جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

میرزاده: در حادثه زاهدان بی‌عرضگی کردند

سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 662699
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در مدرسه زاهدان که ۴ دانش‌آموز سوختند شاهد بی‌عرضگی مسئولان مدرسه و ناحیه ۲ زاهدان بودیم. این همه مدارس غیر استاندارد در کشور وجود دارد و مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» هستند.
میرزاده: در حادثه زاهدان بی‌عرضگی کردند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، حمایت میرزاده در جلسه تشریح بودجه سال 98 آموزش و پرورش که توسط کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: باید کارهای پژوهشی انجام دهیم که آیا آموزش و پرورش متولی تمام برنامه‌هایی هست، که هم اکنون انجام می‌دهد؟ هم اکنون آموزش و پرورش وظایفی را عهده‌دار شده که حتی بیشتر از تکالیف قانون اساسی است و قطعا با این بودجه نمی‌تواند پاسخگوی آنها باشد.وی افزود: مدیران مدارس فقط باید به بخشنامه‌های تکرای و هزینه‌بر ادارات پاسخ دهند و حتی برای این موضوع نیز وقت کم می‌آورند.

دولت باید مشخص کند آموزش و پرورش در اولویت هست یا خیر
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که برنامه ششم توسعه تاکید کرده است که دولت باید کوچک شود، گفت: تفویض اختیار و تمرکززدایی باید در آموزش و پرورش انجام شود، از سوی دیگر دولت باید تعیین کند که آیا آموزش و پرورش در اولویت است یا خیر، تا به امروز که این وزارتخانه در اولویت نداشته است، چرا که اگر داشت با وجود شرایط بودجه‌ای دولت که با تنگناها و محدودیت‌ها مواجه هست باز هم می‌توانستند آموزش و پرورش را بهتر اداره کنند.

آموزش و پرورش از سال 88 بدهی انباشته دارد
میرزاده تصریح کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد سال آینده 10 درصد از یارانه‌ها  را کم کند مشکل آموزش و پرورش قابل حل است و سال بعد را بدون بدهی آغاز خواهد کرد. هم اکنون این وزارتخانه هر سال با بدهی انباشته شده از سال قبل وارد سال جدید می‌شود که این مطالبات روی هم جمع شده و هم اکنون آموزش و پرورش از سال 88 تا به امروز به فرهنگیان بدهی دارد.

اگر یک چهارم بودجه 98 را به آموزش و پرورش بدهند بدهی‌هایش صفر می‌شود
وی عنوان کرد: اگر معادل یک چهارم بودجه سال 98 به آموزش و پرورش بودجه بدهند فقط می‌تواند بدهی‌هایش را صفر کند. از سوی دیگر باید قوانین را اصلاح کنیم، یعنی برخی از قوانین که به نفع فرهنگیان نیست لغو شده و قوانین جدیدی نوشته شود. همچنین با بررسی و نظارت باید بدانیم کدام قوانین در آموزش و پرورش به نفع فرهنگیان است، اما اجرا نمی‌شود. اگر بتوانند این موارد را به صورت دقیق به مجلس بگویند می‌توان تا حدودی رضایت را در فرهنگیان ایجاد کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که آیا می‌دانید در ماجرای مدارس خاص و کنکور چند ماه هست که در مجلس چه‌ها می‌کشیم، تاکید کرد: درباره این موارد هیچ صدایی از فرهنگیان در نیامد و برخی افراد به آسانی توانستند نظر مساعد رئیس جمهور را گرفته و اجازه ندادند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس تیزهوشان اجرا شود.

بی‌عرضگی آموزش و پرورش در حادثه آتش‌سوزی زاهدان
میرزاده بیان کرد: در مدرسه زاهدان که 4 دانش‌آموز سوختند شاهد بی‌عرضگی مسئولان مدرسه و ناحیه 2 زاهدان بودیم. این همه مدارس غیر استاندارد در کشور وجود دارد و مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» هستند.
وی بیان کرد: بگذارید صادقانه صحبت کنم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آرمانی است و آرزوهایی را مطرح می‌کند که برای آموزش و پرورش داریم، اما باید کارشناسان و فرهنگیان به ما بگویند به عنوان مثال برای اجرای 5 تا 10 درصد سند تحول بنیادین باید چه اقداماتی را انجام دهیم.

تفاوت صدبرابر حقوق کارمندان برخی وزارتخانه‌ها با آموزش و پرورش
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم اکنون رئیس جمهور کل اعتبارات آموزش و پرورش را به تعداد دانش‌آموزان تقسیم کرده، اما می‌خواهیم برای یک بار آن را به تعداد معلمان تقسیم کند که بر این اساس به هر کارمند رسمی 2 میلیون تومان می‌رسد و در چنین شرایطی باید گفت که فاصله برخی وزارتخانه‌ها به لحاظ حقوقی با آموزش و پرورش صد برابر است.

زحمات بسیار وزارت نفت و نیرو برای دریافت بودجه
میرزاده تصریح کرد: هیچ مدرسه ابتدایی را نمی‌توانیم تعطیل کنیم، حتی اگر یک دانش‌آموز داشته باشد؛ برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو و نفت برای گرفتن بودجه واقعاً زحمت بسیاری می‌کشند و فقط هم شعار نمی‌دهند،‌بلکه با آمار و ارقام و به صورت کاملاً کارشناسانه از بودجه مد نظر خود دفاع می‌کنند و دست آخر نیز حق خود را می‌گیرند.

وی عنوان کرد: این روند باعث شده تا در مجلس نیز هر موضوعی که مطرح می‌کنند بودجه برای آن بگیرند؛ برخی دستگاه‌ها برای بودجه یک بند و تبصره بسیار حساب‌شده رفتار می‌کنند. به عنوان مثال برای هر طرح و لایحه‌ای که قرار است در مجلس بررسی شود حتی در دور افتاده‌ترین روستاها، کارمندان خود را مجاب می‌کنند که با نماینده شهر‌شان دیدار داشته باشند و آنقدر در این رابطه سازمان‌یافته عمل می‌کنند که نظر مجلس را هم تغییر می‌دهند، اما درباره آموزش و پرورش نه تنها معلمان نمی‌توانند نمایندگان مجلس را توجیه کنند بلکه گاهی موارد نماینده‌ای که خودش هم معلم است با بودجه مورد نیاز مخالفت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *