پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

راهبرد جوانی نظام در روند انتصابات رهبر انقلاب

سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 662893
رهبری همچنین در بیانات نوروزی ابتدای امسال تأکید کردند: «در مدیریّت هم هرجا جوان ها باشند، مدیریّت، مدیریّت با‌نشاط‌تری خواهد بود و توصیه‌ ما این است که در مدیریّت های مختلف، جوان ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.»
راهبرد جوانی نظام در روند انتصابات رهبر انقلاب
به گزارش جهان نيوز، محمد ایمانی تحلیلگر سیاسی در صفحه شخصی خود نوشت: 

حکم اخیر مقتدای اخیر انقلاب درباره ریاست جدید "مجمع تشخیص مصلحت نظام" را باید در متن اهتمام و راهبرد کلان ایشان دید؛ راهبرد جوانی و شادابی هر چه بیشتر نظام در آغاز دهه پنجم انقلاب. این اهتمام از باور ایشان مبنی بر اینکه بار اصلی انقلاب و نظام و کشور بر دوش جوان هاست و جوانان باید لکوموتیو پیشران قطار انقلاب باشند، بر می خیزد. 

رهبر انقلاب 24 مهر 1390 در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه کرمانشاه فرمودند "ما امروز در مسئولیتهای مختلف به این روحیه‌ نشاط  جوانی نیازمندیم. نسل جوان، بار انقلاب را بر دوش داشته و در آینده هم خواهد داشت. هم امروز که روز مجاهدت و ایستادگی و بصیرت و صبر در گذرگاه انقلاب است، و هم در آینده که مسئولیتها و مأموریتهای زیادی در عرصه‌های مختلف بر دوش شما جوانان خواهد بود".

ایشان در همان دیدار تاکید کردند: "یک سؤال این است که مسئله‌ی پیری و جوانی نظام چگونه قابل تحلیل است؟ آیا نظام اسلامی پیر خواهد شد؟ ازکارافتاده خواهد شد؟ برای اینکه چنین وضعی پیش نیاید، آیا راهی وجود دارد؟ این سؤالات باید در مراکز فکر و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بین اصحاب فکر مطرح و بحث شود؛ باید روی اینها فکر شود".

رهبری  همچنین در بیانات نوروزی ابتدای امسال تأکید کردند: «در مدیریّت هم هرجا جوان ها باشند، مدیریّت، مدیریّت با‌نشاط‌تری خواهد بود و توصیه‌ ما این است که در مدیریّت های مختلف، جوان ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.»

البته ایشان صرفا در طرح بحث متوقف نماندند و با برخی انتصابات در چند سال اخیر، در عمل هم به برآورده کردن تدریجی این ضرورت اهتمام کرده اند. روند این تغییرات به قدری مهم بود که سایت شبکه دولتی انگلیس پارسال نوشت "سال ۹۶ سال تغییرات مناصب مهم در سیاست ایران و از نظر تعداد تغییرات و انتصابات در مشاغل ارشد جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر کمنظیر بود. می‌توان بخشی از مهمترین جابجایی‌ها در سطوح عالی را در تغییرات و انتصابات رهبر جمهوری اسلامی دید".

اهم برخی از انتصابات چند سال اخیر رهبر انقلاب که دقت ناظران را به خود جلب کرده، به این شرح است:

آیت الله رئیسی به جای مرحوم آیت الله واعظ طبسی در آستان قدس رضوی

سرلشکر موسوی  به جای سرلشکر صالحی در فرماندهی کل ارتش

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی (46 ساله)  به ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

حجت الاسلام محمد قمی 38 ساله به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی 

حجت الاسلام حاجی علی اکبری 54 ساله به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سپس امامت نماز جمعه تهران 

حجت الاسلام  ابوترابی‌فرد به امامت نماز جمعه تهران 

سید پرویز فتاح 54 ساله به جای مرحوم نیری در کمیته امداد امام خمینی

تغییر درنمایندگان ولی فقیه در برخی استان ها و امامت جمعه برخی مراکز استان

برخی تغییرات در اعضای مجمع تشخیص و شورای انقلاب فرهنگی و جوان تر کردن ترکیب این دو نهاد مهم

مشخصا درباره انتصاب اخیر رئیس "مجمع" یادآور می شود مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی که چهره کم نظیر فقهی بودند، هنگام انتصاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت، 69 سال داشتند و اکنون جانشین آن مرحوم (آیت الله آملی لاریجانی) که او هم از فقیهان پر تلاش و فرهیخته می باشد 58 ساله است. همین طور است مقایسه سنی آیت الله رئیسی با آیت الله مرحوم واعظ طبسی.

نکته مهم دیگری که در همین زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، تعیین قریب الوقوع رئیس جدید رئیس دستگاه قضایی با توجه به مسئولیت مهم و وقت گیر آیت الله آملی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت  و مسئولیت مجمع در دور جدید مبنی بر نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است. تغییر و تحول قریب الوقوع در راس دستگاه قضایی می تواند روح تازه ای در این دستگاه بدمد و منشاء تحولات جدید و مورد انتظار در فصل نوین قوه قضائیه باشد.

در عین حال نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، خدمات مدیران پیشین و پیش کسوت قبلی در دستگاه ها و نهادهای مختلف است. جوانگرایی به معنای نادیده گرفتن خدمات مسئولان پیشین نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *