چرا جهانگیری مناظره‌های ۹۶ به حناچی کمک نمی‌کند؟

18 دی 1397 ساعت 8:15

نمی‌توان وظایف نهادی مثل شهرداری که عوارض قابل توجهی برای جمع‌آوری پسماند از شهروندان دریافت می‌کند را به خود مردم واگذار کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز:  پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلب تهران به تازگی طی اظهاراتی در نشست اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران گفته است: دولت باید شهرداری‌ها را در انجام ماموریت‌های حاکمیتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، دفع پسماند، رفع آلودگی هوا و منابع پایدار حمایت کند که البته شرایط شهرداری تهران در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است.

او می‌افزاید: وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه می شود، نمی تواند به موضوعات زیست محیطی و مسائل دیگر بپردازد.

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز با بیان اینکه در بسیاری از کشورها اگر زباله بخوبی تفکیک نشود شهروندان متحمل جریمه‌های سنگین می‌شوند، اظهار می‌کند: استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و «افزایش هزینه تولید زباله» سه راهکاری هستند که می‌توانیم برای کاهش تولید پسماند از آنها استفاده کنیم.

*جریمه شدن مردم بواسطه عدم تفکیک زباله مقوله‌ای است که در برخی از کشورهای اروپایی نیز انجام می‌شود.

برپایه گزارش مشرق، نکته آنجاست که طرح این مقوله برای تهران بزرگ که تا همین چند وقت پیش تمامی امورات شهری آن با مدیریتی جهادی و بدون جریمه کردن مردم در حال پیشرفت بود؛ در گام اول مایه مذمت اصلاح‌طلبان شهرداری و شورای شهر است و در گام دوم نیز باید انتظار داشت که آقایان پیوست فرهنگسازی و عدالت‌پروری این‌گونه طرح‌ها را نیز ارائه کنند.

نه اینکه یکصدا و یک دل، چشم به کیسه مردم یا دولت دوخته باشند و انجام هر چیزی را فقط با «پول» ممکن بدانند.

قبل از حناچی، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی از این گفته بود که قیمت واقعی بلیط مترو ۱۰ هزار تومان است و قیمت فعلی باید گران‌تر شود.

دیگر عضو شورای شهر و البته رئیس در سایه شورای شهر تهران یعنی «مرتضی الویری» هم پیش از این افراد در سخنان مبسوطی خواستار دریافت «مالیات محلی» توسط شهرداری و شورای شهر از مردم تهران شده بود.

جالب است که این اظهارات حتی با واکنش برخی از اصلاح‌طلبان ستادی نیز مواجه شده و مثلاً عبدالله رمضان زاده چندی قبل در واکنش به صحبت‌های میرلوحی گفته بود: «به جای سخن گفتن از بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار گَل و گشاد شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک بکنید.»

وظیفه دیروز شهرداری از امروز وظیفه مردم است!
صبح نو هم در همین باره با یادآوری مناظره های انتخابات دولت دوازدهم بین جهانگیری و قالیباف نوشته است: اردیبهشت 96 اسحاق جهانگیری، یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی انتخاباتی از قالیباف، شهردار وقت تهران و یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، پرسید: «آقای قالیباف بگوید همین زباله‌های جلوی خانه مردم را چطور نتوانسته‌اند تفکیک بکنند؟ در کدام شهری مثل تهران اینطوری زباله جمع می‌کنند؟» این باعث شد تا قالیباف بگوید: «امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله، برق تولید می‌کند؛ شما یک‌بار از اتاق‌تان بیرون بیایید و ببینید، مابقی زباله‌ها کمپوست شده و در کشاورزی استفاده می‌شود.»

انتخابات برگزار شد؛ جهانگیری همچنان معاون اول رییس‌جمهوری ماند؛ اصلاح‌طلبان صندلی‌های شورای شهر تهران را قبضه کردند؛ طی 17 ماه پنج نفر پشت میز شهردار تهران نشستند تا پریروز که پیروز حناچی، سومین شهردار تهران در 17 ماه گذشته همراه با معاونانش برای دیدار اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران از بهشت به بهارستان رفت و از تنهایی شهرداری در پسماند گله کرد و راه‌حل مشکل زباله در تهران را ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله اظهار کرد. بدین ترتیب وظیفه‌ای که از شهرداری وقت مطالبه می‌شد اکنون با تغییر وضعیت سیاسی کشور بر دوش مردم گذاشته می‌شود.

حناچی در این نشست با اشاره به این‌که شهرداری تهران روزانه هزینه زیادی برای حمل و دفع زباله پرداخت می‌کند، اظهار کرد: یکی از راه حل‌های این مسأله ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله است.

رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران هم در نشست با اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه روزانه ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: ۹ هزار تن یعنی ۱۶ درصد از کل پسماند کشور متعلق به تهران است اما در سنوات گذشته برای زیر ساخت پسماند اقدامات قابل توجهی انجام نشده است. در یک سال گذشته برای تهیه طرح جامع پسماند شهرداری اقدام شد و قرار است این طرح که دو هفته پیش قرارداد آن بسته شد در ۱۶ ماه آماده شود و امیدواریم با این سند بالادستی شرایط پسماند بهتر شود.

