پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۴۳
پول‌های هنگفت سینما کجا و چگونه خرج می‌شود؟

داد فاطمه معتمد آریا هم از ابتذال در سینمای ایران درآمد/ نکاتی قابل تامل از رفتار بازیگران در پشت صحنه فیلم‌های سینمایی

يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 663799
به‌نظرم مقصر اصلی کسانی هستند که برای سینمای ما سیاست‌گذاری می‌کنند. ما تجربه‌ای فوق‌العاده و یک تحول عظیم از نوعی تفکر به تفکری دیگر را در ابتدای سینمای ایران داشتیم.
داد فاطمه معتمد آریا هم از ابتذال در سینمای ایران درآمد/ نکاتی قابل تامل از رفتار بازیگران در پشت صحنه فیلم‌های سینمایی
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز: ابتذال در فیلم های کمدی اخیر در سینما کشور، داد افرادی همچون فاطمه معتمدآریا را هم درآورده است!

به گزارش جهان نيوز، معتمد آریا طی گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایسنا گفته است: چطور می‌شود که امروز به چنین جایی می‌رسیم که وقتی سر درِ سینماها را نگاه می‌کنیم حتی اسم‌ بعضی از فیلم‌ها هم زننده و خجالت‌آور است؟ در فیلم‌ها هم که به وفور شاهد رفتارهای ناشایست به اسم کمدی هستیم.

در ذیل بخش های از گفتگوی این بازیگر سینما را می خوانید:
*زمانی که پس از چند سال ممنوعیت، دوباره فعالیتم را شروع کردم. حدود پنج سال قبل وقتی به سینما برگشتم احساس کردم در این چند سالی که نبودم یک چیزهایی تغییر کرده که حداقل با من همخوانی ندارد. فکر می‌کردم مشکل از من است ولی پس از حضور در چند فیلم با پدیده جدیدی به اسم «اُتوریته بازیگر» مواجه ‌شدم. می‌دیدم همه چیز به دست بازیگر افتاده، طوری که بازیگر می‌توانست ساعت‌ها عوامل را نگه دارد و سر صحنه نیاید یا تصمیم بگیرد دنبال کارهای شخصی خود برود و گروه فیلمبرداری ساعت‌ها منتظرش بماند.

*به‌نظرم اشکال کار از بازیگر نیست، اشکال از تفکر است؛ تفکری که بازیگر را انتخاب می‌کند؛ تفکری که فیلم را تهیه می‌کند؛ تفکری که فیلم را می‌سازد و تفکری که مجوز می‌دهد و از این نوع سینما حمایت می‌کند و تفکری که این نوع سینما را عرضه و پخش می‌کند، اینها معیوب هستند.

*من با سینمای تجاری مخالفتی ندارم و با سرمایه‌داری و سرمایه‌گذاری و سود در سینما هم نه تنها مخالف نیستم بلکه جذب سرمایه و سوددهی را موفقیت سینما می‌دانم ولی باید ببینیم سرمایه‌ای که وارد این سینما می‌شود آیا می‌تواند و حق دارد روابط، محتوا و اندیشه فیلمسازی در این سرزمین را که نتیجه ده‌ها سال تلاش انسان‌های شریف و فهیم اعم از مدیر و دست‌اندرکار است به‌واسطه سرمایه و پولش تغییر دهد؟ سرمایه‌گذاری که با کیفی پر از پول نقد درِ خانه بازیگری می‌رود تا از او بخواهد در فیلمش بازی کند و آنطور که او دوست دارد بازی کند یا پخش کننده و سینماداری که پیشاپیش لیست اسامی بازیگران و عوامل دیگر را برای کارگردان می‌فرستند تا حتما در فیلم باشند یا کارگردان را مجبور می‌کنند تا برای نمایش فیلمش اسم فیلم را تغییر دهد و اسمی را بگذارد که حتما معرف یک نوع لودگی و بی‌مایه‌گی باشد.

*این رفتارها بسیار فراتر از یک سرمایه‌گذاری و تجارت سالم است. این یک تفکر و نگاهی است که آمده تا مسیر و روابط و محتوا سینمای ایران را تغییر دهد. ممکن است گفته شود بالاخره این سرمایه‌گذاری‌ها سبب ایجاد اشتغال برای اهالی سینما شده است ولی به‌نظرم این هم واقعیت ندارد. ورود این سرمایه‌ها اثری در بهبود شرایط زندگی و رونق کسب کار هزاران نفر از اهالی سینما نداشته و اکثریت عوامل تولید از کارگردان گرفته تا فیلمبردار و بازیگر و تدارکات و راننده و خدمات به سختی درگیر تامین خرج معاش و زندگی روزمره هستند، چون این سرمایه‌ها اصلا وارد سینما نمی‌شوند یعنی به پیکره سینما تزریق نمی‌شوند. بله درست می‌گویند که هزینه ساخت فلان فیلم میلیاردها تومان بوده ولی این پول کجا خرج شده است؟ این بذل و بخشش‌ها و بریز بپاش‌ها فقط برای خرید چند چهره و پر کردن ویترین و سردر سینما صرف می‌شوند و کمکی به اهالی سینما و دست‌اندرکاران نمی‌کنند، جز آنکه با بالا بردن غیر معمول و مصنوعی هزینه‌های ساخت و انحصاری کردن پخش فیلم‌ها عملا کار فیلمسازی را برای جریان مستقل و متفکر سخت‌تر کرده‌اند.

*از طرف دیگر این نوع سرمایه‌گذاری با نگاهی که به سینما دارد و با نوع تولیداتش علاوه بر تاثیرات مخرب بر ذائقه و سلیقه بیننده، به بهانه رونق گیشه و فروش بیشتر، فرهنگ و مناسبات دست چندم و جعلی هالیوودی مثل ستاره‌سازی و جار و جنجال و زرق و برق و ادا بازی‌هایی مثل فرش قرمز را وارد سینمای ایران کرده‌اند که هیچکدام ربطی به فرهنگ جامعه ما و شرایط دشوار اقتصادی مردم نداشته و سبب شکل‌گیری تصویری بی‌مایه و مرفه از سینماگران در اذهان شده و به‌طور محسوسی از اعتبار و مقبولیت اهالی سینما در میان مردم به‌عنوان یک قشر هنرمند کاسته‌اند.

*به‌نظرم مقصر اصلی کسانی هستند که برای سینمای ما سیاست‌گذاری می‌کنند. ما تجربه‌ای فوق‌العاده و یک تحول عظیم از نوعی تفکر به تفکری دیگر را در ابتدای سینمای ایران داشتیم. پس چطور می‌شود که امروز به چنین جایی می‌رسیم که وقتی سر درِ سینماها را نگاه می‌کنیم حتی اسم‌ بعضی از فیلم‌ها هم زننده و خجالت‌آور است؟ در فیلم‌ها هم که به وفور شاهد رفتارهای ناشایست به اسم کمدی هستیم. اگرچه تفکر را نمی‌شود و حق نداریم حذف کنیم ولی می‌شود انتخاب کرد. اینکه ما دست‌اندرکاران و مدیران و مسئولان سینمایی چه تفکری را انتخاب می‌کنیم بسیار مهم است. آیا بیهودگی و ابتذال را انتخاب می‌کنیم یا ترجیح می‌دهیم چیزی اشاعه داده شود که ضمن ایجاد شادی و خوشحالی برای مردم، ارزش‌های انسانی را زیر سوال نبرد و به مخاطب و نیز به خودش توهین نکند؟

*پرداخت این دستمزدهای میلیاردی یا چند صد میلیونی با هدف‌های معین فقط به عده‌ای معدود و انگشت شمار صورت می‌گیرد و ربطی به اکثریت قریب به اتفاق بازیگران یا عوامل دیگر ندارد، ولی تاثیری که در پشت صحنه و فضای کار می‌گذارد و فرهنگی که با خودش به فضای تولید می‌آورد و همان‌طور تصویری که از دست‌اندرکاران سینما به جامعه معرفی می‌کند، بسیار حتما قادر است و این اختیار را هم حتما بهمخرب است. بازیگری که چندین و چند دَه برابر کارگردان و در بعضی موارد بیش از نیمی از بودجه فیلم را دستمزد می‌گیرد او داده‌اند که کار را تعطیل کند یا ساعت کار گروه را تعیین کند و اختیارات دیگر... تاکید می‌کنم این چرخه معیوب ربطی به شخص بازیگر ندارد مربوط به فرهنگی است که در سینما شکل گرفته است؛ فرهنگ و تفکر قدرتمند سرمایه سالاری که در حال سلطه بر سینمای متفکر و اندیشه سالار ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اون زماني كه اب به اسياب افساد طلبان ميريختي فكر نمي كرديدبعدا عشو گري و زيبايي جاي تجربه و مهارت در سينما ميگيره و شما هم به گوشه اي رانده ميشويد
Iran, Islamic Republic of
گول رفتارهای جدید این خانم را نخورید که مسلمان از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز شما ها چرا هر خبر ، مصاحبه و ... از جهان نیوز منتشر میشه سریع آن را ارتباط به سیاست و جریان های سیاسی می دهید . شما را بخدا این عینک سیاسی را از چشم برداشته و از عینک های فرهنگی ، دینی ، اقتصادی و اجتماعی هم استفاده کنید انسان تک بعدی نباشید، بقول شهید مطهری مثل انسانی که فقط سرش بزرگ شده و رشد کرده و بقیه اعضای بدنش کوچک مانده نباشیم، خانم معتمد آریا ی مصاحبه کرده شما به نظر و تحلیل اصل مصاحبه بپرداز چرا سریع انگ میزنی. خداوند که انسان ها را از لحاظ شکل و فکر مثل هم خلق نکرده ولی شما این توقع را دارید همه مثل شما فکر کنند تازه مگر چقدر افکار شما درست است ؟ آیا شما هیچ عیبی ندارید ؟!!!
علیکمال
خود این خانم از سیاست حرفت میزنه و آنوقت شما.... !
واقعا عجیبه!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا هادی، این قضیه که این خانم به آن پرداخته موضوع امروز و دیروز نیست سالها است وجود دارد و خیلی از هنرمندان متعهد نسبت به آن موضع گیری کرده اند و حتی مردم عادی هم می دانند.حالا بنظر شما چرا این خانم که در بطن قضیه است الان دارد مطرح می کند. البته در کل موضع گیری ایشان مثبت است.
سیدرضا
Romania
بخواهیم یا نخواهیم جریانات فرهنگی اجتماعی ما هم متأثر از نوع نگاه سیاسی به امور کشور رقم میخورد. وقتی هر یک از جریانات سیاسی اندیشه خاصی در باب فرهنگ و اقتصاد و روابط اجتماعی دارند، طرفداری از آنها و ترویج آنها تأیید اندیشه های آنها نیز هست. همین خانم محترم به عنوان یک هنرمند وقتی طرفداری سیاسی میکند، قطعا لایه های فرهنگی و سیاستگزاری های هنری جریان مورد تأییدش را هم در نظر گرفته است. جریانی که فریاد میزند هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم و هنر نمیتواند نسبتی با ارزشها داشته باشد...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همه چیز به سیاست ربط دارد . خودت اینو خوب میدونی . بخصوص در مورد کسی مثل این خانم که آدم سیاست زده ای است
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
خانم معتمددرست است که الان اشارات درستی دارند ولی قبلا می گفتند هنر برای هنر...فکر نمی کنید روند فعلی نتیجه ی همان تلقی باشد؟در هرحال اگر از الان پیگیر باشد بازهم بد نیست ولی از این طایفه توقع بیشتر نیست
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا سنها بالا رفته و نگرانی بعضیها قابل درکه.
Iran, Islamic Republic of
روحت شاد مرحوم فرج الله سلحشور که کجاها رو می دیدی و فساد ریشه دار و عمیق رو تو سینما فریاد زدی. وقتی گفتی سینمای ایران مثل یک فاضلاب است. همشون فوج فوج صف کشیدن جلوت. انواع فحشها و تهمتها و توهینها را نثارت کردند . محکم ایستادی حرفت رو زدی نترسیدی از مافیای قدرت و شهوت جنسی... اما زمان همه چیز را ثابت کرد.
همونها که تا دیروز به تو فحش می دادند الان به درستی حرفات پی برده اند اما افسوس که تو و امثال تو الان نیستند ....
معتمد آریا باید بابت حمایتش از روحانی ساکت شود
Iran, Islamic Republic of
ننگ بر این اصلاح طلبان نان به نرخ روز خور
Iran, Islamic Republic of
آریا خانم
ابتذال را شما و امثال شما وارد سینما کردید
آنجا که گفتید در سینمای بعد از انقلاب مشروب و سکس ممنوع شد و این باعث تنزل صنعت سینمای ایران شد
حقانی
هنر پیشه ها فروشنده اند و تقاضای بازار فعلا به دنبال ابتذال است . دقت کردید هنرمندایی که به اصطلاح از زمین های خاکی سینمای ایران بلند می شوند برای اینکه مطرح شوند اول پرچم اسلام را در آوازها و رلهایشان بر می دارند بعد که کیسه نو دوختشان پر شد ، سرشان گیج می رود و کسی را نمی بینند!!
Iran, Islamic Republic of
بیشتر حرف هاش درسته، ولی پیشینه گوینده اش چنگی به دل نمی زنه!
Iran, Islamic Republic of
خانم معتمد اریا صبح به خیر
علیکمال
درسته که ملاک؛ حال افراد است!
ولی این به شرطیه که ایشان واقعا تغییر کرده باشند!
....
Iran, Islamic Republic of
حالا که چی یه زمانی هم جیک جیک مستو ن شما بود خوشا انان که با عزت زگیتی بساط خود چیدند و رفتند .
Russian Federation
چه زود فراموش کردی که خود شما جزء اولین نفراتی بودی که موافق ورود ابتذال به سینمای ایران بودی و با عکسهایی که در جشنواره های خارجی و داخلی انداختی به روند رو به رشد این ابتذال کمک کردی.
حالا چی شده وقتی از قیافه افتادی و دیگه تحویلت نمیگیرن به یاد اعلام انزجار از ابتذال سینمای ایران افتادی؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
همين خانم نبود كه از عدم نمايش صحنه هاي اتاق خواب بازيگران زن و مرد شاكي بود؟؟!
بوي گند ابتذال سينماي ايران اينقدر مشمئز كننده شده كه حتي اين خانم هم شاكي شده!!!
م. ناظر
Romania
سرکار علیه، بانوی مجلله
باور کنید این قلمبه‌گوییها و واژه‌بازیهای سرمایه‌دار، تفکر، ستاره‌سازی، فرش‌قرمز و..... افاقه نمیکند. آن روز که "ممّدی‌نبودی‌ببینی،رقص‌آزادگشته" میخواندید، باید به فکر "حد یَقِف" بودید. خدا عاقبت همه‌مان را به خیر گرداناد.
Denmark
بابااینم دیده جو علیه سلبرتی ها خیلی سنگین شده حالا میخاد خودشو جدا کنه بگه من فرق دارم ...
United States
چون نیک نظر کرد پر خویش در او یافت
گفته ز چه نالیم که از ماست که بر ماست!

