جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۲
۱۵۵
پاسخ مستند و قابل تامل دکتر زاکانی به محسن هاشمی

مستندات قابل تامل درباره سال‌ها شبهه افکنی آیت الله هاشمی برای تقلب در انتخابات +اسناد و فیلم

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 662045
جنابعالی در واکنش نسبت به اظهارات بنده، از لفظ "افراطی" و کسانی که به منافع ملی ضربه زده‌اند بهره برده‌اید! به نظر شما معیار افراط و افراطی‌گری چیست و چه کسانی لایق چنین وصفی هستند؟
مستندات قابل تامل درباره سال‌ها شبهه افکنی آیت الله هاشمی برای تقلب در انتخابات +اسناد و فیلم
گروه سیاسی جهان نيوز: «هاشمی در سال ۸۴ خواهان ابطال انتخابات بود»، عبارتی بود که دکتر زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد که با واکنش محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی مواجه شد اما در این واکنش خبری از ارائه سند و یا پرداخت به جزئیات نبود بلکه شامل استفاده از عناوین تهمت آلودی نظیر «افراطی» هم بود. حال دکتر زاکانی در آستانه یوم الله نهم دی با استفاده از صحبت های خود مرحوم هاشمی، پاسخ محسن هاشمی را طی نامه ای خطاب به وی منتشر کرده اند.


جناب آقای محسن هاشمی
سلام علیکم
جنابعالی در واکنش به بخشی از اظهارات بنده در میان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که حاوی نقد مستدل به عملکرد و گفتار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، در نامه ای خطاب به اینجانب از تعبیراتی استفاده کرده‌اید که جدای از ناروا بودن و تهمت زدن، با شخصیت‌هایی تناسب دارد که شما بهتر از بنده با آن‌ها آشنایی دارید.

جنابعالی در واکنش نسبت به اظهارات بنده، از لفظ "افراطی" و کسانی که به منافع ملی ضربه زده‌اند بهره برده‌اید! به نظر شما معیار افراط و افراطی‌گری چیست و چه کسانی لایق چنین وصفی هستند؟

جنابعالی به جای پاسخ مستدل گفته‌اید: "البته همانگونه که گفتم آشکار شدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ دادن بنده نیست."

آقای هاشمی! اجازه بدهید برای روشن شدن افراط و افراطی گری از اظهارات پدر مرحومتان بهره ببرم.

ایشان در اواخر سال 1392، در جمع اعضای حزب اصلاح‌طلب اراده ملت ایران می‌گویند: «تندروی گاهی کار را خراب می‌کند... ما خودمون دهه اول انقلاب دچار تندروی شدیم، تندروی‌هایی کردن که عده‌ای از مردم را رنجاندن، البته اکثریت اینکار را نکردن، یه عده‌ای رنجیدن، نباید اینکارها را انجام می‌دادن... باید تندروی نمی‌کردن، دادگاه‌ها تندروی کردن، هرکسی از بخش‌های مختلف تندروی کردن، نباید اینطوری می‌شد، بعدش هم تندروی‌ها عوض شد و نوع دیگری پیدا کرد...»

اما به راستی منظور مرحوم هاشمی از افراطی گری و افراط گریان چیست و کیست؟

باز هم اجازه می‌خواهم برای روشن‌تر شدن معنای افراط، از اظهارات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بهره ببرم.

آقای هاشمی در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۵ با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده‌ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب وغیرقابل‌قبول درباره بدحجاب‌ها چنین می‌گوید: «ما الآن افرادی را می‌بینیم و هرقدر نصیحت می‌کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومت‌های منفی هست و خانم‌هایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی‌اند که مقداری از مویشان بیرون باشد؛ تابه‌حال با این‌طور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده‌ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازه‌ها این‌گونه مسائل ترویج می‌شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی‌شود و این‌ها خطرناک است و فکر می‌کنم که پس از هفت سال تحملمان هم تمام بشود. مردم حزب‌الله چند بار طغیان و دیدید که در خیابان‌ها ریختند و از همین تریبون نماز جمعه، وزیر کشور و دیگران خواهش کردند و به آن‌ها وعده دادیم که این‌ها خودشان آدم می‌شوند و بازمی‌بینیم که مثل‌اینکه این‌ها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند»
جالب‌تر از این اظهارات، خطاب کردن زنان بدحجاب به دزد و ضد انقلاب در دهه شصت توسط پدر مرحومتان است؛

به این متن خبری توجه کنید: «آقای هاشمی در ادامه با دزد خطاب کردن این زنان و همسرانشان می‌گوید:"فکر شده که این‌ها نوعاً آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر این‌جوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای این‌ها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین‌جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که این‌جوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها این‌ها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، این‌ها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون این‌ها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همان‌جا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید این‌ها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آن‌ها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به این‌ها نخواهد داد.»

مرحوم هاشمی در پایان خطبه نماز جمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی‌ها گفت: «ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به این‌ها اهانتِ مرگ بر بی‌حجاب و این‌ها نکنید، بذارید این‌ها کم‌کم بفهمند، اما نمی‌فهمند؛ بعضی‌هایشان عناد دارند، بعضی‌هایشان اصولاً ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند این‌جوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. به‌هرحال مطمئن باشید که از این به بعدان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمی‌کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس‌باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند.»

 
آقای مهندس هاشمی
پدر مرحومتان تا اینجای کار، زنان بدحجاب و بی حجاب را دزد و ضد انقلاب معرفی کرده است و حتی به دنبال مصوبه‌ای از شورای عالی قضایی برای فرستادن این زنان به اردوگاه کار اجباری است.

مرحوم هاشمی در خطبه‌ای دیگر، زنان بدحجاب را بی شعور هم خطاب می‌کند.

به این اظهارت هم توجه کنید: "آقایانی که به کشورهای غربی رفته‌اند، می‌بینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانم‌هایی که فکر می‌کنند به نام آزادی و...، این حرف‌ها زده می‌شود، چه می‌کنند؟ وقتی‌که غرب، جنس زن را به‌صورت مانکن در ویترین فروشگاه‌ها می‌گذارد تا زیرپوش، سینه‌بند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟! اگر زن‌ها یک‌ذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند.
البته پدر جنابعالی دقیقاً 5 سال بعد (سال 1370) و در زمان ریاست جمهوری، حرفی متناقض با این اظهارات تند و افراط گونه و 180 درجه برعکس می‌گوید.

آقای هاشمی در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی می‌گوید: "دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم این‌ها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه این‌طور نمی‌شود... به‌تدریج ما اولاً این‌همه داره نصیحت می‌شود این‌همه داره توجیه می‌شود این‌همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی می‌شود مواظبش هستند اگر فکر می‌کنید که اقدام دولت این باید باشد که آن‌چنان بگیروببند بکند که دیگه هیچ‌کس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می‌کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می‌خواهند یه مقداری افراط به نظر می‌رسد پیش می‌آید.
حالا به نظر شما منظور پدر مرحومتان از افراط گری و تندروی در اوایل انقلاب چه بوده و چه کسانی مدنظرش بوده‌اند؟ فکر نمی‌کنم پاسخ به این سؤال خیلی سخت باشد. بنده و هم رزمانم در آن دوران سخت در جبهه ها مشغول دفاع از اسلام عزیز و ایران سربلند بودیم و خود را فدای فرد فرد مردم می نمودیم لذا لفظ افراط و افراط گرایی در خور همان افرادی است که در دهه شصت به پیشانی جوانان مردم پونز می‌زدند، در دهه هفتاد اصلاح طلب شدند و به پدر جنابعالی لفظ عالی جناب سرخپوش اعطا کردند و بعد در دهه هشتاد یار غار مرحوم هاشمی شدند و ایشان هم هیچگاه پرچم داری این افراد را نفی نکرد.
 
آقای مهندس هاشمی
نکته دیگر آنکه جنابعالی در حمایت و دفاع از مرحوم هاشمی درباره تقلب و همچنین ابطال انتخابات سال 84 نیز چشم خود را بر واقعیت بسته‌اید و یا احتمالاً از تاریخ انقلاب و رفتارهای آقای هاشمی مطلع نیستید که اینگونه از معمار شبهه‌افکنی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دفاع می‌کنید. از عبارت معمار شبهه افکن تقلب استفاده کردم زیرا در سال 76، تنها کسی که از میان مسؤولین امر در سطح عالی شبهه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را بدون هیچ مبنا و هیچ دلیل منطقی جا انداخت، آقای هاشمی رفسنجانی بود.

به اظهارات آقای هاشمی در نمازجمعه سال 76، یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توجه کنید: "حرف سوم ما با مجریان و ناظران این قانون است. مجری‌ها و ناظرها همه مسئولیت گرفتند که قانون را اجرا کنند، مسئولیت گرفتند که از طرف مردم یا رهبری وکیل هستند که قانون را اجرا کنند، حق سوء استفاده از پست و مقام خودشان ندارند، به عنوان یک شخص همه‌مان حق داریم به هرکس رأی بدهیم، از هرکس تعریف کنیم، نظراتمان را بدهیم. شخصی، مگر آن‌ها که از قانون ممنوع شده‌اند که نباید بگویند، نگویند گناه نکنند، این گناه بزرگ را، این گناه را کوچک فرض نکنید خیلی گناه بزرگی است. بقیه همه مسئولان اجرایی و ناظر باید واقعاً این کار را بکنند که همان رأی مردم هست بیاید در صندوق و همان خوانده شود و همان اعلام شود. ممکن است کسی فکر کند که حالا ما اگر تغییراتی بدهیم شخص مقبولی که خودمان به او ایمان داریم به سرکار می‌آید خوب برای جامعه نفعی است ولی این کار ضرر بنیانی دارد، اعتماد مردم را ضعیف کردن بزرگ‌ترین جنایت است به ملت و نظامی که می‌خواهد به اتکاء مردم این همه مشکلات را حل کند.

شما که می‌دانید ما همیشه با اعتماد مردم کار کرده‌ایم، با اعتماد مردم پیروز شدیم، با اعتماد مردم در جنگ فاتح شدیم، با اعتماد مردم کشور را ساختیم، خوب این اعتماد اینقدر سرمایه عظیمی است، چه درآمدی از این باارزش‌تر است که ما به خاطر او در دل مردم شک بیندازیم که مردم شک بکنند که این‌ها راست می‌گویند یا نه، انتخابات آزاد است یا نه، آراء ما دزدی می‌شود یا نه، باید واقعاً مسئولان اجرایی و ناظران به گونه‌ای کار بکنند که خیال مردم راحت باشد، البته این را هم می‌دانم که عده‌ای هستند که ما هر کاری بکنیم آن‌ها حرف منفی می‌زنند که درست نبود و تقلب شد؛ اما اینکه ما خودمان کار بکنیم و سند بدهیم و واقعاً این کار را بکنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هرکس که می‌خواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت کشور، ائمه جمعه، ناظران همه و همه، فرض براین است که ما طبق قانون اساسی و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم مردم به پای صندوق بیایند و رأیشان را بدهند، ما از مردممان که نمی‌ترسیم، مردم ما که تا به حال هرجا انبوه مردم بودند ما سود کرده‌ایم؛ بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها، من به خصوص مجریانی که مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آن‌ها هستند، واقعاً این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بدتر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آراء مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند.

در اظهارات فوق، آقای هاشمی بدون هیچ سند و مبنایی و بدون هیچ شبهه‌ای، به گونه‌ای هشدار می‌دهد که انگار امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری فراهم است و ایشان با این اقدام مخالف است و بدون هیچ احتیاطی و مصلحتی، در تریوبن نماز جمعه از امکان تقلب صحبت کرده و نسبت به انجام آن هشدار هم می‌دهد.

البته آقای هاشمی بعدها درباره این اظهارات توضیح می‌دهد و می‌گوید:
"همان روز قبل از اینکه خطبه را بخوانم، در اتاقکی که در دانشگاه قبل از نماز می‌نشینیم، هردو طرف پیش من آمدند و شکایت کردند که ممکن است از طرف مقابل تقلب وسیعی انجام شود.

دوم خردادی‌های بعدی و چپی‌ها می‌گفتند که بسیج و سپاه برای تقلب‌ها مجهز شده‌اند و این طرفی‌ها می‌گفتند آنها برنامه‌ریزی وسیعی کرده‌اند و دانشجویان، دانش‌آموزان و عده‌ای زیادی از زن‌ها را سازماندهی کرده‌اند که تقلب کنند و راه تقلب‌ها را هم می‌گفتند. من وقتی می‌گفتم، تقلب یکطرفه را نمی‌گفتم. شما آن خطبه را هم یک‌طرفه نمی‌بینید. به همه می‌گفتم. نگرانی تقلب هم بود، چون خیلی داغ شده بود. من تصمیم گرفته بودم که با متقلب برخورد کنم و تصمیم خودم را هم گفتم. به وزارت کشور هم رفتم و به آنها گفتم که اگر تقلبی شود، هرچه دیدید از چشم خودتان دیدید. یک موضوع دیگر هم بود که نگرانی‌آور شده بود. من از بازرسی کل کشور و شخص آقای رئیسی خواسته بودم که به جریان انتخابات بپردازند و زیرنظر داشته باشند. شورای نگهبان با نظارت آنها مخالفت کرد و دلیل موجهی برای این مخالفت نمی‌دیدم و حتی با حضور بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری هم موافق نبودند.

