جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
در آستانه آغاز دور دوم ریاست جمهوری

گروه لیما: مادورو را به رسمیت نمی‌شناسیم

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 663539
وزیران امور خارجه ۱۲ کشور آمریکای لاتین و کانادا با اشاره به آغاز قریب‌الوقوع دور دوم ریاست جمهوری نیکولاس مادورو تاکید کردند که دولت‌هایشان او را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا قبول ندارند.
گروه لیما: مادورو را به رسمیت نمی‌شناسیم

 

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، گروه ۱۴ عضوی لیما پس از نشستی در پایتخت پرو برای بررسی راه‌های افزایش فشار بین‌المللی بر کاراکاس تاکید کرد دولت سوسیالیست تندرو نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را تایید نمی‌کند.

نستور پوپولیزیو، وزیر خارجه پرو تاکید کرد این گروه در آستانه آغاز به کار نیکولاس مادورو در دهم ژانویه (۲۰ دی) یک "پیام سیاسی قدرتمند" ارسال کرده است.

مادورو در انتخابات ۲۰ مه که اصلی‌ترین احزاب اپوزیسیون آن را بایکوت کردند و هدف محکومیت جامعه بین‌المللی از جمله ایالات متحده قرار گرفت، مجددا به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شد.

وزیر خارجه پرو به خبرنگاران گفت: اصلی‌ترین پیام، قطعا عدم به رسمیت شناختن دوره جدید رژیم ونزوئلایی است. این خیلی مهم است که گروه لیما این بیانیه را صادر کرده است تا به فشاری ادامه دهد که هدفش احیای دموکراسی در ونزوئلاست.

این گروه که کانادا هم عضو آن است، تاکید دارد مادورو باید به تدریج قدرت را به مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون انتقال دهد تا بتوان انتخاباتی آزاد برگزار کرد.
پوپولیزیو گفت: از نیکولاس مادورو خواسته شده پست ریاست جمهوری را تحویل نگیرد، به اختیارات این مجلس احترام گذاشته و به تدریج قدرت را منتقل کند تا انتخابات جدیدی برگزار شود.

واکنش ونزوئلا

ونزوئلا با انتقاد از گروه لیما، آن را به طراحی "کودتا زیر نظر آمریکا" متهم کرد. خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای تاکید کرد: کاراکاس از اعلامیه "عجیب و غریب" گروهی از کشورهای قاره آمریکا که پس از دریافت دستور از ایالات متحده آمریکا از طریق یک ویدیو کنفرانس با اجرای یک کودتا موافقت کردند، حیرت‌زده است.
    
ایالات متحده، عضو این گروه که پس از اعتراضات مرگبار ضد مادورو در ۲۰۱۷ تشکیل شد، نیست اما برای اولین بار در آن شرکت کرد. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از طریق ویدیو کنفرانسی از واشنگتن سخنرانی انجام داد.

به قدرت رسیدن یک دولت جدید راست‌افراطی در برزیل به ریاست ژایر بولسونارو احتمالا مخالفت منطقه‌ای با مادورو را شدیدتر می‌کند.اقدام گروه لیما با انتشار بیانیه مجلس ملی ونزوئلا همزمان شد که تاکید داشت" مادوروی غیر مشروع" را که قدرت را دوباره به دست بگیرد، به رسمیت نخواهد شناخت.

اپوزیسیون ونزوئلا تاکید کرد: ما با مردی مواجه هستیم که انتخابات را "دزدیده" است. ما یک "غاصب" (به عنوان رئیس‌جمهوری) نمی‌خواهیم. نه ونزوئلایی‌ها و نه خارجی‌ها نمی‌توانند مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری به رسمیت بشناسند.   

علاوه بر این، لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی در پیامی توئیتری از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا مادورو را به رسمیت نشناسند. بیانیه گروه لیما موجب افزایش حمایت‌ها از مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *