جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۵۷
درباره جدال نوشتاری دو رسانه خودی

چرا باید به دعوای خراسان و کیهان درباره ظریف دامن زد؟/ لطفا بیشتر از این بحث کنید!

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 664031
شاخص قضاوت درباره درستی و یا نادرستی دو نظر تاکتیکی اخیر چیست؟ پاسخ به این مساله واقعا بسیار سخت است ولی می شود در این گزاره خلاصه کرد: رسانه باید اثرگذارترین اقدام رسانه ای در واقعی ترین شرایط فعلی را انجام دهد. باید برای صورت مساله حضور ظریف در روزنامه خراسان به چند سوال پاسخ جدی داد
چرا باید به دعوای خراسان و کیهان درباره ظریف دامن زد؟/ لطفا بیشتر از این بحث کنید!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: طی چند روز گذشته مسئولین روزنامه خراسان و کیهان جدال نوشتاری درباره دعوت ظریف به جشن انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان داشته اند. عموما در این شرایط رسانه های جبهه انقلاب به صورت علنی با دو نیت به موضوع ورود نمی کنند، اول اینکه می گویند ورود به این مساله خود به دامن زدن اختلاف و حاشیه سازی بیشتر کمک می کند و برخی نیز از سرمحافظه کاری و اینکه نمی توانند خراسان و کیهان را از خود ناراحت کنند، ورود نمی کنند. ولی واقعیت این است که عملا هرکدام از رسانه های جبهه انقلاب به یکی از این دو نظر نزدیکتر هستند و چندان حد وسطی وجود ندارد. دسته سومی نیز در این میان وجود دارند که دو طرف را ملامت می کنند که چرا اینگونه علنی بهم پریده اید و الان وقت وحدت  است و نباید اختلاف کنند و البته اینان افراد دلسوزی هستند ولی بحث این است که خود این افراد نیز نهایتا به یکی از دو دیدگاه نزدیک تر هستند!

بنابراین در اینباره بخوانید:
الف: یک سطح اختلاف میان روزنامه خراسان و کیهان، تاکتیکی و ناظر به افکار عمومی است. اینکه یک طرف قضیه معتقد است که آوردن ظریف آدرس غلط به افکار عمومی است و او بود که اساسا با محاسبات و اعتقادات غلط خود در سیاست خارجه بخش جدی از انحراف در افکار عمومی نسبت به آمریکا و غرب بوده و دیگری نیز می گوید اتفاقا موضع انتقادی من به بخشی از رفتار ظریف مشخص است ولی او در نهایت محبوب است و در شرایط فعلی باید ظریف بیایید و از دستاوردهای انقلاب سخن بگوید چون اگر هدف رسانه، تاثیر گذاری بر افکار عمومی هست، باید از ظرفیت امثال او هم برای انقلاب استفاده کرد. اولی می گوید خب چرا او را روز خاصی مثل جشن روزنامه که نماد یک روزنامه است آورده اید؟ دیگری احتمالا پاسخ خواهد گفت من رسانه ام و اتفاقا از آوردن ظریف هدفم نشان دادن این است که یک رسانه هوشمند باید باشد و...  از اینجا به بعد می توان از طرف اولی قضیه را ادامه داد و گفت یک رسانه باید در برابر  مخاطب و تابلویی که مدعی آن است باید شفاف باشد و آوردن ظریف آدرس غلط و حتی ژست روشنفکری در مقابل افکار عمومی است و دومی هم خواهد گفت اشتباه شما این است که افکار عمومی را یکدست می دانید و فکر می کنید فقط باید برای یک قشر خاص مطلب تولید کنید و... اولی هم احتمالا خواهد گفت قشر خاص اتفاقا مد نظر ما هم هست و روشش هم همین است که باید تبیین کرد، درست و نادرست را نشان داد، ضمنا فساد ستیزی و روشنگری شفاف اتفافا روش بسیار خوبی برای جذب و روشنکردن و موضوع مورد علاقه قشر خاکستری است و ... دومی نیز خواهد گفت اتفاقا باید برای تاثیرپذیری قشر خاکستری از ظرفیت افرادی که نزد آنها محبوبیتی دارند هوشمندانه استفاده کرد... به این دست مباحث می توان موضوعات متعدد دیگری را افزود... آنچه مشخص است که در سطح تاکتیکی اختلاف نظر کارشناسی جدی وجود دارد ولی در سطح تاکتیکی نهایتا چه باید کرد؟

    1- در سطح کارشناسی مرحله اول به رسمیت شناختن این اختلاف براساس اختلافاتی از جنس علمی و برداشت و اجتهاد متفاوت است و نه متهم و تقسیم کردن یکدیگر به انقلابی و غیر انقلابی بودن و یا به اخلاق و بداخلاقی

    2-اما شاخص قضاوت درباره درستی و یا نادرستی دو نظر تاکتیکی اخیر چیست؟ پاسخ به این مساله واقعا بسیار سخت است ولی می شود در این گزاره خلاصه کرد: رسانه باید اثرگذارترین اقدام رسانه ای در واقعی ترین شرایط فعلی را انجام دهد. مثلا: باید برای صورت مساله حضور ظریف در روزنامه خراسان به چند سوال ذیل پاسخ جدی داد:

الف: افکار عمومی نسبت به ظریف در چه موضعی است؟

ب: شرایط فعلی سیاست خارجه چیست و نقش شخص ظریف در اینباره را چه میزان می دانیم؟

ج: شرایط برای روشن کردن اشتباهات بزرگ و غلط ظریف در افکار عمومی در چه مرحله ای قرار دارد؟ ( چون رسالت بزرگ رسانه های انقلاب نهایتا نشان دادن اشتباهات جریان غرب گرا در کشور و بالارفتن سطح بصیرت عمومی کشور است)

د: جشن سالگرد روزنامه به منظور صرفا تاثیر گذاری بر افکار عمومی است و یا نشان دادن شخصیت رسانه ای؟ یعنی جشن روزنامه را نیز صرفا یک اقدام رسانه ای می بنیم و یا نه یک اقدام نمادین برای ذات و نشان دادن شخصیت گفتمانی آن، کدامیک؟
طبیعی است که پاسخ به این سوالها خود بخش زیادی از مسیر درست را نشان خواهد داد.

ب: اما یک سطح از اختلاف درباره افرادی مانند محمد جوادظریف قطعا راهبردی است و این اختلاف بسیار نگران کننده تر از سطح تاکتیکی است.
شاخص برخورد با افرادی مانند وزیر خارجه چیست: بنابراین یکبار دیگر باید پاسخ داد که محمد جواد ظریف کیست؟

یک: او وزیرخارجه رسمی جمهوری اسلامی است.

ب: مسئول اصلی اجرایی و دومین فرد در همه ابعاد پرونده برجام بعد از حسن روحانی می باشد.

ج: او نمادی از تفکری است که نرمال سازی انقلاب اسلامی در غرب را خواسته یا ناخواسته در چند سال اخیر کانالیزه کرده است.

د: او در نظرسنجی ها از جمله شخصیت های محبوب محسوب می شود – البته دلیلی برای انفعال جریان ارزشی نیز در برابر افکار او نیست چون همان مبانی راهبردی می گوید که حرف حق نهایتا مسیر خود را در افکار عمومی در انقلاب پیدا می کند-

ه: او علاوه بر بالاترین مقام اجرایی و رسمی در سیاست خارجه کشور به لحاظ شخصیت سیاسی نیز نهایتا فردی در چارچوب اجرایی و موقعیت فعلی نظام محسوب میشود و نباید با بی انصافی او را فردی جاسوس و خائن! نامید.

 البته همانند جواد ظریف اینک در جمهوری اسلامی کم هم نیستند! بنابراین باید با این طیف چه کرد؟ در یک نگاه کلی عالی ترین روش همان چارچوبی است که از سخنان رهبری درباره چنین افرادی و علی الخصوص فردی مانند ظریف بر می آید. به ظن نگارنده، رهبری در مواجه با چنین افرادی همه ابعاد حقیقی ( شخص به ماهو شخص)، جایگاه حقوقی، وضعیت فرد و میزان تاثیر او در افکار عمومی، رویکرد کلان فعلی فرد در مواجه با مبانی و وضعیت فعلی انقلاب را در نظر می گیرند.

به همین دلیل از رهبری معظم اولا هیچگاه تعرض به شخصیت افراد دیده نمی شود، دوما به لحاظ جایگاه حقوقی خودشان و هم طرف مقابل، ناگفته های زیادی را در جلسات خصوصی می گویند و نه در آشکار، سوما در نقد رویکرد کلان افراد که نگاه غلط و یا انحرافی با انقلاب داشته باشند، بسیار صریح هستند و بر تصحیح آن در افکار عمومی اصرار دارند، چهارما با وجود نقد به طرف مقابل بنا به داشتن مسئولیت و جایگاه حقوقی در نظام در موضع حمایتی واقعی نیز قرار دارند و حتی گاه تعابییری دلگرم کننده ای هم در درباره آنها و هم در مقابل افکار عمومی از آنها بیان می‌کنند، این در حالیست که ممکن است در جلسات خصوصی، کاملا در نقد و بازخواست جدی باشند. و پنجما و ششما و....

اما گرچه جایگاه رسانه با جایگاه رهبری تفاوت های جدی دارد، ولی رسانه در اینباره می تواند از ایشان الهام بگیرد. به عنوان نمونه رسانه نیز در موضع اخلاق و انصاف نباید متعرض به شخصیت افراد شود ولی در موضع شفاف سازی افکار غلط و انحرافی همانند رهبری باید صریح باشد و صدالبته در برخی موارد جلوتر و در بسیاری صریح تر- چون جایگاه و رسالتش متفاوت تر است- در هر صورت می توان موارد بسیاری به این نوع موارد افزود...

ج: اما الغرض اینکه از جدال های نوشتاری کیهان و خراسان باید استقبال کرد و ضمن اینکه نهایت هوشیاری را درباره سوءاستفاده جریانات غیرهمسو و مغرض داشت، ولی وقت آن رسیده است که یکبار رسانه های ارزشی صریح تر و شاید با بحث های جدی تری در پشت صحنه اختلافات تاکتیکی و گاه راهبردی خود را مورد نقد قرار بدهند. این چالش فکری می تواند کمک بسیاری در وهله اول به خود جریان ارزشی و رسانه ای کشور باشد. ضمن اینکه گذاشتن این دعواها فقط در شب انتخابات بیشتر از آنکه علمی باشد بوی سیاسی کاری می دهد و از دل آن نسخه مخلصانه برای رسانه های انقلاب در نخواهد آمد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وظيفه واقعي اين كهنه سرباز گمنام در كابينه چي است
Iran, Islamic Republic of
ظریف دوستت داریم دمت گرم ....!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا بیخودی جدل می کنید؟ بروید آرشیو روزنامه ها را بخوانید تا ببیند که پیش بینی و گزارش کدام روزنامه در خصوص فرجام برجام ، نفوذ ، دو تابعیتی ها ، روابط افراد با سوروس ، پشت پرده فتنه 88 و.... درست بوده و خودتان قضاوت عادلانه کنید .
Iran, Islamic Republic of
انشالله باهاش محشور شی ودر ثواب برجام شریک !فقط همین !
فرانک
Romania
حواله دادن اجر و عذاب افراد به روز حشر نفرین پیرزنها است!!!!
Iran, Islamic Republic of
فعلا که .....ی سیاسی چرخ سیاست واداده را می چرخانند بروید دیپلمات ها تونو آزاد کنید ونگذارید اخراج شوند !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
از دمكراتها و جان كري بپرسيد
United States
کیهان و کیهان چی ها از مال مردم می خورند و عامل بدبختیشون هستند . کیهان را نباید بودجه دولتی داد فقط همین کافی هست .
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیمای میلی نباید از بودجه عمومی استفاده کنه
Iran, Islamic Republic of
دولت خیلی وقته بودجه صدا وسیما رو نمیده ،دیر رسیدید داداش!
Iran, Islamic Republic of
دولت تبخیر امید چندساله بودجه صدا وسیما رو نمیده.دیر رسیدی داداش !
Iran, Islamic Republic of
فعلا که بوقهای زنجیری سهم بالائی از کمک هزینه دولتی برای رسانه ها رو میبلعند.یکیش همین روزنامه خراسان ! برو سرچ کن !
Iran, Islamic Republic of
کیهان که از منافع ملی دفاع می کند زردنامه های زنجیره ای مثل آرمان و غیره که دروغ های بزرگی به خورد ملت می دهند نباید بودجه دولتی دریافت کنند.
قریشی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جعبه سياه بالا رفتن از ديوار سفارته
Iran, Islamic Republic of
چرا رمز گشايي نميشه چطور از امريكا اومد ايران كي فرستاد او را و چطور برگشت دوباره به امريكا دارايي او در امريكا چقدر است
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خيلي دلار داره
Iran, Islamic Republic of
با تام الاختيار بودن ايشون طبق مصوبه 27/9/97 در فروش اموال مملكت در خارج از كشور تصورم اينست برج واقع در وال استريت امريكا پريد رفت
Iran, Islamic Republic of
در بانك اينده دست پشت پرده است
Iran, Islamic Republic of
کی را می گید کمی بازش کنید یه مخفف اسمی !!
Iran, Islamic Republic of
نقشش در قطعنامه 598............
Iran, Islamic Republic of
نقش مخرب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
رسانه های جبهه انقلاب یعنی چه؟ نکنه اقلیت 4 میلیونی انقلاب را هم به نفع خودش مصادره کرده است.
Iran, Islamic Republic of
هنوز تو خماری گذشته ای؟
16 میلیون رأی رئیسی با اون 4 میلیون هم نظر بودند
منتظر 1400 باش که اوضاع بازم خیلی بیشتر تغییر میکنه
محمد دشتی
Iran, Islamic Republic of
روزنامه خراسان با هر نیت به وزیری خارجه ای که به هیچ وجه حاضر نیست مسولیت شش سال سیاست ورزی خود در سطح کلان کشور و انقلاب را بپذیرد تنفس مصنوعی اساسی داده ...
Iran, Islamic Republic of
...
جوادی
Iran, Islamic Republic of
یکی از مشکلات اساسی کشور که عامل بی نظمی و اختلاف و چند دستگی است دار ودسته کیهان است واینها اساسا ان گروه اقلیت را که پیرو افکار انها هستند تبلیغ و ترویج میکنند و اکثریت در دید انها ارزشی ندارند. !!!!!
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
چون کیهان عمق ناکارآمدی را می فهمد وتذکر می دهد...
Iran, Islamic Republic of
