جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترامپ! تو هیچی نمی‌دونی!

يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 663858
تاکنون رویه غالب در فضای دیپلماتیک این بوده است که سیاستمداران ثابت کنند بیش از سایر همکاران‌شان در این عرصه تاریخ می‌دانند اما این روزها در کاخ سفید، این رؤیاست که حکمفرمایی می‌کند.
ترامپ! تو هیچی نمی‌دونی!
به گزارش جهان نيوز، همیشه داستان‌ها منبع الهام خوبی برای زندگی ، سیاست و روابط بین‌الملل بوده‌اند. بیشتر از اینکه تئوری‌های روابط بین‌الملل به کار سیاستمداران بیاید، این تاریخ بوده که سرلوحه آنها برای برخورد با سایر کشورها و ملل بوده است.

اگر تاریخ بر پایه تجربیات انسانی شکل می‌گیرد اما افسانه‌ها بر اساس رؤیاها و آرزوها و گاهی هم کابوس‌های جامعه بشری شکل‌گرفته است. مطمئناً متخصصان روابط بین‌الملل می‌دانند که باید فرق تاریخ و افسانه را دانسته و با اتکا به تاریخ از آرمان‌گرایی افراطی بر اساس افسانه‌ها بگریزند اما به نظر می‌رسد این روزها در سیاست آمریکایی همه چیز نه بر اساس واقعیات بیرونی، بلکه بر محور ترس‌ها و آرزوهای درونی شخص رئیس‌جمهور این کشور یعنی دونالد ترامپ شکل‌گرفته است.

تاکنون رویه غالب در فضای دیپلماتیک این بوده است که سیاستمداران ثابت کنند بیش از سایر همکاران‌شان در این عرصه تاریخ می‌دانند اما این روزها در کاخ سفید، این رؤیاست که حکمفرمایی می‌کند؛ رؤیایی که از لایه‌های درونی ذهنی دونالد ترامپ شکل‌گرفته و گاه به‌صورت آرزو و گاه به شکل ترس بروز می‌کند. به همین خاطر است که ترامپ در نخستین جلسه کابینه‌اش در سال نوی میلادی پوستری را روی میزش قرار داد که بر اساس یک داستان افسانه‌ای غیرواقعی شکل‌گرفته است؛ قهرمانی که می‌خواهد با دشمنانش مبارزه کند و به مردمش بیم می‌دهد «زمستان در راه است».

ترامپ اما درک درستی از داستان فانتزی‌ای که جرج مارتین با نام «بازی تاج‌وتخت» نوشته است، ندارد، چرا که به جای بیم دادن به مردمش درباره حوادثی که آنها را ممکن است تهدید کند، به ایران هشدار می‌دهد «تحریم» ‌ها یا زمستان در راه است!
سریال تلویزیونی «بازی تاج‌وتخت» از سال ۲۰۱۱ در شبکه تلویزیونی HBO برای مردم آمریکا پخش‌شده و در سراسر جهان نیز به‌طور قانونی یا غیرقانونی توسط میلیون‌ها نفر دانلود و تماشا شده است. نکته جالب درباره این سریال تلویزیونی این است که بشدت در حال گسترش ارزش‌های لیبرالیسم و غربی در سراسر جهان است.

میزان علاقه‌مندی لیبرال‌ها و دموکرات‌های آمریکایی به این سریال در حدی است که قبل از پخش آن در این شبکه تلویزیونی، اول تمام قسمت‌های هر فصل آن در کاخ سفید برای رئیس‌جمهور وقت، باراک اوباما پخش و نظرات وی راجع به این سریال اعمال می‌شد و بعد برای عموم مردم منتشر می‌شد. حالا در شرایطی که ترامپ سعی دارد تمام میراث اوباما را در کاخ سفید و جامعه آمریکایی از بین ببرد، این سریال بهانه‌ای برای جنگ‌طلبی‌ها و دشمنی‌های او شده است. مشخص نیست چه کسی برای نخستین‌بار چنین پوستری را برای ترامپ طراحی کرد و آن را به تحریم‌ها نسبت داد اما هر کسی که در پشت ماجرای این پروژه است، با وجود مشاهده واکنش‌های منفی مردم به سوءاستفاده کاخ سفید از پوستر و شعار این سریال، باز هم اصرار دارد در همه سیاست‌های ترامپ- چه دشمنی با ایران و چه ساختن دیوار در مرزهای جنوبی آمریکا- از این سمبل‌ها و نمادها استفاده کند.

در نخستین روزی که تصویر ترامپ در پوستر سریال بازی تاج‌وتخت مشاهده شد، انتقادهای زیادی متوجه کاخ سفید و مشاوران رسانه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا شد. تهیه‌کنندگان این سریال نیز بعد از آن از اینکه ترامپ شعار اصلی این سریال و پوستر آن را به نفع اهداف غیرانسانی خود استفاده کرده است، انتقاد و از سیاست‌های ترامپ اعلام برائت کردند. از ابتدای سال نوی میلادی نیز که ترامپ دوباره جلسه کابینه خود را با این پوستر آغاز کرد، انتقادها به طنز و تمسخر او تبدیل شد.

او در حالی پوستر رؤیایی خود را با خود به جلسات کابینه برده بود که به گفته رسانه‌های آمریکایی زمستان وعده داده شده‌ای که قرار است بیاید و سال‌ها باقی بماند، همان رأی آوردن و ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا بوده است. از طرفی همان‌طور که جف میسون، خبرنگار رویترز در کاخ سفید گزارش داده است، ترامپ در حالی به پوستر خود برای تحریم‌های ایران می‌بالد که ۲ هفته است دولت آمریکا در تعطیلی به سر برده و مشکلات اقتصادی زیادی برای مردمی که در این بخش‌ها فعالیت می‌کردند به وجود آمده است. ماجرای ساختن دیوار و تأمین هزینه‌های آن به جنگی داخلی در آمریکا تبدیل شده که به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، منجر به ایجاد دیواری بلند از بی‌اعتمادی بین کاخ سفید و کنگره شده و ۲ قوه مهم سیاست در آمریکا را با چالشی عمیق با یکدیگر مواجه کرده است.

نیویورک‌تایمز بیان کرده است، بیشتر از اینکه این اقدام ترامپ ناشی از علاقه او به سوپرقهرمانان و شخصیت‌های خیالی دنیای داستان‌های کمیک آمریکایی باشد، نشان‌دهنده تلاش او برای ثبت‌ نامش در تاریخ است. او فکر می‌کند مانند بازی تاج‌وتخت، رهبر خاندانی قدرتمند و ثروتمند در دوره قرون‌وسطی است که می‌تواند با نام خاندان ترامپ، قلمرویی حاکمیتی برای خود ایجاد کرده یا دورتادور قلمرویش را دیوار بکشد و با دشمنانش به‌ وسیله نیروهای ماوراءالطبیعه وارد جنگ شود. او در واقع فکر می‌کند رهبر خاندان لنیستر است؛ مردی قدرتمند و سیاستمدار که شعارش این است: «یک لنیستر همیشه قرضش را می‌پردازد».

با این حال توجه به پرونده مالیاتی ترامپ نشان می‌دهد او از آن دسته لنیسترهایی هم نیست که قرضش را همیشه ادا کند! او در عین‌ حال خود را حافظ تاج‌وتخت- در واقع حافظ سیستم سیاسی و حیات آمریکا می‌داند- و این در حالی است که بیشتر از هر کس دیگری سعی دارد میزان ارتباط این دنیا با دنیاهای دیگر و سرزمین‌های باستانی را کاهش دهد و معلوم نیست قرار است در زمستان طولانی‌ای که در پیش است چگونه خود و مردمش را با انزوای مطلق از سایر دنیاها نجات دهد.

شاید بتوان گفت بهترین پاسخ به این فضاسازی‌های رسانه‌ای و بازی‌های کودکانه ترامپ را جرج مارتین، نویسنده سریال بازی تاج‌وتخت به او داد که در زمان انتخابات کنگره در پیامی خطاب به ترامپ به یکی دیگر از گفته‌های شخصیت‌های سریال اشاره کرد و نوشت: «زخم ترس عمیق‌تر از زخم شمشیر است». اما باز پاسخ‌های جالب‌تری هم در فضای مجازی به این پوستر دیده شده است. واشنگتن‌پست نوشت: «ترامپ بیشتر از اینکه به خاندان استارک که طرفدار «جهانی‌سازی» بودند، شباهت داشته باشد، به وایت‌واکرها از دنیای مردگان شباهت دارد که با لشکری از جنگ‌طلبان و انسان‌های مرده بدون هیچ دلیلی به جنگ دنیای زندگان می‌رود و سعی دارد همه‌چیز را نابود کند تا لشکری بزرگ‌تر برای خود بسازد». دومین مرتبه‌ای که ترامپ از شعارهای مطرح‌شده در این سریال استفاده کرد، حجت بر همه مردم آمریکا تمام شد که او اصلاً این سریال را ندیده است!

او در پوستری دیگر مطرح کرد که «دیوار در حال آمدن است» و اشاره به ساخته‌شدن دیوار مرزی با مکزیک کرد. این در حالی است که دیوار ساخته‌شده توسط وستروسی‌ها در سریال، در نهایت به‌ سادگی هر چه تمام‌تر فروریخت و نتوانست تهدید وحشی‌ها یا زامبی‌ها را از سر دنیای داستانی و فانتزی وستروس کم کند. این پوستر بیشتر از قبل باعث استهزای رئیس‌جمهور آمریکا در فضای مجازی شد و کاربران اینترنتی هر کدام با روش خود به او جواب دادند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: کاش مشاوران ترامپ داستان اصلی سریال بازی تاج‌وتخت را برای ترامپ تعریف می‌کردند تا دچار اینگونه توهمات آن‌ هم در نخستین‌ روز کاری سال نوی میلادی نشود! خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در کاخ سفید نیز نوشت: «باید به مشاوران ترامپ هشدار داد که سریال بازی تاج‌وتخت سریال خوبی برای جمهوری‌خواهان نیست. استعاره‌ها را باید از سریال دیگری بردارند». واشنگتن‌پست در مطلب دیگری نوشت: «ترامپ به‌شخصه علاقه‌مند به شوهای تلویزیونی سیاسی شبکه فاکس‌نیوز است و تقریباً در لیست علاقه‌مندی‌هایش در تلویزیون نمی‌توانید فیلم و سریال بیابید. او به برنامه‌های تلویزیونی‌ای نگاه می‌کند که در آنها بیشتر از پیش از او تعریف شود.

از این نوع برنامه‌ها می‌توان به برنامه «فاکس و دوستان» اشاره کرد. زمانی که او خودش در تلویزیون برنامه داشت هم بیشتر به شوهای گفت‌وگومحور علاقه داشت، پس چندان هم دور از ذهن نیست که ترامپ اصلاً سریال بازی تاج‌وتخت را ندیده باشد یا نداند که این سریال تبلیغ‌کننده مفاهیم لیبرالی مانند عدم توجه به قومیت و نژاد، اتحاد انسانی و گفت‌وگو بین کشورها و همچنین اتحاد بین انسان‌ها برای رویارویی با یک تهدید مشترک یعنی مسائل مرتبط با محیط‌زیست است. این سریال به‌نوعی نمایش‌دهنده تهدیدات تغییرات آب و هوایی است؛ مساله‌ای که ترامپ بشدت از آن غافل است و آن را در اصل قبول ندارد».

ترامپ شاید به قهرمانان علاقه داشته باشد و سعی کند خود را به‌عنوان قهرمان نجات آمریکا از دست مهاجران غیرقانونی تبدیل کند اما در نهایت باید بداند از قهرمانی در سریال برای ساخت پوسترش تقلید کرده است که مهم‌ترین گفته راجع به او این است: «جان اسنو! تو هیچی نمی‌دونی!» شاید به همین دلیل باشد که کاربران اینترنتی در فضای مجازی بارها از این شعار استفاده کرده و نوشته‌اند: «ترامپ! تو هیچی نمی‌دونی!»

منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *