پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳۱
تکدر خاطر از یک عبارت ناپسند؛

چرا دولت روحانی به رها کردن امور کشور متهم شده است؟

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 661362
رئیس جمهور و برخی از مسئولان دولتی نسبت به اینکه بیان می شود دولت کم کاری می کند و کشور را رها کرده است، واکنش نشان دادند.
چرا دولت روحانی به رها کردن امور کشور متهم شده است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: وضعیت اقتصادی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست. حتی «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه که چندی قبل در برنامه تلویزیونی حضور یافته بود از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «بخاطر همه فشارهای اقتصادی برای مردم، شرمنده‌ام.»

البته نوبخت در مهرماه سال جاری هم یک بار دیگر از مردم به سبب فشارهای اقتصادی که به وجود آمده بود از مردم و تولیدکنندگان عذرخواهی کرد و گفت: «ما بابت نوسانات قیمت در مدت اخیر شرمنده مردم هستیم.»

اما سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه در تلویزیون به جزء عذرخواهی از مردم یک نکته کلیدی دیگری هم داشت. نوبخت ضمن اظهار شرمندگی تاکید کرد که «هیچ یک از این مشکلات به سبب بی توجهی، بی مبالاتی کارگزاران مردم در دولت نیست که این اتفاقات افتاده است. حالا ممکن است که بهتر از این می شد که این موارد را مدیریت و اداره کرد خب این حرف‌ها زده می شود و ما هم هیچ ادعایی نداریم ولی به هر تقدیر همه مساعی ما این است که از همه تجربه و دانش‌مان برای این روزهای سخت برای کاهش مشکلات مردم استفاده کنیم.» 

همچنین «حسن روحانی» که چندی قبل در مجلس حضور یافت، پیش از تقدیم لایحه بودجه 98 به رئیس مجلس با اشاره به تب و تاب بازار در 6 ماه اخیر گفت: «آمریکایی‌ها دنبال دو هدف اصلی بودند،‌ یکی ناامیدی مردم ایران نسبت به آینده کشور و دیگری القای ناکارآمدی نظام بود که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر برخی سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متاسفانه گاهی تعبیرهایشان نادرست و ناپسند است گفتند دولت کشور را رها کرده است و اقتصاد کشور از کنترل خارج شده است. حتی دیدید بعضی‌ها که اقتصاد هم کمی بلد هستند از "اَبَرتورم" حرف زدند و بعضی‌ها ار اینکه ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد در روزنامه‌ها نوشتند و تلاش کردند مردم را ناامید کنند و دولت را ناکار آمد کنند هرچند ممکن است اینها هدف سویی نداشته باشند اما دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند متاسفانه آثارش برای ملت و نظام خطرناک خواهد بود.»

«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم درباره اینکه برخی نمایندگان منتقدان دولت می گویند زمام امور اداره کشور از دست دولت و رئیس جمهور رها شده است، بیان داشت: «شاید این خواب، خیال و آرزوهای عده ای باشد که می خواهند خواب و خیال و تصورات واهی خود را در قالب نقد بیان می کنند اما دولت با اقتدار، امید و تمام توان در حال فعالیت است.»

با این حساب موضوع کم کاری دولت چندین بار مطرح شده است و چندین بار هم مسئولان دولتی سعی کرده‌اند به آن پاسخ دهند. 

این دفاعیه از دولت در حالی است که چند روز قبل رئیس جمهور با انتقاد از بی‌توجهی به بخش خصوصی گفت: «اگر بخش خصوصی در کشور فعال بود و بار بودجه بر دوش نفت نبود اثر تحریم کمتر بود. در مالیات مشکل داریم،‌ رئیس سازمان برنامه و یودجه اعلام کند  چه کسانی از معافیت معاف هستند و کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند. مردم باید با شفافیت و با صراحت بدانند. بیشترین سود را سوداگران و دلال‌ها می‌برند اما کمترین مالیات را آنها می‌دهند. باید نظام مالیاتی را تسهیل کیم، نه اینکه از مالیات دهنده در شرایط رکود مالیات بیشتری بگیریم بلکه پایه مالیاتی را گسترش دهیم و این پایه باید شامل همه شود و هرکه درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد. هرکه بامش بیشتر برفش هم بیشتر. مالیات و عوارض گمرکی امسال در بودجه 98 شرایط مناسبی دارد و 153 هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده ما را بخش مالیاتی و عوارض گمرکی تشکیل می‌دهد.»

سوال اساسی که باید پرسید این است که چه کسی باید نقدهایی که رئیس جمهور وارد کرد را عملیاتی کند؟ دولت به عنوان قوه مجریه در این زمینه چه نقشی دارد؟ جالب اینجاست که در 5 سال اخیر که فرصت در دست دولت روحانی بود که به این امور رسیدگی کند، بیشتر نگاه به خارج و سرمایه گذاری بر روی برجام بود. منتقدان اقتصادی هم از دولت این انتقاد را دارند که چرا به بازارهای  اقتصادی خصوصا منطقه توجه لازم ندارد. 

وضعیت اقتصادی که  در بازار قبل از شب عید بوجود آمد یک رکود نادر را نشان می دهد. همه ساله چند ماه قبل از عید تولید کنندگان خود را برای بازار پیش از پایان سال آماده می کنند و رونقی در بازار دیده می شود اما در شلوغ‌ترین زمان کاری بازار و تولید شاهد رکود نفس گیری هستیم.

