جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

امیدوارم وعده ۵۰۰ میلیون یورو عملی شود

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 663688
وزیر سابق بهداشت، گفت: باید سیاستگذاران را متقاعد کرد که بخش بهداشت و درمان جزو بخش هایی است که هزینه حساب نمی شود. سرمایه گذاری در این حوزه، برای اقتصاد کشور است.
امیدوارم وعده ۵۰۰ میلیون یورو عملی شود
به گزارش جهان نيوز، سیدحسن هاشمی، در جلسه شورای معاونین وزارت بهداشت که با حضور سرپرست وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: دکتر نمکی در سمت سرپرست وزارت بهداشت، مسئولیت خطیری را برعهده گرفته اند، وزارت بهداشت یکی از مهمترین بخش های دولت است که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد.

این وزارتخانه، یکی از وزارتخانه های حساس و پر زحمت محسوب می شود و ارزش آن به داشتن پرسنل خدوم، فداکار، کم توقع و پرکاری است که در سراسر کشور به صورت شبانه روزی به خدمت رسانی به مردم در حوزه های بهداشتی، آموزشی، درمانی و پژوهشی فعالیت دارند و به عقیده بنده در طول دولت یازدهم و دوازدهم نیز مدیران پاک دست و خدوم این حوزه افتخارات بزرگی را آفریدند و از این پس نیز کار را با قوت و دلگرمی بیشتری ادامه خواهند داد. این افراد سرمایه های اصلی این وزارتخانه هستند.

وی افزود: اطمینان دارم با حل مشکلات مالی که در طول این سال ها با آن دست به گریبان بودیم و همچنین رفع مشکلات پرسنلی در حوزه خدمت رسانی و اجرای تعهدات بودجه ای برای اجرای طرح تحول سلامت، در دوره مدیریت دکتر نمکی طرح تحول سلامت با قوت و مشکلات کمتری ادامه پیدا کرده و پیش خواهد رفت. امیدوارم خداوند متعال خدماتی را که با نیت خالص برای رفاه ایرانیان و کمک به کشور در طول این دوره انجام دادیم را از همه ما قبول کند.

وزیر سابق بهداشت گفت: معتقد هستم در سال های اخیر، علی رغم تمام تنگناها و مشکلاتی که وجود داشت، در حوزه ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و جایگاه علمی و پژوهشی کشور، کارنامه قابل قبولی ارائه دادیم.

هاشمی تصریح کرد: تصور می کنم اگر ما بر سند آمایش سرزمین که یکی از دستاوردهای بزرگ است تاکید کنیم و اجازه ندهیم تحت فشارهای سیاسی گسترش بی موردی در زمینه آموزش عالی صورت گیرد، بیشترین مراقبت را از علم کرده ایم.

درعین حال، اگر در مورد سهیمه ها تلاشی را که ما آغاز کردیم و در آستانه به ثمر رسیدن آن هستیم، به دست شما و اراده رییس جمهور عملیاتی شود، در حوزه آموزش عالی به عدالت نزدیک تر خواهیم بود.

وزیر سابق بهداشت درخصوص مقوله پژوهش نیز بیان کرد: در حوزه پژوهش که سکان دار آن افراد برجسته ای هستند و همچنین نیروهای جوان و مستعد بسیاری به فعالیت در این حوزه علاقه دارند؛ باید به سمت کاربردی پیش رود. در این دوره شرکت های دانش بنیان اقدامات خوبی را آغاز کردند و محصولات پژوهشی خوبی را نیز ارائه دادند.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت گفت: در حوزه بهداشت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و همچنین تایید این سازمان راجع به موضوعاتی همچون شبکه بهداشت و خدماتی که باید ارائه شود، بسته پایه خدمات بهداشتی و خرید خدمت از بیرون، به جمع بندی رسیدیم و چنانچه این موضوع نیز با هماهنگی بخش درمان ادامه پیدا کند و پرونده الکترونیک سلامت کامل شود و نظام ارجاع که آغاز شده نیز ظرف چند سال به سرانجام برسد، کار بزرگی صورت خواهد گرفت. 

وی در خصوص رویکرد بخش درمان در وزارت بهداشت، بیان کرد: در حوزه درمان نیز اقدامات بزرگی انجام شده است، هدف گیری اصلی ما اجرای فرمان رهبری بود مبنی بر اینکه بیمار به جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند و برای رسیدن به این هدف، نیاز به هزینه کردن است.

