پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴

سردار سلامی: کربلای ۴ بدون کربلای ۵ کامل نمی‌شد

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب: 664200
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در آیین رونمایی کتاب‌های «منشور هدایت» و «حقیقت درخشان» گفت: کربلای ۴ بدون کربلای ۵ موفق نمی‌شد و کربلای ۵ هم بدون کربلای ۴ کامل نمی‌شد.
سردار سلامی: کربلای ۴ بدون کربلای ۵ کامل نمی‌شد
به گزارش جهان نيوز،  مراسم رونمایی از دو کتاب «منشور هدایت» (مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس) و «حقیقت درخشان» (نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس از منظر فرمانده کل قوا) عصر امروز با حضور سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. 

* نائینی: تاریخ شفاهی فرماندهان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس پیگیری می‌شود
براساس این گزارش نائینی مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این مراسم اظهار داشت: مرکز اسناد یک نهاد اسنادی و تحقیقاتی در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس است که از سرمایه‌ای به نام فرماندهان جنگ، راویان جنگ، پژوهشگران و اسناد جنگ برخوردار است که همه از یک هویت مشترک بهره‌مند هستند. مجموعه‌ای که کمک می‌کند تا روایت درست و مستند تاریخی از جنگ در قالب آثار مختلف تولید شود. 

مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه امروز آثار خوبی در مرکز تولید شده تصریح کرد: در حال حاضر شاهدیم که ۳۰۰ عنوان کار تحقیقاتی انجام شده و ۲۰۰ عنوان کار پژوهشی نیز در دست اقدام است و در برنامه مرکز ۲۵۰مورد تاریخ شفاهی فرماندهان پیش‌بینی شده که بخشی از تاریخ‌نگاری مستند و یک گونه‌ای از کار پژوهشی است. 

به گفته وی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در بین محققان و پژوهشگران دفاع مقدس ، فرماندهان و راویان از پیشینه و اعتبار لازم برخوردار است و مرجعیت دارد. برای اینکه  روایت‌های مستند، دقیق،‌علمی و تاریخی از دفاع مقدس ارائه دهد. اما در عرصه‌های مختلف سعی کردیم کار را توسعه دهیم در گذشته هم اهتمام خوبی در این راستا بوجود آمده است و یکی از عرصه‌های توسعه  یافته بخش اجتماعی و معارفی دفاع مقدس است. 

وی با اشاره به اینکه نگاه به جوانب جنگ مورد توجه مرکز بوده افزود: یکی از سرمایه‌های در اختیار مرکز مجموعه رهنمودهای رهبر انقلاب در حوزه دفاع مقدس است. تعلیم‌های عمیقی که ابعاد مختلف دفاع مقدس را بیان می‌کند. در این راستا آثار متعددی از سوی مرکز پیش‌بینی شده که یکی از آنها مجموعه کتاب «حقیقت درخشان» و «منشور هدایت» است که امروز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رونمایی از آن صورت گرفته.

وی در پایان سخنانش گفت: این دو ایده به تصویب رسید و در یک دوره سه ساله این کار پژوهشی انجام شد. کتاب منشور هدایت مجموعه‌ای از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که خطوط راهنما و حقیقتا یک منشور برای افرادی است که قصد دارند در حوزه دفاع مقدس اثری خلق کنند. 

* سه دهی: کتاب‌هایی در تراز آثار مرجع حوزه دفاع مقدس امروز رونمایی شد
سردار عباس سه‌دهی رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح در این مراسم با بیان اینکه رهبر انقلاب تعبیری درمورد بحث معجزه‌بودن دفاع مقدس دارند، گفت: معظم‌له می‌فرمایند انقلاب اسلامی معجزه دهه ۵۰ بود و دفاع مقدس معجزه دهه ۶۰، اما این دلایل و چرایی معجزه‌ بودن انقلاب روشن است ولی درمورد بحث معجزه بودن دفاع مقدس رهبر انقلاب اشاره دارند که در جنگ تحمیلی به لحاظ نسبت تجهیزات و تسلیحات ظرفیت‌های نظامی تناسبی بین ما و دشمن و حامیان جهانی او وجود نداشت.در یک سو دشمنی بود که از جانب قدرت‌ جهانی حمایت می‌شد و در سوی دیگر کشور ما قرار داشت اما صدام حسین از جانب ۳۲ کشور حمایت می‌شد و آنها اعلام پشتیبانی از صدام کرده بودند. 

وی با بیان اینکه آن روزها هم در تحریم دولت یاغی و غارت‌گر امریکا بودیم، افزود: شرایط تحریم به گونه‌ای بود که ما ابتدایی‌ترین وسایل را هم نمی‌توانستیم برای جنگ تهیه کنیم حتی یک سیم خاردار، چرا که آنها سیم خاردار را هم از ادوات نظامی می‌دانستند و به ما نمی‌دادند. هشت سال جنگ تحمیلی این چنین بود و روز به روز به ظرفیت و توانمندی دشمن اضافه می‌شد و در طرف ما کاسته می‌شد اما پیروزی مطلق متعلق به ملت سلحشور ما است و این یعنی معجزه جنگ و دفاع مقدس در دهه ۶۰. 

وی به قرائت‌های مختلف از جنگ در گذشت و امروز اشاره کرد و با بیان اینکه کدام روایت قابل اعتنا است و باید با چه معیاری آن را بسنجیم گفت: پاسخ به این سوال موجب شد سراغ سپاه و ارتش بیاییم تا نقش آنها را در هشت سال دفاع مقدس از منظر رهبر انقلاب بررسی کنیم زیرا سخن ولایت فصل‌الخطاب است هم به لحاظ عقلی و هم حجت شرعی برای همه معتقدین است. 
سردار سه‌دهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این سخنان معیاری است که می‌توان با آن ارزیابی کرد که کدام روایت از دفاع مقدس معتبر است و کدام روایت قابل اعتنا نیست توضیح داد: مجموعه مطالب در این راستا با عنوان حقیقت درخشان در یک کتاب مطرح شده و تعبیر بنده این است که این اثر در تراز کتاب‌های مرجع قرار می‌گیرد چرا که مشابه آن در کشور وجود ندارد و به علاوه آنچه در گفتمان بیانات رهبر انقلاب درباره نقش سپاه و بسیج بوده در چند فصل ارائه شده که نشان می‌دهد اثری بی‌بدیل است. 

وی به کتاب منشور هدایت نیز در پایان سخنان خود اشاره کرد و گفت: نبود این کتاب خلائی را متوجه این بخش کرده بود،‌تاکیدات موکدی در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس از سوی رهبر انقلاب ارائه شده بود اما هیچکدام گردآوری نشده بودند ولی منشور هدایت در چند فصل مطالبات رهبر انقلاب را در بر دارد. 

* سلامی: جنگ مرزهای بقا و ممات یک کشور را مشخص می‌‌کند/ دفاع مقدس ما قاعده عمومی و نظریه رایج جنگ را در تفکر جهانی بر هم زد
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی ابتدا یاد سرداران بزرگی چون حاج احمد کاظمی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: کربلای ۵ بدون عملیات کربلای ۴ موفق نمی‌شد و کربلای ۴ هم بدون کربلای ۵ کامل نمی‌شد این دو عملیات تصویر یک حقیقت و معنا و بازتاب یک استراتژی بودند و آن از کار انداختن ماشین عراق بود و توانست سرنوشت جنگ را تغییر دهد و مانند یک تیر خلاص در جنگ بود.

وی با اشاره به اینکه حقیقت وجود دارد و آن اینکه جنگ تنها واقعه‌ای است که یک ملت با همه ظرفیت‌هایش به استقبال آن می‌رود،گفت: یک ملت با حقیقت روحانی و جسمانی خود وارد این صحنه می‌شود، جنگ معیاری است برای شناساندن دامنه یک کشور و ملت و چیزی که با حیات و ممات یک ملت در ارتباط باشد به عنوان حیاتی‌ترین واقعه تلقی می‌شود. جنگ مرزهای بقا و ممات یک کشور را مشخص می‌‌کند. 

سردار سلامی ضمن بیان اینکه جنگ تحمیلی در مقیاس کاملا جهانی به ملتی که تازه متولد شده بود در عرصه یک فضای سیاسی جدید با رهبران و مدیران جدید بوجود آمد گفت: قاعده جنگ این است هر کشوری که از استعداد سیاسی بالاتری برخوردار است به پیروزی نزدیک‌تر است، هر کشوری که از پشتوانه اقتصادی تمام ناشدنی بیشتری برخوردار است به پیروزی نزدیک‌تر است و هر کشوری که از قدرت عملیات روانی بیشتری در جهان برخوردار باشد به پیروزی نزدیک‌تر است و دشمنان ما این مفهوم را تحت عنوان سرزمین‌های مرتفع روحی تعریف می‌کنند. 

وی افزود: قاعده رایج و عمومی این است که اگر براساس این معیارها طرفی دارای برتری و چیرگی است او پیروز است. در دفاع مقدس ما همه این شاخص‌ها در اختیار دشمن بود از مقیاس جغرافیایی جنگ گرفته تا جغرافیای نظامی جنگ، همه این عوامل در اختیار دشمن مابود و بر حسب این معیارها برتر بود اما نتیجه چه شد. نتیجه معکوس شد و دفاع مقدس ما قاعده عمومی و نظریه رایج جنگ را در تفکر جهانی بر هم زد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه حقیقتی به نام ایمان تمام قدرت‌ها را کنار زد، گفت: پیروزی ملت ما در دفاع مقدس نشان دهنده حقیقت ایمان است؛ بنابراین برای ملت ایران هویت و شخصیت جدیدی در جهان ایجاد کرد. دفاع مقدس سیمایی جدید از حقیقت ایران گره خورده به اسلام را نشان داد و اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر شناخت معارف دفاع مقدس تاکید دارند بر این اساس است که جنگ یک حقیقت زنده و پیش رونده در تاریخ است ، ایشان دفاع مقدس را جلوه ای از واقعه عظیم کربلا می دانند که زنده است و حقایق را بیان می کند. 

سلامی ضمن اشاره به اینکه اولین کار دفاع مقدس ترسیم سیمای جدید از ایرانی بود که با اسلام گره خورده است گفت: دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین مقاطع ایران و اسلام است. 
وی ادامه داد: اینکه امروز می‌بینیم مقام معظم رهبری بر شناخت و ترویج معارف دفاع مقدس و تبدیل آنها به جریان سیالی از آگاهی، فرهنگ،‌هویت و شخصیت‌ تاکید دارند بر این اساس استوار است جنگ واقعیت متوقف شده در تاریخ نیست بلکه حقیقت زنده و پیش‌رونده در تاریخ است. 

سلامی همچنین شهادت را منبع قدرت دانست و با بیان اینکه اگر نبود نمی‌توانستیم در جنگ دوام بیاوریم گفت: وقتی زمین دریای آتش می‌شد عبور از این دریا جز با ایمان و روح شهادت‌طلبی ممکن نبود و این عامل پیروزی‌ها بود. 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عبرت‌های جنگ را مهم دانست و ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که ایمان داریم شکست نمی‌خوریم گفت: تا زمانی که ایمان داریم شکست نمی‌خوریم نه تنها آموزه‌های دینی ما و کلام الهی وحی به ما اینگونه می‌گوید که باید بر خدا توکل کنیم و نصرت خدا نازل شده و پیروزید. این حقایق عالم معنا در رفتار شهدا تجسم یافت و اینکه رهبر انقلاب در انتشار معارف جنگ نه به عنوان داستان و خاطره یا توصیف یک واقعه تاکید دارند بلکه جنگ تکیه‌گاه اصلی مکتب دفاعی ما بود و برای همیشه قلب بازدارندگی ما است اگر نجنگیده بودیم پس از جنگ نمی‌توانستیم ۳۰سال با آمریکا بجنگیم. امروز که ملت ایران از قدرت امریکا هراس ندارد دلیلش این است هشت سال با قدرتی چون آمریکا به علاوه دیگران جنگید. آن روزها هم تحریم بودیم و ممانعت از صدور نفت بود اما در همان شرایط ما جنگیدیم و پیروز هم شدیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اردبیل
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا،تمام فرماندهاني که در عملیات کربلای چهار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ،در شهادت تعداد زیادی از رزمندگان مقصرند باید مجازات شوند.
Iran, Islamic Republic of
...
سعید
Iran, Islamic Republic of
احتمالا یا سردار برعکس گفته یا شما برعکس نوشتید!
erfan
Iran, Islamic Republic of
البته روز عاشورا لشکر کفر با هلهله و فریاد اجازه سخن گفتن به امام را نمی داد و امروز با فرافکنی و شلوغ کاری نوع مدرن آن را رو میکنند برای انحراف افکار عمومی هر روز به چیزی چنگ میزنند به قول استاد ازغدی ممکن است فردا بگویند خدا هم نیست مکر این افراد را بشناسید در نهایت توجه مخاطب را به بخشی از پیام امام جلب می کنم
(اى نيروهاى مردمى ، هرگز از دست دادن موضعى را با تاثر و گرفتن مكانى را با غرور و شادى بيان نكنيد كه اينها در برابر هدف شما به قدرى ناچيزند كه تمامى دنيا در مقايسه با آخرت. پدران و مادران و همسران و خويشاوندان شهدا، اسرا، مفقودين، و معلولين ما توجه داشته باشند كه هيچ چيزى از آنچه فرزندان آنان به دست آورده اند كم نشده است. فرزندان شما در كنار پيامبر اكرم و ائمه اطهارند. پيروزى و شكست براى آنها فرقى ندارد. امروز روز هدايت نسلهاى آينده است. كمربندهاتان را ببنديد كه هيچ چيز تغيير نكرده است. امروز روزى است كه خدا اينگونه خواسته است. و ديروز خدا آنگونه خواسته بود. و فردا انشاءاللّه روز پيروزى جنود حق خواهد بود. ولى خواست خدا هر چه هست ما در مقابل آن خاضعيم. و ما تابع امر خداييم، و به همين دليل طالب شهادتيم. و تنها به همين دليل است كه زير بار ذلت و بندگى غيرخدا نمى رويم.)