جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

از بند شدن برجام به تار مو تا برطرف نشدن اکثر ایرادات شورای نگهبان به CFT

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب: 663701
یادداشت سفیر ایران در اتحادیه اروپا درباره بند شدن برجام به تار مو بخاطر بی حرکتی اروپا و نامه شورای نگهبان به مجلس درباره برطرف نشدن اکثر ایرادات مصوبه الحاق ایران به CFT از مهمترین اخبار بسته خبری این هفته هستند.
برطرف نشدن اکثر ایرادات شورای نگهبان به CFT
به گزارش جهان نيوز، در گزارش این هفته، به آخرین تحولات در رابطه با برجام، تحریم و مذاکرات پرداخته شده است. همچنین آخرین اخبار در مورد FATF پوشش داده شده است. اخبار مربوط به آخرین تحولات کشور در حوزه‌ی ارزی و اقتصادی در بسته‌ی خبری این هفته آورده شده است.

*تحریم، برجام و مذاکرات

*دیدار پمپئو با نتایناهو در رابطه با ایران

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نمود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برزیل دیدار کرده است. در این ملاقات آنها در رابطه با تهدیدات منطقه‌ای ایران نسبت به رژیم صهونیستی و امنیت منطقه بحث و گفتگو کردند.

پمپئو در این دیدار بر تعهد آمریکا نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی و حق بدون شرط رژیم صهونیستی برای دفاع از خود تاکید نمود. 

*ادعای آمریکا در مورد پرتاب ماهواره‌برهای فضایی ایران

وزارت امور خارجه آمریکا طی یک بیانیه‌ای هشدار داد که پرتاب سه ماهواره‌بر‌های فضایی ایران در ماه‌های آتی، نقض قطعنامه‌ی 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ی خود اعلام نمود پرتاب ماهواره‌برهای فضایی که فناوری مشابه با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دارند، قطعنامه 2231 را نقض می‌کند و  یک موشک بالستیک قاره‌پیما با برد 10 هزار کیلومتر می‌تواند به خاک آمریکا برسد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با مردود خواندن ادعای آمریکا در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: «آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره‌برهای ایران نقض قطعنامه 2231 نیست. آمریکا خود قطعنامه را نقض کرده و در موقعیتی نیست که مدعی باشد».

*سفیر ایران در اتحادیه اروپا: برجام به تار مویی بند شده است

پیمان سعادت، سفیر ایران در اتحادیه اروپا طی یادداشتی در یورونیوز، با بیان اینکه ایران بیانیه‌های سیاسی اتحادیه اروپا برای ایران کافی نیست، نوشت: «شرایط کنونی در حال خطرناک شدن است. اتحادیه اروپا دیگر نباید به بیانیه‌های سیاسی اکتفا نماید.

دولتمردان آمریکا، اهمیتی به ترساندن‌های سیاسی اتحادیه اروپا نسبت به سیاست‌های آمریکا نمی‌دهند. بی‌حرکتی اروپا هزینه دارد و تنها به بی‌اعتمادی و تمام شدن صبر ایران می‌انجامد. نگرانی من این است که برجام در حال بند شدن به تار مویی است».

این یادداشت در شرایطی نوشته شده است که موگرینی وعده داده بود SPV تا پایان سال میلادی ثبت شود و حال آنکه سال میلادی نو شد و خبری از SPV به میان نیامد.

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

*اکثر ایرادات شورای نگهبان به مصوبه الحاق ایران به CFT برطرف نشده است

شورای نگهبان پس از بررسی مصوبه اصلاح‌شده مجلس درباره الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT،‌ در قالب نامه‌ای در تاریخ 3 دی‌ماه به رئیس مجلس اعلام کرد هم‌چنان اکثر مغایرت‌های این مصوبه با شرع و قانون اساسی برطرف نشده است. درنامه شورای نگهبان آمده است:

۱- در بند یک نظر قبلی شورای نگهبان به جز ایراد مبنیا بند ۳ سابق (بند ۴ مصوبه فعلی)، سایر ایرادات این بند به قوت خود باقی است.

۲- سایر ایرادات قبلی شورای نگهبان به جز ایرادات ۲ و ۳ نظریه سابق، کماکان به قوت خود باقی است.

*مجمع اساتید و طلاب حقوقدان حوزوی در بیانیه‌ای: باید از سرنوشت کره شمالی در رابطه با FATF درس گرفت/ تجربه برجام و بدعهدی آمریکا کافی نیست؟

مجمع اساتید و طلاب حقوقدان حوزوی در رابطه با لوایح چهارگانه مرتبط با FATF بیانیه‌ای را خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است: «در مقطع حساسی که دشمن با تمام قوا و روش‌ها، علنی وارد صحنه شده و با برنامه‌هایی توهم ضربه به نظام مستحکم اسلامی را در سر می‌پروراند؛ عده‌ای بر اساس مصلحت «چه خوب و چه بد!» نظام را ناگزیر از پذیرش FATF و CFT می‌دانند؛ گویی توطئه‌های ایشان را ندیده و یا حساب غرب جنایتکار را با غرب در لباس معاهدات بین‌المللی از هم جدا می‌دانند! پذیرش الزامات FATF توسط کره شمالی از 6 سال پیش تجربه ای است برای مسئولین کشور عزیز ما که هنوز از بلک لیست خارج نشده؛ بایستی از این راه مشخص با نشانه‌های واضح عبرت گرفت؟ریاست مارشال بیلینگسلیا بر FATF که دستیار معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا و هم چنین آقای خوان زاراته معاون تروریسم و جرائم مالی خزانه داری آمریکا که گفته اند : «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF در ایران نیاز است».

با توجه به تجربه درز اطلاعات و سوءاستفاده توسط سرویس‌های جاسوسی از جمله اطلاعاتی که به صورت محرمانه در اختیار آژانس و غربی‌ها قرار گرفته است؛ شفافیت اقتصادی در زمان اوج جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه نه تنها مصلحت بعیده در آن متصور نیست بلکه خلاف مصالح امنیتی نیز می‌باشد».

*تحولات اقتصادی و ارزی

*آیت‌الله مکارم شیرازی: باید شجاعت داشته باشیم و عیب‌ها را به مردم بگوییم و به دنبال اصلاح آنها باشیم

آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر روز پنجشنبه در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی، با تاکید بر ضرورت تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: «اگر مشکلات سیاسی به وجود آید به دنبال آن مشکلات اقتصادی و فرهنگ ایجاد خواهد شد و این مسائل همچون مثلثی به یکدیگر گره خورده‌اند».

وی با تاکید بر اینکه نباید در مردم یاس و ناامیدی ایجاد شود گفت: «گاهی شنیده می‌شود که برخی در پی مشکلات کشور پیشنهاد مذاکره با آمریکا را می‌دهند؛ آمریکا پای میز مذاکره ابتدا می‌گوید انرژی اتمی و تجهیزات موشکی خود را کنار بگذارید، از عراق، سوریه و یمن بیرون بروید و کاری به اسرائیل نداشته باشید، پس جایی برای مذاکره باقی نمی‌ماند. این افراد چرا نمی‌فهمند که هدف اصلی آنها ساقط کردن حکومت و نظام است».

*صدور خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگزینی برای نفت است

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در اولین جلسه هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: «از بهترین ظرفیت‌ها که قابلیت جایگزینی صادرات نفتی دارد همین موضوع صادرات خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات است». وی افزود: «براساس اطلاعاتی که در حوزه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد، حدود 250 میلیون دلار حجم صادرات بخش‌هایی مانند آی‌تی و نرم‌افزارهای آموزشی است». مودودی گفت: «کشور هندوستان در بخش صادرات نرم‌افزاری موفقیت‌های  مناسبی داشته و حدود 75 میلیون دلار درآمدزایی ایجاد کرده است که ما نیز می‌توانیم حتی این بخش را جایگزین نفت کنیم و به عنوان برند در دنیا مطرح شویم».

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....