عبدلی بدون اشاره به اقدامات مثبت شهرداری در دوره 12 ساله قالیباف در زمینه جمع‌آوری مکانیزه زباله در پایتخت، راه‌اندازی مجتمع آرادکوه و آبعلی و تولید برق از زباله در آن دوره، ضمن ارائه آمارهای مختلف در حوزه پسماند از دستگاه‌های دولتی به‌خاطر عدم اجرای وظایف خود گله کرد. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه برای افزایش زباله‌سوزها به ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیازمندیم، افزود: در فراخوانی ۲۷ شرکت مشارکت و در نهایت چهار شرکت انتخاب شدند، ولی سرمایه و تجهیزات این زباله‌سوزها باید از خارج کشور وارد شود. محصول این زباله‌سوزها برق است که باید وزارت نیرو قیمت آن را مشخص کند که تاکنون همکاری‌ای نداشته است. سرمایه را هم بانک مرکزی باید تضمین کند که از سوی بانک مرکزی هم حمایت نشده‌ایم.

عبدلی ادامه داد: موضوع بعدی پسماندهای پزشکی است. در قانون مصوب ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی پسماندهای ویژه را تولید‌کننده باید ذخیره‌سازی، حمل و دفن کند. دفن هم شامل سوزاندن یا هر اقدام قانونی دیگر می‌شود. پسماندهای پزشکی از پسماندهای خطرناک است که باید سوزانده شود، ولی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا کنون در این خصوص اقدامی نکرده است. وزارت بهداشت باید تناژ این زباله‌ها را اعلام کند که تا کنون این کار را هم انجام نداده است. سال ۱۳۹۴ میزان پسماندهای بیمارستانی ۱۰۴ هزار تن بوده و امروز به ۷۰ هزار تن رسیده است که این خود جای سؤال دارد. در خصوص زباله‌های بیمارستانی تناژ، تعداد مشاغل پزشکی و تکالیف قانونی از سوی وزارت بهداشت انجام نمی‌شود. وی در بررسی اقدامات لازم برای کاهش پسماند کلان شهر تهران، تصریح کرد: باید تکلیف وزارت نیرو برای خرید برق حاصل از نیروگاه‌های زباله‌سوز مشخص شود. چرا که زمان استهلاک سرمایه، سرمایه‌گذار مشخص نیست و سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. بانک مرکزی برای ضمانت سرمایه‌گذار همکاری کند. از بودجه دولتی به تهران و شهرهای شمالی کمک شود. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همراه شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران ادامه داد: ۴۰ درصد از زباله‌ها در روز جمع‌آوری می‌شوند و این حجم از زباله ۴۰۰ هزار متر مربع شیرابه تولید می‌کنند که اگر صدا و سیما طبق قانون برای فرهنگسازی ورود کند این مسأله به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

سؤال تهرانی‌ها از معاون اول رییس‌جمهوری
اگرچه نمی‌توان نقش شهروندان در مسائلی چون تفکیک پسماند از مبدأ را انکار کرد یا عوامل فرهنگسازی در این زمینه‌ها را نادیده گرفت اما نمی‌توان وظایف نهادی مثل شهرداری که عوارض قابل توجهی برای جمع‌آوری پسماند از شهروندان دریافت می‌کند را به خود مردم واگذار کرد.

غیر از سیاست عجیب یک بام و دو هوا در این زمینه، اکنون شهروندان تهرانی می‌توانند از معاون اول رییس‌جمهوری بپرسند که آقای جهانگیری! چرا نهادهای دولتی زیرمجموعه مدیریت شما در زمینه تفکیک پسماند وظایف قانونی خود را فراموش کرده‌اند؟ اگر تا دیروز همکاری با رقبا به صلاح نبود، چرا حالا که مدیریت شهری کاملاً دراختیار همفکران و هم‌جناحی‌های شماست، شهردار تهران از تنها ماندنش در این حوزه گلایه دارد؟ آقای جهانگیری! این را چه می‌گویی؟

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری و عضو هیأت‌مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در دوران قالیباف درباره تفکیک زباله از مبدأ نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: زباله در همه جای دنیا به طلای کثیف شهره است و می‌تواند محل درآمد مطلوبی برای مدیریت شهری باشد. به همین دلیل هم در دوره مدیریت شهری گذشته تلاش کردیم تا در زمینه فرهنگسازی، آموزش و تهیه ابزار کار و در اختیار گذاشتن آن در ساختمان‌های مسکونی و اماکن عمومی؛ زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. در همین راستا هم موفق به تفکیک 28تا 30 درصدی پسماند از مبدأ شدیم. درواقع کاری که اکنون در دوره اخیر مدیریت شهری دارد انجام می‌شود، اقدام جدیدی نیست، بلکه ادامه راهی است که یک سومش طی شده و باید با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها باقی مسیر را مدیران شهری تهران طی کنند.


کد مطلب: 664236

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/664236/قالیباف-رفت-تکلیف-شهرداری-هم-دوش-مردم-افتاد-چرا-جهانگیری-مناظره-های-۹۶-حناچی-کمک-نمی-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com