پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۲
گزینه‌های راهبردی خروچ آمریکا از شام چه می‌گوید

کدام اقدام حاج قاسم، ترامپ را در سوریه ناامید کرد؟

شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 660232
آمریکا در دوران تصمیماتی قرار دارد که همه جانبه برای او سود و فایده نیست. چه بخواهد حرف ژنرال‌های نظامی حاکم بشود و چه تجار و اقتصاددانان و سیاسیون آمریکایی.
کدام اقدام حاج قاسم، ترامپ را در سوریه ناامید کرد؟
گروه بین الملل جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: نیروهای نظامی آمریکا قرار است سوریه را ترک کنند و همچنین بخش قابل توجهی نیز همزمان خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. همه چیز نشان می‌دهد که ترامپ تصمیم دردآور و سختی را گرفته است. البته با او مخالفت های سطح بالا و سنگینی در اینباره صورت گرفته شده ولی رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفته است که برای مسایل اقتصادی مجبور به اینکار شده است. تصمیم ترامپ ظاهر خیلی پیچیده ای ندارد، به همین دلیل حتی بسیاری در داخل آمریکا او را یک نادان نامیده اند که سوریه را راحت به ایران و روسیه تقدیم کرده است. اما چگونه این اتفاق و تصمیم به ظاهر عجیب گرفته شده است؟

الف: تصمیم برای کاهش قابل توجه نظامی در افغانستان همزمان با سوریه نشان می دهد که آمریکا بر اساس یک منطق بزرگتر دست به این اقدام زده است و این یعنی صرفا به نسخه و شرایط خاص در سوریه یا افغانستان مرتبط نیست بلکه محصول جمع بندی حضور آمریکا در خارج و کشورهای مشابه این دو کشور است. آمریکا در دوران تصمیماتی قرار دارد که همه جانبه برای او سود و فایده نیست. چه بخواهد حرف ژنرال های‌نظامی حاکم بشود و چه تجار و اقتصاددانان و سیاسیون آمریکایی. آمریکا مدت هاست که مخیر به انتخاب اقتصاد داخلی و قدرت طلبی فرامنطقه ای خود هست. این روح حاکم بر تصمیات عالی هیات حاکم بر این کشور است. بسیاری از ژنرال های ارتش و وزارت دفاع آمریکا ارقام دقیق تری از ترامپ درباره هزینه های سرسام آور جنگ و حضور نظامی این کشور در منطقه و به خصوص در کشورهای همچون، عراق، افغانستان و سوریه دارند و باید به آنها باید حق داد که تصمیم ترامپ اشتباه است! چون  تصمیم ترامپ اعلام رسمی شکست دستگاه های نظامی آمریکا در سوریه و افغانستان است. به بیان دیگر، دستور ترامپ در افکار عمومی یعنی نظامی های آمریکایی پس از سالها در افغانستان و پس از مدتی در سوریه هزینه ساز شده و دخل و خرجشان به صرفه نیست.

ب: صحنه بازی عراق را پس از سرنگونی صدام حسین را به یاد بیاورید. آمریکایی ها در فاصله کوتاهی پس از تسلط بر بغداد اظهار داشتند ما در اوج نظامی گری در عراق، عرصه سیاسی را به ایران واگذار کردیم. این معادله الان پیشرفته تر هم شده است. به این معنا که آمریکایی ها اذعان دارند، ظرفیت های سیاسی و فرهنگی لازم برای ماندن کشورهای همچون عراق و اینک سوریه را ندارند. این ایران است که زمین را پس از جنگ دریافت و با اتکا به ظرفیت های ذاتی که دارد می تواند در کشورهای همچون عراق و سوریه در اوج بحران ها  بماند. روح این ظرفیت ها البته هم اینک در یمن هم برای آمریکایی ها قابل لمس است.

ج: ترامپ معتقد است که سوریه نهایتا زمین بازی ایران است. خواسته یا ناخواسته اقدامات آمریکا در سوریه به منافع ایران هم کمک های غیر مستقیم کرده است. آمریکا چند سال قبل در عراق –بخوانید زمین بازی ایران- با صدامی جنگید که دشمن اصلی ایران در منطقه بود و اینک نیز ساختار داعشی در سوریه رو به نابودی است که بزرگترین تهدید نظامی پس از صدام برای ایران بود. ضمن اینکه ادامه حضور آمریکا در سوریه تقابل ناخواسته با ته مانده نهایی داعشی ها است و چرا دشمن ایران با هزینه و شراکت آنها کاملا از بین برود؟!

د: آمریکا در واقع نه دو هزار نظامی خود را از سوریه خارج می کند بلکه عملا کردهای سوری تجزیه طلب را تنها می گذارد و می‌رود. اینجا می‌شود گفت که ترامپ به اردوغان امتیاز داده تا او کردها را سرکوب کند و منافع ملی خودش را تامین کند و در عوض با خرید سامانه موشکی آمریکایی به جای اس 400 روسیه پول کلانی به دولت ترامپ هدیه بدهد. اما این همه قصه نیست؛ آن‌روزی که حضور حاج قاسم سلیمانی در اربیل  همه برنامه‌ریزی‌های نهایی برای تجزیه عراق و اعلام استقلال کردستان عراق را به طرز شگفت انگیزی بهم زد، تجزیه سوریه از دالان کردهای سوری نیز به محاق رفت. اینک خود را به جای ترامپ بگذارید، آمریکا ظرفیت فرهنگی و سیاسی برای ماندن در سوریه ندارد، تجزیه راهبردی سوریه هم عملا امکان تحقق ندارد، او برای چه هدف راهبردی دیگری باید در سوریه بماند؟ آیا باید همانند افغانستان با اصرار به بماندن  روزانه جان هزاران نظامی خود را در خطر مرگ قرار دهد؟ از همه مهمتر با وجود قاسم سلیمانی که اعتقادی به مذاکره ندارد و حتی نامه بالاترین مقامات اطلاعاتی آمریکا را ناخوانده پس می فرست، روزنه دیگری باقی می ماند؟!

اما منافع تاکتیکی خروج آمریکا از منظر ترامپ چیست؟
البته ترامپ با خروج آمریکا از سوریه منافعی را هم دنبال می کند. او با این دستور،  عملی شدن وعده انتخاباتی خود را محقق کرده و همچنین باصرفه جویی مالی که از این طریق بدست می آورد، آمار تولید اشتغال در داخل آمریکا را با آن افزایش می دهد. این اتفاق، تبلیغ بزرگی برای انتخابات2020 آمریکا است.

از سوی دیگر آمریکا با ترک خاک سوریه، طمع روس ها و ترک ها را افزایش می دهد. این خود می تواند، بخشی از زیرساخت اختلاف در مثلث امنیتی ایران، روسیه و ترکیه در شام را به ظن آمریکا باشد.

خروج آمریکا از سوریه یک پیام مهم به عربستان نیز دارد: آمریکا سوریه می رود و بدون دریافت پول های نفتی بزرگ به کشوری همچون سوریه بازنخواهد گشت.

