چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۰
نگاهی راهبردی به رزمایش پیامبر اعظم ۱۲/ شفاف برای بیگانگان

جنگ در سوریه چگونه رزمایش اخیر سپاه را متحول کرد؟/ نمایش توان تصرف و نابودی بنادر و شهرهای اقتصادی همسایه متجاوز؟!

يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 660468
تله انفجاری سپاه پاسداران که در این رزمایش در چند نوبت پیاپی انجام شد نشانی از توانمندی بود که موج انفجار آن می‌تواند یک باند فرودگاه یا یک اسکله یا سدهای مستحکم دشمن را در چند ثانیه نابود و تا چند متر به اعماق زمین فرو برد.
جنگ در سوریه چگونه رزمایش اخیر سپاه را متحول کرد؟/ نمایش توان تصرف و نابودی بنادر و شهرهای اقتصادی همسایه متجاوز؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ با هدف نشان دادن قدرت عملیاتی نیرو‌های زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بعد دفاعی و آفندی با حضور نیرو‌های ویژه هوابرد، زرهی، نیرو‌های آبی خاکی و یگان‌های هوانیروز سپاه پاسداران با موفقیت در منطقه عمومی قشم برگزار شد. در این رزمایش برای نخستین بار از مین‌های ضد‌هلی‌کوپتر به صورت عملیاتی استفاده  شد. همچنین تمرین دفاع از ساحل با شلیک موشک های نقطه زن ساحل به دریا و عملیات آبی خاکی نخستین مرحله این رزمایش بود. انهدام پهپاد شناسایی دشمن و اشغال سرزمین دشمن نیز برای نخستین بار در این رزمایش اتفاق افتاد.

اما این رزمایش بی شک یکی از متفاوت ترین رزمایش های نظامی کشور در سالهای اخیر محسوب می شود. در اینباره بخوانید:

الف: برخی بخش های ویژه رزمایش اخیر سپاه را می توان محصول و خروجی تجربه این نهاد مهم نظامی کشور از جنگ سوریه دانست. تجربه جنگ سوریه یعنی فتح مناطق بزرگ جغرافیایی و یا به تعبیر دیگر تصرف شهرهای بزرگ دشمن متخاصم در کمترین زمان ممکن است. در اینجا یک پیام غیر مستقیم نهفته است و آن اینکه اگر کشور همسایه ای زمینه ساز و محل عملیات نظامی علیه ایران بشود، در گام اول یک شهر مهم بندری و اقتصادی خود را از دست خواهد داد! یک معنای دیگر راهبردی نیز در اینجا وجود دارد و آن اینکه جنگ برخی از همسایگان علیه ایران، فروپاشی اقتصادی آن را محتمل خواهد کرد. به این معنا که ایران علاوه بر ضربات نظامی، اقتصاد راهبردی همسایه نادان طمع کننده را نیز مورد هدف قرار خواهد داد. مهمترین مصداق این ادعا نیز دو اتفاق مهم در این رزمایش بود، اول:سپاه نشان داد که در فاصله کوتاهی توان بسیج نیروهای خود از سراسر کشور را دارد و موضوع شگفت انگیز تر اینکه در فاصله کمتر از سه ساعت همه این نیروها حتی با فاصله هزار کیلومتر دورتر در منطقه جنگی مدنظر حضور پیدا خواهند کرد. دوم: تله انفجاری سپاه پاسداران که در این رزمایش در چند نوبت پیاپی انجام شد نشانی از توانمندی بود که موج انفجار آن می‌تواند یک باند فرودگاه یا یک اسکله یا سدهای مستحکم دشمن را در چند ثانیه نابود و تا چند متر به اعماق زمین فرو برد.

ب: خروجی دوم و مهم تجربه جنگ سوریه، تجربه فوق العاده ایران برای مبارزه با تروریست ها است. در رزمایش اخیر به خوبی اثبات شد که اگر در عقبه نیروهای نظامی و دریایی اتفاقی بیافتد ، ظرف مدت کوتاهی حجم بزرگی از نیروهای تروریستی در زمانی کوتاه از بین خواهند رفت. به تعبیر دیگر ایران با تجربه چند ساله خود در جنگ نیابتی، اینک در نقطه ای از آمادگی نظامی قرار دارد، که در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای مبارزه با تروریست ها برای او کم هزینه‌تر خواهد بود.

ج: رزمایش فوق نشان داد که تصور حمله ناگهانی به برخی جزایر ایران مانند، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی خیال خامی هست و ایران ظرف مدت کوتاهی هر نقطه ای که دشمن خیال تصور و با هرنوع از سطح پشتیبانی را که داشته ، بلافاصله پس خواهد گرفت. اما این موضوع به اینجا ختم نمی شود، بلکه سپاه در رزمایش اخیر  یک پیام نظامی بزرگ را آشکارا به ژنرال های نظامی سراسر دنیا مخابره کرد؛ ایران در صورت نیاز در مواقع و مراحل حساس تنها در وضعیت دفاعی، آرایش نخواهد گرفت، بلکه برای تهاجمی عمل کردن آمادگی جدی پیدا کرده است. یعنی اینکه ایران حمله محتمل نظامی را نیز در صورت تصمیم در تهران با تهاجم پاسخ خواهد داد. ایضا اینکه این تهاجم با دنبال کردن دشمن در هر نقطه فرار نیز همراه خواهد بود.

در هر صورت شفافیت پیام های رزمایش فوق با توجه به اینکه آمریکایی ها نیز از آن تصویر برداری کرده اند، بقدری بالای بالا بوده که بتوان گفت محاسبات دشمن درباره قدرت دریایی ایران را واقعی تر و دقیق تر از گذشته برای طمع کنندگان به خاک جمهوری اسلامی را کرده باشد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید رضا
Iran, Islamic Republic of
در برابر دشمنان ؛ تا می توانید ، خود را قوی کنید !
Iran, Islamic Republic of
ارتش و سپاه دست در دست هم ، پشت به پشت هم ، محکم و استوار ، شجاعانه و نترس به چشم دشمن سبک سر خیره شدند اگر حماقتی از او سربزند چنان سیلی محکمی بر او خواهند زد که مغزهای کوچک زنگ زده شان از حدقه چشمانشان بیرون جهد. درود خدا بر شما مجاهدان راستین. ملت پشتیبانتان هست شما پشت رهبری را خالی نکنید.
Iran, Islamic Republic of
زنده باد سپاه و ارتش سرفراز
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر نیروهای نظامی کامل زیر نظر مستقیم رهبری هستند والا اگر دست احزاب چپ و راست بود الان تهران رو هم از دست داده بودیم
صد درصد
Iran, Islamic Republic of
بحرین و امارات رو می گیریم. دو ساعته. غلطی بکنند....
Iran, Islamic Republic of
یک نکته هم دراین بیان باقی ماند وآن نیروی مخلص وبسیار بسیار عظیم جوانانی که کافیست اسلحه بدستشان برسد به اطمینان خاطر عرض کنم که تجاوزگری سالم به خانه خود برنمیگردد .ضمنا"نیروی مردمی بسیج منحصر به ایران نیست بلکه ابعاد منطقه ایی وجهانی دارد ومیتواند در سطح بین الملل تاثیرگذارباشد تا آنانی که درفکر تخریب واشغال و تغییر هستند افکارپریشانشان را نقش برآب کنند . این بازی شطرنج آنان بالاخره شکست خواهد خورد . با انتظار درآتی به تماشای آن خواهیم نشست .
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
Iran, Islamic Republic of
لطفا دنبال کاپشن مشکی نگردید ما همه کاپشن مشکی هستیم.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
یک پیام دیگر رو هم باید اضافه کرد.
ترس دشمن فرامنطقه‌ای و خروج از سوریه!!!!