جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

خبرگزاری دولتی: به SPV اروپا امید نبندید

يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 662361
مردم و به ویژه تجار و بازرگانان داخلی نباید منتظر "معجزه" از ساز و کار SPV باشند، چرا که اساسا نه به لحاظ محتوا و نه لجستیکی اروپا توان این کار را ندارد.
خبرگزاری دولتی: به SPV اروپا امید نبندید
به گزارش جهان نيوز، ایسنا در گزارشی نوشت: بر اساس اعلام اتحادیه اروپا قرار است SPV (ساز و کار ویژه مالی ) تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی به عنوان راهی برای حفظ و ارتقای داد و ستدهای مشروع با ایران مستقر شود، اما به نظر می‌آید این ساز و کار در گام نخست صرفا نیازها و کالاهای "انسانی" را در برمی‌گیرد.

بعد از 9 ماه مذاکرات سیاسی، اقتصادی قرار است در روزهای منتهی به پایان سال جاری میلادی این ساز و کار ویژه مالی (SPV) اعلام شود با این حال به نظر نمی‌آید مذاکرات پس از اعلام آن پایان یابد. با توجه به تلاش آمریکا برای از بین بردن تلاش اروپا در همکاری با ایران برای حفظ برجام، پیش‌بینی می‌شود تحریم‌ها و تهدید به تحریم از سوی آمریکا یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلاتی است که SPV را تهدید می‌کند.

در عین حال نکته حایز اهمیت که مهم‌تر از آغاز شدن یا نشدن فعالیت SPV در یک هفته باقی مانده تا پایان سال جاری است و مردم و به ویژه تجار و بازرگانان داخلی باید نسبت به آن آگاه باشند، این مساله است که با آغاز به کار SPV نباید منتظر "معجزه" از این ساز و کار داشته باشند، چرا که اساسا نه به لحاظ محتوا و نه لجستیکی اروپا توان این کار را ندارد و از سویی حاصل کار SPV به سرعت نشان داده نخواهد شد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از منابع نزدیک به مذاکرات فنی و سیاسی ایران و اروپا، عملیاتی شدن این ساز و کار بسیار زمان‌بر، با محدودیت‌های بسیار و پیچیده و نیازمند آزمون خطا در ماه‌های بعد از آغاز فعالیتش است. به عبارتی همان‌طور که برجام در چند مرحله اجرایی شد، پیش‌بینی می‌شود عملیاتی شدن این ساز و کار نیز در چندین مرحله انجام شود.

علاوه بر این، در شرایطی که آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را تحریم یا تهدید به تحریم می‌کند، اجرایی کردن این ساز و کار به مراتب سخت‌تر از پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی است که روی کاغذ انجام شده است.

بر اساس اعلام مقامات اروپایی یکی از مهم‌ترین اهداف SPV، باز کردن مسیر فعالیت شرکت‌های کوچک اروپایی با ایران است که دامنه فعالیت‌شان چندان در آمریکا تعریف نمی‌شود و از تهدید و تحریم آمریکا خارج هستند.

با توجه به این‌که بیش‌ترین صادرات ایران به اروپا از گذشته تا کنون در حوزه انرژی و نفت بوده است و در حال حاضر فقط دو کشور ایتالیا و یونان با توجه به معافیت‌هایی که از سوی آمریکا به هشت کشور داده شده هم چنان خریدار نفت ایران هستند، به نظر نمی‌آید صادرات زیادی در این حوزه از سوی ایران در آینده به اروپا شاهد باشیم.

به علاوه، به نظر نمی‌آید SPV این امید را پیشاپیش به ایرانی‌ها و شرکت‌های خریدار نفت ایران بدهد که می‌توانند در این چارچوب به تعامل با ایران بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا بپردازند یا SPV این توان را داشته باشد که از تحریم‌های آینده آمریکا خود را مصون نگه دارد.

یادآور می‌شود، تجار و بازرگانان و نیز مردم نباید توقع داشته باشند با اعلام آغاز به کار SPV این شرکت و فعالیت‌هایش به سرعت عملیاتی شود، چرا که این روند تا حدود زیادی زمان‌بر خواهد بود. این زمان‌بر بودن نه صرفا به خاطر فشارهای آمریکا، بلکه به خاطر ساختار جدید این شرکت در اروپا است که بی‌سابقه است و برای شرکت‌ها و کشورهای اروپایی موضوعی جدید است و طبیعی است که ملحق شدن به این ساز و کار زمان بر باشد. به علاوه آمریکا حتما شرکت‌ها و کشورهای دیگر را نسبت به همکاری با SPV تهدید به تحریم می‌کند از این رو SPV راه بسیار دشواری را پیش رو دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مالک
Iran, Islamic Republic of
یعنی نیایم تو خیابونو بزنیم برقصیم بگیم روحانی مچکریم؟؟!!!


یعنی ممد جواد دیگه امیر کبر نیست؟؟!!

خدایی؟؟!!!!

همش کشک بود؟؟!!!

رای منو پس بده؟؟!!!!

تَکرار میکنم. خخخخخخ!!!!