کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم شانس آوردند هاشمی طبا رئیس جمهور نشد

12 دی 1397 ساعت 8:26

طرح هاشمی‌طبا برای ریاضتی شدن بودجه ایران در حالیست که تحریم‌ها اثری بیش از ۳۰ درصد بر اقتصاد ایران ندارند.


به گزارش جهان نیوز، مصطفی هاشمی‌طبا، فعال اصلاح‌طلب و از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به انتقادات مطروحه از بودجه‌نویسی دولت برای سال ۹۸ نوشته است: به‌نظر می‌رسد دستگاه‌هایی که از بودجه سال ۹۸ اعلام نارضایتی می‌کنند اساساً جنگ اقتصادی را فراموش کرده و متوجه نیستند که با توجه به تحریم‌های آمریکا چه امری در حال رخ دادن است.

او همچنین می‌گوید: دولت و سایر مسئولان فقط وعده بهتر شدن می‌دهند. در حالی که در شرایط جنگ اقتصادی نباید اینگونه وعده‌ها از زبان مسئولان گفته شود و ایجاد توقع نماید. وقتی می‌گوئیم جنگ اقتصادی، بدین معناست که درگیر هستیم، لذا درآمدهای‌مان کمتر و مشکلات‌مان بیشتر می‌شود.

هاشمی‌طبا در بخش دیگری از یادداشت خود نیز می‌نویسد: عملاً نیز می‌بینیم که در حال حاضر محدودیت‌های زیادی برکشور عارض شده و خیلی از کشورهای اروپایی نیز ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند. یقیناً آمریکا نیز برخورد سختگیرانه‌تری خواهد داشت؛ از این رو نیز چندان نمی‌توان به اروپا دل بست. از طرف دیگر چین و روسیه نیز خود اذعان داشته‌اند که اگر FATF توسط ایران تصویب نشود، نمی‌توانند با کشورمان ارتباط بانکی برقرار کنند. از این جهت باید سازمان برنامه و رئیس‌جمهور بودجه را ریاضتی‌تر می‌بستند.

*هاشمی طبا چند ماه قبل نیز در یک مصاحبه و در پاسخ به این سوال که «به نظر شما بعد از ۴۰ سال اگر به مردم بگوییم که باید ریاضت اقتصادی داشته باشیم، می‌پذیرند؟» گفته بود: ما باید به مردم حقایق را بگوییم !

به گزارش مشرق، این اظهارات هاشمی‌طبا در حالی است که او در ایام تبلیغات و انتخابات ریاست‌جمهوری هرگز سخنی از نظرات خود پیرامون «ریاضتی شدن اقتصاد و بودجه ایران» نگفته بود و بیشتر با گفتمان حمایت از آقای روحانی و البته "export oriented" شناخته می‌شد...

و آن نگفتن در کنار گفتن امروز! شائبه مهارت هاشمی‌طبا در وارو زدن سیاسی را تقویت می‌کند.

طرح هاشمی‌طبا برای ریاضتی شدن بودجه ایران در حالیست که تحریم‌ها اثری بیش از ۳۰ درصد بر اقتصاد ایران ندارند. ضمن اینکه درآمدهای دولت از قِبل صادرات غیر نفتی و محصولات کشاورزی و مالیات غیره طی سال‌های اخیر به چند برابر درآمد نفتی کشور رسیده است.

به دیگر سخن اینکه هاشمی‌طبا یا این اطلاعات را نمی‌داند و یا قصد بیان آنها را ندارد و از همین روز بر ریاضتی شدن بودجه کشور و اِعمال فشار بیشتر اقتصادی بر مردم و نهادهای اداری کشور تأکید می‌کند.

فلذا ایران و ایرانیان شانس بزرگی آورده‌اند که شاهد حضور آقای هاشمی‌طبا در کسوت ریاست‌جمهوری نیستند.

اظهارات هاشمی‌طبا درباره دستگاه‌هایی که از بودجه ۹۸ ناراضی‌اند نیز در حالیست که این قبیل نارضایتی‌ها همیشه وجود داشته و لزوماً ربطی به جنگ اقتصادی ندارد کما اینکه جنگ اقتصادی هم ربطی به ریاضتی شدن اقتصاد و بستن در خزانه ندارد اما باید اشاره کرد که کم شدن ۵۰ درصدی بودجه دفاعی کشور به هیچ وجه یک اعتراض بی‌پایه و یا سطحی نیست و مستقیماً با امنیت مردم و کشور سر و کار دارد.

ضمن اینکه برخی معتقدند این کاهش شدید می‌تواند حامل تأملات خاصی نیز باشد...


کد مطلب: 662956

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/662956/مردم-شانس-آوردند-هاشمی-طبا-رئیس-جمهور-نشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com