سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

موارد دیگری که بی‌بی‌سی باید عذرخواهی کند

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب: 663163
بی‌بی‌سی فارسی درحالی بابت انتشار فیلم آرشیوی از اغتشاشات ۹۶ عذرخواهی کرد که به نظر می‌رسد این رسانه انگلیسی باید بابت تحرکات، دروغ‌ها و شایعات چندین سال اخیرش هم بارها از مردم ایران پوزش بطلبد.
به گزارش جهان نيوز، بی‌بی‌سی فارسی چندروز پیش فیلمی از اغتشاشات سال ۹۶ را به‌عنوان تجمع روزهای اخیر دانشجویان منتشر کرد و مدعی برخورد شدید ماموران با دانشجویان شد.

البته پس از چند ساعت این رسانه مجبور به حذف فیلم آرشیوی‌اش شد و نوشت: «بی‌بی‌سی دریافته است که تصاویری که پیشتر از سوی مخاطبان برای بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌ها ارسال شده بود، مربوط به تجمعی بوده که دی‌ماه سال ۱۳۹۶ مقابل دانشگاه تهران برپا شده بود. به همین دلیل ضمن پوزش، این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌کنیم.»

این عذرخواهی بی‌بی‌سی فارسی درحالی صورت گرفت که برخی کارشناسان این موضوع را قابل قبول ندانستند و آن را در چهارچوب سیاست های این رسانه تعریف کردند. این کارشناسان می‌گویند اگر حذف این فیلم ناشی از پی‌بردن بی‌بی‌سی فارسی به اشتباه رسانه‌ای خود است، پس این رسانه باید بابت بسیاری از اشتباهات دیگرش هم عذرخواهی کند و مطالب دروغ را از روی خروجی‌اش حذف کند.

خبرنگار فارس به همین بهانه نگاهی به شایعات و دروغ‌ها و همچنین تحرکات بی‌بی‌سی فارسی در طول سال‌های اخیر انداخته است:
 
* شایعه‌ای که به آیت‌الله سیستانی نسبت دادند
در حالی که نبرد فلوجه در سال ۹۵ به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شد، شبکه دولتی انگلیس بار دیگر برای حمایت از داعش وارد صحنه شده و یک دروغ بزرگ را به مرجع شیعیان عراق به نسبت داد تا در صف متحد نیروهای عراقی اختلاف ایجاد کند.
 

بی‌بی‌سی فارسی در گزارش خود از عراق مدعی شد که «آیت الله سیستانی از شیعیان خواسته بود تا به دلیل "مسائل فرقه ای" وارد جنگ فلوجه نشوند»! این دروغ شبکه دولتی انگلیس در حالی است که متن کامل گفتگوی شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی با پایگاه خبری «العهد»، دروغ بودن این ادعا مشخص را مشخص کرد.
 
* جازدن یک داعشی به عنوان معترض
بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌های ضدانقلاب، خردادماه امسال و با هدف احیای آشوب‌های شهری در ایران، با انتشار تصویر یکی از اعضای داعش او را به عنوان فردی معرفی کردند که در اعتراضات سال ۹۶دستگیر و در زندان کشته شده است.

 

اما واقعیت این است کسی که رسانه‌های بیگانه ادعا دارند توسط نهادهای امنیتی ایران کشته شده، عضو گروه داعش بوده و از سال گذشته در ادلب سوریه مشغول آموزش نظامی بود و تصاویر قبلی منتشر شده از وی، از ارتباط وی با عناصر گروهک‌های داعش خبر می‌داد.
 
تصویر حاتم مرمضی که بی‌بی‌سی مدعی است در اعتراضات ایران دستگیر شده
 

* شایعه نفت ایران در برابر غذای عراق
بی‌بی‌سی فارسی در حالی شایعه فروش نفت در برابر غذا را همزمان با جدی شدن تحریم‌ها علیه ایران پوشش داد که یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگویی عنوان کرد: اینکه ما در مقابل این صادرات، موادغذایی و خوراکی وارد کنیم خبر نادرستی است چون در حال حاضر عکس این موضوع صادق است و در واقع مواد غذایی عراق از ایران تامین می‌شود.
 
 

* وقتی اسرائیل و BBC فرق فرودگاه مهرآباد را با فرودگاه سوریه نمی‌دانند
بی‌بی‌سی فارسی ابتدای امسال و همزمان با پیروزی‌های مکرر جبهه مقاومت، به نقل از صهیونیست‌ها، تصویر میدان آزادی و فرودگاه مهرآباد را به عنوان پایگاه هوایی و مراکز هدایت پهپادهای ایران در خاک سوریه جا زد!
 
* انتساب جمله نتانیاهو به ایران
بی‌بی‌سی فارسی به منظور مقصر جلوه دادن ایران در ماجرای یمن اعلام کرد که ایرانی‌ها با اقداماتشان باعث تحریک جهان عرب  شده‌اند. این در حالی بود که هیچکدام از مقامات جمهوری اسلامی تاکنون اظهار نظری تمامیت طلبانه درباره یمن و یا فتح صنعا (که در بی‌بی‌سی ادعا شده بود) به زبان نیاورده بودند. موضوع مذکور در حقیقت جمله  «نتانیاهو» بود که برخلاف واقعیت  به ایران نسبت داده شده بود. 
 
 

* شایعه صرف‌نظر ایران از سهم ۵۰ درصدی از دریای خزر
شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی فارسی برای افزایش فشار به افکار عمومی ایران، با انتشار گزارش‌هایی سعی کرد تا وانمود کند ایران حق حاکمیت بر نیمی از دریای خزر را دارد اما به خاطر قرار گرفتن در موضع ضعف، از سهم ۵۰درصدی‌اش از دریای خزر صرف‌نظر کرده است؛ حتی در این راستا مدعی گفت‌وگو با یکی از اعضای هیات کارشناسی روسیه در مذاکرات قزاقستان به نام «صفراُف» شد. اما مدتی بعد مشخص شد که وی هیچ‌گاه عضو چنین هیات روسی نبوده است. مدتی بعد نیز کارشناس بی‌بی‌سی اعتراف کرد که هیچ سند تاریخی وجود ندارد که سهم ایران و روسیه از دریای خزر را ۵۰ -۵۰ مشخص کرده باشد. 
 
 
* حمایت از یک تروریست و سانسور اسلحه وی
بی‌بی‌سی و ضدانقلاب  هفته‌ها از یک عضو گروهک کوموله که مسلحانه در ایران فعالیت می‌کرد، حمایت کردند. آن‌ها با انتشار تصاویر برش‌خورده از فرد مذکور سعی می‌کردند حمل سلاح جنگی توسط وی را مخفی کنند. 


 
 

* ذوق زدگی از بازگشت تحریم های ایران
13 آبان ماه امسال، دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران به دستور دونالد ترامپ آغاز شد؛ تحریم‌هایی که صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار داده بود. بی‌بی‌سی فارسی یکی از رسانه‌هایی بود که  با ذوق‌زدگی سعی در «پوشش لحظه به لحظه» بازگشت تحریم‌ها انجام داد و حتی برنامه خود را به همین مناسبت یک ساعت زودتر آغاز کرد. 
 
 

* شایعه درباره خواننده  «آمریکا آمریکا» 
 بی‌بی‌سی فارسی در سال ١٣٩١ شایعه کرد که اسفندیار قره‌باغی، خواننده سرود «آمریکا آمریکا» در اعتراض به سیاست های جمهوری اسلامی گفته راضی نیست آهنگ او پخش شود،  اما این شایعه هم تکذیب شد و او حتی امسال هم این سرود را خواند.
 
 

دروغ‌های شاخدار درباره راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن، ماجرای ضرب و شتم زنان افغانستانی توسط مردان ایرانی، زیر سوال بردن معنویات و برکات سفر اربعین برای ایران و عراق، هجمه به حجاب، حمایت از تروریست‌ها،  پروژه‌های کشته‌سازی، گرا دادن به آمریکا برای افزایش تحریم‌ها و... هم از دیگر تحرکات این شبکه است که بی‌بی‌سی فارسی اگر در ادعای صداقت خود صداقت دارد باید بابت آن‌ها عذرخواهی کند.

البته می‌توان به این لیست، بحث شایعات، دروغ‌ها و شبهات بی‌بی‌سی در مستندهای پخش‌شده‌اش را هم اضافه کرد. از جمله ادعای ارتباط امام خمینی(ره) با کارتر، اسناد جعلی از دخالت آیت‌الله کاشانی، متهم کردن فرماندهان جنگ در ادامه جنگ پس از فتخ خرمهشر و... که خبرگزاری فارس در یک گزارش دیگر جداگانه به آن خواهد پرداخت.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *