جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
روحانی:‌

اینکه می‌گویند "دولت کشور را رها کرده" ناپسند است

سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 660988
رئیس‌جمهور گفت: موفق شدیم لایحه بودجه ۹۸ را در موعد قانونی خود تقدیم مجلس کنیم.
اینکه می‌گویند "دولت کشور را رها کرده" ناپسند است
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس و پیش از تقدیم لایحه بودجه 98 به رئیس مجلس گفت:‌ در موعد قانونی بودجه 98 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم.

وی همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ این واقعه را به نمانیدگان مجلس حوزه‌های علمیه،‌ مقام معظم رهبری و بیت آن مرحوم تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور همچنین میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت.

روحانی ادامه داد: لایحه بودجه 98 در شرایطی تقدیم مجلی می‌شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم. دی امسال پربرکتی برای مردم ما خواهد بود و همچنین بهمن ماه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم،  اما دی سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم. همان حوادث دی ماه باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دی ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی قدمی فریادی صحبتی کردند تا به خیال خامشان به اهداف مورد نظر خودشان دست پیدا کنند.

* هدف آمریکایی‌ها فشار به مردم ایران است
وی تصریح کرد: هدف آمریکایی‌ها از این فشارها که مستقیماً بر دوش ملت ایران و  بر مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان است و بر خلاف مقررات بین‌المللی هدف اصلی‌اشان به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکایی‌ها مانع بزرگشان را در این منطقه حساس ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند و لذا هرگاه که ما در پیشرفت‌های داخلی توانستیم حرکت بزرگی بوجود آوریم آنها خود را پیش روی ملت ایران قرار دادند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تب و تاب بازار در 6 ماه اخیر گفت: آمریکایی‌ها دنبال دو هدف اصلی بودند،‌ یکی ناامیدی مردم ایران نسبت به آینده کشور و دیگری القای ناکارآمدی نظام بود که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر برخی سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متاسفانه گاهی تعبیرهایشان نادرست و ناپسند است گفتند دولت کشور را رها کرده است و اقتصاد کشور از کنترل خارج شده است. حتی دیدید بعضی‌ها که اقتصاد هم کمی بلد هستند از "اَبَرتورم" حرف زدند و بعضی‌ها ار اینکه ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد در روزنامه‌ها نوشتند و تلاش کردند مردم را ناامید کنند و دولت را ناکار آمد کنند هرچند ممکن است اینها هدف سویی نداشته باشند اما دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند متاسفانه آثارش برای ملت و نظام خطرناک خواهد بود.

* بیشترین سود را سوداگران و دلال‌ها می‌برند اما کمترین مالیات را آنها می‌دهند
روحانی با انتقاد از بی‌توجهی به بخش خصوصی گفت: اگر بخش خصوصی در کشور فعال بود و بار بودجه بر دوش نفت نبود اثر تحریم کمتر بود. در مالیات مشکل داریم،‌ رئیس سازمان برنامه و یودجه اعلام کند  چه کسانی از معافیت معاف هستند و کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند. مردم باید با شفافیت و با صراحت بدانند. بیشترین سود را سوداگران و دلال‌ها می‌برند اما کمترین مالیات را آنها می‌دهند. باید نظام مالیاتی را تسهیل کیم، نه اینکه از مالیات دهنده در شرایط رکود مالیات بیشتری بگیریم بلکه پایه مالیاتی را گسترش دهیم و این پایه باید شامل همه شود و هرکه درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد. هرکه بامش بیشتر برفش هم بیشتر. مالیات و عوارض گمرکی امسال در بودجه 98 شرایط مناسبی دارد و 153 هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده ما را بخش مالیاتی و عوارض گمرکی تشکیل می‌دهد.

رئیس‌جمهور با یادآوری نقدهای صورت گرفته به بودجه 97 در سال گذشته اظهار داشت: امسال هم مردم ما پس از انتشار بودجه حرف بزنند، اشکال و نقد کنند. یک قدرتی در کشور ما است که آن باید کشور ما را از دست مشکلات نجات دهد و آن قدرت مردم وافکار عمومی است.
 
چرا بعضی وزارتخانه‌های ما چند دانشگاه و دانشکده و پژوهشکده دارند. مگر بیشتر از یک آموزش عالی باید داشته باشیم. یک آموزش عالی است و باید تمام بخش‌ها یا منهل شوند و یا ادغام شوند. جای شرمندگی است که یک لیسانسیه دکتری صادر می‌کند. خودش سوادش لیسانس است اما زیر دکتری را امضا می‌کند. این یعنی آموزش عالی ما در مسیر درست قرار ندارد. هر دستگاهی اموزش عالی دارد و هرکسی دانشکاه و استاد و دانسجو دارد و مدرک صادر می‌کند.
 
 
وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها دولت و مجلس توان ندارند، با هم،‌ هم  تلاش کنیم باز هم توان نداریم. از ما و شما توانمندتر، ملت بزرگ ایران و افکار عمومی است و افکار عمومی می‌تواند ما را مجبور کند که راه درست را انتخاب کنیم و این در گرو این است که داده‌های ما در اخیتار مردم قرار گیرد و همه باید بدانند چه کسانی بودجه می‌گیرد، از خودم شروع می‌کنم چرا بعضی وزارتخانه‌های ما چند دانشگاه و دانشکده و پژوهشکده  دارند. مگر بیشتر از یک آموزش عالی باید داشته باشیم. یک آموزش عالی است و باید تمام بخش‌ها یا منهل شوند و یا ادغام شوند. 
رئیس‌جمهور گفت:‌ جای شرمندگی است که یک لیسانسیه دکتری صادر می‌کند. خودش سوادش لیسانس است  اما زیر دکتری را امضا می‌کند. این یعنی آموزش عالی ما در مسیر درست قرار ندارد. هر دستگاهی اموزش عالی دارد و هرکسی دانشکاه و استاد و دانسجو دارد و مدرک صادر می‌کند.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان عزیز در تبصره 21 بودجه به این مسئله اشاره کردیم، خواهش می‌کنم شما هم یاری کنید و این قدم مهم را برداریم. ما خدمات را گران به مردم می‌دهیم ما یعنی دولت. دولت خدمات را گران به مردم ارائه می‌کند. اگر شما می‌خواهید از گرانفروشی صحبت کنید نام دولت را در این لیست بگذارید.

وی با بیان این مطلب که از توانمندی دولت برای سال آینده بیشتر استفاده کنیم، گفت: ما ثروت و دارایی زیادی داریم اما آن را در گاوصندوق گذاشته و قفل کردیم. دولت دارای با ارزش‌ترین زمین‌ها در داخل شهرها و در کنار شهرها و در مناطق مختلف کشور است. این زمین‌ها قفل است. ما به استانی رفتنم یک زمین بسیار وسیعی کنار شهر بود، پرسیدم این زمین برای چه کسی است؟ گفتند فلان وزارتخانه برای طرحی مالک آن است و از 30 سال پیش زمین را گرفته و می‌خواهد 40 سال بعد طرحی را پیاده کند. نباید اینگونه باشد.

* شستا به بازار سرمایه خواهد آمد
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما باید دارایی‌ها را مولد کنیم نه منجمد. دارایی‌ها را منجمد کردیم، بانک‌های ما املاک غیرمنقول در سراسر کشور دارند و اینها نمی‌فروشند، بعد می‌گوییم بانک نقدینگی ندارد. همه و تمام دولت باید ملزم شوند اموال خود را عرضه کنند. با قولی که وزیر جدید کار داده است سال 98 سال عرضه بنگاه‌های اقنصادی به بازار سرمایه خواهد بود و انشاالله همه "شستا" به بازار سرمایه خواهد آمد. البته ممکن است برخی ضرر کنند هیئت مدیره‌ها و مجامع مختلف،، داستان‌هایی وجود دارد ما باید همه توان خود را به کار بگیریم. دولت ثروتمندو قدرتمند است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *