پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

با تجربه برجام مذاکرات یمن را پیش می بریم

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب: 663710
«عدنان قاسم قفله» با اشاره به اینکه هدف مذاکرات صلح، شکست عزم یمن است گفت: با تجربه ای که از نقض عهد در برجام شاهد بودی، با دقت مذاکره می‌کنیم.
با تجربه برجام مذاکرات یمن را پیش می بریم
به گزارش جهان نيوز، عدنان قاسم قفله مسئول روابط خارجی انصارالله یمن مهمان برنامه تلویزیونی «بدون مرز» شد. او در این برنامه راجع به وضعیت میدانی رزمندگان یمنی، هدف‌های آینده موشک‌های انصارالله و مذاکرات صلح صحبت کرد.

عدنان قفله تاکید کرد که تنها انتظار یمن از سازمان‌ ملل بی‌طرفی و نه حتی طرفداری از یمن است. او گفت تا پایان تجاوز ائتلاف سعودی، هیچ پالایشگاه و فرودگاهی در عربستان از آتش موشک‌های انصارالله در امان نخواهد بود. قفله تصریح کرد که آینده مذاکرات صلح تحت تاثیر پیروزی‌ها و مقاومت‌ رزمندگان است و این کشور با تجربه نقض عهدهای مکرر بین‌المللی و خروج آمریکا از برجام، با تمام قدرت در میدان‌های رزمی می‌جنگد و به دقت مذاکره می‌کند.

*حدود چهار سال است که یمن درگیر جنگی خانمان سوز است که سعودی‌ها به این کشور تحمیل کردند. آخرین ارزیابی میدانی  شما از درگیری‌ها چیست؟

جنگی که علیه یمن به راه انداخته‌اند یک جنگ  جهانی به رهبری آمریکا و اسرائیل و عوامل آنها از جمله آل سعود است. این تجاوز از 26 مارس سال 2015 آغاز و همچنان ادامه دارد. آنها در این تجاوز از هر نوع سلاحی علیه مردم یمن استفاده کرده‌اند، آنها غیر نظامیان و زنان و کودکان یمنی را هر روز بمباران می‌کنند. آنها از سلاح‌های غربی وموشک‌های کروز، پهپادها و آخرین تکنولوژی نظامی علیه مردم یمن استفاده کرده‌اند. 

درحملات زمینی نیز ائتلاف متجاوزان همه تروریست‌ها را از سرتاسر جهان گردهم آورده تا بتواند علیه مردم یمن بکار گیرد. اکنون در یمن نبرد حق و باطل جریان دارد. یک طرف مردم مظلوم یمن و طرف دیگر دنیای استکبار و عواملشان همچون دولت‌های سعودی، امارات، سودان و تروریست‌های افراطی که بی‌هیچگونه دلیلی تجاوز وحشیانه و بی‌رحمانه علیه ملت یمن به راه انداخته‌اند.

درطول این چهارسال دراثر تجاوز سعودی‌ها به یمن مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، بازارها و حتی بیمارستان‌ها ویران شده و زنان و کودکان یمنی در فجیع‌ترین حالت در خانه‌ها مورد آماج موشک‌ها قرار گرفته اند. متجاوزان حتی مکان‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی در آن بودند را نیز هدف حملات خود قرار داده‌اند. یکی از این مکان‌ها، ارودگاه مزرع بود که در ابتدای تجاوز به یمن بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی بر آن نظارت داشتند. متجاوزان به بیمارستان‌هایی که زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان پزشکان بدون مرز در صعده و حجه فعالیت می‌کردند نیز رحم نکرده و این بیمارستان‌ها را هم هدف حمله قرار دادند.

سعودی‌ها بعد از توافق آتش‌بس، حملات را تشدید کرده‌اند  یعنی ائتلاف سعودی تلاش کرد که طی چند هفته گذشته الحدیده را اشغال کند اما نتوانست؛ علت چیست؟ آخرین وضعیت میدانی الحدیده را تشریح کنید.

اولاً باید تاکید کنم که حملات به الحدیده از ابتدای تجاوز عربستان به یمن وجود داشته و آنها تلاش کردند قبل از مذاکرات یمن امتیاز بدست آورند اما مقاومت دلیرانه رزمندگان یمنی توطئه‌شان را ناکام گذاشت. این تجاوز ده‌ها هزار قربانی داشته است. سازمان ملل بارها از جنایت انسانی در یمن به عنوان بزرگترین جنایت انسانی که در جهان رخ داده سخن گفته است.  مردم یمن در مقابل همه این چالش‌ها و تجاوزهای بیرحمانه و ظالمانه با قدرت و استوار ایستاده‌اند که نمونه آن الحدیده است. متجاوزان قصد داشتند با حمله به بندر الحدیده، ارتباط یمن را با خارج قطع کنند.