هاشمی ادامه داد: به رغم اینکه دولت دکتر روحانی رویکرد سلامت محوری دارد و کلید خوردن طرح تحول سلامت توسط رئیس جمهوری بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما اگر در مقوله سلامت به جایگاه ایران در منطقه نگاه کنیم، در مقایسه با سابقه تمدنی ایران، جایگاه مناسبی نداریم. لذا باید سیاستگذاران را متقاعد کرد که بخش بهداشت و درمان جزو بخش هایی است که هزینه حساب نمی شود. سرمایه گذاری در این حوزه، سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور است، چراکه محور توسعه، انسان سالم است.

وزیر سابق بهداشت ادامه داد: نباید تسلیم فضاسازی ها و شعارهایی مبنی بر اینکه در این حوزه خرج بیهوده صورت می گیرد، شویم. مثلا مصرف دارو یا خدمات درمانی را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنید. میزان آندوسکوپی بی مورد در کشور آمریکا ۶۰ درصد است و عمل پروتز بی مورد نیز در آن کشور آماری بالاتر از ۲۰ درصد دارد. ممکن است فردی بگوید چرا تا این میزان ام آر آی در کشور ما انجام می شود، یا چرا عمل سی تی اسکن انجام می دهیم. ممکن است برای ۱۰۰ نفر سی تی اسکن انجام شود و در بین آنها ۱۵ نفر که تومور مغزی دارند شناسایی شوند، بنابراین انجام روش های تشخیصی به این معنی نیست که عملی بیهوده و بیجا صورت گرفته است. این اقدامات، طبیعت حرفه پزشکی است و بهتر است در این زمینه افرادی اظهارنظر کنند که شناخت و آگاهی دارند.
هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه در بخش حقوقی، امور مجلس و امور دانشجویی نیز آرامش برقرار است، افزود: به نظر می رسد اگر بر اجرای مقررات تاکید شود و سلیقه پردازی صورت نگیرد و تسلیم زیاده خواهی برخی افراد نشویم، دچار تصمیم گیری های تبعیض آمیز نخواهیم شد و مشکلاتی که زمانی براین بخش حاکم بوده، باز نخواهند گشت و اطمینان دارم دکتر نمکی با روحیه آزادمنشی که دارند، تسلیم سلیقه پردازی ها نمی شوند.

وی خطاب به سرپرست وزارت بهداشت درخصوص حوزه دارو و تجهیزات پزشکی یادآور شد: دکتر نمکی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی صاحبنظر هستند. مشکلات گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تقریبا حل شده و بازار آرامش دارد. مهم ترین مسئله در این حوزه، تزریق نقدینگی است و امیدوارم سازمان برنامه و بودجه مطابق آنچه در بخش معوقات بیمه سلامت و پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو وعده کرده، عمل کند. از طرفی تامین اجتماعی تعهد کرده بود که مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان آبان پرداخت کند، تصور می کنم حضور دکتر نمکی و دکتر شریعتمداری کمک خواهد کرد که این بدهی نیز وصول شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین چنانچه مشکل نقدینگی حل شود، قیمت گذاری نیز با روال معمول انجام شده و بعد از آن، نیاز به هیچ مداخله دیگری نیست و بعید می دانم با برنامه ریزی که دوستان دارند، تا پایان سال ۹۸ در مورد تولید دارو و واردات، مشکلی وجود داشته باشد.

وی، تامین نیروی انسانی در بخش پرستاری را یکی از مطالبات آنها برشمرد و گفت: درعین حال جامعه پرستاری و بهداشت کشور نیز انتظاراتی دارند، حداقل انتظارات آنها که باید برآورده شود، نیروی انسانی است. اگر در بحث تعرفه گذاری که در قانون ذکر شده و تاکنون کمبود منابع مالی مانع از آن اجرای شده نیز، کمکی شود، خوب است.

هاشمی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تمامی پرسنل حوزه بهداشت و درمان کشور، خاطرنشان کرد: از تمامی افرادی که در این سال ها ما را همراهی کردند، تشکر می کنم و درخواست دارم نهایت همراهی و مساعدت را با سرپرست جدید وزارت بهداشت داشته باشند، چراکه این خدمات وابسته به افراد نیست و خدماتی است که قابل مقایسه با هیچ خدمت دیگری نبوده و عمل صالح محسوب می شود. بنده نیز از هیچ خدمتی در قالب کمک فکری و مشورتی مضایقه نخواهم کرد.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *