جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

چند درصد طلاق‌ها در سال اول رخ می‌دهد؟

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 661902
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به امکانات موجود باید پایداری ازدواج را افزایش دهیم زیرا 14 درصد ازدواج در سال اول زندگی منجر به طلاق می‌شود و پنج سال اول زندگی مشترک، سال بحران تلقی می‌شود.
چند درصد طلاق‌ها در سال اول رخ می‌دهد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، عباسی با بیان اینکه روند طلاق در استان گیلان، یک روند افزایشی است، اظهارکرد: نسبت آمار طلاق به ازدواج در طی سال‌های اخیر دو برابر شده است که مداخله در این خصوص ضروری است.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت در راستای "برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق " که با حضور ریاست جمهور، وزارت بهداشت به عنوان مجری، برگزار شد، اجرای برنامه " کنترل و کاهش طلاق "، مورد تاکید قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پوشش کامل و جامع آموزش حین و بعد از ازدواج، توسعه و ارتقا مستمر آموزش‌های در آستانه ازدواج (ویژه افراد در شرف ازدواج) در مراکز جامع سلامت و ارایه آموزش‌ها و خدمات در دوران و پس از ازدواج با توجه ویژه به پنج سال اول زندگی مشترک، از موضوعات تفاهم نامه مذکور عنوان کرد.
عباسی با بیان این که وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه در تمام حوزه‌های جسمی، روانی، معنوی است، یادآور شد: در حوزه دانشگاه برنامه آموزش هنگام و پس از ازدواج نیز از برنامه‌های اصلی ما محسوب می‌شود.

وی هماهنگی درون و برون بخشی، بهبود فضای فیزیکی و تجهیزات مراکز آموزشی و مشاوره ازدواج با همکاری گروه گسترش، تدوین الگوریتم فرایند ارایه خدمت، گواهی ازدواج در مراکز خدمات جامع سلامت مجری با همکاری واحد آزمایشگاه و واحد بیماری‌های غیرواگیر، تامین نیروی انسانی، تعیین و تامین محتوای آموزشی، تامین وسایل کمک آموزشی، ابلاغ اجرایی کردن برنامه در تمام شهرستان‌ها، پایش و نظارت برنامه و نظر سنجی از کلاس‌های آموزشی به تفکیک مباحث، مدیریت اعتبارات و منابع مالی و ارزشیابی سالانه برنامه را از گام‌های اجرایی ارتقا کلاس‌های آموزش حین ازدواج ذکر کرد.

عباسی با تاکید بر حجم و گستردگی این پروسه، تاکید کرد: باید با بهره‌مند شدن از پتانسیل موجود در جامعه اعم از ارگان‌های مردم نهاد، بخش‌های خصوصی این مورد را کنترل یا محدود کرد.

وی ادامه داد: در سال 96 طبق آمار، حدود 18 هزار و 88 هزار زوج در کلاس‌ها تحت آموزش قرار گرفتند و در حال حاضر در 16 شهرستان استان گیلان کلاس‌های آموزشی پیش و حین ازدواج انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به افزایش طلاق و کاهش ازدواج، تصریح کرد: برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج باید زیر ساخت‌های لازم از جمله اشتغال جوانان را به عنوان اصلی‌ترین موارد افزایش ازدواج، مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات موجود باید پایداری ازدواج را افزایش دهیم زیرا 14 درصد ازدواج در سال اول زندگی منجر به طلاق می‌شود و پنج سال اول زندگی مشترک، سال بحران تلقی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه در مورد پایداری ازدواج باید در سه بخش آموزش‌های لازم داده شود، گفت: این بخش‌ها شامل آموزش قبل از ازدواج، آموزش حین ازدواج و آموزش پس از ازدواج است که در حال حاضر آموزش‌های حین و در شرف ازدواج انجام می‌گیرد اما باید بخش دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد.

عباسی آموزش و مشاوره قبل از ازدواج به منظور انتخاب همسر برای زوجین را بسیار اثربخش دانست و گفت: در این خصوص باید بیشترین مداخلات را طراحی کنیم که ازدواج منجر به شکست نشود. این مهم در وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها رقم خورده و تفاهم نامه‌هایی نیز در این خصوص نوشته شده است. در خصوص آموزش و مشاوره بعد از ازدواج باید مداخلات ما حول محور زوج درمانی باشد.

وی یادآورشد: بخش مشاوره حین ازدواج فعلا تعریفی خوبی ندارد و باید مرکز مشاوره حین ازدواج هم داشته و بخش مذکور تقویت شوذ.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با اشاره به اینکه در بخش آموزش و مشاوره پس از ازدواج معمولا زوجین به روان پزشکان مراجعه می‌کنند، افزود: به علت حجم گسترده این مشکل قطعا سازمان‌های دولتی موفق نخواهند بود. این مهم نیز از عهده دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تنهایی بر نمی‌آید در عرصه کمک به سلامت روان، موضوع ازدواج و سلامت خانواده بدون کمک و مشارکت بخش‌های خصوصی موفق نخواهیم بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *