کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندر احوالات عبارت تکراری «تنظیم بازار»

بازی «مار و پله» اقتصاد دولتی با مردم زحمت کش/ تحریم به سنگر ناکارآمدی تبدیل شده است

23 دی 1397 ساعت 16:01

سال ۹۷ را در حالی سپری می کنیم که بازار روزگار پرتلاطمی دارد. این درحالی است که تا پیش از آن دولت یکی از دستاوردهای خود را «صفر کردن تورم» توصیف می کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: مرغ‌ها هم این روزها پرواز می کنند؛ البته با گرانی افسارگسیخته و از سفره مردم. قیمت اقلام و اجناس مختلف این روزها مانند یک موج بلند بازار را در می نوردد و سپس خودش آرام می گیرد. تنظیم بازار از جمله وظایف اقتصادی دولت است. اغلب دیده می شود که با بهم خوردن این موضوع قیمت برخی از اجناس به طور نجومی بالا می رود. قیمت مرغ هم که از جمله موارد مصرفی تقریبا هفتگی مردم است و در مهمانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این موارد است که حالا سیر صعودی آن مردم را با مشکل روبرو ساخته است.

قیمت گوشت قرمز هم تقریبا همین روند را طی کرده است. قیمت گوشت گوسفندی ۸۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۸ هزار تومان است. این آمار هم نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در دولت روحانی بیش از دو برابر شده است. گوشت گوسفندی ۴۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۳۸ هزار تومان در دور این مدت گران شده‌اند.

سال 97 را در حالی سپری می کنیم که بازار روزگار پرتلاطمی دارد. این درحالی است که تا پیش از آن دولت یکی از دستاوردهای خود را «صفر کردن تورم» توصیف می کرد.

البته در همان زمان منتقدان اقتصادی دولت می گفتند که این صفر کردن با رکود اقتصادی رابطه عمیقی دارد.

چندین بار «حسن روحانی» رئیس جمهور بیان کرد که از رکود خارج شده ایم اما این اتفاق در واقعیت چندان جاری و ساری نبود. هر چند که این رکود با تورم هم توامان شد و حالا در شرایطی هستیم که بازار رکود تورمی رتا با پوست و گوشت و استخوان احساس می کند. با گرانی و تورمی که بوجود آمده دقیقا تقاضا به سطحی رسیده که تولید برای تولید کننده صرف نمی کند. بازار با تورمی که ایجاد شده خالی از تقاضا شده و رکود چشمگیری را تجربه می کند.

بازارهای دیگر هم با همین روند روبروست. بازار خودرو از جمله مواردی بود که با سوء استفاده خودروسازان نیز همراه شده است. در مقطع زمانی خاص که دلار به طور افسارگسیخته سیر صعودی خود را طی می کرد، خودرو نیز گران شد و با توجه به فاصله قیمت شرکت های خودروسازی و بازار، دلالان دست به کار شدند و دولت در این عرصه ورودی نکرد.

حتی فروش فوق العاده خودروسازان که به عنوان یک راهکار برای تنظیم بازار خودرو انجام شد نیز نتوانست قیمت آنرا پایین بیاورد و حتی شاهد صعود بیشتر قیمت خودرو بودیم. جالب اینجاست که در همان زمان رسانه ها از احتکار خودرو توسط شرکت های خودروسازی خبر می دادند. فروش پر ابهام خودرو که به اعتقاد بسیاری دست دلالان در کار بود و جیب آنها را پر کرد نه نیاز بازار را نیز از جمله دیگر مواردی بود که دولت در آن ورود مقتدرانه ای نداشت و بازار یله و رها بود.

مسکن دیگر بازاری بود که با سیر صعودی قیمت ها مواجه شد. قیمت هایی که به طور نجومی بالا رفت و حالا خیلی ها که امیدوار به خانه دار شدن بودند این امید را به کلی از دست داده اند. درواقع بازار مسکن به مانند بازی «مار و پله» با برخی در حال بخورد است. این افراد با توان مالی کم پولی را پس انداز می کنند و امیدوار می شوند که می توانند خانه دار شوند اما هنوز به سطح مطلوب خرید خانه نرسیده اند قیمت آن به طور نجومی بالا می رود و به قولی در خانه مار می سوزند و به خانه اول باز می گردند. دولت در عرصه مسکن که بازار مادری است و می تواند محرک اقتصادی کشور شود نیز کم کاری داشت. این موضوع حتی در جلسه دفاع روحانی از «سید عباس آخوندی» در اوائل دولت دوازدهم به عنوان یک مطالبه از سوی رئیس جمهور مطرح شد.

دولتمردان هرگاه در این وضعیت گرفتار می شوند از تحریم‌ها سخن می گویند و آنرا علت اصلی ناکارآمدی خود توصیف می کنند اما باید گفت که آنچه بازار به وضوح نشان می دهد یک نوع اهمال کاری و بی مبالاتی در سطح مدیریتی است. موضوعی که بسیاری از منتقدان مطرح می کنند که مشکل اصلی اقتصاد کشور است و تحریم‌ها را می توان با مدیریت خوب و مثبت بی اثر کرد.


کد مطلب: 661029

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/661029/بازی-مار-پله-اقتصاد-دولتی-مردم-زحمت-کش-تحریم-سنگر-ناکارآمدی-تبدیل-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com