کیهان فقط به درد پنجره پاک کردن میخوره
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
11:19منطق شما به درد چی می خوره ؟
Iran, Islamic Republic of
....
امیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم که خار چشم صهیونیست ها و منافقان است .
عمر
Iran, Islamic Republic of
به درد فضول شناسى !
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
عمر به اون نمی گویند منطق می گویند...
ادب مرد به زدولت او...
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به 11:19
منطق شما هم به پوشک بچه که گران شده !!
شفافیت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
تمام افراد و گروه ها می بایست در راه اسلام و تحت رهبری حضرت آقا حرکت کنند اما؟!! اما هر فرد و گروهی باید در همین خط با زبان های مختلف صحبت کنند. البته وزیر خارجه هم باید با ادبیات خودش صحبت کند و این موضوع نباید باعث اختلاف بشود. برای مثال من اگر رئیس جمهور آمریکا را مورد بدترین دشنام ها قرار دهم و با ادبیات خودم این شاید برای من اشکال نداشته باشد اما وزیر خارجه با ادبیات سیاسی و همه سو نگر صحبت کند. ....
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امیر مسعود! روت میشه توی چشم خودت در ائینه نگاه کنی ...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه قانون جهانی را کسانی رهبری می کنند که عملا با رفتار غیر انسانی کشورت رامورد بدترین تحریمهاقرارداده اند وخودشان زیربارهیچ قانون حقوق بشری نمی روندواین یعنی تهدید ما به مرگ و پیشتر کمک به صدام وزدن هواپیمای مسافربری...به نظر شما منطق ظریف واقعا متناسب با ظلم ومکر طرفهای مقابل هست؟
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید حواسش باشه با روزنامه هایی مثل کیهان که فاقد پایگاه مردمی هستند مصاحبه نکنه وبه انها اعتبار نبخشه!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
پایگاه خود ظریف کجاست ؟! ..............
Iran, Islamic Republic of
در یک انتخابات عمومی مشخص می شود جایگاه ظریف کجاست
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
با شکست برجام و تشدید تحریمها ظریف پایگاه اجتماعی خودش را از دست داد.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
روزنامه های مردمی مثل خراسان نباید به افرادی که 5 سال اقتصاد کشور را معطل کدخدا کردند و آخر سر گفتن هدف برجام اقتصادی نبود !!!! تریبون بدهند.
Iran, Islamic Republic of
تریبون خراسان برای خودش
عبدالحسین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بیشتر اظهار نظرها از سر حب وبغض می باشد و براساس واقعیات وتحلیل درست نگارش نمی شود ...
Iran, Islamic Republic of
یکی از نمایندگان لیست ناامید در مجلس گفته است که هزینه سیاست خارجی ما در منطقه زیاد است و اگر به مردم نرسیم باید در تهران شاهد شکست باشیم و مثل شوروی شاهد از بین رفتن باشیم.خدمت این نماینده عرض می شود که سیاست خارجی دست به دامن امریکا و اروپا بوده و هست لذا هزینه مادی و معنوی زیادی به کشور وارد کرد و با شکست مواجه شد.همین سیاست مداران با کمک افرادی مانند شما به بیراهه رفتند دانسته یا نادانسته در اقتصاد و اداره زندگی مردم هم موفق نبودند.اتفاقا امور امنیتی و دفاعی که از دست شماها خارج بود کشور را حفظ کرد. مردم در انتخابات شماها را کنار خواهند زد و مدیریت امور را به نیروهای انقلاب خواهند سپرد.
Iran, Islamic Republic of
ليست تخريب اميدن همه اش از نا اميدي كه خود مسبب هستند حرف ميزنند
عبدالحسین
Iran, Islamic Republic of
ازشما جهان نیوز متعجبم چرا پیام بنده رابه طور کامل نمایش نمی دهید نه فحاشی و نه توهین به کسی کردم
Iran, Islamic Republic of
عمو جان عبدالحسين ! اين جماعت بنا به تشخيص خود هر كارى را كه صلاح بدانند ميكنند ، از كسى ابائى ندارند
هادی
Iran, Islamic Republic of
سردبیر روزنامه خراسان یک اصلاح طلب در لباس اصولگرا هست
دست نشانده جریان اصلاحات برای حضور در خراسان با وجود ایت الله علم الهدی باید در این پوشش باید
ایتی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جدی نگیرید ...حتما اینم یه جنجناله برا فروش بیشتر زرد مجله ها و گرنه اگه اسم ظریف رو نمی آوردن چند ماه میگذشت همه ظریف و گلابی های برجام ظریف رو فراموش میکردن....!