اما درباره ایران، راهبردی ترین پیام خروج آمریکا از سوریه در یک گزاره قابل خلاصه گذاری است: گزینه تقابل آمریکا با ایران جنگ نظامی نیست و ناچارا همچنان فقط در دایره "جنگ اقتصادی" خواهد ماند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امریکا فکر جیبش بود...
Iran, Islamic Republic of
به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند ما شما را در سال 57 از ایران بیرون ریختیم و شمارا از منطقه هم بیرون کردیم این خروج به صورت کامل محقق می شود!!
United States
امریکا بفکر جیب و ملتش هست ...
ولی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بله , به فكر جيب و ملتش هست اما به بهاي غارت ملتهاي منطقه ! و اگر جيب ملتشون اقتضا كنه حاضرن كشورهاي ديگر را اشغال نظامي كنند , اگر لازم ببينند حاضرند خون ميليونها انسان بيگناه را هم بر زمين بريزند.
اينجا هم كه حاضر به خروج از سوريه شده اند ,فقط بواسطه ايستادگي مردم سوريه و ايثار از جان گذشتگي مدافعان مظلوم حرم از ايران و افغانستان و پاكستان و عراق و سوريه بوده و الا وحشيهاي آمريكايي آن همه هزينه و برنامه ريزي و امكانات را خرج نكردن كه در نهايت, ايران بر دست نشاندگان مزدور آمريكا پيروز بشه.
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
15:22
توی ایران هم سرمایه هست هم نیروی انسانی مدیریت نیست اگر بچه ها سوریه نبودند الان باید لب مرز وداخل شهرتلفات بیشترمی دادیم...پس بدان سوریه تاوان مارا داد این نقشه امریکا برای ما بود...
Iran, Islamic Republic of
ما کی به فکر جیب ملت میشویم؟؟
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
از انها که به ایشان رای دادی بپرس کی فعلا تا1400!!!
United States
این اقدام ترامپ و تصمیم اخیرش در تعطیل کردن دولت را به هم که ربط دهیم و بگذاریمش کنار روحیه دلالی اش میفهمیم که همه یک بازی برای پول و فریب است.....
سعید110
Iran, Islamic Republic of
فقط یادشون نره که قبل از قطعع شدن آب، کارکنان کاخ سفید سیفونارو پرنکرده از کاخ سفید خارج نشند. فقط یکی بمونه که با کشیدن سیفون ترامپ رو هم از کاخ سفید خارج کند!
Iran, Islamic Republic of
با بالا بردن هزينه ماندن در سوريه
Iran, Islamic Republic of
همون حرفی که توی هشت سال جنگ با همینها داشتیم,کاردست خداست داداش,هیچ بمب اتمی جز با قدرت خدا شلیک نمیشه,
شما هم که داری میخونی به قدرت خدا میخونی,هر دوتاش برا خدا مساوی هست,
فارغ از هر پیش زمینه فکری در باره آمریکا وشخص آقای ترامپ،اینها فقط به فکر منافعشان هستند وهرجا که سودی برایشان داشته باشد وارد می شوند .اولویت اصلی منافع اقتصادی اینها مردمشان هستند .
Iran, Islamic Republic of
بهتره بگیم منافع اقتصادی سیستم سرمایه داری. نه مردم. چون در موارد بسیاری منافع مردم با منافع سیستم سرمایه داری در تضاد هست.
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
لازمه بدونی توی انریکا هم فقیرهست هم کارتن خواب...مشکل ما سوءمدیریت وچاپیدن است...امریکا هم خواست توچاهی که مثل عراق برای ما کنده بود بیشتر فرو نره....
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آنهايي كه مي گفتند آمريكا با يك موشك سوريه را مي گيرد
Iran, Islamic Republic of
اقای سلیمانی جلوی تجهیزات نظامی چه حرفی داره برای گفتن؟ ....،
Iran, Islamic Republic of
روز فتح مکه ابوسفیان داشت با خودش میگفت یا لیت شعری بماذا غلبنی
ای کاش میدانستم چطور بر من پیروز شد,
پیامبر زد روی شونه نحصش و فرمودند بالله غلبت
با خدا بود که غالب شدم,
به قول اقای جوادی املی ,حفظه الله اونها به سربازاشون کباب میدادند و اسب و شتر داشتند و شمشیر و نیزه ولی سربازان اسلام با یک دانه خرما و پای پیاده و با چوب دستی در جنگ بدر پیروز شدند,
للله جنود السموات و الارض
Iran, Islamic Republic of
شما ظریف نیستی ...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
...
کوروش
Iran, Islamic Republic of
زنده باد سردار سلیمانی عزیز...
Turkmenistan
دمت گرم با این تحلیل جامع و خوبت آقا مهدی ! دست مریزاد