پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۳
اندر احوالات عبارت تکراری «تنظیم بازار»

بازی «مار و پله» اقتصاد دولتی با مردم زحمت کش/ تحریم به سنگر ناکارآمدی تبدیل شده است

يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 661029
سال ۹۷ را در حالی سپری می کنیم که بازار روزگار پرتلاطمی دارد. این درحالی است که تا پیش از آن دولت یکی از دستاوردهای خود را «صفر کردن تورم» توصیف می کرد.
بازی «مار و پله» اقتصاد دولتی با مردم زحمت کش/ تحریم به سنگر ناکارآمدی تبدیل شده است
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: مرغ‌ها هم این روزها پرواز می کنند؛ البته با گرانی افسارگسیخته و از سفره مردم. قیمت اقلام و اجناس مختلف این روزها مانند یک موج بلند بازار را در می نوردد و سپس خودش آرام می گیرد. تنظیم بازار از جمله وظایف اقتصادی دولت است. اغلب دیده می شود که با بهم خوردن این موضوع قیمت برخی از اجناس به طور نجومی بالا می رود. قیمت مرغ هم که از جمله موارد مصرفی تقریبا هفتگی مردم است و در مهمانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این موارد است که حالا سیر صعودی آن مردم را با مشکل روبرو ساخته است.

قیمت گوشت قرمز هم تقریبا همین روند را طی کرده است. قیمت گوشت گوسفندی ۸۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۸ هزار تومان است. این آمار هم نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در دولت روحانی بیش از دو برابر شده است. گوشت گوسفندی ۴۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۳۸ هزار تومان در دور این مدت گران شده‌اند.

سال 97 را در حالی سپری می کنیم که بازار روزگار پرتلاطمی دارد. این درحالی است که تا پیش از آن دولت یکی از دستاوردهای خود را «صفر کردن تورم» توصیف می کرد.

البته در همان زمان منتقدان اقتصادی دولت می گفتند که این صفر کردن با رکود اقتصادی رابطه عمیقی دارد.

چندین بار «حسن روحانی» رئیس جمهور بیان کرد که از رکود خارج شده ایم اما این اتفاق در واقعیت چندان جاری و ساری نبود. هر چند که این رکود با تورم هم توامان شد و حالا در شرایطی هستیم که بازار رکود تورمی رتا با پوست و گوشت و استخوان احساس می کند. با گرانی و تورمی که بوجود آمده دقیقا تقاضا به سطحی رسیده که تولید برای تولید کننده صرف نمی کند. بازار با تورمی که ایجاد شده خالی از تقاضا شده و رکود چشمگیری را تجربه می کند.

بازارهای دیگر هم با همین روند روبروست. بازار خودرو از جمله مواردی بود که با سوء استفاده خودروسازان نیز همراه شده است. در مقطع زمانی خاص که دلار به طور افسارگسیخته سیر صعودی خود را طی می کرد، خودرو نیز گران شد و با توجه به فاصله قیمت شرکت های خودروسازی و بازار، دلالان دست به کار شدند و دولت در این عرصه ورودی نکرد.

حتی فروش فوق العاده خودروسازان که به عنوان یک راهکار برای تنظیم بازار خودرو انجام شد نیز نتوانست قیمت آنرا پایین بیاورد و حتی شاهد صعود بیشتر قیمت خودرو بودیم. جالب اینجاست که در همان زمان رسانه ها از احتکار خودرو توسط شرکت های خودروسازی خبر می دادند. فروش پر ابهام خودرو که به اعتقاد بسیاری دست دلالان در کار بود و جیب آنها را پر کرد نه نیاز بازار را نیز از جمله دیگر مواردی بود که دولت در آن ورود مقتدرانه ای نداشت و بازار یله و رها بود.

مسکن دیگر بازاری بود که با سیر صعودی قیمت ها مواجه شد. قیمت هایی که به طور نجومی بالا رفت و حالا خیلی ها که امیدوار به خانه دار شدن بودند این امید را به کلی از دست داده اند. درواقع بازار مسکن به مانند بازی «مار و پله» با برخی در حال بخورد است. این افراد با توان مالی کم پولی را پس انداز می کنند و امیدوار می شوند که می توانند خانه دار شوند اما هنوز به سطح مطلوب خرید خانه نرسیده اند قیمت آن به طور نجومی بالا می رود و به قولی در خانه مار می سوزند و به خانه اول باز می گردند. دولت در عرصه مسکن که بازار مادری است و می تواند محرک اقتصادی کشور شود نیز کم کاری داشت. این موضوع حتی در جلسه دفاع روحانی از «سید عباس آخوندی» در اوائل دولت دوازدهم به عنوان یک مطالبه از سوی رئیس جمهور مطرح شد.

دولتمردان هرگاه در این وضعیت گرفتار می شوند از تحریم‌ها سخن می گویند و آنرا علت اصلی ناکارآمدی خود توصیف می کنند اما باید گفت که آنچه بازار به وضوح نشان می دهد یک نوع اهمال کاری و بی مبالاتی در سطح مدیریتی است. موضوعی که بسیاری از منتقدان مطرح می کنند که مشکل اصلی اقتصاد کشور است و تحریم‌ها را می توان با مدیریت خوب و مثبت بی اثر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
Iran, Islamic Republic of
بیست درصد افزایش حقوق برای جبران افزایش قیمت مرغ و گوشت سال 97 کفایت میکنه!
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر بخواهد! می تواند جلوی گرانی ها را بگیرد. نمی خواهند و به چه دلیل، فقط خدا می داند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
بحث خواستن و نخواستن دولت نیست.دولت کشور را ول کرده است‌.
برای دولت، بهترین چیز، مرگ برآمریکاست تا تقصیرها را بر گردن آن بیندازد
Iran, Islamic Republic of
برای دولت، علیه آمریکا و استکبار حرف زدن و شعار دادن، از نان شب هم واجبتر است زیرا به این خاطر، می توانند تقصیر گرانی ها به گردن تحریمها و آمریکا ستیزی نظام بیندازند نه ناکارآمدی و خیانتهای نفوذی های دولتی
اکبر
Iran, Islamic Republic of
حداقل باید یارانه ها 3 برابر می شد تا قدرت خرید مردم حفظ شود.
Romania
می دانید خدا می خواست شما بدانید رها کردن کشور یعنی چه.چقدر به احمدی نژاد تهمت زدید که کشور را دردوسال اخر رها کرده بود.درحالی که بنده خودم شاهد بودم ده دوازده روز قبل پایان ریاست جمهوری سر زده امده بود شهر ما از مراحل تکمیل بیمارستانی بازدید کند نکته جالب تر این که احمدی نژاد بیمارستان را افتتاح نکرد چون محوطه سازیش کامل نشده بود با این که تجهیزات و وسایل داشت.بعد دولت روحانی چهارسال این پروژه را معطل نگه داشت تا پارسال موقع انتخابات افتتاح کرد!!!
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد با وقتی که سر مشائی در دوره ی دوم گذاشت می توانست تولید داخلی واقتصاد مقاومتی را تکمیل کند که مردم به لیبرالها رای ندهند...چندسال لایحه ی بودجه را دیر به مجلس می داد حالا چرا بماند...
Romania
برای این دیر به مجلس می داد که نمایندگان هر بلایی بخواهند سر بودجه نیاورند.این کار را اتفاقا دولت روحانی هم به ان معترض است و تعدادی از نمایندگان مجلس هم به این قضیه معترض هستند که چرا نمایندگان بجای دیدگاه ملی داشتن دید گاه منطقه ای دارند درتصویب بودجه.و فقط سعی می کنند بودجه بیشتری برای منطقه خودشان بگیرند.احمدی نژاد برای مقابله با این بودجه را دیر به مجلس می داد تا نمایندگان فرصت نکنند از اهرم های فشارشان بر دولت برای برهم زدن بودجه استفاده کنند با این همه حرفها بازهم می گفتند بودجه چهل درصد دچار تغییر می شود.که اصلا برای هر دولتی باشد کار درستی نیست.این که شما تایین کنید که دولت چکار باید و نباید بکند و بعد ان دولت را مقصر باید و نباید ها بدانید کار منطقی نیست.دولت روحانی ام به برهم زدن بودجه توسط مجلس معترض است.ولی به گفته مشاور روحانی .که گفته بود ایکاش روجانی شچاعت احمدی نژاد را داست و اینقدر به خواسته نمایندگان که درهمه امور شهرشان دخالت می کنند بها نمی داد
بهمن
Iran, Islamic Republic of
دولت خیلی تلاش می کند تا سوء مدیریت خودش را پشت تحریم ها پنهان نماید اما همه می دانند که 90 درصد مشکلات اقتصاد کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم مربوط نیست .
فرانک
Romania
بهترین رئیس جمهور ایران حضرت آقا بودند. ادعای اعضای دولت صفر بود و با وجود هزینه های جنگ وضع از الان خیلی بهتر بود.
Iran, Islamic Republic of
بيچاره مردم حسرت خوردن ي وعده اب گوشت به دلشون موند
بوسجین
Iran, Islamic Republic of
معرکه های مضحک و جلسات موافق و مخالف در رسانه ها از تمایندگان مجلس کرفته تا سایر مسیولین در مورد گرانی و مشکلات از لبنیات تا خود رو و از ان تا مرغ و.......... که اخرش برنده ان مافیای فیمت هاست کرانی را تحمیل مردم می کند و مردم هزینه ... را از جیب خود پرداخت می کنند و این داستان پایانی ندارد ...
Iran, Islamic Republic of
....