با این حال اینکه دولت هم منتقد است و هم بیان می کند که کشور را رها نکرده، با واقعیتی که در بازار وجود دارد باید همخوانی داشته باشد.  البته پیش از این دولت به رسانه‌های خود همچنین طرفدارش این انتقاد را مطرح می کرد که چرا کارکردهای دولت را به درستی به سمع و نظر مردم نمی رسانند و اینگونه مطرح می شود که دولت کم کاری دارد. نمونه این کم کاری را در بازار مسکن به وضوح مشاهده می کنیم.

در چند سال اخیر که وزارت مسکن تحت فرمان «سید عباس آخوندی» بود پروژه مسکن مهر پیش نرفت. حتی آخوندی به این موضوع افتخار کرد. اینکه مسئول مستعفی به کم کاری خود افتخار کند موضوع قابل تامی است. موضوع گرانی قیمت مرغ هم که این روزها مطرح شده و مردم از آن گلایه دارند. بنابراین این مسئله از دولت قبل نیز با دولت همراه بوده است و بایستی با نگرش و عملکرد جدید این مسئله اصلاح شود. البته وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد کار فوری و ویژه دولت برای بهبود شرایط مردم را می طلبد تا این برچسب از روی دولت کنده شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اصلاً اصلاحات یعنی چی؟! روشن کنید تا ما هم کِل بکشیم! اول صاحابشو معلوم کنید!
Iran, Islamic Republic of
...؟!
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات یعنی تعلیق و تعطیل و پلمپ و دیگر هیچ !
Iran, Islamic Republic of
آخه جلسه گرفتن و گفتن ما هستیم که نشد کار.
Iran, Islamic Republic of
صاحب؟مالک؟کیلوچنده؟کجامیدن داداش؟
عجب !
Iran, Islamic Republic of
اگر مملکت رها نشده بود شاهد تورم 400 درصدی و 4 برابر شدن نرخ دلار و افزایش 130 درصدی مسکن و افزایش 100 درصدی قیمت خودرو نبودیم !
🔒➖🔑=دولت تبخیر امید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سياست روز اول اين بود گنج در خرابه هاست
Iran, Islamic Republic of
.... از چابهار شروع ميكنيم علي بركت اله
نیما راسخ
United States
از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا کنون هیچوقت پیش نیامده بود که خودی و غیرخودی ؛ انقلابی و ضدّ انقلابی ؛ دوست و دشمن و ...در حرف و سخنی چون «روحانی کشور را به حال خود رها کرده است» متّفق القول باشند!...در حقیقت نیز چنین است و جز این نیست!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
درست مثل فضای مجازی و دقیقاً با همون استدلال، در واع بی استدلالی!
حامد
Iran, Islamic Republic of
بيچاره مردم.......
گرفتاريم بخدا گرفتار
خييييلي گراني بيداد ميگنه
الهم عجل لوليك الفرج
Iran, Islamic Republic of
منفي يعني چه؟
علی
Iran, Islamic Republic of
...
میلاد
...
Iran, Islamic Republic of
کارگزاران مشغول کارند
Iran, Islamic Republic of
از اینکه کشور در تحریم ظالمانه است و برای مردم خواه و ناخواه مشکلاتی پیش خواهد امد بحثی نیست . و از اینکه دولت به دلایل زیر کشور را به حال خود رها کرده است هم بحثی نیست .
کشور به امید برکت برجام 5 سال دو آجر برای ابادانی آن روی هم قرار داده نشد .
با وزیرانی که اصلا قدمی در راه خدمت به نظام و مردم انجام ندادند کوچکترین برخوردی که هیچ نشد تمام قد از انها دفاع شد ....÷
حجم خوراکی ها کم شده قیمت دوبرابر و تورم همچنان تک رقمی
Iran, Islamic Republic of
وقتی بسیاری از کالاها با وجود داشتن قیمت با قیمت های دیگر به فروش می رسند، حرف بی ربطی نیست، بگویند دولت کشور را رها کرده.
Iran, Islamic Republic of
چون بود ونبود دولت هیچ تاثیری برای مردم نداشته است. وبرای این نابسامانی کشور و افزایش ابرتورم دولت نتوانسته است خدمتی انجام دهد بنابراین اگر دولت هم نباشداوضاع بهمین صورت خواهدبود پس می توان باحذف دولت حدافل درهزینه های ریاست جمهوری صرفه جویی نمود
رضا
Iran, Islamic Republic of
اين شد نقد منطقى ، نه متلكى، نه نق و نوقى نه … خدا نگهدار نويسنده اش ، محكم و منطقى و مودبانه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
نوبخت وابتکار چراغ اصلاحات در حال خاموش شدن است بی ثباتی بازار و تورهم روز بروز بدتر می شود یا دست دولت است ؟اگر رها نیست چرا قیمت ها کنترل نمی شود ؟
مجيد
Iran, Islamic Republic of
فقط دولت ناكارآمد و تموم و.......
مجيد
Iran, Islamic Republic of
خود روحاني چندين دفعه اول سال خزانه خالي بود.
ميشه معني اينو بگيد يعني چه؟ آيا غير از اين است كه با جيب مردم خزانه پر شد؟
ما همچين دولت بي تبخير و ناكارامدي نمي خواهيم.
Iran, Islamic Republic of
اقاي نوبخت شرمنده نشو راه باز كنيد اهل كار و تلاش جهادي بياد وسط شماها كه همه چيز نابود كرديد!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست که خودشون رو هم متهم می کنند....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چهل ساله كه تحريم هستيم چرا نبايد با ي برنامه ريزي درست و هدفمند كشور رو از درون به شكوفا برسونيم تا تحريم ها بي ثمر باشن ...
Iran, Islamic Republic of
....
سعید
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ضعیف ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی بود اینو به جد می گم. با این که بهش رای دادم ولی حرفمو از ته دل زدم ....