ثانیاً همیشه فکر می‌کردم و می‌کنم که اصولاً آرای مردم امانت است و باید حفظ شود و هیچ قبول ندارم که با تقلب یا حتی فریبکاری در تبلیغات و سیاست‌ها و بازی‌ها رأی جمع کنند. عقیده دارم که نباید با آرای مردم بازی شود. بارها هم گفتم که افکار عمومی در مجموع کمتر اشتباه می‌کند و بگذاریم افکار عمومی قضاوت کند
مسئله بعدی اینکه توقع از رئیس‌جمهور این است که وظیفه‌اش را در یک مسئله به این مهمی جدی بگیرد. من با ابهت مسئله را مطرح کردم که بدانند جدی هستم. ضمناً نکاتی هم که گفتم، نکاتی بود که رهبری قبل یا بعد گفتند؛ یعنی چیزی نبود که خالی از محتوا باشد و من فقط ژست جدی بودن را گرفته باشم، بلکه معتقد و مصمم به جدیت بودم."

مرحوم هاشمی در انتهای اظهاراتش می‌گوید که این ادعای من درباره تقلب احتمالی با هماهنگی رهبری هم بوده است ولی رهبر انقلاب بلافاصله بعد از این اظهارات در نماز جمعه، پاسخ آقای هاشمی را می‌دهند.

رهبر انقلاب در ۳۱ اردیبهشت ۷۶ در جمع خانواده‌های ایثارگران، به این ماجرا این طور واکنش نشان داد: "دشمن به همان اندازه‌ای که از اجتماع آرا در روز انتخابات ناراحت است، به همان اندازه هم درصدد است که اگر این تجربه به وسیله ملت ایران با موفقیّت انجام شد، شیرینی انتخابات را به دهان مردم تلخ کند. از مدّتی پیش نشسته‌اند و برای این قضیه برنامه‌ریزی می‌کنند. شایعه تقلّب در انتخابات و صوری بودن آن را مطرح کردند، لطیفه و متلک درست کردند و در دهان مردم انداختند؛ بعضی هم البته ناآگاهانه آنها را تکرار می‌کنند. من باید عرض کنم، شایعه این که در انتخابات تقلّب خواهد شد، از طرف دشمن است.

رادیوهای بیگانه، حرف‌های دلسوزانه رئیس‌جمهور محترم را حمل بر چیزهای نامناسب و ناشایسته کردند. حتّی بعضی از تحلیلگران و خودیها هم از روی غفلت برداشتند آن مسأله را حمل بر این کردند که آیا چه چیزی قرار است اتّفاق بیفتد! این حرفها چیست؟ مگر ممکن است در انتخابات جمهوری اسلامی، کسی به خود حق بدهد یا جرأت بدهد که در آراءِ مردم دستکاری کند؟ اوّلاً شورای محترم نگهبان، یک مجموعه عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهی را برای تقلّب باقی نمی‌گذارند. ثانیاً وزیر محترم کشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید که ما نمی‌گذاریم یک رأی جا به جا شود. این‌ها مسلمان و انقلابی و متدیّن و مورد اعتمادند و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته‌اند.

بر فرض در گوشه‌ای یک تخلّف کوچک هم انجام گیرد؛ این در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق بدهد، تقلّب در انتخابات را که یک عملِ هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسی و اجتماعی است، انجام دهد. چنین کاری هرگز نخواهد شد. بعضی خیال کرده‌اند که حالا چه اتّفاق می‌افتد. من بخصوص از رئیس‌جمهور محترم استفسار کردم و گفتم شاید ایشان خبری دارند؛ اما ایشان گفتند که نه؛ من در همه انتخاباتها، به مسؤولان و دست‌اندرکاران سفارش می‌کنم که تخلّف نکنند. مسأله خاصی وجود ندارد. عدّه‌ای جنجال کردند و رادیوهای بیگانه هم های‌وهوی راه انداختند. نخیر؛ انتخابات ان‌شاءاللَّه با اتقان کامل انجام خواهد گرفت. هم مسؤولانی که هستند، مورد اطمینانند، هم خود من نخواهم گذاشت که مسأله انتخابات، خدای نکرده اندکی مخدوش شود."

آقای مهندس هاشمی
جنابعالی مدعی شده‌اید که آقای هاشمی رفسنجانی به دنبال ابطال انتخابات نبوده است، چگونه شخصی که از ابتدا تصور می‌کند امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و به صراحت اعلام می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تقلب شده است و مجریان و ناظران انتخاباتی هر آنچه خواستند نوشتند و خواندند، نمی‌تواند دنبال ابطال انتخابات باشد؟

آقای مهندس هاشمی
در پاسختان به بنده، به بیانیه دوم آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 اشاره کردید و هیچ حرفی از بیانیه اول که در آن حرف از دخالت و تقلب در انتخابات به صورت سازمان یافته انجام شده است نزدید؟

اولین بیانیه هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، بعد از اجرای مرحله اول انتخابات و حضور یافتن ایشان و محمود احمدی نژاد به دور دوم اتفاق افتاد.

آقای هاشمی در این بیانیه می‌گوید: "در این میان البته آنچه ضرورت داشت که همپای این مشارکت همگانی در نظر گرفته شود، رعایت حسن سلوک انتخاباتی و ادب تبلیغاتی بود که متأسفانه به دلیل پاره‌ای اقدامات و البته دخالت‌های سازمان یافته، منظره باشکوه و امیدبخش انتخابات را آلوده کرد.

حضور شکوهمند ملت این بار از ناحیه کج سلیقگیها و بددلیهای برنامه ریزی شده به رنج افتاد و طی رقابتهای انتخاباتی از طریق تخریب نامزدها و زیر سؤال بردن غیرمنصفانه عملکردهای انقلاب اسلامی و مدیران کشور آغاز شد و در متن برگزاری انتخابات به برخی دخالت‌های سازمان یافته در هدایت آرا انجامید و معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود، رو به کجا خواهد برد؟"

آقای هاشمی در ادامه بیانیه اول خود، به شکایت و اعتراض مهدی کروبی اشاره می‌کند و خواهان احقاق حق کروبی است، البته کروبی هیچ اعتراضی نداشت جز اینکه مدعی بود در انتخابات تقلب شده است.

آقای هاشمی می‌گوید: "همین جا بنا به ضرورت حفظ حرمت آراء مردم، از مسوولان ذیربط می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایات، اقدام قاطعانه و عادلانه نمایند و به شکایات برادرم جناب آقای کروبی در مورد انتخابات بعضی  از شهرستانها رسیدگی شود.

آقای هاشمی رفسنجانی بعد از تجربه شکست تلخ و سنگین در دور دوم انتخابات بیانیه دیگری را هم منتشر کردند که مهندس هاشمی فقط به قسمتی از این بیانیه اشاره کردند.

بیانیه آقای هاشمی این است: "بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم، خدایی که باتوکل بر او و برای جلب رضایتش به صحنه آمدم و با او معامله کردم و می‌دانم در انتقام الهی اگر کسی معاقب شود قطعاً مردم، انقلاب اسلامی و ایران نخواهند بود و فقط مجرمان واقعی مجازات می‌شوند.

آن‌ها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند چون می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از به عهده گرفتن مسوولیت‌ها ندارد و آنها که به گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، این‌جانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند، تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود.
مرحوم هاشمی باز هم در این بیانیه به دخالت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات اشاره می‌کنند و با توجه به شرایط سیاسی و همچنین مخالفت رهبری با رفتارهای برای زیرسؤال بردن و تلاش برای ابطال انتخابات، به چنین بیانیه‌ای اکتفا کردند.

آقای مهندس هاشمی
مرحوم هاشمی بعد از 8 سال در آخرین روزهای اسفندماه سال 1392 به صراحت از تقلب در انتخابات سال 84 صحبت کرده است، آیا جنابعالی اطلاعی دارید؟
به این اظهارات توجه کنید: "جریانی که خودش را اصلاح‌طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات 76 بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات 92- برگزار شد. هیچ‌کس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراض بکند. چون من جلوی عموم مردم در نمازجمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم. به وزارت کشور هم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می‌کنم. بدون معطلی آنجا در جمع‌شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند. وی افزود: اما در انتخابات 84 چه اتفاقی افتاد؟ برگزارکننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح‌طلب بودند، عده‌ای آمدند و خواهش می‌کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما  اوضاع یک جور دیگری می‌شود ولی من واقعاً نمی‌خواستم بیایم. تا فهمیدند من ممکن است بیایم آنها لشکرکشی کردند، چه کار کردند؟ من که نمی‌خواستم بیایم اما آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند - من چهره‌ها را می‌شناسم - دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می‌افتد. دو، سه نفر تندرو بودند بین داوطلب‌های به‌اصطلاح اصولگرا که خطرناک بودند. آدم‌های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. هاشمی اضافه کرد: اتفاقی که در انتخابات 84 افتاد همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور بازگرداندند؟ برای چی بازگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رأی هاشمی تفرقه بیندازیم. اصلاح‌طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برای‌شان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلاً کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند!

فیلم زیر شاهدی بر ادعای نادرست مرحوم هاشمی مبنی بر تقلب در انتخابات سال 1384 است.

دریافت فیلم
آقای مهندس هاشمی
درباره وقایع انتخابات سال 88 شما بهتر از بنده می دانید که اولین نفری که به عنوان مسؤول در سطح عالی جمهوری اسلامی ایران صحبت از احتمال تقلب و شبهه افکنی در آرای مردم داشت، مرحوم هاشمی بود، آن هم بیشتر از یکسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم.

هاشمی رفسنجانی هنگام شرکت در دور دوّم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال 87، در پاسخ به جواب خبرنگار درباره صیانت در آرا پاسخ جالبی می‌دهد.

به سؤال و جواب دقت بفرمایید:
"خبرنگار خبرگزاری آزاد: ما شاهد هستیم که در بحبوحه انتخابات وزیر کشور تغییر  می‌کند. آیا فکر نمی کنیدچنین تغییر و تحولاتی به صیانت از آرای مردم، خدشه وارد کند؟

هاشی رفسنجانی: بی تأثیر نیست. مردم هر کاری را که باعث تردید شود و سئوال برایشان ایجاد بکند، در فکرشان، رأیشان و حضورشان حتماً منعکس می‌کنند. طبیعی هم هست. بهتر است این مسائل کمتر باشد. متشکریم. خداوند انشاءاللة به شما توفیق بیشتری بدهد".

مرحوم هاشمی در آذر ماه سال 87 هم درباره شبهه تقلب و عدم اعتماد مردم نسبت به صندوق‌های رأی باز هم هشدار دادند.

رییس مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: " تا زمانی که این انقلاب متکی به اسلام و مردم باشد آسیب‌پذیر نیست و خدای نکرده اگر مردم دلسرد شوند – مردم بعید است ضد انقلاب شوند اما می‌توانند دلسرد بشوند – اگر مردم احساس کنند رای‌شان بر سرنوشت‌شان بی‌اثر است. اگر مردم احساس کنند متولیانی پیدا می‌شوند که رأی آنها را هر طور می‌خواهند برای مردم بخوانند و اگر مردم احساس کنند که نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند، چون مسلمانند هیچوقت خیانت به اسلام نمی‌کنند، ولی حضورشان ضعیف می‌شود."

رهبر انقلاب در ابتدای فرودین سال 1388، درباره شایعه تقلب و زیر سؤال بردن سلامت انتخابات تذکر دادند.

ایشان فرمودند: "تاکنون حدود ۳۰ انتخابات در کشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و به همین علت مردم تحت تأثیر حرفهایی که تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را از هم اکنون متزلزل وخدشه دار جلوه دهند قرار نمی‌گیرند".

هاشمی رفسنجانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه انتخابات را باید به گونه‌ای برگزار کنیم که مردم عاشقانه و به صورت انبوه در آن شرکت کنند افزود: مردم باید اطمینان داشته باشند که همان رایی که می‌دهند اثر خود را می‌گذارد.

مرحوم هاشمی 7 روز بعد از انتقاد رهبر انقلاب از خدشه وارد کردن و زیر سؤال بردن سلامت انتخابات، باز هم به ادعای خودش درباره اطمینان دادن به مردم درباره سلامت برگزاری انتخابات ادامه دادند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در تاریخ 4 اردیبهشت 88، باز هم به نوعی سلامت انتخابات را زیر سؤال برد و به دنبال گرفتن تضمین از نظام بود.

مرحوم هاشمی می‌گوید: "سلامت انتخابات برای مردم مشخص شود تا با خیال راحت بروند و رأی دهند. این بیانات بسیار آرامش دهنده بود. نمی‌خواهم بگویم که غیر از این است، اما در تبلیغاتی که می‌شود، ضرورت دارد که علائم روشنی برای سلامت انتخابات نشان داده شود."

رهبر انقلاب بازهم نسبت به این رفتار و روش مرحوم هاشمی و جریان تمامیت خواه پشت سر وی درباره زیر سؤال بردن انتخابات واکنش نشان داد.

ایشان فرمودند: "متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند، با ناسپاسی، علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را  زیرسئوال می‌برند.

رهبر انقلاب اسلامی سلامت همه انتخابات گذشته را نتیجه زحمات مسئولان و ملت برشمردند و افزودند: در یکی دو انتخابات، شبهاتی برای عده‌ای پیش آمده بود اما تحقیق و بررسیِ دقیق نشان داد که خدشه‌ای به آن انتخابات هم وارد نیست.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با یادآوری نتایج برخی انتخابات گذشته یادآوری کردند: مکرر اتفاق افتاده است که نتیجه انتخابات به ضرر جناحی که روی کار بوده تمام شده است، پس چگونه ممکن است کسی انتخابات در ایران را زیر سئوال ببرد."

آقای مهندس هاشمی
این‌ها فقط و فقط گوشه‌ای از شببه افکنی و مدیریت خدشه دارن کردن سلامت انتخابات بود که مرحوم ابوی شما، به حق معمار آن بوده است، لذا تلاش امثال مرحوم هاشمی برای زیر سؤال بردن و ابطال انتخابات سال 84، با توجه به فرهنگ خانواده شما به خصوص برخی از آنان که در جریان انتخابات سال 88 دستور دادن که اگر تقلب شد، بریزید در خیابان‌ها، مسئله تازه‌ای نیست که شما بخواهید از مرحوم هاشمی دفاع کنید.

آقای مهندس هاشمی
در قسمتی از پاسختان به بنده، نوشته بودید که: البته همان‌گونه که گفتم آشکارشدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ‌دادن بنده نیست.
یک سؤال از جنابعالی دارم، سرکار خانم فاطمه هاشمی، در تاریخ 27 مرداد سال 1394، مطلبی را عنوان کرده است که نشان می‌دهد خانواده هاشمی به همراه مرحوم هاشمی، نظام اسلامی را ظالم می‌داند، نظر جنابعالی درباره این اظهارات چیست؟ آیا جنابعالی هم در این جمع حضور داشتید؟

خانم فاطمه هاشمی می‌گوید: "سال ۸۸ هم یک‌بار به شما گفتم که روزی پدر ما را دورهم جمع کردند و گفتند دو راه برای زندگی جلوی ما هست: یکی اینکه با حکومت و کسانی که تخلف و ظلم می‌کنند، باشیم و قطعاً شما بهترین زندگی را خواهید داشت؛ اما اگر در کنار مردم قرار بگیرم و از مردم حمایت کنم، شما را اذیت می‌کنند و به زندان می‌اندازند و برخوردهای غیرقانونی با شما انجام می‌دهند و شما باید این‌ها را تحمل‌کنید و ما هم گفتیم تحمل می‌کنیم زیرا چیزی جز راه درست در کنار مردم را نمی‌خواهیم."
 
آقای مهندس هاشمی
به شما پیشنهاد می‌دهم به جای دفاع از مرحوم هاشمی در اموری که بر خلاف مکتب امام خمینی (ره) و خیانت به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از رفتارهای انقلابی مرحوم هاشمی در دوران زندگیش بگویید و برای جوانان تبیین کنید که چگونه یک شخص انقلابی با تغییر 180 درجه و این همه تناقض، مقابل جمهوری اسلامی ایران می‌ایستد که می‌گوید این نظام ظالم است و در حق مردم ظلم کرده است؟

بنده همیشه برای جنابعالی در مسیر خدمت به انقلاب و مردم عزیز آرزوی موفقیت کرده و خواهم کرد ولی خواهشمندم از بیان حقایق آزرده خاطر نشده و بگذارید حقایق آنگونه که رخ داده در تاریخ ثبت شود.
 
ارادتمند – علیرضا زاکانی
1397/8/10
 

 ارجاعات:
- https://www.isna.ir/news/92122516503/
- خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۱۲/۲/۱۳۶۵
- همان خطبه
- همان خطبه
- خطبه نماز جمعه تهران، تاریخ ۲۵/۸/۱۳۶۳
- mshrgh.ir/316322
- روزنامه اطلاعات، 28/2/1376
- https://www.farsnews.com/printnews/13911123001348
-http://www.leader.ir/fa/content/1438/
- http://www.armandaily.ir/fa/news/main/122758
- mehrnews.com/news/197349
-https://www.isna.ir/news/8404-01486/
- https://www.isna.ir/news/92122516503/
-goo.gl/dK1WJC
- https://www.isna.ir/news/8709-07553/
-http://www.leader.ir/fa/content/5057
-yon.ir/FPgHO
- https://www.isna.ir/news/8802-02386/
- http://www.leader.ir/fa/content/5204
- https://www.kaleme.com/1394/05/27/klm-222065/?theme=fast
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا این فیلم رو از سایت هاشمی حذف کردن؟
اگر راست میگند چرا اینجا دانستن حق مردم نیست؟
Iran, Islamic Republic of
پس چرا از سخنان محسن هاشمی خبری نیست؟
Iran, Islamic Republic of
جهان اگه راست میگی سخنان زاکانی و محسن هاشمی رو با هم میزاشتی تا یه طرفه به قاضی نداری
Iran, Islamic Republic of
گذاشتن
شما چشماتو بشور شاید از خواب بیدار شی
Iran, Islamic Republic of
سخنان محسن هاشمي كه همش د ردفاع بدون سند و مدرك از معمار شبهه افكني در انتخابات ايراد شده و مطابق معمول ,ترجيع بند صحبتهاش تهمت زدن بدون سند و مدرك به منتقدان و مخالفان شيخ مغروق استخر فرح بوده!!..
مجيد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز فك كنم شما از غار اصحاب كهف برگشتي خبر نداري!!
پول اصلاحات ديگر قابل قبول نيست!!
غضنفر جان تو روز روشن دروغ میگی؟
Iran, Islamic Republic of
غضنفر جان تو روز روشن دروغ میگی؟ حتی جواب ساده چرا سخنان محسن هاشمی رو نذاشتین رو هم نمیتونین بدین؟
Iran, Islamic Republic of
شما متن رو درست بخون...کامل بخون...خوب بخون... متوجه میشی
Iran, Islamic Republic of
.....
🙌
Iran, Islamic Republic of
🌺 گیریم که جنگ جملی هست، غمی نیست

🌼 یک فتنه ی بین المللی هست، غمی نیست

🌺 ما تجربه کردیم که در لحظه ی فتنه

🌼 تا رهبر ما سید_علی هست، غمی نیست

💐 لبیک یا خامنه ای 💐

🌷 سلامتی رهبر عزیزمان صلوات 🌷
مجيد
Iran, Islamic Republic of
اونايي كه منفي داده اند بايدفكري به حال خود بكنند.
بهتر است كمي به گير داعش بيافتند شايد كاراشان درست شود.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مخالفان صحبت های مستند و مستدل آقای زاکانی بجای پاسخگویی منطقی فقط سفسطه می کنند.
ایکاش ظریف هم اینطور مستند حرف می زد.
Iran, Islamic Republic of
دکتر زاکانی با اینهمه مستندات طرف را ناک اوت کرده دمش گرم .
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
که اصلاح طلبان از این به بعد بروند غاز بچرونند
Germany
فکر نکنم یادت رفته باشه که میگفتین چوب خشک هم مقابل روحانی رای میاره
Iran, Islamic Republic of
....
Russian Federation
اینهمه! مستندات غیر قابل انکار!!!
همون شد که مردم بهش رای ندادن دیگه....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اينها كه جاي خود دارن ,در صدر اسلام مردم جاهل و نادان مدينه بهترين انسان روي زمين بعد از وجود نازنين پيامبر صلي الله عليه وآله يعني حضرت علي عليه السلام را به حال خود وا گذاشتند....
چرا اين مستندات در دادگاه ارائه و بررسي نمي شود
در پاسخ به 1717
Iran, Islamic Republic of
سایت آقای زاکانی اول از سانسور نظرات دست بردارد، سپس به اظهار نظر راجع به مستدل و منطقی بودن یا نبودن نظرات ایشان و دیگران بپردازد.
امثال هادی ها، با حمایت هایی زننده از امثال هاشمی، که صرفا هوچی گری اند، نظراتشان در هر صفحه ای بدون سانسور منتشر می شود، اما منتقدان ریشه ای آقای هاشمی (بهرمانی) نظراتشان سانسور می شود. این صداقت سایت جهان نیوز را محل تردید قرار می دهد.
Iran, Islamic Republic of
نظرات مشعشع برادر غضنفر که همه جا پراکنده است از چی ایراد میگیری برادر؟
هادی
Russian Federation
داداش خیالت راحت که نظرات من اکثرا منتشر نمیشه... :)
حمایت زننده!! تو خوابی یا رویا؟
سرور
Iran, Islamic Republic of
برادر هادی پیداش شد.
سوت و دست و هورا....
Iran, Islamic Republic of
کاربر 17:39 اشتباها منفی دادم
سرور
Iran, Islamic Republic of
امثال برادر هادی که الان اینجا پیداش میشود و صدتا کامنت از خودش در وکنه و خودش را هم تشویق می کند.
اجر اقا هادی با صاحب استخر
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در مستندات آقای زاکانی در خصوص بیان صریح تقلب توسط آقای هاشمی چیزی مشاهده نشد. این که آقای هاشمی چندین بار به شورای نگهبان تذکر میدهد چه ربطی به اتهام تقلب دارد!!! حضرت امام (ره) هم خطاب به شورای نگهبان فرمود: "گاهی دیده می شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می شوند که موجب وهن شورای نگهبان است . فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد بشوند....شما در مکانی نشسته اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید."
....
Romania
اگراقای هاشمی اعتمادداشت چراپسرش مهدی رانماینده خوددرصیانت ازآراءانتخاب کرد.درخطبه نمازجمعه طوری صحبت کردکه تقلب حتمی است.مقام معظم رهبری صراحتا درمقابلش موضع گیری کرد.
عباس
Iran, Islamic Republic of
ضد انقلاب و بی شعور و دزد خطاب کردن زنان بدحجاب و بی حجاب توسط حجت الاسلام هاشمی نهایت تندروی بود.
Germany
احسنت برادر عباس تقبل الله
کلیپ را نگاه کن شما، بنده ی خدا!
Iran, Islamic Republic of
به نظرم شما کلیپ را ندیدید.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم. بنده موافقم.
Iran, Islamic Republic of
با توجه به مستندات فوق میتوان نتیجه گرفت که حجت الاسلام هاشمی در اکثر اوقات توهم تقلب داشته است !
Iran, Islamic Republic of
....
مسافر
Russian Federation
البته از شخصی مانند هاشمی بعید بود که توهم تقلب داشته باشه بلکه تقلب اسم رمز با هسته اصلی فرماندهی براندازی نظام در خارج بود که از زبان عفت خانم جاری شد.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز چرا صحبت های محسن هاشمی رو کامل نذاشتین تا مردم با مقایسه هر دو سخنان راحت قضاوت کنن
Iran, Islamic Republic of
داوری که در88 بی طرف نبود که دیگر سند نمیخواد مثل روز روشنه
Iran, Islamic Republic of
خب شما می تونی درباره همون روزی که روشنه روشن بود یک خط حرف بزنی ؟!..تورو خدا داماد لرستان فرزند آذربایجان جزئی از استدلالاتت نباشه لطفا
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی یکی از اعضای شورای نگهبان قبل از انتخابات و به نفع کاندیدای پیروز انتخابات در مصلی تهران. هر کس شک داره یه سرچ ساده میتونه شکشو برطرف کنه در خانه اگر کس است یک حرف بس است یا حق
محسن
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از اعضاء شورای نگهبان به نفع کاندیدای پیروز سخنرانی نکرده بودند یک دروغ را هی تکرار کردی خودتان هم باورتان شده است !!!!
Germany
عضو حقوقدان شورای نگهبان سخنران میتینگ انتخاباتی در مصلی تهران به نفع یک کاندیدا
Iran, Islamic Republic of
داور کاملا"بی طرف بود تهمت دروغ بدون سند و مدرک نزنید که خنده دار است .
Iran, Islamic Republic of
ذاکانی عرصه سیمرغ نه جولنگه چون توست
Iran, Islamic Republic of
روح پر فتوح فرمانده کل قوای خمینی کبیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شاد
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری: هیچکس برای من هاشمی نمیشود
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است
Iran, Islamic Republic of
رهبری (۹۶): آمده بودند می گفتند این انرژی هسته ای را رها کنید! فکر نسل های بعد را هم نمی کردند! خدا از سر تقصیرات ایشان (هاشمی)بگذرد!
Germany
چوب خشک از یاد برادرا نره
مجيد
Iran, Islamic Republic of
ملاك وضعيت فرد در حال حاضر است خيلي ها در صدر اسلام خوب بودند ولي بعد فتنه گر شدند.
بايد بعضي را با زبان ..... نگه داشت تا به نظام ضربه نزنند.
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود .
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر دروغ بس حتما برادر غضنفر فرمانده بود
Russian Federation
....
میزان حال فعلی افراد است (امام خمینی ره)
Iran, Islamic Republic of
هاشمی فرمانده کل قوا نبود.
Iran, Islamic Republic of
غضنفر لقب ممد خاتمی فتنه گر است به دیگران نسبت ندهید.
حاميان صدام , در سالهاي 84 و 88 شدند حامي هاشمي و موسوي!!؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فرمانده كل قوا نبود. يكي دو سال پاياني جنگ به عنوان نماينده امام در نيروهاي مسلح بود.