*سعودی‌ها از یمن چه می‌خواهند؟

سعودی‌ها می‌خواهند در یمن دولتی دست نشانده روی کار آورند تا تحت کنترل عربستان باشد، البته این هدف از جانب آمریکا به آنها دیکته شده و عربستان طرحی برای یمن ندارد، در حقیقت مجری طرح‌های آمریکا و اسرائیل است. یمن موقعیت استراتژیک مهمی در منطقه دارد. یمن بر تنگه مهم باب‌المندب که از مهمترین تنگه‌های جهان است تسلط دارد علاوه بر این یمن به دریای عرب، دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس هند اشراف دارد. بزرگترین جزیره در اقیانوس هند جزیره  سقطری است که متعلق به یمن است. این جزیره به لحاظ جغرافیایی یک مکان مهم استراتژیک است که جاذبه‌های سیاحتی و طبیعی زیادی دارد و در سازمان میراث فرهنگی جهانی نیز به ثبت رسیده است. علاوه بر این یمن بر دریای سرخ که عمق استراتژیک امنیت جهانی است اشراف کامل دارد. عربستان و آمریکا نمی‌خواهند کشور مستقلی در این منطقه جغرافیایی حضور داشته باشد.

*تصاویر و عکس‌هایی که از کودکان یمنی در رسانه‌ها منتشر شده باعث نگرانی افکار عمومی مخصوصا مردم ایران شده است. چرا جوامع بین‌المللی در این زمینه سکوت کرده‌اند؟

قسمتی از این مسئولیت بر عهده رسانه‌ها است. قطعاً ما در اینجا از رسانه‌های بی‌طرف سخن می‌گوییم، رسانه‌های اسلامی و رسانه‌هایی که به مسائل انسانی توجه دارند.  مساله مظلومان در جهان باید با جدیت و به طور گسترده و دائم پوشش رسانه‌ای داده شود و اگر رسانه‌ها به طور پیوسته و گسترده به این مساله  بپردازند، این جنایت‌ها به گوش جهانیان می‌رسد و آن وقت ملت‌ها از دولت‌هایشان سوال می‌کنند که چه کسانی در این جنایات مقصرند؟ بحران یمن ثابت کرد که بسیاری از رسانه‌های غربی وابسته به امپریالیسم و صهیونیسم هستند و جز در جهت منافع اسرائیل و امریکا و غرب حرکت نمی‌کنند. متاسفانه رسانه‌های کشورهای اسلامی نیز موضوع جنایات عربستان و آمریکا در یمن را به‌خوبی منعکس نمی‌کنند. این جنایت‌ها مخالف با آموزه‌های همه ادیان جهانی و حقوق انسانی است.

اکنون میلیون‌ها نفر در یمن تحت ظلم و ستم قرار دارند و آنان همچون شهدای عاشورا مظلوم واقع شده‌اند. هر کس به فراخور مسئولیتی که دارد با هر عقیده و اعتقادی باید علیه این جنایات بشری بایستد و مسئولیت انسانی خود را ایفا کند.

*در هفته‌های گذشته روند مذاکرات صلح یمن شکل گرفته است. آمریکا اعلام کرده که باید بحران یمن از طریق مذاکره حل شود در حالی که قبلا چنین نگاهی وجود نداشت. چطور شد که چنین تصمیمی را گرفتند و تا چه حد وعده آنها برای مذاکرات را صحیح می‌دانید؟

اینکه آمریکا از مذاکره صحبت می‌کند به این دلیل است که در جنگ نظامی در یمن به بن‌بست رسیده است. ما امیدواریم در این دور از مذاکرات که روی تبادل اسراء و نحوه اداره بندر الحدیده که به توافق رسیده‌ایم، سعودی‌ها خلف وعده نکنند؛ آنها در هفته اول توافق آتش بس، ۲۷۰ بار آتش بس را نقض کردند!

ما از روند مذاکرات سیاسی حمایت می‌کنیم اما اینکه در این مرحله تلاش شده تا مذاکرات سیاسی شکل بگیرد مساله جدیدی نیست. قبلا هم مذاکراتی صورت گرفته بود ولی آنها از خود صداقتی نشان ندادند و اینبار هم برخلاف اعلام آتش‌بس، به الحدیده حمله کردند.

عبد الملک الحوثی رهبر انصارالله بارها اعلام کرده ما آماده صلح هستیم اما صلح مردانه. هدف آنها از گفتگوهای گذشته همواره تسلیم شدن مردم یمن بوده و انصارالله با این مساله مخالفت کرده است. بنابراین راهی جز مقاومت، مبارزه و فداکاری در پیش نداشته‌ایم. اگر طرف مقابل با خلوص نیت بر سر میز مذاکره حاضر شود وحملات را متوقف کند ما نیز آماده اجرای صلحی شرافتمندانه هستیم که کرامت، عزت و استقلال یمن را حفظ کند.

*اگر نیروهای سعودی و ائتلاف همچنان منازل مسکونی یمن را بمباران کنند آیا این امکان وجود دارد که موشک‌های یمنی پالایشگاه‌های سعودی را مورد هدف قرار دهند؟

مجاهدان و قهرمانان یمنی با جهاد در راه خدا همواره از پاسخ ظلم و جور دشمنان که مرتکب جنایات‌های زیادی شدند سخن گفته‌اند. بارها اعلام کرده‌ایم که اگر حملات ادامه یابد هیچ نقطه‌ای از عربستان و امارات امن نخواهد بود.  شما می‌دانید که نیروهای انصارالله یمن بسیاری از پایگاه‌های سعودی که صدها کیلومتر از مرز با یمن فاصله دارند را هدف قرار داده است. این اماکن که هدف موشک‌های انصار الله قرار گرفته شامل فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی و شرکت آرامکو نیز بوده است و ادامه خواهد داشت. ما به مقابله و پاسخ دادن به متجاوزان اصرار داریم و تا زمانی که متجاوزان دست از بمباران و حمله به یمن برندارند ما دست از مبارزه نخواهیم داشت.

*سعودی‌ها در چند سال اخیر از سلاح‌های ممنوعه علیه مردم یمن استفاده کردند. شما از مجامع بین‌المللی چه درخواستی دارید؟ چطور باید مجامع بین‌المللی در مقابل این اقدام سعودی‌ها بایستند؟

مردم یمن می‌دانند که سازمان ملل ابزاری سیاسی  برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌هایی است که آمریکا و هم‌دستانش در جهان مرتکب می‌شوند. تجاوز آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در تجاوز به یمن از همه سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند. تصاویر بسیاری این ادعا را ثابت می‌کند. این جنایت‌ها در مناطق مختلفی چون فجه عطان در صنعا رخ داده است. متجاوزان در حملات خود از بمب های خوشه‌ای، فسفری و گازهای شیمیایی و سمی در مناطقی از یمن استفاده کردند. این حملات همچنان ادامه دارد و آثار بسیاری از این جنایت‌ها هنوز بر بدن مجروحان یمنی باقی است. این آثار بیولوژیک بر روی کودکانی که ناقص الخلقه به دنیا آمده‌اند مشهود است.

ما امیدی به سازمان ملل متحد نداریم چرا که عملکرد سازمان ملل متحد در یمن تنها سر پوش گذاشتن به جنایت‌های آمریکا بوده است. از آنجا که آمریکا خود طراح حمله و تجاوز به یمن است انتظار نداریم سازمان ملل در جهت احقاق حقوق انسانی مردم یمن اقدامی انجام دهد. عبدالمک حوثی رهبر انصار الله یمن اخیرا در دیدار با مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل گفت که ما چیزی جز بی‌طرفی از سازمان ملل متحد نمی‌خواهیم. او گفت  ما چیزی جز بی‌طرفی نمی‌خواهیم چرا که بسیاری از این سازمان‌های بین‌المللی در تجاوز به یمن با متجاوزان سعودی و آمریکایی همراه هستند.

*چقدر به مذاکرات جاری صلح امیدوارید؟
نتیجه گفتگوهای سیاسی متاثر از نتایج عملیات میدانی است. ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم اما باید گفت تا زمانی که یمنی‌ها قدرتمند و استوار و مصمم بر مقابله با متجاوزان باشند ما دست برتر را در مذاکرات خواهیم داشت. نتایج میز مذاکرات بستگی به چگونگی حضور ما در عرصه میدانی نبرد دارد. باید به این نکته توجه داشت که دشمن از مذاکره به عنوان ابزاری برای خدشه‌دار کردن عزم یمنی‌ها و شکست دادن آنها استفاده می‌کند اما ما این اجازه را به آنها نمی‌دهیم. اکنون تجربه‌های زیادی مثل توافق لوزان و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران(برجام) در مقابل ما قرار دارد. ما با دقت مذاکره می‌کنیم و مقابل دشمنان کوتاه نمی‌آییم. با توکل به خداوند و ایمان یمنی‌ها ان‌شاالله به پیروزی و نصرت دست خواهیم یافت.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *