پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۵

پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور سنگین است/ قوه قضائیه ضعف رسانه‌ای دارد

يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب: 662371
در پرسش و پاسخ دانشجویی با معاون فرهنگی قوه قضائیه موضوعات مختلفی از جمله جرم سنگین برادر جهانگیری مطرح شد.
پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور سنگین است
به گزارش جهان نيوز، عصر امروز نشست پرسش و پاسخ به مناسبت نهم دی‌ماه در دانشگاه یاسوج با حضور حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه برگزار شد.
در این نشست معاون قوه قضاییه با اشاره به این که ذاتا فردی دانشگاهی هستم اظهار کرد: خودم را میهمان قوه قضاییه می دانم چرا که از دانشگاه آمده‌ام و تعلق به دانشگاه دارم.

برخی واژه‌ها را برای برجام به کار نبریم
این مسؤول با بیان اینکه امروز در دانشگاه‌ها فراوان از شبهات شنیده می‌شود تصریح کرد: وقتی شبهه‌ها زیاد می شوند گاه باورمان می‌شود لذا باید با افراد آگاه ارتباط داشته باشیم.
معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه افزود: باید در مورد فتنه‌های آتی آگاهی لازم را داشته باشیم چرا که دشمن کار خود را تعطیل نمی‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش‌های برخی دانشجویان با بیان اینکه نباید از برخی واژه‌ها حتی برای برجام استفاده کرد افزود: هر چند در برجام اشکالات فراوانی هست و سهل‌انگاری‌هایی از روی عجله در آن انجام شد اما مستحق گرفتن برخی عناوین نیست.

صادقی گفت: آقای ظریف به تازگی به این نکته اشاره کردند که اگر الان با آمریکا مذاکره می کردیم سخت‌گیری بیشتری داشتیم.

ضعف در روابط عمومی قوه قضاییه
وی در پاسخ به سؤالی که چرا اخبار قوه قضاییه بسیار ضعیف به گوش مردم می‌رسد و انعکاس خوبی ندارند افزود: خود من نیز همین گفته شما را قبول دارم که ضعیف عمل می‌کنیم اما حجم برخی پرونده‌ها بسیار سنگین است و پرونده اخیر مفاسد اقتصادی 100 جلد بوده و زحمات زیادی برای تنظیم آن‌ها کشیده شده است اما مشکل این است که اگر از خود مفاسد اقتصادی 100 خبر شنیده می‌شود از اجرای حکم تنها یک خبر شنیده می‌شود.

این مسؤول در قوه قضاییه علاوه بر ضعف در روابط عمومی قوه قضاییه بخشی از ضعف‌ها را در ارائه اخبار مربوط به برخوردها را به خود رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها معمولا به دنبال اخبار زرد می‌روند اما خبرهای برخوردها با جرائم انگار چندان مشتری نزد خبرنگاران ندارد.

وی بخشی از ضعف را مربوط به اطلاع رسانی ضعیف در دستگاه قضایی دانست و بخش دیگر را هم معذوراتی ذکر کرد که این دستگاه در اعلام اخبار دارد و در همین خصوص گفت: اگر اجازه رهبری معظم انقلاب نبود در همین پرونده‌های اخیر حق انتشار برخی اخبار را نداشتیم.

دلیل تشکیک در پرونده 3 هزار میلیاردی
معاون فرهنگی قوه قضاییه به نمونه‌ای از پرونده‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها اشاره کرد و گفت: در پرونده 3 هزار میلیاردی چند نفر محکوم شدند و اعدامی هم در پرونده داشتیم خود سه هزار میلیارد تومان که برگشت خورد جرائم آن هم برگشت خوردند اما چون خاوری یکی از مرتبطین با این پرونده فراری است همه فکر می‌کنند اتفاقی نیفتاده است.

صادقی در پاسخ به سؤال دانشجویی که چرا تنها با مردم برخورد می‌شود و با دولتی‌ها برخورد نمی‌شود اظهار کرد: با مسؤولان هم در جای خود برخورد می‌شود که در مسئله ارز و سکه در حال رسیدگی به پرونده برخیمسؤولان هستیم و دادرسی آن تمام شده و به اتهامات معاون بانک مرکزی و همچنین رئیس سابق بانک مرکزی رسیدگی می‌شود و ممنوع‌الخروج هستند و دادخواست به دادگاه می‌رود.

برخورد ظریف با اظهارات ظریف
این مسؤول در قوه قضاییه به پرونده برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون رئیس‌جمهور هم اشاره کرد و گفت: این پرونده‌ها هم مفتوح بوده و در حال پیگیری هستند و پرونده برادر معاون رئیس‌جمهور سنگین است و می‌دانید که پرونده‌های مرتبط با بانک‌ها پیچیده و تو در تو هستند و رسیدگی به آن‌ها سخت است.

وی با بیان این که پرونده این افراد در دادگاه انقلاب نیست اظهار کرد: این پرونده‌ها روال طبیعی خود را طی می‌کنند و ربطی به مسائل اخیر ندارند.

صادقی در پاسخ به سوال دانشجویی که آیا به دلیل اظهارات ظریف وزیر امور خارجه نباید در دادگاه رسیدگی شود اظهار کرد: برخورد با ظریف قدری ظریف است و ما هم با ظرافت برخورد کردیم.

وی در خصوص موضوع پولشویی مطرح شده از سوی ظریف اظهار کرد: قانون مبارزه با پولشویی داریم و شورای عالی پولشویی فعال است که مشتمل بر 5 وزیر بوده و مسوولیت آن با وزیر اقتصاد است.

صادقی ادامه داد: هر کسی اطلاعاتی در مورد پولشویی دارد باید اطلاعات خود را به دبیرخانه بدهد و وظیفه ظریف این است که اطلاعات خود را در دولت پیگیری کند تا از طریق شورای عالی مبارزه با پولشویی به قوه قضاییه ارسال کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه اظهارات خود را با بیان اینکه برخی در بیرون از کشور به دنبال بهره‌برداری از چنین اظهاراتی هستند خاطرنشان کرد: باید پاسخ این اظهارات برای اذهان عمومی داده شود و خود آقای ظریف هم منظور خود را قاچاق‌‌های میلیاردی کالا بیان کرده است.

حصر کاملا قانونیست
وی در خصوص حصر سران فتنه هم با بیان این که نمونه‌هایی از حصر را در دوران پیامبر داشته‌ایم گفت: سه نفر از فرمان رسول خدا برای حضور در جنگ تبوک سرپیچی کردند و به نبرد نرفتند و از سوی پیامبر و یاران پیامبر و حتی همسرانشان حصر اجتماعی شدند.

صادقی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی برای امنیت کشور این کار را کرد و کاملا هم قانونی است اما این که آیا باید مجازات شوند بحث دیگری است.

هر مسوولی چندین و چند حساب دارد
وی با بیان اینکه هر شخص عادی هم می‌تواند تا 5 و 6 حساب و حتی بیشتر داشته باشد اظهار کرد: من هم که در حوزه نشر کار می‌کردم باید هر سال یک حساب جدید در یک بانک برای کارهای خود باز کنم و هنگامی که در دانشگاه رئیس بودم تا 16 حساب برای امورات مختلف از دانشجویی گرفته تا سایر کارها باز کرده بودیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه رئیس‌جمهور هم از اول انقلاب تاکنون مسوولیت های مختلفی داشته و حتما ایشان و سایر مسؤولان و ما هم در مسوولیت‌های مختلف حساب‌هایی باز کرده‌ایم خاطرنشان کرد: تعجب از برخی نمایندگان مجلس است که می‌دانند و تکرار می‌کنند.

وی در خصوص موضوع جاسوسی که به دختر رئیس قوه قضاییه نسبت داده‌‌اند هم گفت: دختر رئیس قوه به غیر از کربلا و مکه تاکنون هیچ جا نرفته و این اتهامات را کانال‌های ضد انقلابی می‌زنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
پرسیدند ابوذر چرا از مرگ می ترسند ؟
پاسخ داد :زیرا چیزهایی را که نباید بردارند ،برداشته اند و چیزهایی را که باید بردارند برنداشته اند .......
Iran, Islamic Republic of
باید برادر جهانگیری و برادر روحانی را دادگاه علنی بر پا بشه
چطو به معاونین احمدی نژاد گیر دادن ولی کار اینها چرا ندارند قده قضاییه باید با شجاعت پیش بره و از کسی نترسه
مالک
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر براي قضات سخت است حمل اوراق ان من حاضرم اسناد را در وانت يا نيسان بارگيري و حمل تا درب دادگاه و تخليه بصورت مجاني انجام دهم اين سهم من از مبارزه با فاسد بقيه دست قضات شجاع را ميطلبه
Iran, Islamic Republic of
املی لاریجانی تا از قوه قضاییه نرفته است باید به پرونده اختلاس های کلان : حسین فریدون - مهدی جهانگیری رسیدگی بکند .