گذشته از اينها هرچه بود , عاقبتش به خير نشد. به جايي رسيده بود كه اگر رئيس جمهور ميشد , قند تو دل سران آمريكا و اسرائيل و انگليس و فرانسه آب ميشد.! جالب اينه كه شما جماعت , پز فرماندهي هاشمي را بر نيروهايي مي دهيد كه با صدام مي جنگيدند و صدام هم همه جوره تحت حمايت و تحريك شده همان دولتهايي بود كه در سالهاي 84 و 88 علنا" اعلام كردند كه طرفدار به قدرت رسيدن هاشمي و موسوي اند و با شدت و وسعت عجيبي از روي كار آمدن هاشمي و موسوي حمايت سياسي و تبليغاتي و رسانه اي و مالي كردندو هرچه در چنته داشتند به ميدان آوردند.!!
Iran, Islamic Republic of
...
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
پاسخ دکتر زاکانی مستدل و قانع کننده بود دمش گرم .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هروقت مردم بر خلاف نظر ایشان رای می دادند درباره انتخابات شبهه افکنی می کرد بطور مثال سال 76 که نظر هاشمی با ناطق نوری بود اما خاتمی رای آورد یا سال 88 که نظر ایشان با موسوی بود اما احمدی نژاد اکثریت آراء را کسب کرد.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
افراطی همان فتنه گران 88 هستن که تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و مملکت را به آشوب کشیدند و سطل زباله و اتوبوس و بانک و مسجد آتش زدند و به دشمن گرای تحریم دادند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یه غضنفرو اوردین توی این سایت اونوقت واسه اینکه ابرو ریزی نکنه جواب بهش سانسور میشه
Iran, Islamic Republic of
قاتلان و آمران و شکنجه گران کهریزک جهنمی هستن
Iran, Islamic Republic of
نظرت درباره شکنجه سعید امامی و همسرش در دولت اصلاحات چیست ؟!
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران اصلاح طلب سال 88 و حرمت شکنان عاشورا اهل جهنم هستن شک نکن .
Iran, Islamic Republic of
آمران و آشوبگران فتنه 88 که با همدستی بیگانگان موجب کشته شدن مردم بیگناه و آتش زدن اموال عمومی و مردم عادی شدند در این دنیا به سزای عمل ننگینشان خواهند رسید و در آن دنیا در قعر جهنم هستند.
هادی
Russian Federation
زاکانی جان بیخیال... این همه تحلیل آبکی و مغرضانه!
خخخخ.
Iran, Islamic Republic of
هادی آب بریز اونجا که میسوزه .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جهان وقتی سانسور میکنه یعنی به بن بست خورده
Iran, Islamic Republic of
بجای زدن به جاده خاکی اگر جواب با مدرک و سند داری بده .
Iran, Islamic Republic of
....
Russian Federation
الان اینها که گفته شد سند و مدرکه!! آفرین..
Iran, Islamic Republic of
اگه حرفای اون مرحوم برا شما سند نیست ..لابد منم الان دارم جک تعریف میکنم !
United States
....
Iran, Islamic Republic of
شما حتی جرات نکردین صحبتهای محسن هاشمی رو کامل پخش کنین
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
ذاکانی میخواهد با ایراد و انتقاد از مرحوم هاشمی برای خودش وجهه کسب کند.
درود
Iran, Islamic Republic of
دکتر زاکانی به قدر کافی معروف و مشهور هستن و وجهه انقلابی دارند .
Iran, Islamic Republic of
. واقعا استاد وشناخته شده است ونیاز به معرفی نداره.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
معلومه بی غرض این همه مطالب رو ننوشتی!!!!
Iran, Islamic Republic of
پس چرا از سخنان محسن هاشمی خبری نیست؟
Iran, Islamic Republic of
این پست و تبر اختصاص داره به پاسخ دکتر زاکانی به نامه ی مهندس هاشمی .. در پست و خبر دیگه نامه مهندس هاشمی رو مطالعه فرمایید
Iran, Islamic Republic of
باید در همین پست سخنان هر دو را میگذاشتید تا بشود قضاوت کرد
Iran, Islamic Republic of
گذاشتن تو نمی بینی
پس جواب چی رو داده؟
در هر مورد اول صحبت فرزند فتنه را ذکر کرده و بعد جوابش را داده.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جناب زاکانی با این توجیهات نمی توانی از زیر بار افراطی وتند روی شانه خالی کنی ،
متن بالا را دقیق بخوان.
Iran, Islamic Republic of
افراطی و تندروی یعنی اینکه زنان بی حجاب و بدحجاب را دزد و ضد انقلاب بنامیم !!!! و بدنبال فرستادن آنان به اردوگاه کار اجباری باشیم !
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
احتمالا زاکانی در نوجوانی شاگرد هاشمی بوده ، که او را ایقدر دقیق می شناسد
Iran, Islamic Republic of
دکتر زاکانی عزیز شاگرد مکتب امام خمینی(ره) میباشد.
United States
دمت گرم دکتر جون
مث همیشه مستدل و محکم.
Iran, Islamic Republic of
....
حامد
Iran, Islamic Republic of
بیان یک امتحان از مهدی هاشمی بگیرند ببینیم الفبای مهندسی رو بلد است که او رو مهندس خطاب می کنید؟
ثق
Iran, Islamic Republic of
با سلام . موافقم ....
Germany
وقتی که برادر غضنفر حقوقدان باشه از دیگران چه انتظاری داری
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جناب زاکانی ؛ مطمئن باش که اگر همین مهندس هاشمی روزی بگوید چه کسی برای ریاست جمهوری دارای صلاحیت است ؛ اکثریت جامعه به آن فرد رأی خواهند داد و سخنرانی های صدساله شما و امثال شما هیچ دستاوردی نخواهد داشت !!! پس وقت خود را تلف نکن برادر /
هاشمی رفسنجانی و خانواده محترم آن مرحوم در قلب اکثریت مردم جای دارند/ هاشمی روحت شاد /
امیرخسرو
Iran, Islamic Republic of
فعلا"که همه از دولت روحانی که مورد حمایت هاشمی و خاتمی بود رویگردان شده اند .
نظر مردم در 9 دیماه 88 معلوم شد.
Iran, Islamic Republic of
شما از طرف خودت نظر بده نه اکثریت مردم .
Germany
شماها که بعد از نه دی بازنده مطلق انتخاباتهای بعدی بودین
Iran, Islamic Republic of
گرفتن رای و پیروزی با صرف هزینه های نجومی و اشعار صدرصد کذب هنر نیست و کاری هم نداره. مثلآ بگی چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم به یارانه احتیاج نداشته باشید و کیلویی رای جمع کنی و اما بعد رای آوردن مردم رو طوری به فلاکت بندازی که نیازمند بسته حمایتی دولت بشوند!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یعنی مردم را بی شعور می دونید که چشم به دهان فتنه گران دوخته اند و خودشان فهم و درکی ندارند😄
Iran, Islamic Republic of
مردم اگر چشم به دهان فتنه گران دوخته بودند کاندیدای اصلاح طلبان را مجبور به کناره گیری به نفع روحانی نمیکردند!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
عادل
Romania
از اين استدلالهاي آبكي شما كسي متقاعد نمي شود و همه
مي دانند كه احمدي نژاد تحميلي بود و دودش تو چشم خودتان هم رفت و همه امروز از او برائت مي جوئيد و حالا
معلوم شد بصيرت واقعي را چه كساني داشتند.
Iran, Islamic Republic of
امروز همه میگن یک موی احمدی نژاد عرضه اش از همه دم و دستگاه بی عرضه اصلاحات بیشتر بود
مردم از اصلاحات برگشتند
Germany
مشکل اقلیت اینه که خودشو اکثریت میدونه
علی
Iran, Islamic Republic of
....
United States
....
ببب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی چی مخای برای مردم ثابت کنی ، اگه این حرفها کمترین اثری در مردم داشت همین امت حزب الله هاشمی را با رای آنچنانی برای خبرگان انتخاب نمی کردند و ویا با رای 24 میلیونی فرد مورد نظر هاشمی به ریاست جمهوری انتخاب نمی نمودند وامثال جنابعالی را بیت مکرمه نمی فرستادند.
Iran, Islamic Republic of
هاشمي و حزب الله ؟؟! همچين بفهمي نفهمي به هم جور درنمياد!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
ملت
Iran, Islamic Republic of
پدر ملت سوخته شد دیگه اصلاح طلبان بسه بخدا
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تاریخ درآینده برای نسلهای ما درباره دروغ های امثال شما زاکانی ها زیاد برای گفتن دارد!!
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی کامل نقل قول کرده اینکه میگی یعنی صحبت های خاندان هاشمی بکل دروغ بوده نه آقای زاکانی
محمد
Iran, Islamic Republic of
دیشب اقای اقا محمدی گفت که اقای خاتمی و هاشمی مخالف ابطال بودند پس حرف اقای زاکانی کذبه ضمنا حرف رهبری داره به کرسی میشینه اقایان از بالا تا پایین به خاطر حرف اقا رضایی در خصوص کربلای ۴ همه در حال شخم زدن جنگ هستن و اب به اسیاب دشمن میریزند و مردم را نا امید میکنند و زمینه سازی برای فتنه ۹۸ ........بصیرتی که همه حرفشو میزنن کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تقلب:
حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلاً کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند
Iran, Islamic Republic of
...
جاهد
برادر مطمئن باش رهبر حکیم وفرزانه به هیچ قیمتی نمی گذاشتند که بدعت ابطال در جمهوری اسلامی بنا شود ومحکم از آرا ملت محافظت نمودندونظر هرکسی در مورد ابطال خیلی مهم نیست در ضمن صحبتهای آقای آقا محمدی مبنی براین بود که گروه مشخص شده هرچه تلاش کردند منتج به نتیجه نشد یعنی جلسات ودیدار با نفرات ذکر شده باعث آرامش کشور نگردید واین دونفر هاشمی وخاتمی صحنه گردان بودند باور نمیکنید از فائزه ومهدی هاشمی بپرسیدونتیجه آن شد که مردم بصیر در9دی بساط فتنه راچیدند.
Iran, Islamic Republic of
مرحوم رفسنجانی اصلا انتظار نداشت در مقابل احمدی نژاد شکست بخورد ولی وقتی این مورد به وقوع پیوست عقده رقیب و مردم را دل دل گرفت و بعد از آنکه رئیس جمهور وقت دست او و فرزندانش را از مناسب قطع کرد عقده چند برابر شد بطوری که خودش و تمام خانواده علنا کشور را تهدید به اتش زدن می کردند . ....
Iran, Islamic Republic of
وقتی دشمن بخواهد از نظر نظامی دژ تسخیر ناپذیری را به تصرف خود در اورد اول سعی میکند ناجوانمردانه آنجا را بمباران وتخریب کند ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حب و بغض ها توان اندیشه صحیح را از برخی افراد گرفتن است. بر فرض هم حرف های شما درست باشد آیا ریختن آبروی یک مومن یک حسنه است که این قدر به دنبال هستید. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
Iran, Islamic Republic of
آدم مومن از فتنه گران که بر علیه نظام اسلامی شورش کرده اند حمایت نمی کند.
جاهد
برادر دغدغه شما در مورد حفظ آبروی مومن بسیار عالی است ولی باید مسئله فتنه روشن وتبیین گردد ...
سید محسن خط شکن
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر زاکانی جانباز دفاع مقدس که همیشه روشنگری هایتان بسیار عالی و عمار گونه است . حیف که جای امثال شماها را در مجلس دهم لیست امیدی گرفتند که تنها افتخارشان حرص و ولع جهت سلفی گرفتن با حوریه قرن خانم موگرینی بود
همیشه جریان فتنه را به خوبی بیان کرده و فساد کرسنت و دیگر فسادها را به خوبی بیان کردند به فرموده حضرت آقا که فرمود من به فتنه حساسم ولی خیلی ها خودشون رو از این فتنه عظیم کنار کشیدند ولی دکتر زاکانی و رسایی و کوچک زاده شمشیر بران ولایت هستند
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
....
سید
Iran, Islamic Republic of
در هر انتخاباتی که هاشمی و دار و دسته اش ، پیروز می شدند ، آن انتخابات سالم و درست بود و اگر خدای ناکرده در انتخاباتی رای نمی آوردند ، حتما در آن انتخابات تقلب شده بود و مردم باید می ریختند در خیابان !!!
استخرفرح پهلوی
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز : چرا هرچیز واقعی که در خصوص : اکبر رفسنجانی مغروق توی : استخر - سونا - جکوزی(کاخ فرح پهلوی) نوشته می شود چاپ نمی کنید ؟؟؟ حتما مدیر جدیدی که امده خیلی ...ترسو است ؟؟؟؟؟؟ یا سیبل تان را شورای شهر پسرش حسابی چرب می کنه ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
...
Iran, Islamic Republic of
...
در
Iran, Islamic Republic of
....
محمد باقر
Iran, Islamic Republic of
پاسخ مستدل و کوبندہ ای بود ، خدا آقای زاکانی را حفظ کند ۔
مجيد
Iran, Islamic Republic of
آقاي زاكاني خوشان مي دانند دارند چكار مي كنند و تيشه به ريش مي زنند..
علي بركت الله
سعید
قیمت دلار .گرانی های افسار گسیخته.اثرات حمایت خانواده هاشمی از این دولت
زاکان جان
مردان بزرگ بزرگ هستند
هاشمی بزرگ بود، بزرگ است و بزرگ خواهد ماند....
افراط راه بجایی نمی برد، نزدیک است که افراطگرایان از لبه دیگر بام بیفتند
جاهد
مردان بزرگ مواضع ونظرشان مستدل ومحکم باید باشد نه اینکه نظرات بعدی نظرات قبلی را نقض نماید ودر هر مرحله ای رنگ عوض کند
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
مهدی قربانی
Iran, Islamic Republic of
درودبرتوجاهدعزیز . حرف دل مردم رابرزبان جاری کردی.
چند سالش بود آقای مغروق؟؟؟؟؟
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
سوای تمام مسائل حزبی وجناحی شرکت کردن متوالی ان مرحوم درانتخابات مجلس وریاست جمهوری وسایر جاها علیرغم شکست های متوالی ناشی ازعدم اقبال مردم نشان از....
کاخ فرح پهلوی
Iran, Islamic Republic of
تقلب شده و مردم باید بریزند توی خیابونها .....
مهدی قربانی
Iran, Islamic Republic of
مرحوم هاشمی رفسنجانی آخرهاحرفهایی میزدندکه درمخالفت صریح باامام خامنه ای عزیز بود . آن مرحوم اشتباهات زیادی داشت که قابل شمارش نیست ایشان پشت مردم ورهبری رادرسال 88خالی کردند وکارشان قابل دفاع نیست