جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

ماجرای نامه عجیب دو نماینده کرمانشاه به وزیر اقتصاد/ پالایشگاه را به آقای «خاص» بدهید!

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 663697
مسئله پالایشگاه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به اندازه کافی حاشیه داشته است، اما اخیراً نامه‌ای به دست رسیده است که تامل‌برانگیز است. آیا واقعا دست‌های پشت پرده در واگذاری پالایشگاه به خریدارش وجود دارد؟
پالایشگاه را به آقای «خاص» بدهید!
به گزارش جهان نيوز، مسئله واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هنوز هم پرحاشیه است. این واحد نفتی که دومین پالایشگاه قدیمی کشور نیز محسوب می‌شود با قیمت باورنکردنی و تعجب‌آور 210 میلیارد تومانی و به صورت قسطی توسط سازمان خصوصی‌سازی به خریدار آن واگذار شد!

طبق صحبت‌های عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، قیمت این پالایشگاه که واحدی سودده نیز هست، چیزی بیش از 1800 میلیارد تومان بوده که با تخفیفی 90 درصدی، با قیمتی بسیار نازل (190 میلیاردتومان)  به خریدار واگذار شد.
طبق اسناد موجود، این مبلغ نیز به صورت نقدی نبوده و خریدار با پرداخت 20 میلیارد تومان به عنوان پیش‌پرداخت و الباقی به صورت اقساط چندساله، صاحب یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور شده است!

مصری، چندی پیش در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی حاضر شد و به سوالات آنها در این خصوص پاسخ داد.

نماینده کرمانشاه در بخشی از صحبت‌هایش در خصوص واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به دانشجویان گفت: علیرغم تحقیق و تفحص و اعتراضاتی که داشتیم همچنان دلیل چرایی لغو واگذاری قبلی پالایشگاه و حمایت جدی از سوی دولت برای واگذاری جدید پالایشگاه نفت روشن نشده است؛ نحوه‌ی واگذاری به این شکل بوده که دولت ۱۸۰۰ میلیارد تومان را کنار زد و در واگذاری جدید با ۱۸۰ میلیارد تومان که آن‌هم ۱۰ درصدش نقد و مابقی به‌صورت اقساطی با یکسال تنفس بوده، اقدام به معامله کرده است و حتی اگر از سوی متقاضی درخواست مجدد داده شود که قادر به پرداخت وجه نباشد، می‌تواند مجدداً تنفس برای پرداخت داشته باشد و جالب‌تر اینکه آن ۱۸۰ میلیارد تومان را از بانک برای واگذاری پرداخت کردند و از من به‌ عنوان کسی که این‌ها را مطالبه کردم، شکایت کردند و باید در دادگاه حاضر شوم!

البته این همه ماجرا نیست؛ مصری، موافقت دولت را یکی از دلایل فروش این پالایشگاه با 10 درصد قیمت واقعی آن اعلام کرده است.

در بررسی علت واگذاری این پالایشگاه با این قیمت به خریدار، اخیراً فارس به نامه‌ای دسترسی پیدا کرده که علامت‌ سوال‌های زیادی ایجاد کرده است.

این نامه به امضای آقایان احمد صفری نماینده کرمانشاه و شهاب نادری نماینده پاوه در مجلس رسیده است؛ نکته جالب نامه اما اینجاست که این دو نماینده صراحتاً عنوان کرده‌اند که با رئیس سازمان خصوصی‌سازی جلسات حضوری به منظور واگذاری پالایشگاه به شخصی خاصی داشته‌اند و توانسته‌اند نظر مثبت آقای پورحسینی را در این باره جلب کنند. 

اما نکته جالب‌تر، درخواست این دو نماینده از وزیر وقت اقتصاد این است که پالایشگاه از حالت مزایده خارج و به صورت مذاکره و تفاهم به شخص دارای اهلیت که احتمالا همان آقای «ه.د» است، واگذار شود!
هرچند نباید این نکته هم مغفول بماند که اهلیت خریدار پالایشگاه کمتر از یک ماه پیش توسط سازمان بازرسی تائید شد و اینکه این دو نماینده دوسال پیش به وزیر اقتصاد، فرد توصیه شده را دارای اهلیت دانسته‌اند هم جای تامل دارد!

البته هنوز اعتراض به واگذاری بحث برانگیز تمام نشده است و اخیراً دانشجویان دانشگاه رازی با جمع‌آوری طوماری که به امضای 3600 تن از دانشجویان رسیده، خواستار شفافیت نسبت به این موضوع شدند.

اما جالب‌تر از همه، موضع‌گیری شهاب نادری در خصوص این واگذاری است؛ این نماینده در جلسه‌ای که اخیرا با حضور خبرنگاران برگزار کرده بود نسبت به اعتراض‌های صورت گرفته واکنش نشان داد و گفت که پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هنوز باز است.

 وی در این جلسه ضمن تایید باز بودن پرونده تخلف خریدار پالایشگاه کرمانشاه در کمیته تحقیق و تفحص مجلس، تصریح کرد: پرونده این خریدار در کمیته تحقیق و تفحص در حال بررسی است، اما اهلیت وی در دادگاه تایید شده است. 

به هر صورت، مسئله واگذاری پالایشگاه و البته پتروشیمی بیستون هنوز بحث برانگیز است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چوب حراج زدند به سرمایه های ملی که برای عموم باید سود ده باشه!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
56 نيروگاه برق را مفتكي به كي دادند يك ريال از محل فروش انها به خزانه واريز نشده دستگاه نظارتي كجاييد
Iran, Islamic Republic of
چرا سازمانهای مربوطه اقدامی نمی کنن هم سرمایه کشور رو حراج کردند و هم اعتماد مردم رو
چه کسی پاسخگوست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