خانم بازیگر نیک بنگر تا پر خویش را بیابی!!
Iran, Islamic Republic of
اون پولهای مفت و هنگفت یه روز تو جیب شما و باند تون بود حالا قسمت از شما ...ترها
Iran, Islamic Republic of
ایشون قبلنا که جوون بودن گفتن که متاسفانه! در سینمای ایران سکس و مشروب امکان استفاده نداره!
چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون شو
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی یعنی دمدمی مزاج
یعنی غیر قابل اعتماد
Iran, Islamic Republic of
...
Denmark
من هم با حققو نجومی مخالم برای همین میپرسم دستمزد شوهر خانم فاطمه معتمدآریا بابت بازی در سریال اخیر شبکه یک چقدر بوده؟
فرانک
Romania
....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
هو الحق
چند سال پیش در یکی از کشورهای اروپایی زندگی میکردم. مجبور شدم برای اینکه نمازم قضا نشود، در دانشگاه نماز بخوانم. یکی از دانشجویان ایرانی بعد از نماز به من گفت که ما برای اینکه این چیزها را نبینیم به اینجا آمدیم!
معمولا فقط فیلمهای مذهبی و انقلابی را نگاه میکنم و برای حفظ سلامت روحم اهل تلویزیون و سینما نیستم. بطور اتفاقی فیلم سوپراستار و سریال شهرزاد را دیدم. در هر دو جناب آقای شهاب حسینی نقش یک فرد مشروب خور، سیگاری و بی قید و بند را بازی میکنند و اینگونه فیلمها سنخیتی با جامعه معتقد ما و اهداف متعالی ما ندارد. حالا سوال من این است که ما دردمان را به که باید بگوییم؟ انقلاب، جنگ، ایستادگی ... همه شهدا یک هدف واحد داشتند که دین اسلام پیاده شود. ما هم برای اینکه این چیزها را نبینیم در جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنیم.
دلواپس
United Arab Emirates
خیلی عالی است که در صدد پاکی روح وحفظ عقیده هستیداماتامقصد راه زیادی مانده که باید برای رسیدن به آن مجاهدت کردوهدف محقق نمی شودمگر اینکه دین درتمام شئون حتی اقتصادی نمودکند وپیاده روی اربعین وخلوص انسانها درکلیه ی مراحل پذیرایی واقامت زوار نمونه ای از آن روزگار است که انشاءلله با ظهور حضرت میسر خواهد شدوآرمان بلند انقلاب شعبه ای از شعبات این حرکت می باشدکه موردبزرگترین تهاجمات دشمن بوده و تمام افرادجامعه مسئول حفظ تلاشهای مجاهدان می باشند...
ودیگر اینکه
دربیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کند خار. مغیلان غم مخور
Iran, Islamic Republic of
خود این فرد میگفت که سینمای ایران س-ک-س و خشونت کم دارد و در خارج از کشور در یک جایی که روی سن رفته بود . مردکی آمد و او را بوسید اما دریغ از یک واکنش این خانم......
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
سرزنشش نکنید ...
Iran, Islamic Republic of
اعتراض ایشان و امثال ایشان را زیاد جدی نگیرید،به نظر می رسد این قوم بیشتر نگران تنگ شدن فضا برا خودشان هستند تا وضعیت اسفناک سینمای ایران!
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
نه بابا ، جدا !!!!
پس اونی که میگفت ...
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در خیلی از فیلمهای سینمایی از فحش و الفاظ رکیک و بی ادبانه استفاده میشود . با بچه ها که نمیشود این فیلمها را دید. متاسفم
Iran, Islamic Republic of
خانم فاطمه معتمد آریا، از بیت المال این کشور خوردید تلویزیون هم شخصیت سازی کرده حالا سهمت را کم کردن دادت در آمده ،یک بام دو هوا را ببینید
حمید علی پور
Russian Federation
یه جورایی نظرات مسعود فراستی در مورد سینمای کمدی امروز رو تایید کردن
قابل توجه اون مجری محترم!ف
Iran, Islamic Republic of
ما مردم هم بسیار بسیار بسیار مقصریم اگر خودروی قاتل پراید رو نخریم اگه فیلم های مبتذل سینما رو تحریم کنیم نبینیم اگر با شماره تلفن برچسب تخلیه چاه پشت در منزل تماس نگیریم و غیره میتوانیم پوزه سوء استفاده کنندگان دنیاپرست رو به خاک بمالیم و از دنیاشون حذفشون کنیم
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم این وضع موجود رو مدیون دوستان و همکاران شما ( اصلاح طلبها ) هستیم که هر وقت زمام امور در این مملکت به دستشان افتاد هنر و فرهنگ رو به لجن کشیدند. از اون زمان و وزارت فرهنگ و ارشاد دست شیخ عبا شکلاتی بود و به دلیل گله رهبری قهر کرد و رفت تا همین الان . اگر هم شکایت دارید بروید نزد پرزیدنت مورد حمایت خودتون
Iran, Islamic Republic of
ببینید آش سینما چقدر شور شده که ایشان هم از شوریش گله میکند پناه بر خدا.
قاسم
Iran, Islamic Republic of
تو خودت اولين كسي بودي كه با بلوز شلوار و پابرهنه توي خيابان روي صفحه نقره ظاهر شدي و از پيشتازان قبح شكني بودي و زنان و دختراي اين مملكت رو به سرازيري هدايت كردي ... برو فيلماتو مرور كن. دغل كاري و سياسي كاري رو بذاريد كنار ريا تا كي؟
Iran, Islamic Republic of
....