پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دنیا کریسمس را جشن بگیرد اما ملت رنجدیده یمن را فراموش نکند

سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 662880
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نوشت: در حالی که آغاز سال نو میلادی خنده بر لبان میلیون ها نفر در سراسر دنیا کاشته، ائتلاف سعودی با ادامه حملات و کشتارهای خود، ملت یمن را غرق در مصیبت بیشتر کرده است.
به گزارش جهان نيوز، «محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن طی با انتشار یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با این عنوان که «برای آغاز سال نو میلادی شاد باشد و غم ملت یمن را فراموش نکنید»، وضعیت مصیبت بار مردم یمن را سنگ محک وجدان بشری دانست.

  در مقدمه این یادداشت آمده است: در وهله نخست، با نگاهی گذرا به مواد اساسنامه دیوان کیفری بین المللی معروف به اساسنامه رم، متوجه می‌شوید که چند برابر تمام جنایات طبقه بندی شده در آن، در جمهوری یمن روی داده است.

نویسنده افزود: یمن تقریبا چهار سال است به صحنه عملیات نظامی تحت رهبری دولت ایالات متحده تبدیل شده است، به گونه‌ای که آمریکا هم از جنگ پشتیبانی می‌کند و هم از ادامه آن دفاع می‌کند با وجود اینکه این جنگ  در زمینه های مختلف اساسنامه رم و حقوق بین الملل و بشردوستانه را نقض کرده است، نظیر هدف گیری غیرنظامیان و تکه پاره کردن آنها، هدف قرار دادن اقشار غیرنظامی به راه انداختن گرسنگی، گسترش بیماری های اپیدمی و سایر جنایاتی که دشمن آمریکایی، سعودی و اماراتی و متحدان آن در یمن مرتکب می‌شوند.

الحوثی تاکید کرد: این جنایات مستند شده و توسط بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد اعلام شده است، متأسفانه آمار جنگ را بدون تغییر در تقریبا دو سال حفظ کرده اند، که باعث کم توجهی جهان به شدت تراژدی انسانی شده که توسط ائتلاف متجاوز در یمن ساخته شده است.

وی ادامه داد: آمار و ارقامی که بسیاری از سیاستمداران در مورد جنگ فراموش شده در یمن به آن اشاره می‌کنند درست نیست، آنها همواره عدد ثابتی را بیان می‌کنند، مثلا می‌گویند فقط ده هزار غیرنظامی در یمن کشته شدند و هشتاد و پنج هزار کودک از گرسنگی و بیماری در یمن جان باخته‌اند.

نویسنده تصریح کرد: اینها آمار و ارقامی است که سازمان ملل از سال 2016  درباره شمار تقریبی غیرنظامیان کشته شده اعلام می‌کند درحالی که چند برابر این آمار بر اثر تبعات جنگ اعم از قحطی و وبا و یا حملات مستقیم متجاوزان از بین رفته اند، کما اینکه تاکنون شمار جانباختگان ناشی از سوء تغذیه در یمن اعلام نشده است و تنها اخیرا هشدار داده شده که نیمی از ساکنان یمن یعنی قریب به چهارده میلیون نفر به زودی در آستانه گرسنگی هستند و کاملا به کمک های بشردوستانه وابسته هستند.

الحوثی گفت: به روز رسانی نشدن آمار و ارقام جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی در یمن به معنای عدم جدیت کامل برای رسوا کردن رژیم سعودی و حامیان آن است بلکه به دنبال سرپوش گذاشتن بر آن هستند، یعنی آنچه که در رسانه های جهانی اعلام می‌شود خلاف واقعیت است؛ با این حال ما درک می‌کنیم که دنیا حالا دیگر فهمیده رنج و مشقت در یمن نیاز به توجهی فوری دارد، قبل از اینکه فرصت از دست برود و اینکه تمایل به حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن وجود دارد.

نویسنده تصریح کرد: ما در صنعا تعهد به نتایج رایزنی‌ها در سوئد را بسیار مهم می‌دانیم و آن را جدی می‌گیریم و مطمئن هستیم که آنچه که ما برای پیشبرد روند صلح ارائه دادیم، به نفع ملت است و ما برای انجام هر کاری برای رسیدن به روند صلح تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: شاید مهم ترین گام پایبندی به استقرار مجدد در بندر الحدیده و اجرای یکجانبه مهم ترین نقطه در توافق سوئد بود در حالی که تاکنون شاهد هیچ پیشرفت قابل توجهی از سوی کشورهای ائتلاف آمریکایی و سعودی و متحدان اماراتی و مزدوران آن در یمن در تکمیل مراحل استقرار مجدد نیستیم.

نویسنده ادامه داد: ما به شما یادآوری می‌کنیم که با همکاری برای موفقیت تلاش های صلح و تلاش های نماینده سازمان ملل متحد نگذاشتیم جنایات ائتلاف در کشتار کودکان یمن ادامه پیدا کند تا ببینیم که جشن های سال نو میلادی با حضور آنها و نه تصاویر خاطرات آنها برگزار می‌شود.

الحوثی گفت: ما دمی‌خواهیم  در آستانه عید کریمس که دنیا به مناسبت آن در جشن و شادی است، بگوییم با هر گلی که هدیه می‌دهید، درکشوری که نام آن یمن است، مردم از گرسنگی می‌میرند و مقصر آن دولت های آمریکا، عربستان و امارات و متحدانشان هستند که بدون اجازه سازمان ملل در آنجا مرتکب جرم می‌شوند.

وی افزود: دنیا باید بداند در ازای هر لبخندی که عید بر لب‌ها می‌نشاند، ائتلاف سعودی، خنده‌های کودکان یمنی را برای همیشه دفن می‌کند.

الحوثی گفت: در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این روزها را غرق شادی و پایکوبی هستند،  ائتلاف سعودی-آمریکایی با تشدید و تداوم حملات و تحریم های خود علیه یمن می خواهد ملت یمن را از پای در آورد.

نویسنده تصریح کرد: در حالی که رژیم‌های عربستان و امارات برای بهبود چهره خود مراسم مذهبی مسیحیان را به کشورشان می آورند، سلاح های ممنوعه را هم برای ارتکاب جنایات در حق کودکان و زنان یمنی به این کشور می‌رسانند.

وی افزود: در حالی که رژیم های امارات و عربستان به پولی که برای جشن کریسمس خرج می‌کنند، مفتخرند کودکانی در یمن هستند که غذایی جز برگ درختان برای زنده ماندن نمی یابند.
الحوثی گفت: از همین رو از آزادگان عالم می‌خواهم در کنار شادیشان از غم های دنیا هم بخصوص اوضاع مصیب بار ملت یمن هم یادی کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *